Kemira - Globalt kemiselskab

Der har været meget få kommentarer om Kemira her på forummet, så jeg vover at starte en helt egen tråd ved at spørge: På hvilket grundlag valgte du Kemira til din portefølje? Selv tænkte jeg, at produkter og løsninger relateret til rent drikkevand og spildevandsrensning også kunne være en indbringende investering på lang sigt.

Regnskabsdagen er om fem dage. Der er vel næppe store overraskelser i vente?

7 Synes om

Til den liste ville jeg tilføje et rimeligt udbytte og teknisk IMO i god stigning. Hvis jeg husker rigtigt, er der også gennemført effektiviseringstiltag.

2 Synes om

{“content”:“Kemira har sandsynligvis klaret sig helt fint i 2019, og den traditionelle udbytte er sikret, men 2020 byder på udfordringer. Strejkerne inden for papir- og papirmasseindustrien i Finland vil have en svækkende effekt på Q1, og det vil sandsynligvis ikke blive indhentet i resten af året. Kommunerne i Finland er pressede, da skatteindtægterne ikke dækker de stigende udgifter, hvilket sandsynligvis gør prisstigninger inden for vandsektoren vanskelige. Kemira har også aktiviteter i Kina, hvor coronavirus nu forårsager et lille tilbageslag. Gik det ok, hvad med fremtidsudsigterne?”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Så vidt jeg husker, da jeg overvejede at investere i Kemira, annoncerede Kemira en investering i et vandrensningsanlæg i Storbritannien. Man kan ikke rigtig lade folk undvære rent drikkevand, uanset prisen.

https://www.kemira.com/company/media/newsroom/releases/kemira-announces-a-multi-million-investment-in-water-treatment-chemicals-production-in-the-uk-3/

Kemira har, så vidt jeg husker og forstår, en passende balance mellem gæld og indtægter.

2 Synes om

Jeg synes, det var rigtig godt for Kemira, at staten reducerede sin Kemira-andel betydeligt i efteråret.

4 Synes om

Jeg ser et godt vækstpotentiale i Kemiras Industry & Water-segment i årtier fremover, drevet af knapheden på rent vand på jorden og stigende produktion af skiferolie. Jeg købte selv Kemira i slutningen af december 2019 udelukkende baseret på teknisk analyse. Der ville have været gode købsmuligheder i løbet af 2019. Først faldet i begyndelsen af december til niveau 13.20 bragte Kemira under min radar. Kursen bevæger sig stramt langs den nedre grænse af en stigende trend. Jeg forventer en stærk 17% EBITDA i Q4.

6 Synes om

Jeg blev selv interesseret i Kemira, da der var en artikel om vandinvesteringer i maj 2019-nummeret af Arvopaperi-magasinet. Den nævnte drivkræfter som “Vandmangel forudsiges at blive hverdag” og “Ikke nok rent vand til alle”. Vandinvesteringer kan også foretages via fonde. Jeg har en lille pose Kemira, og jeg tror, at tendenserne vil støtte det, og jeg anser det også for at være ret defensivt. Det ser ud til, at de nu har fået rentabiliteten op på et nyt niveau, hvilket også indikeres af aktiens stigning fra det niveau på 9-12 euro, der har varet i årevis. Der er også en tosidet artikel om Kemira i august 2019-nummeret af Arvopaperi-magasinet. Og hey, glem ikke det mulige 100-års jubilæumsudbytte fra Kemira, som flere kendte investorer har spekuleret i :slight_smile:

4 Synes om

Inderes har udgivet en ny analytikerkommentar om Kemira. Tak @Petri_Gostowski!

Målprisen var 14,50€ i den tidligere rapport og er nu hævet til 15€.

Det bliver interessant at se, om dette fører til et Inderes-spring. Efter den tidligere analysekommentar skete dette ikke. Jeg husker dette ret godt, da jeg selv købte Kemira ad to omgange efter udgivelsen af den tidligere analytikerkommentar. Jeg antog dengang, at kursfaldet skyldtes statens salg af Kemira-aktier.

3 Synes om

Selv tak! Jeg vil lige korrigere lidt og sige, at kursmålet ikke ændrede sig i dagens forhåndsvisning af resultatet. Kursmålet steg til 15 euro allerede i forbindelse med decemberopdateringen :slight_smile:

2 Synes om

Tak for rettelsen @Petri_Gostowski. Man kan ikke altid stole på sin hukommelse :blush:

1 Synes om

Kender det godt :wink:

1 Synes om

{“content”:“Større virksomheder i samme branche som Kemira værdiansættes normalt til en P/E på omkring 13-15, og disse kunne overvejes til porteføljen, når aktien falder til en P/E på omkring 10-11. I Kemiras tilfælde, når man ser på de langsigtede driftsresultater og EBIT-%, kunne virksomheden være interessant til en pris på 9-10 euro. Der er altså pustet en del luft ind i virksomheden, som i 4. kvartal led, ligesom alle andre virksomheder, under nedlukningen af USAs skiferolieproduktion, hvilket vil fortsætte i hvert fald i hele 1. halvår 2020.”,“target_locale”:“da”}

4 Synes om

Jeg må også undersøge de sammenlignelige selskaber. Jeg så gårsdagens webcast, og måske er det en del af CEO’ens professionelle dygtighed, at de kan give et positivt billede af virksomheden.

Jeg købte en ekstra portion Kemira på morgendippen, og hvis kursen falder nok til min ankerpris, køber jeg mere. For mig er udbytteafkastet nok lige nu. På en eller anden måde stoler jeg på, at nu hvor det er blevet hævet, vil det være et nyt udbytteniveau i fremtiden :crossed_fingers: Baseret på et par måneders observation føles Kemira som et stabilt kedeligt firma til en langsigtet udbytteportefølje med hensyn til kursudsving, selvom der var et større fald i går.

3 Synes om

Bevægelserne er stadig ret voldsomme på andendagen. Jeg foretog et køb til 13.24, som jeg allerede havde glemt, da kursen begyndte at stige med det samme. I går var en trist dag, fordi jeg tog et natlån i Kemira mandag. Ud om morgenen og tilbage dobbelt til 12.93, og dem var jeg så nødt til at sælge før auktionshandlen, da jeg fik uventede køb af dårligere lånefinansierede aktier. Men nu fik jeg den oprindelige portion tilbage, og jeg vil se, om jeg skal beholde dem længere. Mit overordnede indtryk af regnskabet var positivt, og på det grundlag kunne det være et godt og relativt sikkert langsigtet køb.

1 Synes om

Jeg opdaterede mine Kemira-beregninger i går morges: min vurdering af aktieværdien er 13,97-15,31 euro, så en tilføjelse på ~12,8 euro føltes sikker.

I dag gav Inderes en sælg-anbefaling og et kursmål på 14,0 euro, mens Nordea gav en køb-anbefaling og 15,0 euro. For årene 2020-2022 forventer Inderes et driftsresultat (EBIT) på 8,1 %, mens Nordea forventer omkring et procentpoint mere. Også i egenkapitalafkast (ROE) er Nordeas prognose (12,2 %) et hak højere end Inderes’ prognose (11 %). Nordea forudser, at udbyttet vil stige med et par eurocent årligt, mens Inderes forudser et stabilt udbytte på 0,56 euro.

3 Synes om

Handelsbanken sænkede kursmålet til 12 euro og sælg (14 hold). De tror ikke på at årets mål vil blive nået, opstartsomkostninger, strejke i papirindustrien og coronavirus er trusler. Q1 forventes stadig at være okay på grund af positive pris- og råvaremomentum. De forventer ikke, at indtjeningen vil stige før 2022.

Tilføjelse: Så anbefalingerne er meget spredte som sædvanligt :slight_smile:

2 Synes om

Disse anbefalingsindlæg var en god tilføjelse til denne tråd. Jeg gik selv glip af Inderes’ reduceringsanbefaling, da den stadig var en øgelses-anbefaling i går?

2 Synes om

Kemira offentliggør sin Q1-rapport næste tirsdag omkring kl. 8.30. Konsensus forventer, at selskabets omsætning er faldet, og at rentabiliteten er forringet i forhold til sammenligningsperioden. Kemira tilhører en lille gruppe virksomheder, der har fastholdt deres forventninger til indeværende år, mens konsensusforventningerne er faldet til under det niveau, som forventningerne indikerer. I forbindelse med offentliggørelsen af resultatet vil vores opmærksomhed rette sig mod kommentarer vedrørende udsigterne, især for Oil & Gas-forretningen efter olieprisfaldet.

Vi forventer, at Kemiras Q1-omsætning er faldet med 3 % fra sammenligningsperioden til 628 mio. EUR, mens konsensusprognosen er på 639 mio. EUR. Vi forventer, at omsætningen er faldet en smule i begge segmenter, da mængderne i Pulp & Paper er blevet påvirket af strejkerne i Finland i begyndelsen af året. Tilsvarende forventer vi, at væksten i Industry & Water-segmentet er blevet presset af den udfordrende markedssituation inden for olie- og gasforretningen, hvilket har afspejlet sig i faldende mængder og prispres. Forretningen er dog relativt lille i segmentets størrelsesorden, og derfor forventer vi, at den øvrige forretning, som har været stabil, vil begrænse omsætningsfaldet i segmentet.

Vores prognose for det driftsmæssige EBITDA for Q1 er 82 mio. EUR, hvilket er under konsensusprognosen på 92,4 mio. EUR. Vi forventer, at øgede omkostninger (bl.a. logistikomkostninger) sammen med omsætningsfaldet har presset resultatet ned i forhold til sammenligningsperioden. På de nederste linjer forventer vi ingen overraskelser i finansieringsomkostninger eller skatter, og derfor er vores prognose for indtjening pr. aktie på 0,12 euro afspejlende den operationelle resultatudvikling. Konsensusprognosen er på 0,17 euro.

Kemira har vejledt, at dens driftsmæssige EBITDA for 2020 vil stige fra året før (2019: just. EBITDA 410 mio. EUR). Konsensusprognosen før Q1-rapporten for indeværende års driftsmæssige EBITDA er faldet til 371 mio. EUR, så en ændring af vejledningen er allerede indregnet i konsensusprognoserne. Vi ville dog ikke være overraskede, hvis Kemira gentog vejledningen på dette tidspunkt og eventuelt revurderede den i løbet af året. I forbindelse med offentliggørelsen af resultatet vil vores opmærksomhed rette sig mod ledelsens markedskommentarer, især vedrørende skiferolie- og gasmarkedet, som vi vurderer er tydeligt påvirket af olieprisfaldet. Desuden vil vi som sædvanligt følge udviklingen i salgspriser og råvareomkostninger med interesse.

2 Synes om

Kemira trak hele årets vejledning tilbage allerede i aften, hmm:

4 Synes om

Kemira og UPM-Kymmene Oyj har indgået en langsigtet forlængelse af deres kontrakt om blegekemikalier i Uruguay

5 Synes om