Friherrer og friherreinder - Erfaringer?

I tråden “Dit mål med investering” har der været en god diskussion, som indimellem også har berørt, hvordan livet er, når man har klaret sig godt nok til at kunne sige, at man er “økonomisk fri”.

Jeg stoppede for nylig med mit daglige arbejde, da porteføljen efter et par årtiers startup-iværksætteri er tilstrækkelig til at forsørge mig. Nu ville det være rart at høre erfaringer fra de forummedlemmer, som er økonomisk uafhængige? Hvordan var det at stoppe med at arbejde? Hvordan er den overgang gået? Hvor har I fundet livets indhold uden for kontoret, og savnede I adrenalinen eller teamet? Laver I nu investering som “hovedbeskæftigelse”, og hvad ville I råde os andre til ud fra jeres erfaringer? Var der nogle overraskelser? Er der fejl eller ting, som det ville være godt at være opmærksom på, hvis tingene ordner sig, som man

96 Synes om

@VPKe Smid dine opdaterede nyheder i tråden nu :blush::slightly_smiling_face:

9 Synes om

For mig var arbejdslivet fra starten bare en mellemfase for at nå det endelige mål: frihed. Dels fordi jeg aldrig fandt ud af, hvad jeg skulle brænde for at gøre som arbejde, og dels fordi jeg har så mange interesser, at jeg ikke har tid til at kede mig.

Den oprindelige plan var at gå på pension allerede som 30-årig, og i slutningen af mine studier var det et ret realistisk mål. Livet besluttede at bremse lidt op, og jeg blev hjemme for at passe børn i tre år i begyndelsen af min karriere. Der var ingen pengeproblemer eller problemer med tidsforbrug. To små piger (nu voksne) tog sig af det. Dette træk forsinkede pensioneringen med ti år. Den oprindelige portefølje blev også nulstillet. Et praktisk eksempel på tidens betydning i investering. Start tidligt, men det er aldrig for sent.

Lad os springe til nutiden. Denne efterår har jeg haft syv år i frihed. Da jeg stoppede med at arbejde, var min yngste datter et år gammel og min søn fire, så problemerne med tidsforbrug var igen løst. Der var snarere mangel på tid, især min egen tid.
Jeg savner ikke de daglige menneskelige kontakter fra min karriere. Jeg kunne en gang om måneden komme og hilse og forelæse om, hvordan tingene skal gøres, og resten af tiden være fjernt support. Men jeg tror ikke, at tidligere eller fremtidige arbejdsgivere ville være interesseret i arrangementet.

Dagene er nu fyldt med at spille hockey, luge i haven, vende sten, læse og bare drive hverdagen. Jeg burde også nå at bruge mit museumskort.
Investeringsarbejde kunne tage så meget tid, som man ville bruge, hvis man tog det rigtig seriøst. Jeg har forsøgt at reducere alt muligt på den front. Der er allerede alt for meget information, hvilket snarere forstyrrer end hjælper. Jeg deltager ikke meget i diskussioner, fordi der tilsyneladende er nok diskussionister alligevel, og jeg har ikke behov for at prale (og egentlig heller ikke noget at tilføje).

Nogle gange sniger tanken sig ind om, hvorvidt jeg burde være en nyttig og produktiv borger. På den anden side forbruger jeg minimalt, så hvorfor skulle jeg producere noget. Og der er nok arbejdere i verden til at producere på mine vegne. På trods af al dovenskaben producerer jeg et prisværdigt beløb i skatteindtægter.

Den nuværende situation er stort set, hvad jeg oprindeligt sigtede efter. Nogle intellektuelle udfordringer ville være velkomne. Heldigvis har de sidste 2-3 år været en så travl tid på investeringsmarkederne, at jeg ikke har nået at blive for komfortabel. En hobby blev stille og roligt et erhverv. Selvom jeg stadig ikke anser mig selv for en professionel investor. En talentfuld amatør måske.

Jeg anbefaler ikke fuldstændig udtræden af arbejdslivet til alle. Der er faldgruber ved det. Jeg har altid kunnet trives med et begrænset antal menneskelige kontakter. Det er dog en god idé at have en vis mængde obligatorisk social aktivitet på programmet. Heldigvis er det stadig nemt at komme ud af huset.

I dag er det igen kampdag. Jeg overvejede engang at blive professionel ishockeyspiller i folkeskolen. Den nærmeste skøjtehal var dog 180 km væk fra hjemmet. Jeg tvivlede på, at familien ville flytte, så jeg besluttede at fokusere på skolegangen. Hvilket set i bakspejlet var en god beslutning. Jeg ville ikke være blevet professionel. Jeg undgår konkurrence i alt, så uformelt hyggehockey fungerer perfekt. Inde på isen plager verdens bekymringer ikke, medmindre det er en dårlig kampdag, og det er det som regel ikke.

214 Synes om

Må jeg spørge, om du blev uafhængig alene ved hjælp af egen investering/opsparing, eller om der er et exit eller lignende baggrund for det? :slight_smile:

3 Synes om

Der var ikke et exit i den forstand, at penge ville være blevet overført til mig. Jeg måtte betale en del for at komme ud. Jeg forlod det kun med porteføljen (300.000). Halv million var målet, men arbejdslivet og børsen var kun op ad bakke, så jeg besluttede at trække mig helt ud.

40 Synes om

Jeg har postet dette før, men jeg husker Ismos historie på et dårligt tidspunkt.

Disse “friherre”-livsstile er meget subjektive med hensyn til, hvilket pengebeløb der er nok for hvem.

Som Ismo sagde: i gode år bygger man en buffer, som man så bruger til at komme over bumpene :slightly_smiling_face: Alt falder på plads, og tiden heler.

At forlade arbejdet er en svær mundfuld, mentalt. Jeg er ikke selv på plads med det endnu, men det kan være, at jeg bare ikke længere kan vende tilbage til “rigtigt” arbejde og blive kommanderet rundt. Og jeg har set alt for mange afskedigelser også.

Det er i øvrigt dejligt at se, hvordan de kommende år vil føre forummedlemmerne videre, og hvilke nye hyggelige historier vi kommer til at høre :flexed_biceps:

45 Synes om

Forstår jeg rigtigt, at man kan blive friherre med en portefølje på 300K? Du bor nok ikke i et område med høje leveomkostninger, som hovedstadsregionen? Jeg har selv samlet så meget her, men mit mål om at blive friherre ville i mine egne planer kræve næsten et nul mere for at være realistisk.

24 Synes om

300 var for 7 år siden. Der har været et par gode år imellem, så nu er det noget andet. Jeg behøvede ikke at røre ved porteføljens kapital med det samme, da jeg forberedte mig på exit ved at sælge en investeringslejlighed osv.
Imellem flyttede jeg fra Turku til Vantaa og købte et stenhus. Det er rigeligt, selvom dette år har lavet et lille hak.

Mit eksempel er et mønstereksempel, eller rettere et advarende eksempel, på hvilke risikoniveauer man bør drømme om økonomisk uafhængighed. Startende med, at jeg ikke maksimerede mit uddannelsesniveau og dermed muliggjorde en hårdere karriere. Jeg vurderede dog, at niveauet var tilstrækkeligt både hvad angår uddannelse og porteføljens størrelse. Hvis ikke alt var gået som planlagt, ville der have været arbejde at finde for en, der ville arbejde.
Det var ikke værd at fortælle nogen om det på forhånd.
Da jeg offentligt skitserede et levebrød med en portefølje på en halv million, var der nok grinere på hver en gren.
Der er stadig nogle nu, men af andre årsager.

Næste etape er 10M€. Så kommer man nok i fjernsynet i stedet for radioen, hvis den slags stadig findes til den tid. Mens vi venter, vil vi sysle og prøve at holde krop og sind friskt.

82 Synes om

Tak for at dele din historie. Var din indkomstside bygget på udbytter eller fortjeneste fra køb og salg af aktier?

Historien har cirkuleret på nettet i snart to år. Alt kan findes under eget navn på sociale medier.
Udbytter spiller ikke en stor rolle med hensyn til pengestrømme eller strategi.
Omkring halvdelen af årets afkast kommer fra udbytter, og resten fra salg. Jeg prøver at skitsere pengestrømmen med et års nøjagtighed, så jeg ikke behøver at sælge noget med tvang, hvis der skulle komme et dårligt år. Det er usandsynligt, at der kommer et værre år end det forgangne i et stykke tid.

27 Synes om

Så hvis man kan regne med udbytter, betyder dagspriserne ikke så meget. Mange kritiserer, hvor stor ens kapital bør være, men hvad man har brug for til at leve for, er dog meget subjektivt. Og hvis man allerede har alt, hvad man har brug for, behøver man måske ikke engang så store indtægter.

1 Synes om

Hvordan har du fortalt dine nærmeste om din situation? Hvilke tanker har det affødt?

Først og fremmest fortalte jeg selvfølgelig ikke nogen noget som helst.
Engang (for omkring 15 år siden) erklærede jeg: “Jeg vil ikke tjene til livets ophold med noget arbejde.” Publikum bestod af min far, mor, ældste søster med hendes kæreste og hans forældre.
Jeg skulle forklare en del, at jeg mente at knokle fra 8-16. Der var færre erfaringer med hvidkravejobs i den nærmeste familie, så jeg kendte ikke til andre former for arbejde end modvilligt slid.

Jeg studerede nok til at få en generel uddannelse i økonomi og nogle formelle beviser på min kompetence (bachelor i økonomistyring).
Gennem et par omveje endte jeg endda som administrerende direktør. Lidt modvilligt, men jeg var nødt til det.

Den egentlige karriere varede lidt over ti år, da porteføljen begyndte at signalere, at det var muligt at trække sig tilbage fra arbejdslivet. Hvis ikke lige med det samme, så i en overskuelig fremtid.
På det tidspunkt kendte f.eks. min kone ikke porteføljens størrelse. Hele lønnen kunne bruges på forbrug, og porteføljens kapital behøvede ikke at blive øget, men levede sit eget liv. Dette fortsatte i et par år.

På de sidste meter af min karriere fortalte jeg min kone, at benzinen var ved at løbe tør, men at jeg kunne forsørge familien under alle omstændigheder i et par år, selvom jeg stoppede med at arbejde. Min kone var på det tidspunkt studerende og tjente ikke meget, og brugte heller ikke unødvendige ting. Udover al anden lykke er jeg velsignet med en god ægtefælle.

Et par år efter jeg stoppede med at arbejde, gik det med opsparingen (salg af investeringsbolig osv.). Porteføljen levede sit eget liv, og da den nåede 400.000 €, viste jeg beløbet til min kone. Jeg var lidt nervøs på forhånd, fordi vi havde levet ret sparsomt (til leje), og reaktionen kunne have været bitter. Hun sagde dog: “Du ser ud til at kunne det, så fortsæt på samme måde. Jeg går på arbejde.”

To år senere overskred porteføljen milliongrænsen. Jeg advarede slægtninge på forhånd, før sagen blev offentlig. Overvejende var modtagelsen positiv, bortset fra at min svigermor var lidt i tvivl. Men svigermødre er svigermødre.
Der var ingen stor undren (i hvert fald ikke til mine ører) fra nogen retning. Jeg er nok altid blevet betragtet som lidt sær, og en millionportefølje var så ikke den store overraskelse i sidste ende. Og pengebeløbet afspejles ikke i vores hverdag på nogen måde, og især min kone skal roses for, at pengene ikke har påvirket hende på nogen måde.

Min mor forstår stadig ikke, hvad jeg lever af. “Du har jo været arbejdsløs i gud ved hvor mange år.” Hun sparer stadig sine opsparinger til sine børn. På et tidspunkt før millionen oplyste jeg kontoens saldo, og min mor kunne slet ikke fatte beløbet. For nogle år siden vejledte jeg hende til at sætte sine opsparinger i en eller anden fond. Så undrede hun sig, da hun var i banken, “hvordan kan hun have så mange penge på kontoen?” (i fonden). Jeg sagde bare, at jeg gør det som mit arbejde. Prøv at forestille dig, hvilke summer jeg håndterer?

Med børnene har vi talt meget sparsomt om penge. Alle ser ud til at have arvet deres fars og mors temperament. Karrige som bare pokker. Vi gør ikke et nummer ud af det.
Børnenes venner har især i sønnens tilfælde bemærket, at vi har hundrede kvadratmeter mere plads end dem, og begge forældre bor på samme adresse. Og alle børnene har lidt for nye iPhones (genbrugt fra forældre eller på anden måde brugte).

Indimellem stiller børnene spørgsmål som “hvad laver du egentlig, far?” eller “har du nogensinde lavet rigtigt arbejde?” Ved disse spørgsmål forsøger jeg at vride mig og forklare på en måde, som de kan forstå ud fra deres alder. Spørgsmålene er i sig selv gode, fordi jeg samtidig selv skal tænke over, hvad mit arbejde egentlig var?

Min far nåede aldrig at se mine bedrifter som voksen. Han ville næppe have forstået eller godkendt enhver af mine handlinger. Jeg forsøger alligevel at gøre alt på en måde, der får et smil frem på hans læber. Jeg skylder ham meget.

210 Synes om

Tak, VPKe, for at fortælle din baggrundshistorie. Jeg har fulgt med, jeg kan ikke huske hvor længe, men sandsynligvis næsten fra starten, da du kom frem med sagen.

Hver historie er unik, og ingen andres succes er en garanti for en andens succes, og omvendt selvfølgelig, men det giver, eller bør i hvert fald give anledning til eftertanke for enhver, der overvejer, hvor meget der er nok, hvornår det er det rigtige tidspunkt osv. Livet er til at leve, og enhver bør stræbe efter at gøre det til sit eget, så godt de kan.

22 Synes om

Det skal også nævnes, at meget få i min omgangskreds (eller andre steder fra) spørger om investeringsråd. Mange har dog brug for det, for de er ret pengegriske. De drømmer hellere om en lottogevinst eller et andet lykketræf.
De har vel opdaget, at investering, og penge generelt, er en kedelig affære. Mest ventetid og stilhed. Lidt ligesom fiskeri.

74 Synes om

Citat

Faktisk en ret god sammenligning. I dag, da jeg var ude at fiske, usædvanligt fra land, fik jeg talt med et par forbipasserende om sporten. Dagen var meget udfordrende, der var masser af fisk, men jeg måtte grave dybt i værktøjskassen efter alle de midler, der var samlet der i næsten 40 år, for at opnå resultater. Hurtig indspinning med tungt hoved, eller trampende på bunden, langsom svævning med let hoved og tykkere fluorocarbon forfang, dropshot i forskellige variationer, cheburashka, agnfisk, traditionel orm osv. Mange metoder blev også undladt, da de ikke rigtig passede til situationen. Det vigtigste var dog, at linen var ude, og i sidste ende fik vi suppefisk med hjem.

Fisketure starter ofte i selskab med en ældre eller bedsteforælder og med vejledning. Nogen bliver lidt begejstret, for nogen bliver det en stor del af livet, nogen bliver slet ikke begejstret, men uanset hvad, er oplevelsen akkumuleret. Hvorfor skulle det ikke også kunne være sådan med investering? Til en vis grad er det sikkert sådan, men også i det større billede.

Når man har nok kilometer bag sig og fisket nok fisk, er det ikke længere så betydningsfuldt at fange en enkelt fisk, men man ser på helheden bredere. Indimellem fanger man så en mere betydningsfuld luns.

Redigering… en eller anden sagde i løbet af dagen, at jeg tålmodigt bliver ved med at fiske. Fremover vil jeg kunne bruge investering som en sammenligning her. Jeg forsøger at undgå hurtige spil i begge, i fisketure kommer det slet ikke på tale, så fra den side kunne man hente mere inspiration til investering.

Det kunne også være interessant at tilbringe en dag i samme båd med en erfaren, garvet investor, hvis gnist for fiskeri dog ikke er blevet antændt.

13 Synes om

Jeg startede selv med en ormefiskestang uden orm. Med tiden progressede vi til en robåd med net. Og i dag trækker vi trawl med et mellemstort havgående fartøj.
Vi har brug for ædelfisk, men nogle gange må vi nøjes med en skalle.

17 Synes om

VPK har nu været ret åben omkring sine egne tal, men tør andre fortælle, hvilke beløb I har haft, da I valgte at blive fuldtidsinvestorer? Og findes der overhovedet sådanne typer herinde i virkeligheden? Det er selvfølgelig typisk, at man hænger ved i nogle virksomheder eller har beholdt de mest profitable rester fra sin egen virksomhed, som giver ekstra indtægt oven i investeringerne, og så passer det på deltid. Ingen bliver rakket ned på, hvis man ikke har en million, tværtimod; ros for jo mindre portefølje, man har turdet tage springet med.

7 Synes om

Jeg startede i 2006, begyndte at daytrade med 50k, og nu har jeg en syvcifret portefølje, og der er også købt 5 lejligheder for afkastet. Jeg har ikke lavet andet siden da.

71 Synes om

Veteranerne, hvor finder man inspiration og sparring til at leve af sin portefølje, hvis ens egne Excel-ark begynder at vise, at det sagtens ville række?

10 Synes om