Det skulle vara intressant att höra vilka mål just du har med investeringar? Är det ett visst eurobelopp vid en viss tidpunkt? Vad kan det beloppet vara? Eller är ditt mål bara att öka din ekonomiska sinnesro? Eller kanske fullständigt ekonomiskt oberoende? Hur långt har du kommit med ditt mål? Vad tänker du göra om/när ditt mål uppfylls?
Mitt eget mål är att tillsammans med min fru lämna arbetslivet vid 45 års ålder. Under coronadippen lade jag allt jag kunde hitta på börsen. Jag sålde till och med tillgångar som jag investerade på börsen.
Jag är nu 33 år. Har investerat i 1,5 år. Det senaste årets avkastning är 80%. Målavkastning 30% per år. Detta är ett tufft mål, det vet vi. Om/när denna 30% årliga avkastning uppnås, kommer portföljen att vara 7-siffrig och den första siffran av dessa är inte 1 när jag fyller 45 år. Med denna portfölj är det sedan meningen att leva och ägna sig åt hobbyer. Vi får se hur det går.
{“content”:“Mitt mål var bara att börja investera för att få tillgång till ränta på ränta-effekten.\nJag började med en liten summa i en indexfond.”,“target_locale”:“sv”}
{“content”:“Målet är något så tråkigt som att göra långsiktiga aktieinvesteringar de kommande +30 åren. Jag har inte satt några % årsmål för börsen eftersom den har en tendens att överraska åt båda hållen.”,“target_locale”:“sv”}
Mitt mål är att jag en dag kan konstatera att jag är miljonär. Jag har inte satt någon tidsgräns för det, men ju tidigare desto bättre.
Med nuvarande intäkter kommer det knappast att hända särskilt snart (nuvarande intäkter är negativa ), men jag är inte särskilt orolig för det. Jag är bara 24 år så jag har tid, och de usla intäkterna beror mest på min egen otålighet och okunskap i början.
Hur strävar du efter att nå detta mål? Aktieurval, trading, hävstång? Alla dessa?
Jag är 34 år gammal och mitt mål är ekonomiskt oberoende när mitt barn blir myndig. En årsavkastning på cirka 8 % räcker för att nå målet med nuvarande besparingssumma. Sannolikt kommer avkastningen att vara större och besparingssummorna kommer också att öka, så beräkningarna har ganska mycket säkerhet.
Jag använder cirka 20 % hävstång som investerats i utländska utdelningsmaskiner, med detta vill jag säkerställa att låneräntorna kan hanteras även om räntan stiger till 5 % och samtidigt skulle inkomsterna sjunka till 0. Cirka 60 % i utländska fonder och ETF:er. Resten i finska aktier. Med en bred diversifiering strävar jag efter att göra det nästan säkert att jag når målet.
Mest för att skapa någon slags pension för mig själv, då det nuvarande pensionssystemet knappast kommer att finnas kvar om 30 år. Målet är alltså främst utdelningsinkomster, och därtill även värdetillväxt. I början handlar det förstås om att hitta balansen, men endgame blir nog en 70/30 fördelning
Om investeringarna går bra, vore ju också en fashionabel FIRE trevligt. För mig skulle ett kapitalflöde på cirka 35 000 per år räcka för ett ganska bekvämt liv. Och om man hinner betala av den enda skulden (bostaden) innan pensionen, skulle till och med 20-25 000 per år vara tillräckligt Fast man måste förstås ha råd med alla möjliga renoveringar också.
Jag försöker att aktieinvestera för att få en bättre användning av pengarna på mitt brukskonto. Jag har en viss del av brukskontot som jag inte behöver för att leva, så jag lägger gärna de pengarna i arbete.
Målet är också att säkra min framtida försörjning. En dålig dag kan drabba alla, så det är bra att ha en tillräcklig buffert. I samband med detta har jag drömt om att en dag kunna leva på investeringsintäkter.
Ett mål är också att öka min allmänbildning. Jag känner till de inhemska börsnoterade företagen och därmed samhällets funktion mycket bättre.
Under de senaste 10 åren har jag varit villig att frivilligt avstå möjligheten till pension, om jag på det sättet kunde undvika pensionsavgifterna som samlas under arbetslivet. Önsketänkande, jag vet. Alla dessa pengar kunde ha investerats eller bara använts för att leva. Själv har jag inte förtroendet att man kommer att kunna gå i pension här om 30-40 år, eller så har åldern höjts till 80+, då är det ändå meningslöst. Vi är bara mjölkkor för de stora årskullarna.
Eftersom jag anser att ovanstående är troligt, styr det delvis vilka typer av investeringar jag tar med i den så kallade långa portföljen. För närvarande är investeringarna av typen 70% utdelningar och värde (FIRE-ideologi) och 30% tillväxt och mer riskfyllt. Jag kommer säkert senare att helt omvandla vikten till en FIRE-portfölj, så att jag med hjälp av investeringsavkastningen kan njuta av åtminstone ett hyfsat liv som gammal. Jag hoppas att jag en dag kan flytta med min familj, med hjälp av investeringsavkastningen och annan ackumulerad förmögenhet, till något varmt land där levnadskostnaderna är billigare än i Finland.
Somrarna i Finland och resten av året på någon strand vore min dröm
En allmän stressfrihet gällande den ekonomiska situationen. Och att så småningom kunna minska/sluta arbeta av egen vilja innan pensionsåldern som bara blir högre och högre.
Mitt mål kan egentligen sammanfattas som att samla ihop "fuck you" money.
Japp, japp. Målet har ändrats minst 20 gånger under resans gång. Första målet var de traditionella 100k. Det nåddes för några år sedan. Det svåra med det var att jag hade ett bolån och barnens fritidsaktiviteter och jag var tvungen att köpa alla möjliga smycken etc. till frun. Vid något tillfälle fick jag frun att ge upp sin lust för smycken och dyra kläder. Hon behöver inte skaffa dem för min skull. Jag visade på rutigt papper hur mycket man kunde tjäna på de bortkastade pengarna.
Vi är fortfarande gifta och barnen är redan vuxna och har fortsatta studier.
Nu är investeringskapitalet redan av en rimlig storlek, vilket i sin tur möjliggör rörelser om situationen kräver det.
Förmodligen bort över vintern och sedan tillbaka till Helsingfors och till sommarstugan.
Minimera skatten i Finland så länge vänstergröna berättar sagor.
Ja, förresten, ett tips är APPS, som redan finns i telefoner i USA, men naturligtvis klockor, bilar, VR-glasögon osv.
Före var målet att jag skulle ta mig ur arbetslivet. Nu är målet att hålla mig borta därifrån. Portföljen borde kunna placeras så att jag inte behöver titta på marknaden alls, om jag inte har lust. (Det sista finns det fortfarande lite att göra med.)
Kanske en blygsam baktanke är att när barnen flyttar hemifrån ska jag kunna stödja dem ekonomiskt och min fru och jag ska kunna se världen och uppleva nya äventyr. Det är minst 20 år kvar till dess, beroende på om min fru får sin vilja igenom och den tredje lilla får se dagens ljus.
Pensionsåldern är så långt bort vid horisonten att jag inte vet om jag kommer att vara vid liv då. Världen och medicinen förändras så snabbt att jag inte oroar mig för mina ålderdomsår. Låt oss njuta medan vi kan och leva en dag i taget.
{“content”:“Målet är frihet. I dagens värld ser jag att det är genuint möjligt endast om du har tillräckligt med pengar. Vad som är tillräckligt… det är säkert en personlig sak för var och en, men låt oss säga att för mig är det cirka en miljon euro.”,“target_locale”:“sv”}
Inga mål. Jag gillar bara siffror och får nöje av dem när jag loggar in på nätbanken. Jag får också en känsla av välbehag av aktieköp på samma sätt som vissa andra får av t.ex. kläd- eller elektronikinköp.
{“content”:“Här passar Mikaels text nog att länkas:\n\nhttps://www.inderes.fi/fi/sijoittaminen-paattymaton-peli\n\nSjälv har jag bara “milstolpar”, kopplat till portföljens storlek. Senare i livet hoppas jag att det möjliggör att göra saker eller att inte göra dem. Materiella saker intresserar mig inte, jag vill inte sticka ut från mängden. Ekonomisk sinnesfrid och välbefinnande reflekteras i hela (familje)livet.\n\nJag förbereder mig också för att vår stat inte garanterar pension i framtiden.”,“target_locale”:“sv”}
Det kortsiktiga målet är att lära sig att bli en så förnuftig investerare som möjligt. Jag har investerat i flera år, och de senaste 2 åren har jag fördjupat mig mer i ämnet och ökat mina insatser.
Förnuftigt investerande följs förhoppningsvis av långsiktiga mål, det vill säga att bygga upp en portfölj med sju siffror, vilket fortfarande är över 10 år bort. Mellanmål måste man ha och de ändras ofta. Det verkar inte finnas någon färdig plan överhuvudtaget .
Jag är egenföretagare, men vilken bakgrund (löntagare, egenföretagare, arv) driver ni här, det skulle vara intressant att höra?
En drygt trettioårig investerares mål är förmodligen att samla tillgångar för pensionen, den exakta tidpunkten för pensioneringen beror mycket på portföljens storlek. Det finns inga närmare planer för när man ska lämna arbetslivet.
Jag tittade igen på min arbetspensionsutdrag och det ser sorgligt ut både när det gäller den planerade pensionsåldern och pensionens storlek.
Under sommaren har många vänner/nära och kära gått bort, som aldrig fick njuta av sin pension. Så kom ihåg att också njuta av denna dag, för man vet aldrig vad morgondagen för med sig.
Målet är ett fritt liv inom de närmaste åren. Jag är 44 år gammal, har inte fått något hemifrån och kommer inte att få det. Som yngre spenderade och njöt jag av livet, bland annat med fina bilar, men annars skaffade jag inga större belastningar och bostaden betalades snabbt, under de galna åren fördubblades dess värde och min fru råkade ha en fritidsbostad redo. Eftersom det inte har gjorts och inte kommer att göras större investeringar, har jag nu under de senaste åren övat på direkta aktieinvesteringar, och snart har jag 400 000 euro samlat. I en familj med ett barn är utgifterna inte så höga, så vi njuter av livet och försöker samla kapital, kanske 10x under de kommande decennierna.
Mitt mål är att samla ihop lite extra pengar till pensionen genom att investera. Jag började investera för 3 år sedan när jag var 28 år gammal. Först genom att månadsspara i en indexfond och för 1,5 år sedan började jag även investera i aktier. De aktier jag äger är mestadels tråkiga utdelningsaktier, men de passar min investeringsplan