Låt oss starta en egen tråd för Uber, eftersom jag märkte att det finns Uber-ägare på forumet. Uber har själva sagt att de kanske aldrig kommer att tjäna pengar, men den tekniska satsningen gör företaget åtminstone väldigt intressant.
En FT-användares sammanfattning av Ubers IPO, kryddat med en nypa humor
Det första som kommer upp är frågan om @Yu_Gong har en hemlig “uberportfölj” som vi inte har vetat något om… hmmm… ska vi vara oroliga? Vad säger @Masse om detta?
De där friskrivningsklausulerna om “kanske aldrig kommer att tjäna pengar” verkar finnas i nästan alla börsintroducerade företags S-1-publikationer. Inget nytt alltså.
Jag är själv en ivrig Uber-användare, särskilt utomlands, där man i stora städer inte ens behöver överväga något annat. Enkelheten är på en helt otrolig nivå. Förra helgen besökte jag Warszawa, och där hade dessutom Uber Eats-stånd för förare dykt upp lite överallt. Dessa har förstås funnits ett tag.
Det här kommer helt klart att störa traditionella företag fullständigt. Frågan är bara hur mycket företaget tänker investera och hur länge investerare orkar se på förluster. Jag för min del glömmer det åtminstone tills vidare och följer det från sidan. Det måste komma lite indikationer på att resultatet börjar vända.
Värderingen kompliceras också av hur oklart både Uber och Lyft rapporterar sina siffror.
Till exempel, hur mycket pengar förlorar Uber i Indien? Eller hur lönsamt är till exempel London, där det knappast finns någon konkurrens? Knappast går det med samma marginaler där.
Bull case antar enligt min mening att priserna kan höjas utan att efterfrågan sjunker för mycket. Nu är priserna artificiellt låga eftersom företagen har miljarder i finansiering i kassan, och särskilt Lyft måste vinna marknadsandelar. Någon gång kommer dock pengarna att ta slut för Lyft och priserna kommer att stiga. Vad som händer med efterfrågan då är en intressant fråga. Å andra sidan har Uber mer pengar i kassan och marginalerna är tydligen bättre än Lyft, så om Lyft går ±0 så gör Uber vinst, kanske
Ett annat antagande i bull caset är att det inte är så lätt för konkurrenter att komma in på marknaden. Många antar att när priser/marginaler höjs så kommer det att uppstå nya konkurrenter. Jag tror personligen inte att det är så lätt och billigt att skapa en konkurrent på till exempel den amerikanska marknaden som man antar.
Det finns många framtidsscenarier, från monopol till konkurs, och min investering i förhållande till min portfölj som huvudsakligen består av index är mycket liten… Om den till exempel sjunker med 50% så är det ingen katastrof.
{“content”:“Några av mina orosmoln:\n- Förare får bättre ersättning från en konkurrerande taxiapp\n- Ubers investerarkommunikation är för arrogant, så investerarnas förtroende går förlorat. Därmed sjunker kursen.\n- Uber har haft skandaler inom ledarskap och kultur. Dessa återupprepas och kursen dyker.\n\nPlus:\n- Någon skulle kunna köpa upp det.”,“target_locale”:“sv”}
{“content”:“Från detta meddelande kan man förstå att förlusten var nästan lika stor som marknadsvärdet, även om det i verkligheten ”bara” var en miljard när marknadsvärdet var 15 miljarder.\n\nFrån IPO fick Lyft drygt 2 miljarder, Uber cirka 8.”,“target_locale”:“sv”}
Miljardförlust under Q1, för en 3-månadersperiod. Dessutom säger siffran för likvida medel att de inte kan göra många sådana kvartal. Denna siffra sjönk alltså från slutet av december, trots att aktieemissionen ägde rum under Q1, januari-mars.
De förutspår en förlust på 1,2 miljarder för hela året, så det finns fortfarande gott om IPO-pengar (nästan 900 miljoner var aktiebaserad ersättning) och priskriget kan fortsätta.
Elon Musk-nivå av vägledning för resten av året. UBER- och LYFT-gänget har säkert tittat på vad SEC accepterar, hur grov man kan vara. Utan att åtalas.
" “Jag är mycket säker på att förutsäga autonoma robotbilar nästa år.”
Så det är också en affärsmöjlighet om du kan ljuga mycket grovt som VD för ett börsnoterat företag, och inte hamnar i fängelse för det.
År 2020 säger du bara att du menade att Robotaxin skulle ta hand om trafiken på Gigafactorys massiva parkeringsplats i Nevada. Du kan parkera din bil var som helst och Robotaxin tar dig till huvudentrén.
HBO har en Elizabeth Holmes-dokumentär. Så att ljuga är en massiv affärsmöjlighet. Och inte ens Elizabeth Holmes är i fängelse, åtminstone inte än.
Med Elon Musks $420/aktie Funding Secured-tweet lyckades Musk spela Teslas konvertibla obligationer över inlösenkursen, vilket gjorde det mer fördelaktigt att konvertera dem till aktier och sälja dem, än att vänta på återbetalning av skulden. Att ljuga lönar sig alltså faktiskt om det stöder aktiekursen.
Jag har inte bekantat mig med Uber som företag, men jag har använt deras tjänster utomlands flera gånger. Det bästa med det är att man inte behöver förhandla om priset för resan i länder där det inte är vanligt att använda taxameter. Man behöver inte ens kontanter, utan betalningen dras smidigt från kortet. Det finns resor för alla smaker, från Mercedes till motorcykel. Appen är enkel att använda. Att ge dricks till föraren är smidigt i appen. En riktigt bra helhetslösning tycker jag.
Uber debiterar cirka 25% av resans pris som serviceavgift. Jag vet inte vart Ubers pengar tar vägen, marknadsföring kräver naturligtvis sin del. Jag skulle bli förvånad om detta inte skulle kunna bli en lönsam verksamhet.
Diskussionen i tråden fördes senast för fyra år sedan.
Uber är väl tydligen inte längre “hot”, åtminstone inte i finländska investerares ögon.
Här är några små färska nyheter om företaget.
Uber kommer att betala 1 000 dollar i krediter till vissa pendlare i USA och Kanada som väljer bort sina bilar under fem veckor till förmån för kollektivtrafik och andra transporttjänster, meddelade företaget på torsdagen, i sitt senaste försök att driva upp verksamheten och bidra till att minska utsläppen.
Operatören av plattformen för samåkning och matleveranser har under flera år förespråkat införandet av miljövänliga elfordon och har utlovat 800 miljoner dollar för att stödja sina förarpartners övergång helt till elbilar till år 2040.
Som investerare bör man förstå varför man ska välja Uber snarare än någon av dess många konkurrenter. Själv använder jag taxi sällan och väljer antingen Uber eller Bolt beroende på vilken som är billigast. Senast kostade Uber från Tammerfors flygplats hem 17 €. Normalpris med Uber är 27 € och sedan fick jag ett kampanjerbjudande på 10 €. Taxi Tampere kostar över 40 €, så det är inte konstigt att en vanlig taxi inte lockar. Priset för passageraren och föraren är inte detsamma, utan Uber kan ta en positiv eller negativ marginal däremellan.
Eftersom varje resa är ett separat köp är det lätt att kolla flera appar och välja den snabbaste eller billigaste. För förarna är det givetvis samma sak – man kör för den som betalar bäst och erbjuder flest körningar.
Uber har ingen vallgrav (moat) mot sina konkurrenter. När man dessutom lägger till hotet från robotaxi känns det som att en kort position (short) är den enda positionen som vore värd att öppna här. Synd att Avokado Capital är en “long only”-fond.
Tillväxten berodde särskilt på efterfrågan på tjänster i Latinamerika och Asien. Bolaget försöker expandera inom autonoma fordon samt stärka sin verksamhet genom nya partnerskap och tjänster.
Tweeten nämner att Ubers samarbete med robotaxibilar, såsom Waymo, har stärkt dess position inom autonoma fordon. Även om robotaxibilar inte behöver förare, kräver de fortfarande många passagerare.
Ubers starka plattform med 150 miljoner användare hjälper robotaxitjänster, vars höga initiala investeringar och driftskostnader kräver ett konstant kundflöde. Uber förlorade en fjärdedel av sitt marknadsvärde efter att Tesla presenterade sin egen robotaxi, men det har sedan dess återhämtat sig avsevärt tack vare sina samarbeten inom robotaxi.
Dessutom behöver robotaxis daglig städning, konditionskontroller och ibland underhåll. Även för dessa områden erbjuder Uber redan städning.
“Som en del av ett avtal med Waymo kommer Uber att ansvara för städning av robotaxis, reparationer och hantering av övrig depåverksamhet i Atlanta och Austin – vilket minskar Waymos kostnader.” https://www.wsj.com/tech/waymo-san-francisco-self-driving-robotaxis-uber-244feecf
Tanken på Uber som går från att vara ett taxibolag till en form av robotaxi-integratör känns naturlig.
Jag grävde fram PEG-talen och visst är detta lockande prissatt. Och om planen som AV-aggregator lyckas finns det mycket uppsida. Med ett positivt kassaflöde har man också mer muskler för att köpa ut konkurrenter från marknaden.
Seeking Alpha: Rapporterar ett PEG-tal på 1,11.
Yahoo Finance: Listar ett PEG-tal på 1,02.
Stock Analysis: Indikerar ett PEG-tal på 0,78. FinanceCharts.com: Beräknar ett PEG-tal på 0,14.
Zacks - Rapporterar ett PEG-tal på 0,72 https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/uber/price-earnings-peg-ratios
Enligt tweeten nedan kan man dra slutsatsen att Ubers nuvarande värdering inte tar hänsyn till tillväxtpotentialen, såsom möjligheterna som autonom teknologi och internationella partnerskap medför, även om Tesla kan konkurrera helt självständigt, så kommer marknaden att delas mellan flera aktörer.
Aktiens kraftiga kursfall är tydligen för drastiskt enligt tweetaren.
I artikeln nedan berättas det mycket omfattande om Uber. I artikeln kommer förmodligen många att lära sig något nytt, men den talar också om bekanta saker och till exempel dessa:
Ubers framgång bygger på flera faktorer. En av de viktigaste är en bred användarbas, som i sin tur lockar fler förare, dessutom är det också viktigt hur. Uber har också utökat sin verksamhet till andra tjänster, såsom matleveranser och frakttransporter. Artikeln talar också om hot, till exempel hur det också möter utmaningar, såsom konkurrens från andra appar och utvecklingen av självkörande bilar.
"However, Uber’s network effects face several limitations:\nLocal Nature: The effects are localized rather than global; a rider in one city doesn’t benefit from drivers in another.Diminishing Returns: As driver supply increases, the marginal benefit of shorter wait times diminishes. For most users, the difference between waiting 1 minute versus 3–4 minutes is negligible."