Virtuix håller på med en crowdfunding-runda på 15 miljoner euro för att lansera en hemversion av sin Omni-VR-spelplattform (detta är alltså ett onoterat företag).

Jag är inte en särskilt aktiv spelare, så jag har inte provat detta tidigare, men själva systemet verkar riktigt bra, med bra demonstrationsvideor i materialet:
Företaget har för närvarande en omsättning på cirka 10 miljoner USD/år med sina befintliga enheter i offentliga utrymmen, och potentialen i dessa hemmakonsoler är naturligtvis enorm. Priset på enheten är cirka 2000 USD, så redan från 10 000 sålda enheter skulle omsättningen uppgå till 20 miljoner USD, och deras uppskattade försäljning av tjänster och spel på 45 USD/enhet/månad skulle lägga till ytterligare 5,5 miljoner USD, vilket redan skulle uppgå till 35 miljoner USD/år. Om de sedan lyckas sälja 100 000 enheter kan man lägga till en nolla i omsättningen.
Företagets värdering efter denna finansieringsrunda är 80 miljoner USD.
Det lönar sig att ladda ner investerar-PDF:en från webbplatsen (måste beställas via e-post), jag kunde inte lägga till den här eftersom den var för stor. Materialet är annars mycket väl utformat och koncist, så jag kommer inte att referera till fallet mer än så.
Som en extra morot får investerare (eftersom det är en crowdfunding) 40 % rabatt på den framtida produkten om de väljer att köpa en (eller eftersom rabatten är i form av ett presentkort kan den tydligen också ges/säljas till någon annan).
Jag vet att det finns många intresserade av spelbranschen på forumet, så jag postade detta här av den anledningen. Jag har inga pengar investerade i företaget alls (åtminstone inte än), men jag ska titta närmare på det för att se om jag skulle lägga ett par kronor på det, och jag skulle gärna höra kommentarer från andra om de har haft erfarenheter med Virtuix tidigare VR-enheter, eftersom jag aldrig har provat en själv.
Det som kanske mest oroar mig är att enheten är ganska stor (även om de säger att den enkelt fälls ihop) och den kostar en del, så frågan är om det verkligen finns en tillräckligt stor kundkrets för den. Eftersom jag verkligen inte är en “gamer” har jag ingen uppfattning om hur stor marknaden är för något sådant (även om det säger något att även en icke-gamer som jag nästan skulle vara redo att beställa en sådan om det bara fanns ett tomt utrymme i lägenheten att placera den i
)