Min opfattelse er, at det er svært at blive rig på ren gambling. Heldigvis har jeg aldrig selv haft lyst til at bruge f.eks. Veikkaus’ tjenester. Jeg har ikke læst en eneste bog eller blog om væddemål eller set et interview, og jeg har ikke noteret et eneste væddemålstip. Jeg tror, at hvis nogen sælger væddemålstips, er det ikke sikkert, at de på lang sigt kan tjene penge på offentligt fastsatte odds. Man kan sandsynligvis vinde over bookmakermarginalerne i gennemsnit ved regelmæssigt at lede efter fejl i prissætningen. Men det er ikke så nemt, som det nogle gange giver indtryk af. Man skal heller ikke fokusere for meget på individuelle succesfulde væddemål. F.eks. var både Brexit og Trump overraskelser, men ikke så store, som medierne gav udtryk for.
Jeg vil dog præsentere en væddemålsmetode, der faktisk kan tjene penge, og i slutningen af min lange historie vil jeg give personlige beviser for dette. Jeg kunne udelade mine egne historier, men når jeg forsøger at fortælle om mit emne, bliver det for kedeligt at læse uden personlig erfaring.
Med væddemålsbørser (jeg ved ikke, hvad de egentlig kaldes) som Betfair kan man tjene penge. Tidligere fandtes der vist ikke andre lignende udover Betfair, jeg ved ikke, hvordan det er i dag. Funktionsprincippet er praktisk talt det samme som på en børs, hvor budniveauerne er erstattet af back- og lay-niveauer. Desuden er forskellen, at prissætningen er sådan, at der ikke er nogen transaktionsgebyr, men der betales kommission af gevinsterne. Jeg har selv udført det meste af mine hobbyer på Betfair, i en tid hvor Finland havde en dræbende kommission på 6,5 procent af gevinsterne (andre steder i verden 5 procent, også krævende), årsagen er tilsyneladende relateret til Veikkaus’ monopol og vanskeligheden ved at annoncere i Finland eller lignende, jeg ved det ikke. Situationen ændrede sig måske for 1 år siden, da der af en eller anden mærkelig grund blev mulighed for at vælge en 2 procents kommission, måske kom der konkurrence til Betfair omkring det tidspunkt, jeg har ikke sat mig ind i det. 2 procent er en meget rimelig kommission.
Man behøver ikke at være en særlig dygtig matematiker for at indse, at et sådant kommissionsprincip favoriserer aktiv “handel”, dvs. man forsøger under begivenheden at lukke små gevinster f.eks. ved at låse en lille gevinst til alle mulige udfald i begivenheden og fortsætte i samme begivenhed senere eller skifte til andre begivenheder. (Jeg forsøger ikke at beskrive alt, hvad man kan gøre på Betfair, jeg kunne skrive en bog om det.) Især med en kommission på 6,5 procent ville det have været ret svært at tjene penge på blot at jage gode odds, da selv de tabende væddemål skulle have været gennemsnitligt mere end 6,5 procent bedre odds, når væddemålet blev placeret. (Jeg håber, det åbner op for den lidt modstridende sag.) Med en kommission på 2 procent er situationen allerede meget lettere, og det er faktisk muligt at klare sig med blot individuelle, velovervejede væddemål.
Da jeg for et par år siden hørte om Betfairs driftsprincip, blev jeg straks begejstret. I sig selv interesserede væddemål mig ikke særlig meget, faktisk er jeg stadig kun stresset, hvis jeg skal sætte mine egne penge på spil i forbindelse med en sportsbegivenhed. Jeg var interesseret i sport, men også i at modellere sandsynlighederne for forskellige sportskonstellationer i tal (ikke noget statistisk videnskabeligt, men hvordan tallene faktisk afspejler virkeligheden/sandsynlighederne). Jeg forstod med det samme, hvordan spillet skulle spilles, og jeg var ret sikker på, at jeg ville kunne slå markedet tilstrækkeligt mere, end hvad kommissionen spiste, og dermed i sidste ende øge min konto. Jeg startede med en lille pulje på 10 euro for at kunne koncentrere mig om at lære systemerne og især at kende markederne. Den første halvdel gik hurtigt, den sidste slutter aldrig, hver begivenhed er forskellig, alt kan ske. Jeg stræbte fra starten efter at følge princippet om, at jeg i begivenheden kunne spille både et lay- og et back-væddemål med gunstige odds (måske kun 1 tick bedre), så der ikke skete noget i begivenheden i mellemtiden. Dvs. f.eks. før begivenhedens start eller f.eks. i pausen af en fodboldkamp. Hvordan det gøres, er så en anden sag og ikke altid let. Og den tredje ting er, hvad man gør, når handlingen ikke lykkes i øjeblikket, og dette er det sværeste (og har aldrig været min styrke, hvor man kommer til at acceptere tabenes vanskelighed, lyder det bekendt?). De første to-tre år var jeg motiveret. Det første knap et år (10 måneder) blev 10 euro til 1.000 euro, det andet hele år blev det til 10.000. Siden da er lidenskaben gradvist forsvundet helt, og kun 10 procent af motivationen er tilbage, og dette ses udover aktiviteten også i resultatet. De 10 euro er nu (inkl. hævede penge) knap 40.000 euro, hvilket er et godt resultat, men hvis jeg startede forfra nu med en bedre forståelse, ville der være muligheder for et bedre resultat. Men for det meste er min hobby for længst overstået. Jeg følte, at det var vigtigt for mig, at jeg beviste for mig selv, at jeg var i stand til at være profitabel, og uden lidenskab giver det ikke rigtig mening at gøre det.
Men hvis en ung person, der er interesseret i f.eks. aktiehandel, kan overveje sports betting-børser et øjeblik. Jeg var nødt til at udføre det meste af min aktivitet i situationer med langsomt tempo, allerede fordi jeg aldrig havde en realtids (dvs. virkelig) stream tilgængelig. Og nu er situationen i denne henseende direkte dårlig, f.eks. Bet365-streamen er ca. 20 sekunder forsinket, og den eneste, der overhovedet hjælper lidt, er sjovt nok Eurosport fra almindeligt tv
. Generelt er der i de største begivenheder på Betfair meget professionel aktivitet med store aktører. Jeg har slet ikke fulgt aktiv trading på børsen, har ikke åbnet diskussioner på forummet relateret til f.eks. TA eller overhovedet interesseret mig, men på Betfair findes de samme markedsaktører (med massive væddemålsblokke), markedsbevægere (f.eks. før kampen) og især i live-situationen kan man kun beundre disse aktørers aktivitet fra sidelinjen. Jeg kan fortælle, at i mange begivenheder er der meget mange variabler i enhver situation, og i en sådan situation er det f.eks. svært at holde sine egne væddemål i orden på begge sider af budniveauerne som den første. Så vidt jeg forstår, udføres denne aktivitet også som teamarbejde. Men jeg ved ikke, om der f.eks. er finner i store roller på Betfair med deres massive væddemålskonti, men hvis man vil bruge sit talent til det, vil jeg påstå, at man opnår et bedre afkast sammenlignet med børser. Hvis jeg selv skulle vælge en mere seriøs hobby, ville jeg absolut prøve sportsbørsen i stedet for den almindelige børs. Men hvad det kræver af færdigheder, vil jeg ikke uddybe her.
Jeg er lidt i tvivl, om jeg skal sende denne besked. Jeg håber på forståelse, hvis jeg ikke fortæller meget mere om tingene. Dette ville udelukkende være for at beskytte mig selv, jeg ved ikke helt præcist, mod hvad. Alligevel håber jeg, at min sag interesserede dig, jeg har aldrig talt med mange om disse ting.