FIRE (Financial Independence, Retire Early) har nämnts i flera trådar, men skulle det finnas intresserade diskussionsdeltagare även i en namngiven grupp? Friherre/friherrinna-tråden är, som jag förstår det, främst avsedd för dem som har uppnått målet, så jag har inte riktigt vågat skriva där ännu. Och kanske är definitionen av FIRE och en fri person lite annorlunda? Kanske handlar FIRE mer om att kontrollera sina egna utgifter, och ur friherre/friherrinna-perspektivet kanske friheten innebär att man inte behöver kompromissa med levnadsstandarden på vägen mot målet eller efteråt?
Inom denna tråd skulle vi kunna diskutera FIRE i allmänhet, fira varandras delmålsöverskridanden, dela våra FIRE-siffror och mål, och ge råd om någon behöver det. Jag har själv saknat en sådan likasinnad diskussionsgrupp, då ett liknande mål inte finns i min närmaste krets. Jag skriver nu ner några hjälpfrågor för att starta diskussionen, och svarar på dem själv. Men ordet är fritt i övrigt också. ![]()
Vad är ditt mål och dess tidsplan?
Min partner och jag har som mål att gå i pension som ekonomiskt oberoende om 4 år. Vi kommer att vara runt 40 år gamla, föräldrar till barn under 10 år. Båda kommer att ha investeringsportföljer på cirka 400-500K, plus ett gemensamt skuldfriat hem.
Vi har räknat ut att 40K i årliga brutto kapitalinkomster räcker för oss som familj, när boendet är skuldfriat. Det vill säga, vi skulle få cirka 2300e/månad netto i handen totalt. Vi är vana vid att leva på en mindre summa än så, så jag tror att den summan kommer att räcka gott och väl för vår familj. Denna summa skulle man få med en investeringsportfölj på 800K med 5% avkastning, eller en investeringsportfölj på 1miljon med 4% avkastning.
Var står du just nu i förhållande till målet?
Den nuvarande situationen är att vi har en investeringsportfölj på cirka 550K. Jag anser att en ökning på 250-450K är realistisk redan snabbare än om några år, men jag har ett tidsbegränsat anställningsavtal som jag avser att fullfölja med heder.
Har du skurit ner på utgifter/vad är sparprocenten?
Vi räknar inte exakta sparprocenter, vi gör endast förmögenhetsuppföljning. Vår familj lever ett normalt medelinkomsttagarvardagsliv. Vi reser, men budgetresor. Vi äter hälsosamt, ibland på restaurang. Vi köper sällan nya saker, men vi kompromissar inte med våra hobbyer. Vi är ganska medvetna om våra utgifter, och har strävat efter att inte höja levnadsstandarden i takt med den ökade inkomstnivån. Ekologiska aspekter väger också in, så jag köper inte nya saker som kan fås i gott skick begagnade.
Hur ser livet ut efter pensioneringen?
De extra 40h/vecka skulle användas till egna och barnens hobbyer, partnertid, familjetid, utomhusaktiviteter, resor, att lära sig nya saker. Önskan vore att någon gång även ta hand om våra egna åldrande föräldrar i den utsträckning som alla parter upplever som bekvämt. I slutändan känns 40h ganska lite när man börjar fördela det på allt intressant.
Allt finns redan i vardagen nu, vi vill bara öka mängden. Det är också möjligt med hemundervisning för barnen och längre vanlife-perioder runt om i världen. För närvarande bor vi i Centraleuropa, och vi har möjlighet att resa runt i Europa ganska bra under de kommande åren.
Här är en start, vi får se om det finns andra FIRE-entusiaster! Fråga/svara också på frågor som jag inte kom på att fråga här.