Baroner/-essor - Erfarenheter?

I tråden “Dina mål med att investera” har det varit en fantastisk diskussion som ibland har berört hur livet är när man har lyckats tillräckligt bra för att kunna säga att man är “ekonomiskt fri”.

Jag slutade nyligen mitt dagjobb när portföljen, efter ett par decenniers startup-företagande, är tillräcklig för att bära. Nu vore det trevligt att höra erfarenheter från de forummedlemmar som är friherrar/friherrinnor? Hur var det att sluta jobba? Hur har den övergången gått? Var har ni hittat livets innehåll utanför kontoret och saknade ni adrenalinet eller teamet? Gör ni nu investeringar som “huvudsyssla” och vad skulle ni råda oss andra utifrån era erfarenheter? Fanns det några överraskningar? Finns det misstag eller saker som vore bra att vara medveten om ifall saker och ting ordnar sig som man alltid hoppas?

95 gillningar

@VPKe Kom nu och släng in dina egna uppdaterade nyheter i tråden :blush::slightly_smiling_face:

9 gillningar

För mig var arbetslivet från första början bara en mellanfas för att nå det slutliga målet, det vill säga friheten. Delvis för att jag aldrig kom underfund med vad jag skulle vilja jobba passionerat med, och delvis för att jag har så många intressen att jag aldrig hinner bli uttråkad.

Den ursprungliga planen var att gå i pension redan som trettioåring, och i slutet av studierna kändes det som ett ganska realistiskt mål. Livet valde dock att bromsa in lite och i början av karriären stannade jag hemma för att sköta barn i tre år. Det fanns inga ekonomiska bekymmer eller problem med tidsanvändningen. Två små flickor (numera vuxna) såg till det. Det här draget fördröjde pensioneringen med tio år. Den ursprungliga portföljen blev nollställd på samma gång. Ett praktiskt exempel på tidens betydelse vid investeringar. Börja tidigt, men det är aldrig för sent.

Låt oss hoppa till nutid. I höstas blev det sju år av friherreskap. När jag slutade jobba var min yngsta dotter ett år och sonen fyra, så problemen med tidsanvändning var lösta igen. Det var snarare brist på tid, särskilt egen tid.
Från karriären saknar jag inte direkt den dagliga mänskliga kontakten. Jag skulle kunna hälsa på en gång i månaden och föreläsa om hur saker ska göras och resten av tiden fungera som distansstöd. Men jag tror knappast att tidigare eller framtida arbetsgivare är intresserade av det upplägget.

Dagarna fylls nuförtiden av hockey, trädgårdsarbete, att vända på stenar, läsning och att bara få vardagen att rulla. Museikortet borde man också hinna använda lite oftare.
Investerandet skulle man kunna lägga hur mycket tid som helst på om man tog det på allvar. Jag har strävat efter att skala bort allt möjligt på den fronten. Det finns redan för mycket information, vilket mer stör än hjälper. Jag deltar inte så mycket i diskussioner eftersom det verkar finnas tillräckligt med debattörer ändå, och jag har inget behov av att hävda mig (och inte heller så mycket att tillägga).

Ibland smyger sig tanken på om man borde vara en nyttig och produktiv medborgare. Å andra sidan konsumerar jag minimalt, så varför skulle jag behöva producera något? Och det finns tillräckligt med arbetare i världen som producerar även för min del. Trots allt lättjefullt leverne bidrar jag med en ansenlig mängd skattekronor.

Nuvarande situation är i stort sett det jag siktade på från början. Någon form av intellektuella utmaningar vore välkomna. Som tur är har de senaste 2–3 åren på investeringsmarknaden varit så pass livliga att man inte har blivit alltför bekväm. Hobbyn blev omärkligt ett yrke, även om jag fortfarande inte ser mig själv som en professionell investerare. En begåvad amatör, kanske.

Jag rekommenderar inte att helt lämna arbetslivet för alla. Det finns sina fallgropar. Själv har jag alltid kunnat trivas med en begränsad mängd mänsklig kontakt. En viss mängd obligatorisk social aktivitet är dock bra att ha på schemat. Som tur är är det fortfarande lätt att ta sig hemifrån.

Idag är det matchdag igen. Någon gång i lågstadiet övervägde jag att bli hockeyproffs. Närmaste ishall låg dock 180 km hemifrån. Jag tvivlade på att familjen skulle gå med på att flytta, så jag bestämde mig för att fokusera på skolan. Vilket i efterhand var ett bra beslut. Det skulle inte ha blivit något proffs av mig. Jag skyr konkurrens i allt, så anspråkslöst hobbylir fungerar perfekt. Inne i rinken besväras man inte av världens bekymmer, såvida det inte är en dålig matchdag, och det brukar det inte vara.

214 gillningar

Får man fråga om du blev ekonomiskt oberoende helt genom egna investeringar/besparingar eller om det ligger en exit eller liknande bakom? :slight_smile:

3 gillningar

Det blev ingen exit i den meningen att pengar skulle ha rört sig i min riktning. Jag fick betala en del för att komma loss. Jag slutade med enbart portföljen (300 000) att förlita mig på. En halv miljon var målet, men arbetslivet och börsen var en enda uppförsbacke, så jag bestämde mig för att hoppa av helt.

40 gillningar

Jag har postat detta förut, men i sämre stunder brukar jag tänka tillbaka på den här historien om Ismo.

Det här med att leva som ”friherre” är ju väldigt subjektivt när det gäller vilket belopp i euro som räcker för vem.

Med Ismos ord: under de goda åren bygger man upp en buffert som man sedan kan använda för att ta sig över guppen :slightly_smiling_face: Allt ordnar sig och tiden löser det.

Att lämna arbetslivet är en tuff utmaning, mentalt. Jag har inte riktigt försonat mig med tanken än, men det kan hända att jag helt enkelt inte längre klarar av att återgå till ett riktigt jobb där man styrs av någon annan. Och alldeles för många samarbetsförhandlingar har man också sett.

Det är förresten fint att se hur de kommande åren för forummedlemmarna framåt och vilka nya trevliga historier vi kommer att få höra :flexed_biceps:

45 gillningar

Förstod jag rätt, att bli “friherre” med en portfölj på 300K? Du bor nog inte i ett område med höga levnadskostnader, som huvudstadsregionen? Ungefär så mycket har jag också fått ihop, men i mina planer skulle målet om att bli friherre nästan kräva en nolla till på slutet för att vara realistiskt.

24 gillningar

300 var för 7 år sedan. Det har varit ett par bra år däremellan, så nu är det något annat. Jag behövde inte röra portföljens kapital direkt, då jag förberedde mig för min exit genom att sälja en investeringslägenhet osv.
Däremellan flytt från Åbo till Vanda och köp av stenhus. Det räcker gott och väl, även om det här året har gjort ett litet hack i kurvan.

Mitt exempel är ett skolexempel, eller snarare ett varnande exempel, på med vilka risknivåer man bör drömma om en vapaaherratillvaro. Det började med att jag inte maximerade min utbildningsnivå och därmed inte möjliggjorde en ännu tyngre karriär. Jag räknade dock med att nivån var tillräcklig, både vad gäller utbildning och portföljens storlek. Om allt inte hade gått vägen, så finns det ju alltid jobb för den som vill arbeta.
Det lönade sig ju inte att berätta om det här högt för någon i förväg.
När jag offentligt skissade på en försörjning med en portfölj på en halv miljon, fanns det folk som skrattade i varje hörn.
Det finns det nu också, men av andra orsaker.

Nästa etapp är 10 miljoner euro. Då hamnar man väl i tv istället för radio, om något sådant fortfarande existerar då. I väntan på det håller man sig sysselsatt och försöker hålla både kropp och själ pigga.

82 gillningar

Tack för att du delade din berättelse. Var din inkomstsida byggd på utdelningar eller på vinster från köp och försäljning av aktier?

Historien har cirkulerat på nätet i snart två år nu. Allt går att hitta under eget namn runt om på sociala medier.
Utdelningar spelar ingen större roll för varken kassaflödet eller strategin.
Ungefär hälften av årets avkastning kommer från utdelningar och resten från försäljningar. Jag försöker planera kassan med ett års framförhållning, så att jag inte tvingas sälja något om det skulle bli ett dåligt år. Det lär knappast komma ett sämre år än det gångna på ett tag.

27 gillningar

Ja, och om man kan räkna med utdelningar så spelar ju dagspriserna inte så stor roll. Många kritiserar hur stort kapitalet borde vara, men vad man behöver för att leva är trots allt väldigt subjektivt. Och om man redan har allt man behöver, så behöver man kanske inte ens så stora inkomster.

1 gillning

Hur har du berättat om din situation för din närkrets? Vilka tankar har det väckt?

Till en början berättade jag naturligtvis ingenting för någon.
En gång i tiden (som ca 15-åring) förklarade jag att ”jag tänker då aldrig försörja mig på något arbete”. Publiken bestod av pappa, mamma, äldsta systern med pojkvän samt hans föräldrar.
Jag fick förklara en hel del att jag menade att slita som ett djur från 8 till 16. Erfarenheterna av tjänstemannajobb var få i min bekantskapskrets, så jag kände inte till något annat sätt att arbeta än motvilligt slit.

Jag studerade tillräckligt mycket för att få en allmänbildning inom ekonomi och någon form av formella intyg på min kompetens (tradenom inom ekonomiförvaltning).
Genom några omvägar hamnade jag till och med som VD. Lite motvilligt, men det var väl tvunget.

Den egentliga yrkeskarriären blev drygt tio år lång när portföljen började signalera att det var möjligt att lämna arbetslivet. Om inte omedelbart, så åtminstone inom en överskådlig framtid.
Vid det laget visste till exempel min fru inte mer om portföljens storlek. Hela lönen kunde gå till konsumtion, och portföljens kapital behövde inte fyllas på utan levde sitt eget liv. Detta fortsatte i några år.

I slutet av min karriär konstaterade jag för min fru att bensinen började ta slut, men att jag kan försörja familjen under alla omständigheter i några år även om jag slutade jobba. Frun var vid det laget student och tjänade knappt något, även om hon inte heller spenderade i onödan. Utöver all annan lycka har jag välsignats med god lycka i valet av partner.

Ett par år efter att jag slutat jobba gick vi på sparade medel (försäljning av investeringslägenhet osv.). Portföljen levde sitt eget liv och vid 400 000 € visade jag summan för min fru. På förhand var jag lite nervös, eftersom vi levt ganska knapert (i hyresrätt) och reaktionen kunde ha blivit bitter. Hon konstaterade dock att ”du verkar kunna din sak, fortsätt i samma stil. Hon tänker gå till jobbet.”

Ett par år efter detta sprängde portföljen miljonvallen. Jag förvarnade släktingarna innan det blev allmänt känt. Mottagandet var främst positivt, förutom att svärmor var lite kluven. Men svärmödrar är ju sådana.
Det blev ingen jättestor förvåning (åtminstone inte vad jag hörde) från något håll. Jag har nog alltid betraktats som lite märklig, och en miljonportfölj var till slut ingen större överraskning. Och pengarna syns inte i vår vardag på något sätt, och i synnerhet frun ska ha poäng för att pengarna inte har påverkat henne alls.

Mamma förstår fortfarande inte hur jag klarar mig. ”När du har varit arbetslös i vem vet hur många år.” Hon sparar fortfarande sina besparingar till sina barn. Någon gång innan miljonen meddelade jag mitt kontosaldo, och mamma kunde inte alls begripa summan. För några år sedan rådde jag henne att sätta sina besparingar i någon fond. Sedan undrade hon när hon besökte banken ”hur hon kunde ha så mycket på kontot?” (i fonden). Jag konstaterade bara att jag gör det här som mitt jobb. Försök föreställa dig vilka summor jag hanterar?

Med barnen har vi pratat väldigt sparsamt om pengar. Alla verkar ha ärvt sin fars och mors kynne. Snåla som sjutton. Vi gör ingen grej av det.
Barnens kompisar har, särskilt i sonens fall, påpekat att vi har hundra kvadratmeter mer utrymme än de och båda föräldrarna på samma adress. Och alla barnen har lite för nya iPhones (återvunna från föräldrarna eller på annat sätt begagnade).

Vissa frågor ställer barnen då och då i stil med ”vad gör du egentligen på jobbet, pappa?” eller ”har du någonsin gjort ett riktigt jobb?”. Inför dessa frågor försöker jag slingra mig och förklara så som de utifrån sin ålder kan förstå. Frågorna är i sig bra, för jag tvingas samtidigt själv fundera på vad mitt jobb egentligen är?

Pappa hann aldrig se mina bedrifter som vuxen. Han hade knappast förstått eller skrivit under på allt jag gjort. Jag försöker ändå göra allt i en sådan stil att det lockar fram ett leende hos honom. Jag står i stor tacksamhetsskuld.

209 gillningar

Tack VPKe för att du har berättat om din bakgrund. Jag har följt dig, jag minns inte hur länge, men förmodligen nästan ända från början när du gick ut offentligt med det hela.

Varje persons historia är unik, och någons framgång är ingen garanti för någon annans framgång, och naturligtvis inte heller tvärtom. Men det ger verkligen, eller borde åtminstone ge, en tankeställare till var och en som funderar på hur mycket som är tillräckligt, när det är rätt tidpunkt osv. Livet är till för att levas, må var och en sträva efter att göra det till sitt eget, efter bästa förmåga.

22 gillningar

Det måste också nämnas att det är ytterst få i närkretsen (eller någon annanstans ifrån heller) som ber om några investeringsråd. Många skulle nog ha behov av det, så pass pengahungriga som de är. De drömmer hellre om en lottovinst eller någon annan lyckoträff.

De har väl insett att investeringar, och ekonomi överhuvudtaget, är dödstråkigt. Det handlar mest om väntan och tystnad. Lite som fiske.

74 gillningar

Citat

Egentligen en ganska bra liknelse. När jag var ute och metade idag, undantagsvis från stranden, blev det lite snack med några förbipasserande om sporten. Dagen var mycket utmanande; visst fanns det fisk, men man fick verkligen gräva i verktygslådan bland alla de knep som samlats där under nästan 40 år för att få resultat. Snabb hemtagning med tung jiggskalle, eller genom att dunka i botten, långsamt svävande med lätt skalle och tjockare fluorocarbontafs, varierande dropshot, cheburashka, betesfisk, traditionell mask osv. Många metoder förblev också oanvända då de inte riktigt passade för situationen. Det viktigaste var dock att redskapen var i vattnet; i slutändan fick jag med mig fisk till soppan.

Fiskeäventyr börjar ofta i sällskap av en förälder eller mor-/farförälder och deras lärdomar. Någon blir lite entusiastisk, för någon annan blir det en stor del av livet, någon blir inte alls intresserad, men oavsett vilket så har erfarenhet samlats. Varför skulle det inte kunna vara likadant med investeringar. Till viss del är det säkert så, men även i den större bilden.

När man har tillräckligt många mil bakom sig och fiskar uppdragna, är inte en enskild fångst lika betydelsefull längre, utan man börjar se till helheten i ett bredare perspektiv. Då och då dyker det sedan upp en mer betydande baddare.

edit.. någon konstaterade under dagen att du orkar meta envist. I fortsättningen kan jag använda investeringar som en jämförelse i det här sammanhanget. Snabba klipp försöker jag undvika i båda; inom fisket kommer det inte alls på fråga, så från den sidan skulle man kunna hämta mer inspiration till investeringssidan.

Det skulle faktiskt kunna vara intressant att tillbringa en dag i samma båt med en erfaren investerare som varit med om mycket, men där gnistan för fiske av någon anledning inte har tänts.

12 gillningar

Själv började jag med metspö utan mask. Med tiden avancerade vi till nätfiske i roddbåt. Och numera drar vi not med ett medelstort oceanfartyg.
Ädelfisk vore önskvärt, men ibland får man nöja sig med rödögd mört.

17 gillningar

VPK har nu ganska öppet berättat om sina siffror, men vågar andra säga med vilka summor ni har valt att bli investerare på heltid? Och finns det ens sådana personer här på riktigt? Det är förstås typiskt att man hänger kvar i vissa företag eller har behållit de mest lönsamma delarna av sitt eget företag som ger extra inkomster utöver investeringarna, och sedan sköter det på deltid. Vi ska inte klanka ner på någon om man inte har en miljon, utan tvärtom, beröm för ju mindre portfölj man har vågat ta steget med.

7 gillningar

Jag började 2006, började med daytrading med 50k och nu har jag en sjusiffrig portfölj och 5 lägenheter har också köpts med vinsterna. Jag har inte gjort något annat sedan dess.

71 gillningar

Veteraner, var kan man få inspiration och stöd från likasinnade för att våga börja leva på sin portfölj om ens egna Excel-ark börjar visa att det räcker gott och väl?

10 gillningar