Valmet - Forvandlingernes mester

Bemærkning vedrørende gårsdagens årsregnskab.
Selvom opkøbet af Neles blev anset for dyrt, er Neles nu den yderst profitable del, hvor der er rigeligt med ordrer, mens skovindustrien er bremset op. Og desuden er salgs- og omkostningssynergierne opnået fuldt ud et år før tid, ikke dårligt.

56 Synes om

Jeg er nu ikke særlig tilfreds.

IMG_0156
IMG_0157

Sammenligningsperioderne var selvfølgelig rekordhøje.

14 Synes om

Almanakka har skrevet om Valmet, jeg var lige ved at poste dette i den anden Valmet-tråd ved en fejl. :smiley: (det ville ikke være første gang for mig)

Valmet rapporterede om et kvartal med en som forventet faldende ordrebeholdning, men forbedret lønsomhed, og guidancen var ganske god. Omsætningen forventes at forblive uændret, og driftsresultatet forventes at forblive uændret eller stige. Valmet giver desuden markedsudsigter på kort sigt for sine forskellige segmenter, og disse forblev uændrede, hvilket er en god ting i dette marked.

14 Synes om

Handelsbankens opdaterede syn på Valmet. :point_down:

Skærmbillede 2024-2-10 kl. 20.39.55
Skærmbillede 2024-2-10 kl. 20.40.02

(Screenshot fra Handelsbankens morgenrapport, som er gratis og frit tilgængelig på nettet.)

53 Synes om

Her er Salkunrakentajas artikel om Valmet, og deri citeres blandt andet Handelsbankens analytikers udtalelser. :slight_smile:

Valmet gentager de gode eller tilfredsstillende kortsigtede – det vil sige seks måneders – markedsudsigter for serviceydelser, de gode kortsigtede markedsudsigter for flowkontrol, automationssystemer og energi, samt de tilfredsstillende kortsigtede markedsudsigter for cellulose, karton og papir samt tissue-papir.

25 Synes om

Valmet leverer elektrofiltre (ESP) til den eksisterende sodaskedel på Nordic Papers Bäckhammar-fabrik i Kristinehamn, Sverige. Idriftsættelsen er planlagt til at finde sted i slutningen af 2025.

Ordren er en del af Nordic Papers investeringer, som sigter mod at forbedre Bäckhammar-fabrikkens bæredygtighed og konkurrenceevne. Fabrikken producerer forskellige kvaliteter af ubleget kraftpapir, hovedsageligt til emballageformål. Takket være installationen af de nye elektrofiltre vil støvemissionerne til luften blive reduceret med mere end to tredjedele.

Ordren er inkluderet i Valmets indgåede ordrer for fjerde kvartal af 2023. Ordrens værdi offentliggøres ikke.

26 Synes om

Mon der er en god ordre på vej til Valmet her? Körber Tissue var vist en af de førende leverandører til de applikationer.

Det er i det mindste positivt, at der bliver investeret i tissue-papir selv i Finland.

19 Synes om

Det er stærkt, når de større shortere alle er i underskud. Marshall reducerede sin short-position en smule.

kuva

24 Synes om

Sådan har det været, så længe jeg kan huske. Dette kan også have en sammenhæng med, at aktien ikke stiger, så mærkeligt som det end lyder.

Valmet indleder den 15. februar 2024 samarbejdsforhandlinger i henhold til loven om samarbejde i visse dele af forretningslinjerne Services og Paper, EMEA-regionens organisation og koncernenhederne. Forhandlingerne omfatter en plan, hvor der overvejes tiltag til at forbedre forretningernes lønsomhed og konkurrenceevne samt tilpasse driften til den ændrede markedssituation. De planlagte tiltag er primært rettet mod Finland og Sverige.

Planen omfatter fornyelse af organisationsstrukturer, udvikling af driftsmodeller og tilpasning af personalestyrken til arbejdssituationen. Ifølge selskabets foreløbige vurdering indeholder planen hjemsendelser og permanente personalereduktioner. Det anslåede antal permanente reduktioner er cirka 130 stillinger. Omfanget og målretningen af eventuelle hjemsendelser og opsigelser vil blive præciseret under forhandlingerne.

Valmet beskæftiger cirka 6.900 personer i Finland og cirka 1.800 i Sverige.

19 Synes om

Tiitinen, direktøren for region Nordamerika, har solgt over en tredjedel af sin beholdning.

Barsk type

Valmet Oyj - Ledende medarbejderes transaktioner: Tiitinen, Jukka - Inderes

Det er sjældent, man læser den slags, det giver stof til eftertanke. Er alt vel i Amerika? :thinking:

EDIT: Man skulle selvfølgelig tro, at hvis der var større problemer derovre, så ville kollegerne i ledelsen også vide det :smile:

15 Synes om

CEO’en skifter.

18 Synes om

Efter min mening en lidt overraskende udnævnelse af en administrerende direktør. Man kunne på en måde have forventet, at efterfølgeren ville blive fundet internt i virksomheden eller inden for branchen. Baggrunden fra Kone var sikkert den afgørende faktor, men Kones forretning er trods alt meget anderledes sammenlignet med Valmet-koncernen. Under Laines tid er Valmet blevet ledet på en ingeniørmæssig facon og med et usædvanligt langsigtet perspektiv. Her ser man helst ikke de store ændringer. Forhåbentlig finder den nye administrerende direktør en måde at tilføre et passende nyt perspektiv på, samtidig med at den langsigtede tilgang bevares. Et par års ansættelse som “ansat direktør” er ikke det mest ønskværdige for aktionæren. Lad os derfor håbe på en mere langvarig periode i Keilaniemi.

39 Synes om

Jeg havde også håbet, at den nye direktør var blevet valgt internt. Jeg frygter desværre, at man ikke ser alle dele som hørende til Valmet og begynder at splitte selskabet op. Det vil sige, at man bevæger sig i en anden retning end hidtil under Laines ledelse.

Jeg tror, at hvis noget bliver udskilt, så er det kraftværksforretningen, tekniske tekstiler og automation. Den nye direktør vil sandsynligvis forsøge at gøre det samme, som Laine gjorde efter udskillelsen fra Metso.

8 Synes om

Pasi Laine har gjort et fremragende stykke arbejde som administrerende direktør for Valmet, men efter 10 år på den linje er de største gevinster sandsynligvis allerede opnået. En intern leder ville sandsynligvis have fortsat i samme stil, og indimellem er det godt at skifte stil. Hinnerskov virkede måske ikke umiddelbart som et overvældende valg, men mon ikke bestyrelsen har afsøgt alle mulighederne.

7 Synes om

Jeg er på samme linje selv. Ganske ofte er en ekstern rekruttering mere tilbøjelig til at fejle eller ændre på ting, der allerede fungerer i virksomheden, sammenlignet med en direktør, der er vokset op internt.

Jeg sætter personligt pris på, at direktøren også forstår den operationelle del og ikke kun tallene.

2 Synes om

Lad os nu ikke dømme den nye CEO her fra forumniveau, før han har været ved roret i mindst et år :smiley: Valmet er trods alt en virksomhed af en størrelse, hvor sådan et skib vender langsomt. Og jeg mener ikke dermed, at der er behov for en stor kursændring. Ledelsen forstår sikkert (hvilket markedet dog ikke værdsætter i øjeblikket..), hvor god og mindre cyklisk virksomheden er i dag sammenlignet med for eksempel i 2010’erne. Om der ville opstå mere aktionærværdi ved en form for virksomhedsstrukturering / spinoff, vil jeg lade være op til selskabets ledelse at overveje.

14 Synes om

Efter tilsyneladende 10 år med Laine ved roret, vil den nye helt sikkert have et andet perspektiv, når vedkommende først er kommet ind i opgaven. Der kommer helt sikkert saneringer og nye vinde. Fokus på det, Valmet er god til, og væk med eventuelle sidespring.

1 Synes om

I udnævnelsesmeddelelsen nævner bestyrelsesformand Mikael Mäkinen den nye administrerende direktørs erhvervserfaring fra tre forskellige kontinenter som en af hans styrker. Ud fra hans CV er kontinenterne Europa, Afrika og Asien.

På den baggrund antager jeg, at Hinnerskov ikke har erfaring fra de for Valmet vigtige markeder i Nordamerika og Latinamerika. Han er derfor måske ikke bekendt med Valmets vigtige kunder som Arauco, Suzano og Klabin osv. I den henseende er der brug for introduktion, og i ledelsesgruppen kan Celso Tacla måske give en indføring i de sydamerikanske markeder.

I løbet af det seneste års tid er der sket mange udskiftninger i ledelsen. Bertel Karlstedt overgik til projektopgaver, Jari Vähäpesola gik på pension, og Julia Macharey samt Vesa Simola forlod Valmet for at fortsætte deres karrierer uden for virksomheden.

Ledelsesgruppen tæller stadig mange mangeårige Valmet-folk. Jeg kiggede på den nuværende ledelsesgruppes sammensætning på præsentationssiden for ledelsen. En lang karriere gør sig gældende for seks (6) medlemmer af ledelsesgruppen:

• Den længste erfaring findes hos direktøren for EMEA-området, Petri Paukkunen, og direktøren for Services, Aki Niemi, som begge har haft en uafbrudt karriere på over 30 år hos Metso/Valmet.
  • En karriere på 20 år findes hos fire: Direktøren for Nordamerika, Tiitinen, direktøren for pulp-linjen, Riekkola, direktøren for papir-linjen, Rasinmäki, og direktøren for automatisering, Torttila-Miettinen.
    → Halvdelen af de nuværende ledelsesmedlemmer har haft en lang karriere i Valmet. Derudover har Hokkanen og Zhu været i selskabet i over 10 år + Sääskilahti fra Neles.

Mange i ledelsen er således rekrutteret internt. Det vil forhåbentlig anspore nuværende Valmet-ansatte til at søge opad i virksomheden, selvom Laines efterfølger blev valgt udefra.

Hvad angår kontinuitet: Ifølge årsrapporten omfatter selskabets langsigtede incitamentsprogram i alt cirka 130 personer, hvoraf én gruppe udgøres af personer valgt på grund af deres ledelsespotentiale. Årsrapporten nævner ikke antallet i denne gruppe, men uanset hvad forsøger man i Valmet at identificere og motivere talenter med ledelsespotentiale. Det er med til at sikre kontinuiteten i selskabet.

24 Synes om

Kort interview med den kommende administrerende direktør. Baseret på dette interview virker han i det mindste i mine øjne som en ganske fornuftig mand. Lad os håbe, at den kommende 10-årige periode bliver lige så god som den forrige :smiley:

22 Synes om