USA-tråd (tidligere navn USA's præsidentvalg 2024)

En vanskelig situation for DeSantis. Hvis han deltager i løbet og taber stort (som meningsmålingerne nu indikerer), kan han køre sig selv ud på et sidespor i partiet, som det skete for Cruz og Rubio. Ved at blive vicepræsident kunne han tage føringen i 2028-løbet, men det kræver, at Trumps eventuelle anden embedsperiode går godt (usikkert) og er stadig ikke nødvendigvis nok (som Pences eksempel viser).

En mulig medvind for DeSantis er det kommende midtvejsvalg: hvis MAGA-fløjens kandidater, der med Trumps støtte klarede sig igennem stramme primærvalg, taber i senats- og guvernørvalgene, og DeSantis samtidig overpræsterer i Floridas guvernørvalg (f.eks. en sejr på 60-40), kan stemmer, der sætter spørgsmålstegn ved Trumps autoritet, stige. Trump fik kontroversielle kandidater igennem blandt republikanerne i bl.a. Arizona (guvernør og senat), Pennsylvania (guvernør og senat), Ohio (senat) og Georgia (senat).

Abortretten blev en interessant midlertidig barometer i løbet af ugen, da befolkningen i det republikanskvenlige Kansas stemte imod et forslag, der ville have givet statens lovgivende forsamling mulighed for at begrænse adgangen til abort. Forslaget faldt med 41-59 procent, selvom det blev afholdt i primærvalgperioden, hvor valgdeltagelsen er lavere (især blandt demokraterne). Det er svært at sige, hvor meget abort i sidste ende vil påvirke personvalg på statsniveau, men at profilere sig som fortaler for et totalt abortforbud kan være en vanskelig strategi for republikanerne - og andet behager ikke de religiøse kernevælgere. Republikanerne havde let ved at modsætte sig abortretten, så længe de vidste, at retten alligevel ikke ville forsvinde.

8 Synes om

Dette går måske lidt ud over emnet, men jeg er nødt til at kommentere på Trumps karakter.

Hvis vælgerne stemmer på Trump, og han vinder, hvor langt skal Trump så gå, før en stor del af hans tilhængere tænker, at dette ikke længere er i orden? Hvad med Capitol-angrebet? Vækkede det ingen større modstand blandt Trumps tilhængere? Tænkte de ikke, om dette var normalt, og hvordan Trump var involveret i alt dette?

Kort sagt: vælgerne stemmer, og kaosset fortsætter (hvis han bliver præsident), så hvad er den handling, der ville åbne øjnene på de mest hardcore tilhængere og fans? Findes der sådan en? På en måde som i Rusland, hvor jo mere krig og succes, jo mere fantastisk lederfigur osv.? Trump er vel faktisk populær, når det går dårligt i USA, hvis jeg ikke tager helt fejl.

Det, at han ROSER Putins taktik som GOD, burde være den sidste alarmklokke. Hvis det er, har fansene så bind for øjnene og stereoanlæg for ørene, så de ikke kan se skoven for bare træer?

7 Synes om

I betragtning af at de fleste GOP-vælgere stadig fuldstændig grundløst tror, at Biden svindlede i valget i 2020, er det ikke så mærkeligt, at de ikke vendte sig mod Trump efter begivenhederne den 6. januar. De revolutionære, der stormede Capitol, troede, at de udførte folkets vilje der. Jeg frygter, hvad der vil ske i 2024, og hvis Trump igen kommer til magten, hvad der endegyldigt vil ske med det amerikanske demokrati. Det skræmmende er også, hvor dybt denne udemokratiske stemning går inden for GOP. F.eks. brugte Højesteretsdommer Thomas’ kone sin position til at forsøge at ændre valgresultatet
https://www.washingtonpost.com/investigations/2022/06/10/ginni-thomas-election-arizona-lawmakers/
og Republikanerne udskifter valgafgørelsestjenestemænd, der stemte for at bekræfte valgresultatet

Denne artikel kan give en smagsprøve på en mulig fremtid

Jeg havde aldrig troet, at jeg ville respektere Dick Cheney for noget, men dette kræver mod i det nuværende Republikanske parti:

6 Synes om

Ok, denne tråd eksploderede. Fantastisk. Jeg vil ikke kommentere den demokratiske del denne gang, klokken er snart midnat (og den fløj forbi, da jeg skrev dette hurtige afsnit).

(det kan godt være, at tråden burde splittes op i væddemål og “hvem vinder”, så den forbliver renere)

Men til de hurtige kommentarer (denne gang i væddemålsmæssig forstand, undskyld):

DeSantis er en interessant joker, det er værd at følge med, hvis han får tilstrækkelig stærk støtte, men Trump ser ud til at vinde, VP er sandsynligvis klar… og dermed de næste valg, uanset hvem der blev præsident… han var trods alt ikke en (total) taber. Og hvis manden er rigtig god til at spille, behøver han ikke at vente til “de næste valg”, hvis han er interesseret i at være præsident i halvandet år, for eksempel.

Hvis Trump falder fra (af den ene eller anden grund), små væddemål på andre end DeSantis… ret sjove.

På demokratisk side er situationen helt håbløs. Kamala? Medmindre Biden tydeligt giver hende magt og indflydelse, er der vel ikke noget håb, virkelig. Dette kan dog ske, HVIS der kommer et knusende nederlag om “seks måneder”, og Biden ved, at han er nødt til at opgive en anden periode (af den ene eller anden grund). Så(?) styrkes hun…

Men Kamala er et ret forfærdeligt alternativ… en skam for en så kompetent person. Men Clinton 2016 var også helt uforståelig… som om en kvinde var et dårligt alternativ, pøj.

Så bliver situationen interessant i væddemålsmæssig forstand, altså demokraterne.

Det er sandsynligvis en ret stærk antagelse (fra min side), at demokraterne dog vil vinde, fordi de seneste problemer på et eller andet tidspunkt vil krydse grænsen, folk vil stemme, fordi de er nødt til det. For mange “tilbageskridt” i fornuften, især for kvinder.

Så er det en sjov situation i væddemålsmæssig forstand (hvis jeg havde ret indtil 2024 :smiley: ).

Tankespil:
Hvis du satser 100 euro på en højtdemokratisk kandidat i dag, med en ret god odds på grund af Trump…
Senere ændrer situationen sig, en bedre kandidat findes, eller der er for meget snavs, 100 euro til den næste…
Og sandsynligvis en gang mere er man nødt til at ændre mening i primærvalgene, væddemålssummen er så fri.
Man skulle mene, at med disse forudsætninger kan man justere et “vindende væddemål”. Bare Trump ikke vinder altså :smiley: .

Nå, jeg viklede mig for meget ud denne gang, undskyld. Ovenstående analyser er bare så hårde, at vi skal klare det med mavefornemmelsen…

Godt sagt. Disse gamle neocon-republikanere (Bush, Cheney, Romney osv.) begynder at se ud som gode fyre sammenlignet med det nuværende parti…

2 Synes om

Situationen spidser til. Trump udgav en video, der stærkt lignede valgkampagnemateriale, efter at FBI ransagede Mar-a-Lago-palæet. Hvis kandidaturet i primærvalget ikke var sikkert tidligere, vil jeg sige, at det nu er sikkert. Om det forbedrer eller svækker Trumps chancer, kan så afhænge af undersøgelsens fund. Baseret på tidligere undersøgelser kan man dog spørge, om der overhovedet findes et “rygende gevær”, der ville svække Trumps tilhængeres tro.

Republikanernes reaktioner på razziaen har forventeligt været meget stærkt til Trumps fordel, inklusive DeSantis.

https://www.politico.com/news/2022/08/08/desantis-trump-fbi-00050462

2 Synes om

Der var en diskussion i kaffestuen om det kommende valg og republikanernes sikre sejr ved det kommende præsidentvalg. Der er tilsyneladende ikke nogen ordentlig, tilgængelig dataanalyse af det pågældende valg endnu. Der er et væddemålsmarked og egne overvejelser. Lad os derfor se lidt nærmere på, hvad væddemålsmarkedet i øjeblikket kollektivt tænker, idet vi husker, at omsætningen naturligvis stadig er lille.

Først en disclaimer om, at jeg ikke er nogen form for gambler. Den eneste gang, jeg har satset med investeringsmæssige intentioner, var på Biden ved sidste valg, og det gik heller ikke helt efter planen (diskuteret i tråden “Investeringsfejl”). Ellers er jeg bare en tilfældig fritidsspiller. Jeg følger det politiske væddemålsmarked næsten udelukkende, fordi det som et enkelt element hjælper med at forstå, hvor vi står.

Republikanere

I øjeblikket er oddsene på Betfair for DeSantis som præsident 4,3 og for Trump 4,5. Så vidt jeg forstår, er der en tilbagebetaling på 97%, så baseret på det er sandsynligheden for, at DeSantis bliver præsident, ifølge bookmakernes vurdering, 23%, og for Trump 22%. Man kan også vædde på den republikanske præsidentkandidat: Trump 2,28 og DeSantis 3,1, dvs. sandsynligheder på 43% og 31%.

Således er Trumps sandsynlighedsvurdering for at blive præsident, forudsat at han er kandidat, omkring 50%. Vi taler altså om en betinget sandsynlighed. Omvendt er DeSantis’ sandsynlighedsvurdering for at blive præsident, forudsat at han er kandidat, over 70%!

Denne sidstnævnte betingede sandsynlighedsvurdering virker dog vild for mig, især da Trump i så fald har tabt primærvalget. Fordi Trump aldrig taber, er valget i så fald uærligt og korrupt. Findes der et scenarie, hvor Trump i dette tilfælde ikke støtter DeSantis?

Det forekommer mig, at den eneste reelt gode mulighed for republikanerne ville have været, at Trump ikke stillede op, men i stedet roligt støttede DeSantis uden at blande sig for meget i kampagnen. I så fald kunne jeg måske acceptere, at DeSantis i øjeblikket ville være en 70% favorit i selve præsidentvalget.

Rettelse

Demokraternes væddemålsanalyse passer bedre sammen med resten af snakken om demokratiske kandidater, som stadig er uafsluttet. Men en rettelse til Biden-teksten: Jeg undrede mig meget over væddemålsmarkedets og fivethirtyeights modstridende tanker om senatsvalget. Der synes dog ikke at være nogen stor uoverensstemmelse, da 538 ligefrem tæller uafhængige, der i praksis er i alliance med demokraterne, som demokrater, ligesom alle kommentatorer gør, men tilsyneladende er man strengere i væddemål: fra det synspunkt er der i senatet i øjeblikket 50 republikanere, 48 demokrater og 2 uafhængige (som i praksis er demokrater). Så hvis demokraterne i praksis får et 51-49 flertal, hvor de nuværende to uafhængige er inkluderet, er fortolkningen i væddemål tilsyneladende, at “intet parti fik flertal”. Eller i det mindste er det sådan, jeg forstod det, da jeg læste den lille skrift.

Derfor er 538 og væddemålsmarkedet tilsyneladende i sidste ende på samme side: Demokraterne har en overraskende god chance for at bevare senatet. Ophævelsen af Roe var en Pyrrhussejr for republikanerne, som @Observer skarpt observerede tidligere.

12 Synes om

Jeg har fulgt oddset siden den forrige Unibet-besked, og nu er der taget lidt luft ud af det, 5.25 er nu senat-oddset for demokraterne. Det var godt, du også præciserede forskellen på uafhængige, jeg læste også det med småt, men jeg ville ikke have forstået, hvor stor en betydning det har.

1 Synes om

Jeg kiggede også på, hvilken fordeling fivethirtyeight-modellen i øjeblikket tilbyder:

Hvis/når det virkelig er sådan, at Demokraterne har brug for mindst 53 pladser for at opnå et flertal i henhold til væddemålsmarkedets definition (51 “rene” pladser og to nuværende, uafhængige, der arbejder sammen, hvoraf den ene er Bernie Sanders), beregnede jeg ud fra den fordeling, at deres model giver Demokraterne omkring 17,5% chance for at få mindst 53 pladser. Hvis dette også var væddemålsmarkedets estimat, ville en tilbagebetaling på 90% give et odds på 0,9/0,175=5,15. Så fortolkningen er nok korrekt. Der er ingen plads til tvetydighed i væddemål. I deres øjne er Sanders ikke en demokrat. I praksis er han det dog.

Modellen giver i øvrigt Demokraterne allerede en 60% chance for at bevare kontrollen over senatet med mindst 50 pladser! Tendensen har været stigende i mange uger.

10 Synes om

Jeg har ikke læst tråden, men det vil sandsynligvis påvirke Trumps genvalg

https://twitter.com/WSJ/status/1558141378990833664?s=20&t=qlvSRoGRvPxYLYAQD2k0fQ

5 Synes om

Kamala Harris

Kamala Harris er 57 år gammel og USA’s vicepræsident. Hun er den første kvinde i denne stilling, såvel som den første, hvis forældre har afrikansk og asiatisk baggrund.

Som ægte californisk pige, uddannede Harris sig inden for jura i San Francisco i slutningen af 80’erne. Den første store milepæl i hendes fremadstormende karriere var en overraskende valgsejr i valget som distriktsanklager i Californien i 2004. Som distriktsanklager var Harris nådesløs hård og lykkedes med at lukke mange smuthuller, som forsvarsadvokater for voldelige kriminelle brugte, og fik en høj procentdel af domme igennem. Harris opnåede et blandet ry i staten ved at forsøge at udrydde kronisk skolesvindel ved endda at sagsøge forældre. Harris så skolesvindel som en betydelig grobund for kriminalitet og lykkedes med at udrydde det.

I 2010 vandt Harris et tæt løb mod den republikanske kandidat i valget til justitsminister i Californien. I begyndelsen af hendes embedsperiode påpegede landets højeste domstol Californien for umenneskeligt overfyldte fængsler, men under Harris blev færre fanger løsladt i staten end tidligere. Under Harris voksede antallet af forkert dømte. Jurister kritiserede Harris og hendes anklagere for at bruge alle mulige formelle fejl til at blokere nye retssager i sager med uklare domme. Harris fik også kritik for at understrege fangernes betydning som arbejdsreserve i staten og for at bruge dem i meget farlige jobs.

Harris fik også meget ros for sine hårde handlinger inden for miljøbeskyttelse og forsvar af seksuelle minoriteter. Harris var den første i føderal ret til at få et kategorisk forbud mod den såkaldte “gay panic defense”. Dette var et absurd, men bredt anvendt argument i forsvaret af hadforbrydelser, hvor vold blev retfærdiggjort som selvforsvar mod en seksuelt motiveret tilnærmelse fra et offer af samme køn.

Som senator

Harris startede som en stor favorit i senatsvalget i 2016 og blev valgt med et stort flertal, samtidig med at Trump blev valgt til præsident. I foråret 2017 fyrede Trump FBI-direktør Comey, og Harris fik national opmærksomhed for sin håndtering af sagen. Hun krydsforhørte blandt andet justitsminister Sessions om emnet i senatet, og han indrømmede efterfølgende, at han havde været nervøs under udspørgningen.

Året efter kom Kavanaugh, der var kandidat til højesteret og anklaget for chikane i ungdommen, under Harris’ hammer, og hans senatshøringer blev fulgt med uhørt intensitet i direkte tv-udsendelser.

Baseret på den entusiastiske feedback, Harris fik for sine skarpe, juridiske angreb mod Trump-administrationen, meddelte hun usædvanligt tidligt, allerede i januar 2019, at hun ville stille op til præsidentvalget. Harris blev endda anset for at være favorit som demokraternes kandidat og modtog et rekordstort antal kampagnedonationer inden for det første døgn.

I den første primærvalgsdebat i juni 2019 angreb Harris hårdt Joe Biden, der var trådt ind i kapløbet i april, og hævdede, at Biden i 70’erne stort set intet gjorde for at udrydde raceadskillelse. Harris fik et yderligere boost i sine meningsmålinger fra debatten, mens Biden blev set som en dårligt mumificeret figur. I august-debatten gik Biden, velforberedt, til modangreb og rev Harris’ embedsperiode som justitsminister fra hinanden. Derfra begyndte Harris’ stejle nedtur. Ånden blandt demokraterne var dengang og er stadig at kritisere retssystemets umenneskeligheder, og Harris’ stramme historie passede ikke ind i dette. I december kastede Harris håndklædet i ringen, og i marts 2020, efter at Biden havde vundet afgørende sejre over Bernie Sanders, støttede hun ham. På samme tid meddelte Biden, at han ville vælge en kvinde som vicepræsidentkandidat, og senest efter mordet på George Floyd var Harris favoritten. I august offentliggjorde Biden valget.

Som vicepræsident

Forfatningen fastsætter ikke særlig præcist vicepræsidentens opgaver. Han leder senatet uden stemmeret, medmindre stemmerne er 50-50, en situation der naturligvis har gentaget sig rekordmange gange i denne valgperiode.

I forrige århundrede var vicepræsidentens rolle ofte ret ceremoniel, selvom nogle få fik en brat dykning i den dybe ende. Dette århundrede startede derimod med måske den mest indflydelsesrige vicepræsident nogensinde, Dick Cheney, som praktisk talt ledede Bush-administrationens udenrigspolitik baseret på krigen mod terror, og opererede også aktivt inden for energipolitikken. Hans efterfølger, Biden, var ligeledes en usædvanligt stærk og aktiv vicepræsident. Mike Pence forblev en vægblomst i Trump-administrationen, med det eneste formål at sikre den religiøse højres fløj, kun for at opdage i løbet af valgperioden, at den hengivne tro og den diamantagtige bibelkundskab, som evangelisterne ikke med succes solgte Trump, ikke længere havde brug for ham.

I begyndelsen af Bidens embedsperiode forventede jeg, at Harris ville være en stærk vicepræsident. Jeg tænkte, at situationen fra starten ville blive opbygget med henblik på, at Biden ikke ville stille op igen. Således ville Harris få en stærk position som partiets kandidat i 2024, og Biden ville støtte hende.

Jeg kunne ikke have taget mere fejl. Biden, der kender indenrigs- og udenrigspolitikken til bunds, har med entusiasme holdt tøjlerne i hænderne og har ikke delegeret stort set noget til Harris, bortset fra det ekstremt utaknemmelige grænsesikkerhedsspørgsmål, som har udhulet Harris’ opbakning langt mere end Cheney og Biden havde på samme tidspunkt. Selv Pence var tydeligt mere populær.

Og upopulariteten skyldes ikke kun en usynlig rolle og en frygtelig opgavefordeling. Bidens administrations popularitet er i øvrigt også faldet. Desuden er Harris’ tale, mens hun har været ved magten, blevet snørklet og svær at følge. Selv for dem, der følger politik, har det til tider været svært at finde den røde tråd i hendes kommentarer. For almindelige mennesker er det volapyk. Selv et perfekt oplæg, Højesterets Roe-omstødelse, skabte ikke momentum for Harris, men hun faldt sammen i en åben situation i et CNN-interview efter afgørelsen. Mediehusets YouTube-kanal er stærkt domineret af demokrater, men kommentarfeltet til den optræden er næsten udelukkende negativt. Et voldsomt modangreb blev forventet, men udeblev. Vurder selv, hvis du har 10 minutter.

En stadig større del af befolkningen ser i dag Harris som en grå, rådløs, stram jurist, som man ikke ville tage ud at drikke øl med. Bookmakere vurderer hendes chancer for at blive næste præsident til omkring fem procent. Den strategiske mulighed for at gøre hende til favorit ved næste valg er smuldret væk.

44 Synes om

@Kale-possu Man kunne ønske, at der også fandtes så høj kvalitet af analyse i finske medier.

Vedrørende spekulationen om kandidater offentliggjorde Trump en kampagnelignende annonce på sin egen sociale medieplatform:

Uden tvivl ville Trumps budskab sandsynligvis appellere til amerikanerne lige nu.

4 Synes om

Trump er måske ude af stand til at deltage i præsidentvalget i 2024. Den tidligere præsident, der har overlevet to rigsretssager og snesevis af mindre skandaler, kan have begået en fejl, der fratager ham retten til at deltage i præsidentvalget og potentielt (sandsynligvis, endda) sender ham i fængsel for overtrædelse af føderal lovgivning, specifikt for at have overtrådt spionageloven.

Den 12. august offentliggjorde Justitsministeriet den ransagningskendelse, der blev udført ved FBI’s nylige ransagning af Mar-a-Lago – resortet, lejlighedsvise bryllupssted og primære hjem for tidligere præsident Donald Trump. Kendelsen giver bemyndigelse til beslaglæggelse af materialer “udgørende bevis, smuglergods, udbytte af kriminalitet eller andre genstande, der er ulovligt besiddet i strid med 18 U.S.C. 793, 2071 eller 1519.”

18 U.S.C. § 793 er spionageloven.

FBI ransagede Trumps Mar-a-Lago ejendom den 8. august 2022. Formålet med ransagningen var at finde hemmelige og fortrolige dokumenter, der var forsvundet fra Det Hvide Hus, især dokumenter relateret til atomvåben.

Tidlige rapporter om, at F.B.I.'s ransagning af tidligere præsident Donald J. Trumps residens i Florida var relateret til en efterforskning af, hvorvidt han ulovligt havde taget regeringsdokumenter, da han forlod Det Hvide Hus, fokuserede opmærksomheden på en obskur straffelov, der forbyder fjernelse af officielle optegnelser. Straffen for at bryde denne lov omfatter diskvalifikation fra at bestride ethvert føderalt embede.

Under ransagningen er der fundet fortrolige, hemmelige og tophemmelige dokumenter.

“I sin første gennemgang af materialerne i disse kasser identificerede NARA genstande markeret som klassificeret national sikkerhedsinformation, op til niveauet Tophemmelig og herunder Sensitive Compartmented Information og Special Access Program materialer.”

Helt præcist er der fundet sådanne dokumenter:

En foreløbig sortering af dokumenterne med klassifikationsmarkeringer afslørede følgende omtrentlige antal: 184 unikke dokumenter med klassifikationsmarkeringer, herunder 67 dokumenter markeret som FORTROLIGE, 92 dokumenter markeret som HEMMELIGE, og 25 dokumenter markeret som TOPHEMMELIGE.

Dokumenter fundet i Mar-A-Lago har afsløret oplysninger, der kan bringe identiteten af USA’s agenter i udlandet i fare.

Blandt næsten 200 “unikke dokumenter med klassificerede markeringer” fandt FBI-agenter optegnelser markeret som “HCS” – en reference til klandestine menneskelige kilder og nogle af de mest bevogtede oplysninger i regeringens efterretningsarsenal.

Menneskelig kildeinformation er så bevogtet, fordi den ofte indikerer, at materialet kom fra en person rekrutteret af amerikansk efterretning, som typisk er en udlænding, ofte en person, der har adgang til den udenlandske regerings efterretninger, deres klassificerede information, deres ledelse, forsvarshemmeligheder.

Målet har bestemt været en honningkrukke for udenlandske efterretningstjenester. En russisk spion har angiveligt infiltreret Trumps inderkreds i Mar-A-Lago.

https://twitter.com/igorsushko/status/1563247608562196480

Muligvis relateret eller urelateret information, men CIA har i oktober 2021 indrømmet, at et usædvanligt stort antal udenlandske informanter er blevet anholdt eller forsvundet.
https://www.nytimes.com/2021/10/05/us/politics/cia-informants-killed-captured.html

Dette kan være den skandale, som Trump ikke længere kan navigere igennem. Det bedste forsvar hidtil har været Trumps påstand om, at alle dokumenter er blevet deklassificeret.

Hr. Trump har ikke tilbudt nogen detaljer, men hvis han siger, at han mundtligt og generelt erklærede, at alle de filer, han tog med til Mar-a-Lago, var uklassificerede, uden at føre nogen formel, skriftlig optegnelse, ville det være svært at bevise eller modbevise. Selvom der ikke er bevis for, at hr. Trump fulgte normale procedurer for deklassificering af visse typer information, kunne hans advokater argumentere for, at han ikke var forfatningsmæssigt forpligtet til at adlyde sådanne regler.

Dette gælder sandsynligvis ikke i retten, da deklassificering i USA er en proces, hvor flere personer kan give deres mening til kende, og hvis et dokument, der skal deklassificeres, påvirker en person, skal vedkommende informeres på forhånd om deklassificeringen. Desuden kan der være tale om nukleare hemmeligheder, hvis deklassificering ikke nødvendigvis lykkes alene ved en præsidentiel erklæring.

Fredag hævdede hr. Trumps kontor, at da han var præsident, havde han en “stående ordre” om, at materialer “fjernet fra det ovale kontor og taget med til residensen blev anset for at være deklassificeret i det øjeblik, han fjernede dem”.

Findes der formelle procedurer for deklassificering af information?
Ja. Præsidentordren fra 2009 pålægger lederen af den afdeling eller det agentur, der oprindeligt klassificerede informationen, at føre tilsyn med deklassificeringsgennemgange, og den fastsætter nogle standarder for dem.
Den udøvende magt har regler, der beskriver den proces, der skal følges, såsom et krav om at sikre, at andre agenturer og afdelinger med en interesse i hemmeligheden bliver konsulteret. Der er også procedurer for fjernelse af klassificeringsmarkeringer på dokumenter.

Desuden, hvis den ovennævnte “permanente praksis” for deklassificering af dokumenter ikke kan bevises, kan Trump ikke retrospektivt (som privat borger) erklære, at dette var praksis, da han var præsident.

Var Mar-A-Lago-dokumenterne hemmelige, eller var hemmeligholdelsen fjernet? Hvis et dokument ikke er hemmeligt, kan en privatperson få adgang til dokumentet via en amerikansk FOIA (Freedom of Information Act) -anmodning. En person har allerede anmodet om at se de uklassificerede dokumenter. Ifølge loven skal forbundsstaten levere uklassificerede dokumenter til den, der anmoder om informationen.

Loven gælder eksplicit kun for regeringsorganer under den [udøvende magt](https://en.wikipedia.org/wiki/Federal_government_of the_United_States#Executive_branch). Disse organer er forpligtet af flere mandater til at efterkomme offentlige anmodninger om information. Ud over at offentliggøre og gøre alle bureaukratiske og tekniske procedurer for ansøgning om dokumenter fra det pågældende organ tilgængelige, er organer også underlagt straffe for at hindre processen for en anmodning om information.

https://twitter.com/CalltoActivism/status/1559608582764728320

Vi venter med spænding på, hvordan sagen udvikler sig.

19 Synes om

Vi må se, hvad der sker i den suppe, men det lugter stærkt af en politisk heksejagt, hvis formål netop er at forsøge at fjerne Trump fra kandidaturet, dels fordi demokraterne ved, at de med stor sandsynlighed ville tabe valget, dels fordi deres kandidatudvalg er af typen “bedst før-dato overskredet, reserverne er letvægtere”.

1 Synes om

Trumpin egenartede opbevaring af hemmelige dokumenter ville allerede have ført til anklager og retssager mod enhver anden. Det er forvirrende, hvor slemt USA stadig er rodet sammen på grund af en svindler, som yderste højrefløj elsker. Det er særligt ironisk, at en af de anklager, Trump gentog i sin egen valgkamp mod Clinton, var brugen af hendes private e-mail. Det er ligefrem morsomt, at den samme mand nu har fået beslaglagt kasser med hemmeligt materiale, som han ikke burde have.

Trump ville kaste hele planeten ud i et nyt kaos, så lad os især her i Finland håbe, at USA’s næste præsident ikke er Trump.

25 Synes om

FBI er ikke et politisk politi, men USA’s føderale efterforskningsbureau. Dets opgave er at efterforske forbrydelser, uanset hvem gerningsmanden er.

9 Synes om

Jah, Clintons sag blev til sidst begravet stille og roligt, selvom den blev efterforsket på samme grundlag (hemmeligt materiale på et upassende sted), som Trump nu bliver udstillet for. Det er overhovedet ikke politisk. Og ja, Clintons hetz var også politisk. Begge sider gør præcis det samme.

Og hvad angår Trumps tid kontra i dag, kunne vi så få lidt mere Trump-kaos? Den nuværende situation er ærligt talt en del mere syrlig. Hvis Kina også begynder at blæse sig op derovre, så… Men lad os ikke tale mere om det, det ender let i en dum diskussion igen. Jeg konstaterer som min mening, at politiske motiver er garanteret med i billedet, lad os se, hvordan sagen udvikler sig.

2 Synes om

Det er en ret stærk antagelse, at de to sager er fuldstændig identiske, og at resultatet derfor skulle være det samme. Men Trumps egne (flere gange udskiftede) embedsmænd gik jo ikke videre med Clinton-sagen, trods chefens “krav”? På samme liste kunne man så tilføje Ivanka & Jared, som ligesom Clinton brugte privat e-mail, men på en eller anden måde slap væk. Det er nok også politisk.

10 Synes om

Lad os korrigere dette lidt…

Sagen Clinton, Ivanka og Jared Trump handlede om brug af personlige e-mails til kommunikation.

Sagen Donald Trump handlede om ulovlig overførsel og opbevaring af klassificerede dokumenter i Trumps personlige “arkiv”. Og der blev fundet kassevis af dem.

Donald Trump er stadig anklaget i adskillige retsinstanser, og på en eller anden måde lykkes det altid denne slyngel at sno sig i sikkerhed. Trump er endnu ikke på Putins niveau, hvad angår dødsfald i sit eget land, der er opstået på hans ordre og med hans velsignelse, men det er heller ikke undgået. Og han blev heller ikke anklaget for den yderliggående højres mobilisering. Og på en eller anden måde vækker Trumps tentakler stadig ekstremister også i Finland. Det er meget svært at forstå.

18 Synes om

Der var noget lignende, hvor “tophemmeligt” materiale blev sendt via privat e-mail. Det vil sige, at klassificeret information blev opbevaret i et rum, der ikke burde have været brugt til det. I den forstand var det lignende. Ja, det var ikke fysiske dokumenter, men digitale. Men det gør praktisk talt ingen forskel.

Det er unødvendigt at diskutere de andre ting yderligere, fordi al rapportering (på begge sider) har været så stærkt farvet, at det er en kæmpe opgave at grave fakta frem.

Men det er tydeligt, at Trump stræber efter at stille op, og på den anden side ser man ikke velvilligt på dette, og alle midler er tilladt for at forhindre det, fordi frygten er, at valgresultatet i bedste fald vil være helt åbent. Måske vil vi engang i fremtiden entydigt vide, hvor meget kød der er i dette i henhold til loven, og hvor meget politisk styring der har været involveret, men det er sandsynligvis klart, at der i hvert fald indtil næste præsidentvalg vil være mindst to versioner af historien om alt, og det er op til lytteren at gætte, hvor sandheden befinder sig imellem disse.

3 Synes om