Sparer du op til det amerikanske aktiemarked? Godt – og det bør du fortsætte med

Hej,

Sparer du op til det amerikanske aktiemarked? Godt – og det bør du fortsætte med. Jeg tænker, at investering i USA har været ekstremt rentabelt i stort set hele sidste århundrede – og ikke uden grund → https://x.com/JuhaHaanpera/status/1907373982459822441. USA er verdens største, stærkeste og mest mangfoldige økonomi. Dets virksomheder dominerer globale markeder på en måde, som intet andet land har mulighed for at matche. Men hvad nu, hvor Trump igen er ved magten? Vil han ødelægge denne succeshistorie?

Trumps anden periode – en trussel eller bare støj i baggrunden? Donald Trumps politik er præget af MAGA/America First-tankegangen, hvilket kan virke bekymrende både ud fra et økonomisk og udenrigspolitisk perspektiv. Usikkerheden vokser, handelskrigene kan eskalere, og USA’s internationale position kan vakle. Men selvom der sker hvad som helst i politik, ændrer økonomiens fundamenter sig ikke øjeblikkeligt. USA’s aktiemarkeder har oplevet kriser før. Finanskrisen, dotcom-boblen, coronapandemien – men de er altid kommet sig og fortsat deres vækst. Årsagen er en simpel kendsgerning: Amerikanske virksomheder dominerer verden.

USA er stadig investorernes bedste spilleplads. Forestil dig din hverdag uden amerikanske virksomheder. Ingen Google, ingen Apple, ingen Microsoft, ingen Netflix eller Disney+. Ingen McDonald’s, Coca-Cola eller Starbucks. Ingen sociale medier eller cloud-tjenester. Selvom nogle af disse ting ikke udelukkende er positive, som f.eks. bæredygtig udvikling, er de her alligevel – og stærkere end nogensinde. Inden for mange brancher er verden blevet et “winner-takes-it-all”-marked, hvor amerikanske virksomheder har erobret deres branche én efter én. De har ingen konkurrenter, og de er dybt forankret i både forbrugernes og virksomhedernes hverdag.

Men hvad med Trump? Kan han ødelægge alt? Ja, Trump er sandsynligvis USA’s mest korrupte præsident i historien, læs mere → Arvaat varmaan, kuka on Yhdysvaltain historian korruptoitunein presidentti | Kauppalehti, og hans America First-linje skaber usikkerhed i økonomien. Udenrigspolitikken er mere i knude end i årevis, og republikanernes økonomiske politik kan forårsage kortvarig uro. Men på lang sigt har dette ikke stor betydning for investoren. De største amerikanske virksomheder vil fortsætte deres succes, uanset hvem der sidder i Det Hvide Hus. Det økonomiske system er bygget således, at politiske udsving ikke stopper virksomhedernes vækst.

Kursfald er den fattige opsparers ven. Den største fejl lige nu ville være at stoppe med at investere i USA eller sælge USA-fonde. Aktiemarkederne bevæger sig i cyklusser, og kursfald giver den bedste mulighed for at øge beholdningen billigere. Renters rente-effekten virker kun, hvis man fortsætter med at spare konsekvent både i op- og nedgangstider. Når amerikanske aktieindekser falder, får en månedlig investor flere indeksandele for det samme beløb. Dette betyder bedre langsigtede afkast.

Historisk set har de amerikanske aktiemarkeder klaret sig bedre end andre, og deres position som en global magt vil næppe ændre sig i de kommende årtier. Derfor finder jeg det fornuftigt, at USA-vægten i porteføljen er 50-70%, nu og i fremtiden. Politik kommer og går. Men virksomhederne, der dominerer verden, er her for at blive :rocket:

17 Synes om

Da jeg selv kun er en ung mand på lidt over 20 år, hvis investeringshorisont (forhåbentlig) er mindst 50 år, påvirker disse Trump-øjeblikke mig slet ikke. Tværtimod tilbyder de en god købsmulighed, og hvert stort dyk er et skridt mod min berigelse. Hvis nogen boykotter USA via indeksfonde/ETF’er, så lad dem gøre det; jeg vil ikke gøre det. Jeg boykotter dog amerikanske aktier, men jeg foretager ikke mange direkte aktieudvælgelser, så effekten er lille.

8 Synes om

Måske, måske ikke. Historien er ingen garanti for fremtiden, og markedernes held har varieret før.

Man behøver kun at gå 15 år tilbage, og det amerikanske marked blev betragtet som en relativt død sag. :smiley:

Screenshot 2025-04-02 at 15.18.35

Langsigtet aktieafkast forvirres også af overlevelsesbias. USA har haft held. Ruslands børs var også lovende i begyndelsen af det 20. århundrede, Kina i begyndelsen af det 21. århundrede osv… Og det er stadig ikke engang den bedste børs. Australien og Sydafrika har vist været endnu bedre. :smiley:

40 Synes om

Hvordan forholder I jer til valutarisiko? Der har været diskussion om, at hvis USA vender sig indad, kan dollaren miste sin position og svækkes. Og at det ville gavne reduktionen af den massive statsgæld gennem inflation. Jeg kan ikke selv vurdere, hvor stor en risiko dette er, men der er i hvert fald debat om det. F.eks. i følgende link https://www.dw.com/en/mar-a-lago-accord-is-donald-trump-deliberately-tryomg-tp-weaken-us-dollar/a-71972325

Jeg husker stadig tiden i 2014, hvor EUR/USD var ~1,4. Dengang føltes det fornuftigt at købe aktier noteret i dollar. Nu har euroen og dollaren været ret tæt på hinanden.

I øjeblikket interesserer det amerikanske marked mig ikke af flere årsager

• den nuværende administration roder gevaldigt op i det gamle system, og det skaber ikke tillid
  • indekserne er høje (forstyrrer meget mere, når administrationen er blevet uforudsigelig)
  • mon dollarens fremtid vil være gunstig for en euro-investor (når vi er så tæt på paritet, og administrationens handlinger kan svække dollaren)

Det er sandt, at i et årtiers perspektiv kan alt ændre sig mange gange.

EURUSD

image

17 Synes om

Et ret optimistisk synspunkt. Jeg er enig i, at en langsigtet (indeks)investor også vil klare sig igennem denne storm. Spørgsmålet om, hvorvidt amerikanske teknologigiganter forbliver relevante, er sandsynligvis et spørgsmål, hvor man må definere et tidsvindue for overvejelserne. De næste 5-10 år? De vil sandsynligvis stadig være på toppen. Situationen kan være helt anderledes om 20-30 år.

Jeg må konstatere, at som nybegynderinvestor forårsager de seneste udsving i aktiekurserne nervøsitet. Jeg har selv tænkt mig at holde fast i min investeringsstrategi og kæmpe mig igennem de svære tider😁.

5 Synes om

Præsident Donald Trumps beslutning om at indføre 20 procents told på EU-lande er efter min mening et ekstremt uovervejet og farligt træk. Denne foranstaltning vil ikke kun øge spændingerne i international handel, men truer også med at skubbe den globale økonomi ud i en recession.

Hvorfor fører told til handelskrig og recession? Indførelse af told fører ofte til gengældelsesforanstaltninger. EU har allerede meddelt, at de forbereder gengældelsesforanstaltninger mod USA’s toldbeslutning. Denne “øje for øje”-mentalitet eskalerer let til en fuldgyldig handelskrig, hvor begge parter lider.

Som følge af en handelskrig:

• Forbrugerpriserne stiger: Told øger omkostningerne ved importvarer, hvilket direkte overføres til forbrugerpriserne. For eksempel anslås det i USA, at told kan hæve forbrugerpriserne med op til 2,5 %.

• Virksomhedernes omkostninger stiger: Mange virksomheder er afhængige af importkomponenter. Told hæver priserne på disse komponenter, hvilket svækker virksomhedernes konkurrenceevne og kan føre til tab af arbejdspladser.

• Fald i investeringer: Usikkerhed i handelspolitikken får virksomheder til at udskyde deres investeringer, hvilket bremser den økonomiske vækst.

Samlet set kan disse faktorer føre til en global recession. Ifølge økonomiske tidsskrifter øger Trumps toldsatser presset på en allerede svag verdensøkonomi.

Effekter på aktiemarkederne? Aktiemarkederne reagerer følsomt på politiske ændringer og økonomiske usikkerhedsfaktorer. Trumps toldbeslutning har allerede forårsaget et fald i aktiekurserne. For eksempel rapporterede Wall Street Journal, at aktiefutures kollapsede efter offentliggørelsen af toldsatserne.
På kort sigt vil markederne sandsynligvis fortsætte deres fald, da investorer indregner risikoen for en handelskrig. På lang sigt kan en vedvarende handelskrig svække virksomhedernes resultater, reducere udbytter og føre til en bredere markedsrecession.

Kort- og langsigtede effekter? Stigende forbrugerpriser, øgede virksomhedsomkostninger og øget markedsvolatilitet. Dette kan føre til et fald i forbruget og udskydelse af investeringer.

På lang sigt? En vedvarende handelskrig kan svække globale handelsforbindelser, reducere økonomisk vækst og øge arbejdsløsheden. Derudover kan det føre til permanente ændringer i internationale produktionskæder, da virksomheder søger alternativer til toldafgifter.

Konklusion? Trumps beslutning om at indføre told på EU-lande er kortsigtet og farlig. Den øger ikke kun spændingerne i international handel, men truer også global økonomisk vækst og stabilitet. Forhåbentlig kan diplomati og forhandlinger stadig forhindre udbruddet af en fuldgyldig handelskrig.

Jeg ser allerede frem til næste Vernerin Vartti, hvor vi helt sikkert vil få en bedre analyse og forståelse af de toldsatser og den handelskrig, som den ustabile og uforudsigelige Trump har iværksat :slightly_smiling_face: Vartti’erne kan nemt findes her → https://www.youtube.com/playlist?list=PLyaj31tIl1ot-8vERIeGBwDhmiIcLJzUt

Trumpin tullipäätös: 20 prosentin tulli EU:lle | Kauppalehti & Trump määräsi EU-maille 20 prosentin tullit – Asiantuntija: ”Merkittävä isku viennille” | HS.fi

9 Synes om

Det slog mig bare, mens jeg fulgte børskrakket, at Warren Buffett havde hele 334 milliarder dollars i kontanter i Berkshire Hathaway ved årsskiftet. I februar blev han endda kritiseret for ikke at foretage større træk. Nu ser situationen ud til, at han ikke længere behøver at forsvare noget. Den gamle veteran lykkedes vist igen.

10 Synes om

For at være præcis kollapsede aktiekurserne i USA i sensommeren og efteråret 1929 så voldsomt, at 7/8 af dem forsvandt inden 1932, og indekset vendte først tilbage til udgangspunktet i 1954.

1 Synes om