Uponor - Rør til verden

Ja, lige præcis.

Jeg er lidt overrasket, Aliaxis havde udadtil en ret god position til at presse prisen op. Måske var GF reelt klar til at spille det lange spil, altså at lade Aliaxis forblive som mindretalsaktionær. Nå, man kan ikke altid ramme rigtigt i de her sager :smiling_face:

Det ser ud til, at der har været stille i tråden i et par måneder, så lad os vække den lidt til live igen. Kursen er allerede faldet med næsten 3 procent på en måned, og i dag var slutkursen 1,82 % under købstilbudsprisen på 28,50 euro. Der handles med relativt små mængder, bortset fra de seneste dage, hvor der har været handler på nogle tusinde aktier lige før lukketid. Jeg gætter på, at køberen er GF. Det virker ikke til, at afkastet rigtig tiltaler folk, selvom renten efter min forståelse begyndte at løbe i starten af december (7,0 % for 2023 og 7,5 % fra 1. januar). Det kan også være, at denne rentedel ikke er kendt af en stor del af de private investorer.

6 Synes om

Hvilken rente taler du om, og hvor står det?

1 Synes om

I henhold til den finske selskabslov betales der renter i indløsningsprocedurer.

Der skal betales en årlig rente af indløsningsprisen fra det tidspunkt, hvor der er gået tre uger efter anmodningen om voldgiftsmænd, i overensstemmelse med den til enhver tid gældende referencesats, som omhandlet i rentelovens § 12, med tillæg af tre procentpoint. (29.12.2022/1337)

3 Synes om

Hvor længe skal man vente på pengene fra indløsningen?

Baseret på min egen erfaring tager det typisk 7-9 måneder fra indløsningsproceduren påbegyndes. Men i teorien kan det naturligvis godt trække ud i rigtig lang tid, endda år, hvis der er noget at strides om, som med Ahlström-Munksjö. I Uponors tilfælde burde alt være helt ligetil, så mon ikke det holder sig inden for rammen på de 7-9 måneder, hvoraf ca. 1,5 måned nu er gået.

Man skal være forberedt på alt. Der kom et købstilbud på Ahlstrom-Munksjö i 2020, og det nuværende skøn er, at indløsningspengene vil være på kontoen i 2025. Jeg kan ikke lige komme i tanke om en ventetid, der er længere end disse fire år.

Det er vel ikke nogen katastrofe, at det trækker ud, når nu renten løber.

1 Synes om

Det har taget overraskende lang tid at udpege voldgiftsretten. Snart er der gået to måneder siden udpegelsen af den betroede mand, og i det mindste på Handelskammerets indløsningsnævns hjemmeside er der ikke registreret nogen beslutning om udpegelsen af voldgiftsretten.

Jeg har selv været involveret i et par indløsninger, og dette tidsrum fra valget af den uafhængige repræsentant til nedsættelsen af voldgiftsretten har på det korteste varet 1 md. og 2 dage (Nixu) og på det længste præcis 2 mdr. (Avidly). I næste uge er der faktisk gået 2 mdr., så må vi se, om det bliver en ny rekord.

På Indløsningsnævnets hjemmeside står 30.1.2024 som afgørelsesdato.

Begynder renten at løbe automatisk, eller skal aktionærerne reagere skriftligt på nogen måde?

Er der nogen, der ved, hvad status er med denne her? Hvornår plejer man normalt at suspendere handlen?

"Ejerskabet til samtlige aktier i Uponor Oyj er i indløsningsproceduren overgået til indløseren, Georg Fischer AG.

Uponor Oyj’s aktier er noteret for sidste gang mandag den 29.4.2024."

Hvad sker der nu, hvor de har indløst dem fra mig? Får jeg overhovedet penge for dem?

I din portefølje er der sandsynligvis dukket værdipapiret “UPONOR Right to redemption price” op i stedet for Uponor, og dette vil med tiden blive udskiftet med den pris, der betales for aktierne (28,50 €/aktie), samt rente for indløsningsperioden. Hvis Fischer betaler den såkaldte ubestridte del, det vil sige 28,50/aktie på forhånd, kan betalingen ske allerede i den nærmeste fremtid; ellers kan betalingen trække ud til sensommeren eller efteråret, når voldgiftsrettens afgørelse om den endelige indløsningspris foreligger.

Pengene fra indløsningsproceduren inklusiv renter er gået ind på kontoen i dag.

2 Synes om

Hvad synes I om +GF+, nu hvor Uponor er ved at være fordøjet?

GF sælger også maskinværktøjsforretningen. Handlen forventes at blive gennemført i starten af 2025. Fabrikker i Schweiz og Kina til dem.

Højtforædlede støbte dele til rumfart osv. er under overvejelse, om de skal frasælges eller ej.

Fremover vil enhederne (måske) altså være alle mulige fittings og rør, design og implementering til transport af væsker. Produktion i Tyskland, Sverige, Schweiz, Østeuropa og Kina.

Lidt ligesom Kemira, men fokuserer på husstande, køling af datacentre og skibe. Altså til mindre rør.

I USA er der en fabrik, der producerer højteknologiske konstruktionsplader.