Uponor - Rør til verden

Endnu en tilføjelse til min strøm af indlæg i dag. Oras Invest skriver i deres egen pressemeddelelse, at:

Oras Invests mål er at blive aktionær i GF, og selskabet vurderer forskellige muligheder for at købe aktier i selskabet inden for rammerne af sin strategi, under hensyntagen til markedsforhold, den generelle økonomiske situation og gældende lovgivning, herunder også muligheden for at købe aktier i GF før og under overtagelsestilbuddet.

Dette skurer nu lidt i mine ører og forklarer potentielt den “fjendtlighed” mod Aliaxis og fra Aliaxis’ side. Ifølge nyhederne har der også været talt med GF om en potentiel handel allerede langt inde i sidste år, præcis som med Aliaxis. Kunne det tænkes, at Oras allerede for længe siden har valgt side i forhold til, hvor de ønsker at være ejere fremover, i stedet for hvem der kunne give den bedste pris til Uponors aktionærer?

Det bliver spændende at se, hvem GF’s annoncerede aktieemission på 8 millioner aktier bliver rettet mod – mon det er Oras Invest? Med GF’s nuværende kurs svarer det til en emission på ca. 500 mio. €, og hvis GF’s tilbud gennemføres, får Oras ca. 540 mio. € i bruttoproprovenu. Nu kammer det måske over i sølvpapirshat-teorier, og det håber jeg, det gør, men vi skal vel ikke se endnu en hovedaktionærs rænkespil lige efter Caverion :roll_eyes:

6 Synes om

Aliaxis ejer i forvejen +20 % af Uponors aktier. Næste skridt er, at de opkøber Uponor-aktier på børsen til den nuværende aktiekurs, hvorefter Aliaxis’ ejerandel i Uponor stiger over det kritiske punkt på 30 % af den samlede aktiekapital. Der er intet faktabaseret i dette. Jeg sidder bare og spekulerer over Aliaxis’ næste træk…

Helt de samme observationer! Fuldstændig uansvarlig spekulation fra sidelinjen: Det virker til, at Paasikivi-familien ikke har brug for kontanter og ønsker at være en del af Uponors historie fremover. Dørklokken begyndte at ringe, og der var flere bejlere, og det begyndte at se ud til, at Uponors historie som selvstændig aktør ikke ville fortsætte. Aliaxis duede af en eller anden grund ikke som partner (måske var de ikke interesserede i Oras som aktiv ejer), men den flotte schweiziske fyr Georg virker til at falde i smag. Det blev Aliaxis så sur over og begyndte at rase. Det var et fremragende træk at snuppe de 20%, men Paasikivi og Georg er så forelskede, at et ejerskab på over 50 % er nok. Det her handlede næppe om prisen, da Aliaxis fik så kold en skulder, at der ikke engang kunne forhandles, og kun en lille forhøjelse fra Georg gør tilbuddet fremragende.

Vi må se, hvordan det fortsætter.

Som en rygradsløs “paper hand” røg jeg ud af vognen, da kursen lå på lidt over 25 €. Det er nemt at være bagklog nu, da jeg hele tiden har haft tillid til Paasikivi-familien, og deres hovedejerskab har været en af faktorerne i min investeringsbeslutning. Tikkurila-casen stod klart i erindringen osv., men det er endnu et godt bevis på investorpsykologi → fornuften siger ét, men fingeren trykker alligevel på knappen. Det blev dog ikke en dårlig investering, men der blev efterladt nogle euro på bordet. Endnu mere dumt var det at reducere positionen for lidt siden til en pris omkring 18 € :upside_down_face: Lærepenge…

6 Synes om

Ifølge oplysninger fra Bloomberg bliver der ikke nogen budkrig, da Aliaxis trækker sig ud af legen. Bloomberg har rigtig ofte ret, når de offentliggør rygter af denne type, selvom det er klart, at netop denne form for lækage er værd at lave, hvis man ønsker at hapse aktier så billigt som muligt på børsen (falske lækager slipper dog sjældent gennem Bloombergs filter til udgivelse).

Det er dog en smule overraskende, hvis Aliaxis virkelig nøjes med dette så hurtigt, når de allerede har en ret stor sum penge konkret bundet i spillet. På den anden side kunne dette rent risikostyringsmæssigt være yderst fornuftigt, hvis alternativet er at opnå et knapt flertal gennem et fjendtligt opkøb til en høj pris, hvorefter integration og ledelse af virksomheden ikke ville være i den nemme ende.

5 Synes om

Og de havde også ret.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/sisapiiritieto-aliaxis-peruuttaa-julkisen-ostotarjouksensa-kaikista-uponor-oyjn

4 Synes om

Jeg tænkte det samme. Og der er jo efterladt et “smuthul” i meddelelsen.

“Denne beslutning begrænser ikke Aliaxis’ ret til at overveje at fremsætte et nyt købstilbud på Uponors aktier i fremtiden. Der er ikke truffet nogen beslutninger om at afgive eller undlade at afgive et nyt købstilbud på et senere tidspunkt.

Derudover spekulerer jeg på, hvad der sker med Uponors allerede lovede efterårsudbytter. Tiden vil vise…

1 Synes om

Nu hvor der er gået en uge siden de seneste begivenheder, og der ikke er set nogen flagmeldinger eller andet interessant, vil jeg forsøge at opsummere mine egne tanker i en forudsigelse.

Situationen er den, at Aliaxis ville skulle betale en meget høj pris for at få majoritetsejerskabet i et selskab, som ikke ønsker at blive købt af dem. Rent risikomæssigt giver det ikke mening at forsøge sig med dette, selvom det stadig ville være helt muligt for dem at opnå en ejerandel på 50 %. Oras ønsker Uponor ind i armene på GF, som de også ønsker at eje i fremtiden, og det er dette mål, Uponors bestyrelse presser på for med næb og klør.

Vi står altså nu i en situation, hvor Aliaxis ejer over 20 % af Uponor, men med stor sandsynlighed blev overbudt af GF. Aliaxis ønsker helt sikkert ikke at være mindretalsaktionær i et selskab, der er majoritetsejet af deres største konkurrent, og omvendt ønsker GF bestemt ikke, at deres største konkurrent har en betydelig minoritetspost med en bestyrelsespost i en for dem vigtig forretning.

Da GF var villig til at betale 28,85 € for blot 50 % ejerskab, er de helt sikkert villige til at betale en del mere for at få 100 % ejerskab. Hvis Aliaxis går med til at sælge deres aktier, vil de 100 % i praksis blive opnået helt sikkert.

Så mon ikke GF og Aliaxis nu diskuterer, hvilken pris Aliaxis er villig til at sælge deres aktier til. Nu hvor Aliaxis har trukket deres eget bud tilbage, kan parterne formentlig forhandle indbyrdes; hvis begge havde et aktivt bud, ville dette sandsynligvis ikke være praktisk muligt ifølge overtagelsesreglerne. Aliaxis har naturligvis et incitament til at gå efter den højest mulige pris, hvilket direkte giver dem flere penge i kassen og på den anden side svækker deres største konkurrents balance og dermed begrænser deres øvrige vækstinvesteringer i den nærmeste fremtid.

Begge parter har formentlig et ønske om at få sagen afgjort hellere før end siden. Mon ikke Aliaxis’ aktier i løbet af de kommende uger overgår til GF i form af en blokhandel, og GF’s tilbudspris derefter stiger til prisen for denne handel, som jeg baseret på ren mavefornemmelse vurderer til at være 30,5 €. Nu hvor kursen allerede er tydeligt under GF’s nuværende tilbudspris, er der efter min mening et ret fint risk/reward-forhold til rådighed for en lille “arbitrage”.

3 Synes om

Ganske god teori, men markedet anser det simpelthen ikke for sandsynligt på nogen måde, da Uponors kurs er, som den er.

GF har ikke brug for de aktier for at gennemføre handlen. Jeg ser det som mere sandsynligt, at GF engang i en fjern fremtid udskiller en bid af Uponor og giver den i bytte for den 20 procents andel.

https://twitter.com/JuhaVaris/status/1681698740741054464?t=1KD_Pok_-2K0O7VWYaHmEQ&s

3 Synes om

Uponors resultatvarsel var både positivt og negativt. Overskudsgraden stiger en smule. Omsætningen falder derimod. Egentlig lidt unødvendigt.

Betaler Uponor ikke udbytte i september?

Bliver udbyttet udbetalt i begge tilfælde, det vil sige, hvis man accepterer/afviser GF’s købstilbud?

Hvis der udbetales, udbetales det til alle aktionærer. Et eventuelt udbytte trækkes derefter fra tilbudsprisen.

(Jeg har ikke sat mig ind i købstilbuddet eller Uponor, men dette er normal praksis)

Er der andre Uponor-aktionærer her på forummet? Sidste svardato for indløsning er fredag den 1. september 2023. Jeg har selv overvejet, om det kan betale sig at sælge eller ej. Her er et par tanker, det ville være rart at høre andres tanker også. Ellers ville jeg ikke engang overveje det, men bare sælge, men min anskaffelsespris er fra corona-bunden, så der ville være en hel del skat at betale i forbindelse med et salg.

• Køber ønsker 50 % af aktierne for at købstilbuddet går igennem. Det går vel nemt igennem, når storaktionærerne sælger.

• Er det rart at være minoritetsaktionær, når én part ejer over 50 %, måske 70-80 % af firmaet? Hvordan mon kursudviklingen bliver, når købstilbuddet udløber? På den anden side kunne man forestille sig, at de gradvist køber flere aktier på børsen, men til hvilken pris?

• De økonomiske nøgletal er ret høje (P/E 25, P/B 4,5 osv.), da kursen er steget til 28,85 euro som følge af købstilbuddet. Der er altså billigere alternativer tilgængelige på børsen lige nu.

Hvad planlægger andre at gøre?

Tilbudsperioden blev i dag forlænget til den 31.10., da der endnu ikke er modtaget myndighedsgodkendelser fra EU. Dette blev også vurderet i det oprindelige tidsestimat, da closing blev forventet i løbet af Q4, hvilket stadig er gældende.

https://goingforward-movingwater.georgfischer.com/download/georg-fischer-extension-of-offer-period-release-finnish-1.pdf

Dagens egentlige nyhed var, at GF ifølge meddelelsen allerede ejer ~9,5 % af Uponors aktiekapital. Det forklarer, hvorfor kursen slet ikke ser ud til at falde under tilbudsprisen; GF holder hånden under på børsen.

Der ser ud til at være andre end GF, der akkumulerer, når der lejlighedsvis handles lidt større poster til over tilbudsprisen, som det f.eks. sås i dagens slutauktion.

Jeg holder fast i min tidligere forudsigelse om, at Aliaxis’ aktier vil gå til GF, og at tilbudsprisen i den forbindelse vil blive hævet moderat. Hermed vil GF opnå over 90 % ejerskab og kan påbegynde tvangsindløsning. Dette ser dog først ud til at ske, når alle myndighedsgodkendelser er i hus, og handlen med sikkerhed kan gennemføres. Indtil da er det nok værd at holde fast i aktierne, selvom man allerede nu kan få lidt mere end den nuværende tilbudspris på børsen.

1 Synes om

Hvorfor står der stadig i Nordnets portefølje, at svarfristen udløber 1.9?

Amatørspekulationer.. er der konkurrenceretlige krav, som kan betyde, at hele tilbuddet bliver annulleret? Eller bruge dem som grund til at trække det tilbage? Jeg ved ikke, hvordan byggeriet udvikler sig på Uponors andre markedsområder, men Skandinavien-regionen er nok ret svag i de kommende år?

GF’s købstilbud er nu endeligt godkendt; konkurrencemyndighederne stillede ingen betingelser for handlen.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/euroopan-kommission-antanut-hyvaksynnan-gfn-kaikista-uponorin-osakkeista-tekemalle

Nu bliver det spændende at se, hvad Aliaxis gør med sine aktier, nu hvor der ikke længere er usikkerhed forbundet med gennemførelsen af GF’s tilbud. GF ønsker at købe dem, og Aliaxis ønsker næppe at lade en sådan minoritetspost blive stående på balancen. Det bliver interessant at se, om de kan blive enige om prisen. Heldigvis skal vi ikke vente længe endnu, da GF’s tilbud i sin nuværende form gennemføres i starten af november.

1 Synes om

Var det så det: ingen forventet forhøjelse af indløsningsprisen?

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/aliaxis-hyvaksynyt-georg-fischerin-ostotarjouksen-uponorin-osakkeista