Virtuix - Ultimat Omni VR-spelupplevelse nu även hemma

Virtuix håller på med en crowdfunding-runda på 15 miljoner euro för att lansera en hemversion av sin Omni-VR-spelplattform (detta är alltså ett onoterat företag).

maxresdefault

Jag är inte en särskilt aktiv spelare, så jag har inte provat detta tidigare, men själva systemet verkar riktigt bra, med bra demonstrationsvideor i materialet:

Företaget har för närvarande en omsättning på cirka 10 miljoner USD/år med sina befintliga enheter i offentliga utrymmen, och potentialen i dessa hemmakonsoler är naturligtvis enorm. Priset på enheten är cirka 2000 USD, så redan från 10 000 sålda enheter skulle omsättningen uppgå till 20 miljoner USD, och deras uppskattade försäljning av tjänster och spel på 45 USD/enhet/månad skulle lägga till ytterligare 5,5 miljoner USD, vilket redan skulle uppgå till 35 miljoner USD/år. Om de sedan lyckas sälja 100 000 enheter kan man lägga till en nolla i omsättningen.

Företagets värdering efter denna finansieringsrunda är 80 miljoner USD.

Det lönar sig att ladda ner investerar-PDF:en från webbplatsen (måste beställas via e-post), jag kunde inte lägga till den här eftersom den var för stor. Materialet är annars mycket väl utformat och koncist, så jag kommer inte att referera till fallet mer än så.

Som en extra morot får investerare (eftersom det är en crowdfunding) 40 % rabatt på den framtida produkten om de väljer att köpa en (eller eftersom rabatten är i form av ett presentkort kan den tydligen också ges/säljas till någon annan).

Jag vet att det finns många intresserade av spelbranschen på forumet, så jag postade detta här av den anledningen. Jag har inga pengar investerade i företaget alls (åtminstone inte än), men jag ska titta närmare på det för att se om jag skulle lägga ett par kronor på det, och jag skulle gärna höra kommentarer från andra om de har haft erfarenheter med Virtuix tidigare VR-enheter, eftersom jag aldrig har provat en själv.

Det som kanske mest oroar mig är att enheten är ganska stor (även om de säger att den enkelt fälls ihop) och den kostar en del, så frågan är om det verkligen finns en tillräckligt stor kundkrets för den. Eftersom jag verkligen inte är en “gamer” har jag ingen uppfattning om hur stor marknaden är för något sådant (även om det säger något att även en icke-gamer som jag nästan skulle vara redo att beställa en sådan om det bara fanns ett tomt utrymme i lägenheten att placera den i :smiley: )

11 gillningar

Intressant öppning!

Jag spelar själv en del på PC, och jag tycker att det här fallet innehåller några framtida trender:

Spel: Spelandet kommer knappast att minska globalt. Nya aktörer kommer hela tiden in på spelmarknaden, och nya plattformar dyker ständigt upp. Utvecklingen går i en rasande fart, så priset på dessa enheter kan mycket väl sjunka under de närmaste åren (även ett hot).

VR: Varför gå ut när du kan se landskapen hemma i säkerhet inom fyra väggar, med gardinerna tätt fördragna? VR-spel ser redan ganska bra ut, de fungerar ganska smidigt och hårdvaran är relativt prisvärd. Baserat på helt empirisk forskning har VR-utrustning åtminstone i min vänskapskrets blivit otroligt populär under de senaste tre åren. Jag tror inte att trenden kommer att stanna här. Nu kan du verkligen komma in i spelvärlden och uppleva spelsituationerna som spelkaraktären skulle uppleva dem.

Hälsa: När COVID och andra baciller härjar utomhus, skulle det inte vara trevligare att få den obligatoriska pulshöjningen och stegmålet genom att spela CS virtuellt (inte en betald annons)? När du har hängt på servern med vänner i en timme eller två, har dagens träning enkelt gjorts, och du behöver inte ens veta om solen skiner ute. Med andra ord, om man förr spelade i ett mörkt rum, sittande på en köksstol, så får man nu åtminstone med sig rörelsen i samma kombination.

Jag har själv inte deltagit i insamlingen, men jag kommer att undersöka saken närmare. Trenderna är enligt min mening på den här teknikens sida. Den enda frågan är om det här är just det företag som kommer att slå igenom med detta.

2 gillningar

@Ituhippinen, det är lätt att ansluta sig till trenderna. Jag har nu mina andra VR-glasögon under pandemin, och man kan verkligen göra en snabb pausgymnastik med dem och till och med få upp svetten utan att behöva löpbandet.

På hypesidan slår det mig att det står “Includes a standalone VR headset (no PC or cables needed)”. I praktiken finns det bara en sådan, nämligen Facebooksägda Oculus headset (som jag själv äger). Med tanke på den mängd pengar som Zuckerberg har investerat i produktutveckling för Oculus och den tidsmässiga fördelen de har i programvaruutveckling för headseten, kommer det inte att komma en seriös konkurrerande enhet på ett bra tag, om någonsin. Man kan dra slutsatsen att de antingen försöker sälja sig till FB eller på något annat sätt försöker komma i Zuckerbergs gunst.

I sig är tanken logisk; jag tror inte att PCVR någonsin kommer att bli någon form av massunderhållning på grund av allt krångel det medför, eftersom användningen av fristående glasögon är lika enkel som till exempel mobilspel, så de har potential att slå igenom hos massorna (de icke-gamers :wink:). FB/Oculus verkar också tro starkt på detta.

Virtuix har också en lite misslyckad Kickstarter-crowdfunding bakom sig för i stort sett samma produkt; efter många förseningar insåg de att de inte kunde tillverka produkten till det utlovade priset och återbetalade pengarna till crowdfundarna.

Detta försöker tydligt spinnas som ett Peloton-liknande helhetspaket för varje hem, så det finns intäktspotential, men å andra sidan finns det fortfarande ganska många hinder att övervinna…

2 gillningar

Åh, @SijoitusSeppo, vad har du gjort? Jag brukar inte ens titta på dessa crowdfunding-företag, eftersom det är de överblivna företagen som inte har lyckats få finansiering från riktiga investerare som hamnar här. Även investeringsmaterialet hade en stark smak av överdriven hype.

Produkten är dock riktigt intressant och det finns ett mycket stort behov av sådan hårdvara på VR-marknaden, även om det i Europa kanske skulle vara 1000 € billigare och tillväxten i Asien är svår. Lyckligtvis har amerikanerna för mycket pengar till sitt förfogande. Detta måste nu på allvar övervägas, eftersom det för närvarande är väldigt svårt att på ett förnuftigt sätt komma in på VR-marknaden annat än genom att köpa Facebook.

Man kan beställa dem direkt från fabriken, så man kan inte med säkerhet säga att det rör sig om Oculus-baserad teknik. Dessutom använder företagets andra produkter bland annat HTC Vive, och konsumentprodukterna kommer inte att bli en del av Facebooks ekosystem, så denna länk till FB/Oculus är ganska svag i detta skede.

På mjukvarusidan är jag lite orolig för tunnheten i innehållsbiblioteket. Portning och produktion av AAA-innehåll kommer inte att vara så lätt som utlovats i materialet. Ändå finns det stora möjligheter att lyckas med detta.

Det är också möjligt att testa produkterna i Finland: (förutom under coronapandemin just nu)

Jag håller helt med om crowdfunding och har tjatat om det här på forumet också. Just därför lade jag upp detta här, så att folk skulle utmana lite och jag kanske kunde bli av med min egen haussning :smiley: Det som intresserade mig här var just produkten, eftersom det är ganska fantastisk teknik och det finns verkligen en mycket god möjlighet att om de får upp hemmamarknaden och det tar fart så kommer en stor aktör (Microsoft, Sony) att köpa ut detta med en bra premie och kunna skala upp det på ett helt annat sätt.

Det är naturligtvis förståeligt att det inte tidigare har väckt mycket intresse bland spelbolag när det bara har funnits offentliga spelcenter och en liten enhetsbas. Dessa är verkligen alltid dessa ägg-kyckling-problem och man kommer säkert att behöva lägga ut pengar i början för att få ut spel.

Det är faktiskt en egen sluten plattform och spelbutik, och nu i början kommer hårdvaruförsäljningen att utgöra en stor del av omsättningen, men när enhetsbasen växer kommer den största delen av omsättningen att komma från månadsavgiften för spelplattformen (var det 15$/månad?) och de spel de säljer i spelbutiken.

På Seedinvests webbplats nämndes bara att det inte spelar någon roll varifrån i världen investeraren kommer (jag tror bara Kanada var av någon anledning undantaget). Detta skulle inte ha någon sekundärmarknad, så de enda sätten att få tillbaka sina pengar i sinom tid är antingen en börsnotering eller att något annat företag köper upp hela företaget. Så det handlar verkligen om en långsiktig riskinvestering.

EDIT: Och grattis på födelsedagen till @Pohjolan_Eka :wink:

2 gillningar

VR är ett av mina favoritämnen och jag har använt både konsument- och företagsheadsets. Jag har inte provat den här lösningen än, men baserat på det skulle jag vilja prova den, till exempel med 360xp :slight_smile:

För det första verkar lösningen svår att placera i de flesta hem, åtminstone i lägenheter. Bilderna i presentationerna motsvarade enligt min mening inte verkligheten särskilt väl. För konsumentbruk är enligt min mening ett prisvärt trådlöst headset av typen Oculus Quest det mest lämpliga, då det inte kräver några extra tillbehör. Quest är också det klart mest sålda konsument-VR-headsetet på marknaden.

Den viktigaste frågan är om det realistiskt sett finns något annat än rent HW-spel i detta? VR-konsument-SW-ekosystemen kontrolleras nu av Facebook och Valve, och jag ser ingen förändring i den närmaste framtiden. HTC och andra försöker tränga in med egna butiker, men framgången har inte varit så god. Den bästa skalbarheten och potentialen ligger just i dessa SW-plattformar.

Jag tror att deras lösning fungerar bäst för B2B-användning, vilket de har gjort hittills. Man får ingen raket av det, men eventuellt ett trevligt tillväxtföretag. Många mindre VC-firmor verkar vara involverade. Undrar om de testar crowdfunding för att utnyttja marknadsfebern, eller om de har haft svårt att få större biljetter från VC-firmor för vidareutveckling?

Jag följer gärna utvecklingen och åsikterna om intresset finns.

2 gillningar