Låt oss öppna en diskussion om ett ämne som åtminstone jag tycker att man diskuterar ganska lite.
Att spara och investera verkar vara på uppgång just nu, vilket förstås är fantastiskt!
Experterna efterlyser långsiktighet och påminner om hur denna gren kräver årtionden för att ränta på ränta-effekten ska börja ta fart. Var och en av oss inser snabbt hur eventuella försäljningar och uttag under sparprocessen blir dyra om värdet på dessa pengar speglas mot framtiden.
Jag är själv bara drygt trettio, men jag tror att ökningen av investeringspotten (köp+utdelningar+värdeökning) känns bättre ju längre man kommer.
Detta leder oss till själva ämnet.
Föreställ dig att en person har sparat och investerat systematiskt under hela sitt yrkesliv. Värdet på investeringarna har redan blivit sexsiffrigt och potten växer fortfarande snabbt. Personen vet att varje uttag saktar ner tillväxttakten. Därför avstår han/hon fortfarande från att röra investeringarna, utan låter dem växa, för portföljen har under årtiondenas lopp blivit en “helig ko” utan något egentligt mål.
Det vill säga, tröskeln för att sälja investeringar och använda pengarna växer smygande med åren. Slutligen upptäcker vi att vi sitter på ålderdomshemmet som miljonärer. Detta är lite överdrivet, men säkert också en verklighet för några av oss en dag.
Bör man alltså i investeringsplanen också skriva in ett mandat/beslut för sig själv att använda pengarna efter en viss ålder eller efter en förändring i hälsotillståndet? Jag förstår naturligtvis att ackumulering av förmögenhet för ett stort konsumtionsparty under pensionsdagarna inte är ett egenvärde, utan vissa av oss investerar för den berömda dåliga dagen eller bara tycker om att investera som en hobby.
Vilka tankar väcker detta och finns det människor här som har en klar bild av sina investeringar när åldern stiger?