Upplevt som investerare - personliga berättelser - för inspiration eller lärdom

Jag har aktivt följt forumet och försökt hitta en tråd där man kan skriva om personliga känslor, upplevelser och händelser från ens investerarkarriär. Det skulle vara intressant att läsa om olika investerarupplevelser – att höra hur att börja investera, framgångar och misslyckanden, har påverkat var och ens liv.

Hur har investeringar förändrat livet och vilka andra fördelar har det haft förutom möjliga vinster? Eller har det bara varit till nackdel, trots att vi tror på tesen att ”investeringar alltid lönar sig”.

Jag har märkt hur vissa inlägg på forumet har berört dessa teman och öppnat upp för skribenternas egna tankar och insikter under deras investeringsresa. Jag hade velat återkomma till dessa gripande och inspirerande beskrivningar efter att ha läst dem första gången, men de försvinner så lätt i flödet av meddelanden.

Dessa personliga skrifter har ofta speglat inte bara det nuvarande marknadsklimatet utan också skribentens egna känslor och funderingar om vad som i slutändan har visat sig vara klokt med investeringar på lång sikt.

Jag tror att vi alla har investeringsrelaterade historier – som inspiration och lärdom – som skulle vara värda att berätta.

39 gillningar

Min historia som investerare är fortfarande i sin linda, men jag skriver ändå här i början av tråden mina egna observationer från mina erfarenheter under de senaste ett och ett halvt åren.

Jag har redan märkt att mitt ursprungliga mål, att överträffa bankkontots ränta – vilket förresten inte har uppnåtts – bara är en del av helheten.

Jag hade ingen aning om hur mycket mer innehåll och intresse för att reflektera över livets fenomen investeringen har tillfört mitt liv och mitt tänkande.

Kan målet med investeringen verkligen vara mer än att bara få pengarna att växa?

Tja, jag har fått meningsfull sysselsättning på fritiden och har lärt mig nya saker. Att jag bestämde mig direkt från början för att jag ville investera i direkta aktier har tillfört ytterligare krydda.

Genom investeringen har jag

• lärt mig att ta bättre ansvar för min ekonomi
  • lärt mig om mig själv och mina reaktioner genom investeringsrelaterade fenomen
  • lärt mig logiskt resonemang och nya matematiska koncept
  • lärt mig ekonomiska principer
  • lärt mig om ekonomins effekter på samhället

Denna investeringsvärld har varit som att lära sig ett nytt språk för mig :smiling_face:. Det håller hjärncellerna pigga och dyker ofta upp i drömmarna. Och tack vare investeringsgemenskapen på detta forum har jag lärt mig att investering bara är en del av livet – och åtminstone för mig är det inte värt att bygga min framtida ekonomi på det. :yellow_heart:

69 gillningar

Billigt blir dyrt.

Med investeringar och efter att ha betalat några läropengar har jag konkret lärt mig genom förluster hur billiga alternativ eller att enbart titta på priset kan leda till att man förlorar mycket pengar i längden.

I början orsakade jag stor skada i min portfölj när jag under kursfall köpte något spekulativt eller på annat sätt svaga fall billigt. “-50%, -80% från rea-lådorna” Jag fick lära mig den hårda vägen att om en aktie har sjunkit kraftigt, antingen av sig själv eller tillsammans med resten av marknaden, kan den fortfarande sjunka från det till -100%. Den enda fasta botten finns djupt nere i investeringshavet, runt 0 euro.

Numera förstår man fundamenta och möjliga orsaker till nedgångar bättre, vilket naturligtvis fortfarande leder till att man köper företag till lägre priser, men bara bra företag eller med en medveten, beräknad risk. I sådana allomfattande nedgångar som vi har sett i år finns det ibland riktigt bra köptillfällen till ett rimligt pris. Men förståelsen för vad som är billigt har förändrats.

Samma sak har smittat av sig på vardagen också; numera köper man varor av högre kvalitet och funderar i förväg: “Är det klokt att spara 200 euro på den här telefonen, som sedan måste bytas ut om 2 år, jämfört med att köpa en ordentlig en gång för alla?”

35 gillningar

Hur ska jag säga det kortfattat…?

Köp aktier i ett år på Nordnet och Coinbase så att mäklaravgifterna utgör cirka 30-70% av priset, och inse misstaget först därefter. Förlorade tusentals euro på dessa misstag.

Sälj samma saker som du köpte för snabbt. Förlorade också tusentals euro på detta.

Nu är misstagen lämpligt nog rättade och vi är på botten. Jag har inte heller längre energi att hålla på och joxa.

Nu ska vi tyst observera från sidan om uppgången börjar inom ett år.

29 gillningar

Min investeringsresa började på ett ganska otrevligt sätt. Personen som hade skött mina investeringar gick bort, och jag befann mig plötsligt i en situation där jag var tvungen att själv börja lära mig dessa saker. Portföljen innehöll olika aktier, och jag visste ärligt talat inte hur jag skulle hantera dem, och jag trodde att jag var tvungen att agera på något sätt. Världen var inte snäll mot mig, en pandemi slog till och jag fick panik. Då gjorde jag några ganska dumma drag (jag gör dem fortfarande, men mer sällan).

Jag skulle faktiskt önska att alla ni som sköter era fruars, barns, släktingars, etc. portföljer funderar över om det är lönsamt i längden. Jag har själv genom egen erfarenhet kommit till insikten att var och en borde sköta sin egen portfölj. Det betyder inte att man inte kan ge råd, och gärna med motivering, så att lärdomen gradvis går in.

45 gillningar

Här är några av mina egna och andras situationer och perspektiv som snabbt kommer att tänka på:

• Om företagets produkt är under utveckling och ser hur bra ut som helst → den kan vara en fullständig katastrof. (t.ex. fallet Talvivaara och nickelutlaskningsbassängerna, verkligen många förlorade sina pengar. Pekka Peräs ansikte på varje ekonomitidnings förstasida.)
  • Om företagets verksamhet till stor del bygger på en produkt eller kundrelation → riskerna för kollaps är höga om produkten inte längre lyckas eller om kundrelationen förloras. (många företag 2008)
  • Kina har stor potential och värderingsmultiplar är extremt attraktiva, men i slutändan är det ännu mer smärta i båten. Efter några dåliga affärer är hela landet i personlig bojkott och jag lämnar villigt de möjligheter som Kina erbjuder för andra att ta.
  • Investera måttligt i högrisktillgångar, när riskerna förverkligas några gånger så inser man det.
  • Basera inte investeringsbeslut enbart på foruminlägg eller analyser, utan undersök verksamheten själv med så neutrala glasögon som möjligt. Om branschen eller företaget inte riktigt öppnar sig för dig, så finns det andra företag och samma sak från början.
  • Om du känner till en bransch väl, undersök företagen inom den branschen och på så sätt har du bättre chanser att välja en vinnare bland konkurrenterna.
  • Snabba rikedomar händer sällan, att överträffa indexet är redan en utmärkt prestation.
33 gillningar

Det mest lärorika för mig var att uppleva förlusten efter min all-in-investering i Nokia våren 2001. Jag trodde att kursen inte kunde sjunka så mycket mer från 26 euro… Vi vet alla hur det gick. 24 000 finska mark brann upp.
Det sved så pass mycket att jag var tvungen att försöka igen. Nokia, som då var nedsmutsat av Microsoft och Elop, började bli ett bra köp runt 2011-12. Jag lyckades fiska upp några poster till under två och tre euro. Det är en av de få gånger då tajmingen har varit ungefär rätt. Så, vad lärde jag mig av detta: Det lönar sig att diversifiera :+1:

32 gillningar

När coronakrisen slog till sålde jag nästan hela min portfölj, då den vinst jag byggt upp under år började närma sig noll. Tanken på att de pengar jag tjänat med möda och besvär skulle försvinna i tomma intet om kurserna fortsatte att falla var då för mycket för mig.

För ungefär ett halvår sedan såg jag en av Warren Buffetts många intervjuer på Youtube. Där förklarade Buffett att fluktuationen i aktiepriset inte har någon betydelse för ägaren om företaget är bra. På aktiemarknaden ropas det ständigt ut olika erbjudanden för alla möjliga företag, men en aktieägare behöver inte bry sig det minsta om denna auktion. Om företaget är bra och dess långsiktiga framtid är okej, är det bara att fortsätta som ägare. Företagets aktievärde kommer på lång sikt garanterat att följa företagets förmåga att generera vinst.

På den Youtube-videon lyckades Buffett förklara saken så tydligt och klart att till och med jag förstod det. Nu har den senaste tidens kursfall helt ärligt inte känts av alls. Jag fortsätter nöjt som ägare med de företag jag har köpt för en väääldigt lång hold och med indexbesparingar som växer med ett par hundra varje månad. Det har varit mycket trevligare att investera när det inte längre finns någon rädsla kopplad till det!

48 gillningar

Tack för era berättelser! De har gett mig precis den kunskap och inspiration som jag hoppades på när jag startade den här tråden. Dessutom är det min passion att läsa personliga investeringsberättelser :yellow_heart: Jag har också insett att det verkar finnas lika många berättelser som det finns investerare, och ju fler år man investerar, desto fler samlas det.

Och jag kunde inte låta bli att kommentera era inlägg i början av tråden! :blush:

@Moleman
Det här är förmodligen den vanligaste fällan som en oerfaren investerare först snubblar på – att köpa så många billiga aktier som möjligt från reapriserna – och lita på att några av dem kommer att stiga till nya ATH-nivåer mycket snabbt. Även om “kvalitet sällan är billigt”.

@Datamonni
Du var modig när du delade din berättelse! Att “köra och röra” verkar fortfarande inspirera många av oss, och det fascinerande med det är att det ibland kan leda till betydande vinster. I dessa “köra och röra”-situationer är det dock många av oss nybörjare som till en början inte förstår hur kostnaderna försämrar avkastningen avsevärt.

@Tipitityy
Det väsentliga är just den insikt du nämnde, att förståelsen för investeringar växer bäst när man själv är ansvarig för sina egna medel. Och att inse att investeringar inte betyder att man nödvändigtvis alltid måste agera och vara aktiv. Någon har sagt på forumet att en framgångsrik investerare för det mesta inte gör någonting.

@tebiz
Du hade samlat bra punkter i ditt inlägg om riskerna med investeringar; i samband med attraktiva värderingsmultiplar eller landrisker och bara framtida löften, företagets smala produktutbud eller att förlita sig på andras analyser.

@Jyrki6
Tack för att du delade din erfarenhet av all-in Nokia-beslutet. Efter dessa lärdomar återvänder man verkligen till marknaden klokare och med en ny diversifieringsstrategi.

@tripsykero
Ur din berättelse framgår en insikt om optimism och tillit till att “företagets aktievärde på lång sikt garanterat följer företagets förmåga att generera vinst”. Den här texten ger lagom med tro på tesen att investeringar alltid lönar sig.

14 gillningar

-För ungefär ett halvår sedan var Fortum en mycket stabil, pålitlig, säker vinstgenerator och utdelningsbetalare utan risker, det vill säga ett utmärkt köp enligt Buffets kriterier.

4 gillningar

Tack för att du har besökt och kommenterat tråden.

Utan att ta ställning till din kommentar tror jag i detta sammanhang att dessa investeringssituationer också kan bli fantastiska investeringsberättelser.

Annars anser jag att de investerares erfarenheter och berättelser som skriver i denna tråd bör respekteras som de är - högst tacka och uppmuntra med ett separat meddelande om man har känt sig särskilt berörd av meddelandet.

Jag tycker det är mycket modigt att någon vågar dela med sig av personliga ögonblick från sin investerarkarriär på ett öppet forum för andra att läsa.

10 gillningar

En erfarenhet som kommer till mig, som vanligtvis inte betonas så mycket i böcker inom branschen, är att man borde lära känna sitt eget temperament. Det tenderar att påverka beslut, kanske mer hos en oerfaren person än med erfarenhet. Till exempel är jag själv benägen att kontrera, som man kanske kan gissa från mitt användarnamn. Jag håller mig naturligt vid utkanten av flocken och observerar situationen därifrån. Jag har lärt mig att det inte är ett självändamål att vara av annan åsikt än marknaden, ibland lönar det sig att bara följa med. Å andra sidan kan jag absolut inte köpa företag med p/s 30 även om alla skriker deras namn. Någon annan kan ha en motsatt tendens. Det hjälper om man frågar sig själv, tog jag hänsyn till min egen tendens att fatta beslut baserade på xxx?

Detta är också kopplat till att man genom självkännedom lär sig att bedöma information som strömmar in från alla håll. Informationskällor har ofta sina egna tendenser, vilket skapar snedvridningar när historien berättas från mun till mun i olika medier, ofta av likasinnade personer. På grund av detta hjälper inte mer information alltid till att fatta bättre investeringsbeslut.

20 gillningar

Investeringar har lärt mig en hel del under resans gång. Jag ska försöka beskriva dem lite nedan.

Att tolerera osäkerhet är en del av aktieinvesteringar. Inget är så osäkert som att förutsäga framtiden. Värdet på en aktie är dock i princip det diskonterade nuvärdet av de kassaflöden som aktierna genererar. Ingen vet detta exakt i verkligheten. Det är likadant i livet i allmänhet. Ibland stöter man på oväntade hinder i arbetslivet, privatekonomin, relationer eller hobbies. Aktieinvesteringar lär en att man inte kan kontrollera allt. Det är därför värt att fokusera på saker man kan påverka eller kontrollera.
Långsiktighet har varit en viktig lärdom för mig. Jag har fortfarande en liten del indexfonder i portföljen som jag inte har rört på 15 år. Bland direkta investeringar finns det också flera aktier som jag har ägt i över 10 år. Tålamod är en dygd, både inom aktieinvesteringar och i livet i övrigt. Om man reagerar på varje litet ljud runt omkring sig, ser man oftast inte skogen för bara träd. Jag försöker hitta aktier som växer med ränta på ränta. Då blir uppgiften att se till att företagsverksamheten förblir av hög kvalitet. Jag säljer om företaget blir sämre eller om jag har gjort ett misstag.
Riskhantering. Lyckligtvis har jag hela tiden diversifierat tillräckligt. Därför har jag aldrig behövt förlora nattsömn på grund av förluster. Jag har också lärt mig att man inte ska köpa ett för skuldsatt företag, eftersom det har svårt att klara av svåra tider.
Hantering av privatekonomin: Jag undviker också skulder i mitt eget liv. Skuldfrihet innebär möjligheten att ta lån vid behov. Denna möjlighet har inte de som redan har maxat sina lån under goda tider. Denna modell är inte möjlig för alla, det förstår jag. Vissa väljer dock en mer extravagant livsstil som stänger denna väg på livets stig.
Bättre förståelse för ekonomin och det omgivande samhället: Samhället skulle inte fungera utan varor och tjänster som företag producerar. Företagens och arbetstagarnas skatter finansierar sedan de offentliga tjänster vi behöver. Arbete och entreprenörskap är grunden för välfärd. Jag tycker det känns utmärkt att bidra till att kapitalisera ekonomin, som ändå delar ut välfärd till oss alla. Samhället behöver också ägare och kapitalleverantörer. Utan kapital skulle företag inte ha förutsättningar att verka eller erbjuda arbetstillfällen.
Utveckling av logiskt-matematiskt tänkande: När man stannar upp och funderar på saker mer noggrant och djupgående, ökar förståelsen för dem. När man lär sig logiken i en ny bransch, utvecklar man samtidigt sin förmåga att förstå nya saker.
Detta hjälper också med att hantera känslor: Om QT är 50% neråt behöver jag inte nödvändigtvis skynda mig att göra något alls. Jag kan lugnt följa situationen och köpa/behålla/sälja på det sätt jag anser bäst. Med tiden och med eftertanke.
Känslor har sin plats, men när det gäller aktieinvesteringar är det bättre att fokusera på att vara analytisk. Aktiemarknaden bryr sig inte om mina känslor, så varför skulle jag reagera känslomässigt på marknadens rörelser.

31 gillningar

Tekniska problem med onlinehandel kan drabba hårt, till exempel genom förlorade intäkter – det hände mig för flera år sedan när jag köpte aktier i bolaget Suominen, som då kämpade som en penny-stock, till ett enligt mig ganska förmånligt pris. Jag behöll dem i några veckor och när kursen sedan steg lite tänkte jag att jag skulle lägga en säljorder till vad jag ansåg vara en mycket bra kurs, med tanken i bakhuvudet “det här kommer inte att gå igenom, det är säkert”. Sedan glömde jag bort att följa företaget i flera veckor, och flera goda nyheter om företaget dök upp, så kursen sköt i höjden ganska rejält. Min dåliga säljorder gick förstås igenom, men det irriterade mig att jag bara fick se företagets aktie försvinna iväg när den tog fart. Jag blev kvar med tomma händer. Man kan också åstadkomma haverier med stop-loss-inställningar när aktiekursen oväntat faller relativt mycket, och med otur kan det hända att man sålde aktierna med förlust och kursen redan blomstrar igen. Då pulserar pannan på investeraren.

9 gillningar

Det är verkligen speciella tider för en nybörjare nu. Jag har snart två års egen erfarenhet av investeringar, och får ständigt mer lärdom och inspiration från er medinvesterare.

Fast jag tror inte att jag skulle behöva riktigt så här mycket lärdom om den här björnmarknadsstämningen längre :sweat_smile:

Det känns som att vara en spelpjäs på en spelplan där marknaden kämpar mot mig och hela tiden ligger i överläge – eller rättare sagt, mer i överläge för varje dag som går.

Ändå fortsätter hobbyn, ihärdigt. Och jag håller fast vid min investeringsplan.

Jag vet inte vad som skulle hända i spelet om man gav upp. Vad skulle man egentligen ge upp för i den här kampen? För sitt eget sinne? För marknaden? Eller skulle man ge upp själva kampläget?

Att acceptera att man inte kan vinna genom att tajma marknaden annat än genom tur?

Och det faktum att man råkade börja just när det är som mest lärorikt, kanske om fem år visar sig vara den allra bästa tidpunkten att börja investera. Kanske först då förstår jag allt som jag faktiskt lärde mig om investeringar under de här första åren?

Några av er har ju berättat i fikarummet om hur ni har tagit er igenom tidigare björnmarknader, och att det bästa sättet att överleva är just att i alla fall inte sälja på botten. Det här är bra uppmuntran för en nybörjare som mig, när det ligger på minus – alldeles tillräckligt mycket. Jag skulle kunna läsa fler sådana historier.

Kanske är det den där känslan av tillit man då och då får från erfarna skribenter på det här forumet, som ger en kraft att fortsätta med den här mångsidiga hobbyn. :pray:

33 gillningar

Vilken tuff rapportsäsongsvecka det har varit. Jag nallar redan för mycket på nattsömnen på grund av det, bara för att kunna spendera mer tid på investeringsgrejer. Det finns ingen logik i det, eftersom man tar in saker sämre när man är trött osv. Tänkte ändå berätta min investeringsberättelse i ett kompakt paket.

Jag har sparat pengar ända sedan barnsben; de största utgiftsposterna som barn och tonåring var presenter till andra familjemedlemmar. Sparandet har alltså alltid legat i blodet, så när jag köpte min första lägenhet för ca 15 år sedan hade jag redan hunnit samla ihop en hel del pengar för det ändamålet.

Jag betalade av lånen i rask takt och jag har aldrig riktigt lagt pengar på något speciellt. Den kanske största icke-obligatoriska satsningen på mig själv har varit en yllerock för ca 100 euro under de senaste åren. Måste ändå säga att jag precis fick en telefon för ca 140 euro i julklapp, och ibland får jag något sådant här större av familjen, trots att jag inte bett om det och ibland till och med försökt avböja. Självklart är jag tacksam för allt jag får, även om jag förstås vill klara mig på egen hand.

Tillbaka från bakgrunden till investeringsberättelsen… hade funderat på investeringar länge och blev till slut inspirerad när ett par kompisar också höll på med det. År 2018 började jag sätta in pengar regelbundet i indexfonder, och jag tror att jag köpte Nordea och YIT när en okänd gubbe på gymmet rekommenderade dem. Jag visste egentligen ingenting om investeringar, men jag visste att indexfonder med låga avgifter var en bra grej – jag borde ha stannat vid dem om jag bara hade haft avkastningen i åtanke… :wink:

År 2019 köpte jag fler bekanta aktier samt Biohit, eftersom det lät spännande och kursen hade svängt och ibland varit hög. Jag köpte också LeadDesk eftersom det lät häftigt och det lönade sig att delta i emissioner. Ja, så var det, “lite” slumpmässigt och jag läste lite här och där… på ren magkänsla. :smiley:

Sedan år 2020 blev jag riktigt entusiastisk över investeringar och inte ens coronadippen kändes hemsk, eftersom min portfölj föll mycket mindre än andras. Jag började då, särskilt under sommaren, ösa in pengar i aktier som jag bekantat mig med via Inderes material och forum. Jag köpte faktiskt Digia eftersom de var involverade i inkomstregistret, vilket redan då orsakade mycket huvudvärk för många parter, och jag tänkte att de säkert kan tjäna bra på den offentliga sektorn. Marimekko hamnade också i portföljen eftersom det verkade gå bra för dem, men aktievärdet hade sjunkit. Jag bekantade mig även med vätgasgrejer och många andra aktier som jag inte förstod mig på överhuvudtaget… ren “magkänsla-hype-fomo”.

Förra året, alltså 2021, började jag efter bästa förmåga läsa allt möjligt som fanns på Forumet. Min nuvarande statistik:
image
Jag hade gissat närmast i Forumets “resultat-quiz” för Nokia, så jag fick Premium. Jag började läsa Inderes material ännu mer och särskilt deras analyser. Sedan läste jag böcker och började diskutera investeringssaker mycket med olika människor. Investeringar var med mig från morgon till kväll och jag började verkligen studera allt möjligt relaterat till investeringar. Jag upprepade visserligen nästan alla misstag en investerare kan göra, men kanske med bättre kunskap än tidigare, även om valen inte var de bästa så här i efterhand.

Nåväl, i början av 2022 fick jag mitt jobb som moderator, och det var först då jag verkligen blev fast i de här grejerna på riktigt, om jag nu inte redan var det innan. :smiley: Min portfölj sjönk i rask takt månad för månad, så jag blev “tvungen” att börja titta på saker ur nya perspektiv, lära mig olika saker som investeringspsykologi och till exempel makrogrejer. Jag började också granska mig själv och mina handlingar mer ärligt och självkritiskt, samt ägna mig åt noggrannare självrannsakan och vara mer öppen utan att vara naiv.

2018: Bra år, köpte indexfonder med låga avgifter och viktigast av allt – jag började investera.

2019: Riskfyllda aktier och köp på magkänsla, följde egentligen inga riktlinjer.

2020: Hårt arbete, brist på förståelse och tydliga misstag som borde ha undvikits, till exempel “magkänsla-hype-fomo”. Dessutom glömdes grunderna fortfarande bort, liksom självkritiken.

2021: Samma misstag, men färre, men ändå många. :smiley: Det viktiga var att jag verkligen försökte, men jag kunde ha använt mer självkritik och eftertanke och fokuserat på grunderna.

2022: Samma misstag, men färre, fast ändå ganska många. Jag har gett “allt”, men jag borde kanske fokusera mer på vissa saker än att läsa och följa allt… grunderna glöms fortfarande bort. Jag är fortfarande en nybörjare!

I nästan allt i mitt liv hade jag kunnat fokusera på just grunderna och lära mig dem mer. Därefter hade jag kunnat fokusera ännu lite mer på grunderna för att verkligen internalisera dem, och när jag väl hade kontroll på grunderna, hade jag fortfarande kunnat fokusera på dem och lära mig mer.

Högt tempo och en otrolig livlighet har visserligen lett till att jag har en fingertoppskänsla för många saker, men fan… jag borde ofta eller alltid ha stannat upp och fokuserat och tagit kontroll över saker ordentligt och i lugn takt. Det finns många som investerat länge som i slutändan har mycket att förbättra i grunderna, men som istället finlirar och fokuserar för mycket på smådetaljer och allt möjligt oväsentligt.

Genom att internalisera grunderna stenhårt, undvika de värsta dårskaperna och dessutom ha tålamod kommer man långt – man får inte glömma de enkla basgrejerna på grund av vilka man gör stora förluster och andra dumheter. Man måste lära sig dem och man måste alltid ha dem med sig.

Jag drog några genvägar här i min trötthet, men man fick väl en poäng av Alokas historia. Jag är ett utmärkt varnande exempel, eftersom jag fortfarande gör de misstag jag nämnde tidigare i rimlig utsträckning och fortfarande inte behärskar ens grunderna särskilt väl. Jag försöker kämpa med mig själv varje dag, mitt största motstånd är inte marknaden, utan jag själv. Det har varit mer egen dumhet än otur. :slight_smile:

Jag tror på framtiden i många avseenden; jag får hjälp med den överaktivitet som plågat mig hela livet och jag anser mig vara väldigt flitig och uthållig trots min livlighet. Mina lekfulla mål är att jag om ca fem år ska ha en skuldfri förmögenhet på över 500 000 euro och om drygt tio år en miljon euro. De målen är inte på något sätt omöjliga, och om jag blir en investerare som är bättre än genomsnittet, så flyger jag ännu längre. :sunglasses:

Puh, det här blev en flängig och rörig text så här i tröttheten, tack om du orkade läsa ända hit. Gott mod och uthållighet till alla! :slight_smile:

47 gillningar

Känslor hos någon som började investera vid ATH-priser i november 2022

Det kan inte vara sant!
Är det så här det känns när kampviljan håller på att förvandlas till framåtanda?
Och framåtandan håller på att övergå i hoppfullhet?

Jag har ju redan under investerarkarriärens första steg fått uppleva tillräckligt med nedgång och besvikelse, nästan förtvivlan, när portföljen har smält trots regelbundna investeringar av nya pengar.

Men tron på investerandet står ännu inte på någon stadig grund – verkligen inte. Man tittar på portföljens grönskande färg mest med känslan att

“Jaha, vad ska det här föreställa?”
“Jaså, så nu ska marknaden plötsligt vända uppåt?”
“Det här kommer ändå inte att hålla.”

Men hoppfullheten har flugit förbi i tankarna, och till och med lockat fram ett leende en gång. :yellow_heart:

Och eftersom jag ändå planerar att vara nettoköpare i åratal till, så vet jag i nuläget inte ens vad jag borde hoppas på. :sweat_smile:

24 gillningar

Nu har det gått 24 år sedan jag, inspirerad av en tidningsannons, började spara 600 mark i månaden i fonden Odin Norden. Det var startskottet för mitt ”riktiga” småsparande, som har pågått utan avbrott fram till idag. Längs vägen har det rymts alla möjliga missöden, misstag, framgångar och allt annat smått och gott. I den här tråden tänkte jag så sakteliga blicka tillbaka på gamla tider då och då.

Ett litet minne är från en investeringsmässa i slutet av 90-talet, precis när det stormade rejält på marknaden (Asienkrisen eller liknande, om jag minns rätt). Fondbolaget Odin delade ut stora paraplyer på mässan för att ”skydda investerarna från stormen”. Det var ett smart drag och paraplyet var av väldigt hög kvalitet för att vara ett reklamparaply. :smiley:

En av mina tankar i början var att ”köpa billigt” på nedåtgående marknader. Jag köpte mycket i Merita Asien-fonden och Seligsons Topix 30-fond (Japan). Nåväl, billigt var billigt och förblev billigt; det var väldigt frustrerande när det billiga aldrig blev värdefullt.

Min första stora framgång var när jag i början av 2000-talet rörde mig i Ryssland och med egna ögon såg hur snabbt och omfattande utvecklingen i positiv riktning gick i landet. Aktiekurserna steg dock inte, och i det läget investerade jag mina småslantar i Seligsons Rysslandsfond. Fondens värde mer än tiodubblades på några år och det gav mig en liten grundplåt till mina investeringar. (Sedan dess har jag gradvis avyttrat mina Rysslandsinvesteringar när utvecklingen i landet började gå åt fel håll.)

Den första tiden var sannerligen ett kaotiskt investerande; jag blev entusiastisk över allt möjligt och investerade utan att tänka efter särskilt mycket (eftersom summorna var genuint små). En dum investering var Ålandsbankens fond Share Index Loan, som investerade i aktieindexobligationer. Det var förstås höga avgifter och låg avkastning, så det gav inte mycket glädje. Under teknikhypen blev jag förtjust i F-Secure, jag tyckte bolaget var bra och köpte aktier i det. Det var min största förlust; jag förlorade cirka 90 % av investeringens värde och sålde till slut av aktierna med stor besvikelse.

Förr i tiden, på 90-talet, anordnade bankerna investerarkvällar. Det jag minns, förutom dåtidens aktiemarknadsöversikter och fondpresentationer, är förtäringen, som ibland var överdådig. En gång på Andelsbanken bjöds det på buffémiddag med vin, öl och så vidare, och även på Ålandsbanken hände det att man åt ordentliga måltider och njöt av dryck. Sådana generösa bjudningar erbjuds veterligen inte oss småsparare längre. :smiley:

Nåväl, mina minnesbilder hamnade kanske lite på villovägar, men ibland kan det väl få vara lite lättsammare ämnen också.

53 gillningar

Här skulle jag vilja dela med mig av några mer generella observationer från mina långsiktiga erfarenheter:

1. Marknaden överraskar alltid. Det dyker ständigt upp “överraskningar”, av alla de slag. Det finns inte separata “osäkra” tider; all tid är “osäker”. Överraskningar kan ske när som helst. Därför är det bra att diversifiera, så att man inte har alla ägg i samma korg som kan välta vid en överraskning. (I det här avseendet har även jag en del kvar att göra, då portföljen av olika anledningar har blivit något skev.)

2. Investerare och media har en tendens att betrakta det nuvarande läget som “normalt”, och man förutspår att det kommer att fortsätta vara ungefär likadant framöver. Detta är en sorts önskan om att marknaden på något sätt skulle gå att kontrollera och att vi inte skulle leva i osäkra tider. När läget sedan förändras mer drastiskt börjar man betrakta detta nya läge som ett så kallat normalläge. Tills det förändras igen, och så vidare.

3. Inom investeringar styr våra uppfattningar och bilder oss mer än vi förstår. Eftersom man aldrig kan känna till ett företag eller liknande helt utan och innan, och framtiden är svår att förutspå, spelar dessa föreställningar en stor roll. Ta till exempel Nokia, som kring millennieskiftet var ett riktigt fenomen och betraktades som ett rent underbolag – då hade man inte kunnat gissa hur det skulle gå för företaget. Ibland skapas dessa bilder till och med medvetet (minns ni till exempel den då så trendiga BRIC-gruppen?).

4. Nästan alltid när en viss sektor eller liknande ger exceptionellt bra avkastning lanseras nya produkter (t.ex. fonder) kring den. Aktuella ämnen känns nära och viktiga, och man ser ofta en stark avkastningspotential i dem. Om fenomenet sedan avtar och intresset svalnar, avvecklas sådana produkter vanligtvis genom att de slås samman med andra fonder.

5. Investeringar är en av de få saker där passivitet belönas. Ofta behöver man inte “göra” någonting, utan bara låta det vara. För det mesta går det bäst när man inte gör något alls med portföljen (eller som månadssparare låter sparandet gå regelbundet till en fond).

Sådana tankar den här gången.

45 gillningar

Investering är en rolig hobby och när man gillar en hobby vill man oftast prata om den med andra människor. Förr i tiden fanns det en intressant nykomling på börsen vid namn Talvivaara, som verkade mycket intressant, och det råkade bli så att jag nämnde för en släkting att jag hade köpt aktien till min portfölj. Släktingen blev övertygad av min entusiasm och köpte också Talvivaara till sin egen portfölj. I början gick allt bra och kursen steg rejält, men sedan började diverse oväntade stora problem dyka upp i företagets verksamhet, vilket fick kursutvecklingen att vända spikrakt nedåt. Jag drog mina slutsatser av händelserna och sålde alla mina aktier utan att fälla några större tårar över det i viss mån misslyckade investeringsbeslutet. Min släkting sa däremot att kursen redan hade sjunkit för mycket och att det inte längre var lönt att sälja, och bestämde sig för att förbli en ”långsiktig ägare”. Jo, företaget gick ju i konkurs och släktingen gick aldrig mer med på att diskutera aktier med mig.

En annan släkting till mig frågade någon gång vid samma tid hur han borde närma sig börsen, då investerandet tydligen flöt på bra för mig. Jag rekommenderade uppriktigt ett på den tiden lite tvivelaktigt alternativ: att placera besparingarna i flera passiva indexfonder med låga avgifter. Vi debatterade en stund om behovet av en aktiv fondförvaltare, men min släkting såg till slut ljuset och satte in stålar i en indexfond. Tiden gick och investeringarna gav utmärkt avkastning, tack vare den långa högkonjunkturen under 2010-talet. Investeringar kom senare på tal igen under en släktfest och denna släkting gratulerade sig själv till det goda beslutet att sätta pengarna i en indexfond och rekommenderade även mig att bekanta mig med detta sätt att investera, istället för att försöka ägna mig åt mödosamt och svårt aktieplockande, där det inte är möjligt att lyckas.

Det sägs att människor som investerare är riskaverta, men enligt min erfarenhet stämmer det inte riktigt. Det som de flesta investerare verkar vilja ha är känslan av att de är intelligenta och framgångsrika, och att undvika negativa upplevelser av sin egen dumhet och sina misslyckanden. Den mest naturliga reaktionen på ett investeringsmisstag är att stoppa huvudet i sanden och spela högt i hopp om att något överraskande och positivt ska hända så att man får tillbaka ”sina egna”, det vill säga så att man slipper erkänna sina egna misslyckanden för sig själv.

En liknande psykologisk fallgrop finns naturligtvis också i den andra änden. Om aktierna du äger stiger är det hemskt svårt att erkänna att det bara handlade om en bubbla, slump, att man ryggade någon annan eller någon annan orsak oberoende av en själv. Vanligtvis verkar investeraren tänka att orsaken till att aktierna i den egna portföljen stiger är att han själv är en alldeles utmärkt investerare som fattar bra investeringsbeslut, och därför förtjänar han att aktierna stiger. Ett överdrivet självförtroende gällande den egna förmågans inverkan på investeringsframgången är en långsam och lömsk mördare, vilket många säkert har fått erfara under de senaste åren.

Investering är en rolig hobby, men det är också en psykologiskt särskilt krävande gren, där man om man vill bli bra ständigt tvingas möta sina egna brister och sin otillräcklighet som människa. Detta gör seriösa diskussioner om aktier så himla svåra, eftersom det är en så lång och personlig resa i det egna psykets djup som investeraren själv måste göra om han vill besegra sin värsta fiende. Ofta pratar man i aktiediskussioner faktiskt inte ens om aktierna i sig, utan snarare om investerarna och deras egna identiteter och känslor som projiceras på omvärlden. Därför tycker jag inte att man borde ta dessa investeringsdiskussioner och de starka uttryck som används i dem på för stort allvar, utan snarare se det som underhållning och alltid diskutera med en liten glimt i ögat, så att diskussionerna förblir intressanta :cowboy_hat_face:

81 gillningar