Vilken tuff rapportsäsongsvecka det har varit. Jag nallar redan för mycket på nattsömnen på grund av det, bara för att kunna spendera mer tid på investeringsgrejer. Det finns ingen logik i det, eftersom man tar in saker sämre när man är trött osv. Tänkte ändå berätta min investeringsberättelse i ett kompakt paket.
Jag har sparat pengar ända sedan barnsben; de största utgiftsposterna som barn och tonåring var presenter till andra familjemedlemmar. Sparandet har alltså alltid legat i blodet, så när jag köpte min första lägenhet för ca 15 år sedan hade jag redan hunnit samla ihop en hel del pengar för det ändamålet.
Jag betalade av lånen i rask takt och jag har aldrig riktigt lagt pengar på något speciellt. Den kanske största icke-obligatoriska satsningen på mig själv har varit en yllerock för ca 100 euro under de senaste åren. Måste ändå säga att jag precis fick en telefon för ca 140 euro i julklapp, och ibland får jag något sådant här större av familjen, trots att jag inte bett om det och ibland till och med försökt avböja. Självklart är jag tacksam för allt jag får, även om jag förstås vill klara mig på egen hand.
Tillbaka från bakgrunden till investeringsberättelsen… hade funderat på investeringar länge och blev till slut inspirerad när ett par kompisar också höll på med det. År 2018 började jag sätta in pengar regelbundet i indexfonder, och jag tror att jag köpte Nordea och YIT när en okänd gubbe på gymmet rekommenderade dem. Jag visste egentligen ingenting om investeringar, men jag visste att indexfonder med låga avgifter var en bra grej – jag borde ha stannat vid dem om jag bara hade haft avkastningen i åtanke… 
År 2019 köpte jag fler bekanta aktier samt Biohit, eftersom det lät spännande och kursen hade svängt och ibland varit hög. Jag köpte också LeadDesk eftersom det lät häftigt och det lönade sig att delta i emissioner. Ja, så var det, “lite” slumpmässigt och jag läste lite här och där… på ren magkänsla. 
Sedan år 2020 blev jag riktigt entusiastisk över investeringar och inte ens coronadippen kändes hemsk, eftersom min portfölj föll mycket mindre än andras. Jag började då, särskilt under sommaren, ösa in pengar i aktier som jag bekantat mig med via Inderes material och forum. Jag köpte faktiskt Digia eftersom de var involverade i inkomstregistret, vilket redan då orsakade mycket huvudvärk för många parter, och jag tänkte att de säkert kan tjäna bra på den offentliga sektorn. Marimekko hamnade också i portföljen eftersom det verkade gå bra för dem, men aktievärdet hade sjunkit. Jag bekantade mig även med vätgasgrejer och många andra aktier som jag inte förstod mig på överhuvudtaget… ren “magkänsla-hype-fomo”.
Förra året, alltså 2021, började jag efter bästa förmåga läsa allt möjligt som fanns på Forumet. Min nuvarande statistik:

Jag hade gissat närmast i Forumets “resultat-quiz” för Nokia, så jag fick Premium. Jag började läsa Inderes material ännu mer och särskilt deras analyser. Sedan läste jag böcker och började diskutera investeringssaker mycket med olika människor. Investeringar var med mig från morgon till kväll och jag började verkligen studera allt möjligt relaterat till investeringar. Jag upprepade visserligen nästan alla misstag en investerare kan göra, men kanske med bättre kunskap än tidigare, även om valen inte var de bästa så här i efterhand.
Nåväl, i början av 2022 fick jag mitt jobb som moderator, och det var först då jag verkligen blev fast i de här grejerna på riktigt, om jag nu inte redan var det innan.
Min portfölj sjönk i rask takt månad för månad, så jag blev “tvungen” att börja titta på saker ur nya perspektiv, lära mig olika saker som investeringspsykologi och till exempel makrogrejer. Jag började också granska mig själv och mina handlingar mer ärligt och självkritiskt, samt ägna mig åt noggrannare självrannsakan och vara mer öppen utan att vara naiv.
2018: Bra år, köpte indexfonder med låga avgifter och viktigast av allt – jag började investera.
2019: Riskfyllda aktier och köp på magkänsla, följde egentligen inga riktlinjer.
2020: Hårt arbete, brist på förståelse och tydliga misstag som borde ha undvikits, till exempel “magkänsla-hype-fomo”. Dessutom glömdes grunderna fortfarande bort, liksom självkritiken.
2021: Samma misstag, men färre, men ändå många.
Det viktiga var att jag verkligen försökte, men jag kunde ha använt mer självkritik och eftertanke och fokuserat på grunderna.
2022: Samma misstag, men färre, fast ändå ganska många. Jag har gett “allt”, men jag borde kanske fokusera mer på vissa saker än att läsa och följa allt… grunderna glöms fortfarande bort. Jag är fortfarande en nybörjare!
I nästan allt i mitt liv hade jag kunnat fokusera på just grunderna och lära mig dem mer. Därefter hade jag kunnat fokusera ännu lite mer på grunderna för att verkligen internalisera dem, och när jag väl hade kontroll på grunderna, hade jag fortfarande kunnat fokusera på dem och lära mig mer.
Högt tempo och en otrolig livlighet har visserligen lett till att jag har en fingertoppskänsla för många saker, men fan… jag borde ofta eller alltid ha stannat upp och fokuserat och tagit kontroll över saker ordentligt och i lugn takt. Det finns många som investerat länge som i slutändan har mycket att förbättra i grunderna, men som istället finlirar och fokuserar för mycket på smådetaljer och allt möjligt oväsentligt.
Genom att internalisera grunderna stenhårt, undvika de värsta dårskaperna och dessutom ha tålamod kommer man långt – man får inte glömma de enkla basgrejerna på grund av vilka man gör stora förluster och andra dumheter. Man måste lära sig dem och man måste alltid ha dem med sig.
Jag drog några genvägar här i min trötthet, men man fick väl en poäng av Alokas historia. Jag är ett utmärkt varnande exempel, eftersom jag fortfarande gör de misstag jag nämnde tidigare i rimlig utsträckning och fortfarande inte behärskar ens grunderna särskilt väl. Jag försöker kämpa med mig själv varje dag, mitt största motstånd är inte marknaden, utan jag själv. Det har varit mer egen dumhet än otur. 
Jag tror på framtiden i många avseenden; jag får hjälp med den överaktivitet som plågat mig hela livet och jag anser mig vara väldigt flitig och uthållig trots min livlighet. Mina lekfulla mål är att jag om ca fem år ska ha en skuldfri förmögenhet på över 500 000 euro och om drygt tio år en miljon euro. De målen är inte på något sätt omöjliga, och om jag blir en investerare som är bättre än genomsnittet, så flyger jag ännu längre. 
Puh, det här blev en flängig och rörig text så här i tröttheten, tack om du orkade läsa ända hit. Gott mod och uthållighet till alla!