Stockholms fundmarked - svenske

Lad os også smide en af mine egne favoritter herind, nemlig BPC Instruments.

BPC udvikler, producerer og sælger måle- og analyseværktøjer til både industrielle kunder og forskningsbrug. Instrumenterne erstatter i stigende grad tidskrævende manuelt arbejde, hvor råmaterialer analyseres i biogasproduktion. Tidligere har kunderne ikke haft præcis viden om, hvilke materialer der puttes ind i processen, og derfor har effektiviteten været lav. I Europa forventes biogasproduktionen at vokse med en CAGR på 32 % helt frem til 2030. Derudover har BPC gjort fremskridt i USA og Asien; for eksempel er Indien blevet et vigtigt marked for BPC ved siden af Kina.

image

Firmaet blev børsnoteret i slutningen af 2021. Dengang talte IPO-prospektet om attraktive muligheder for at udvide forretningen også uden for biogasbranchen. Der er for nylig kommet beviser på dette. For eksempel blev BPC Blue lanceret sidste år, som kan bruges til at analysere plastmaterialers bionedbrydelighed. Som andre brancher kan også spildevandsanalyse nævnes.

BPC blev grundlagt i 2005 af Jing Liu (adm. direktør), Gustaf Olsson (bestyrelsesformand) og Kristofer Cook (bestyrelsesmedlem). Jing ejer 65 % af firmaet, og de to andre har ejerandele på henholdsvis 12 % og 5 %.

image

Jing er den eneste af dem, der i dag er aktivt involveret i den operationelle drift. Faktisk spiller han en meget stor rolle i BPC. Firmaet havde kun 12 ansatte i slutningen af 2023, og da jeg besøgte deres kontor i Lund i Sverige i april sidste år, føltes det som om, han stod for alt. Produktudvikling, salg, marketing, Kina-kontakter osv. Hvad ville der ske med firmaet, hvis Jing af den ene eller anden grund ikke længere var med i billedet…? Måske kunne en livvagt ved hans side være på sin plads set fra en aktionærs perspektiv? :smiley:

I løbet af det par timers besøg i Lund gennemgik vi blandt andet alle deres eksisterende enheder, og hvad der var i produktudviklingspipelinen på det tidspunkt. Jing nævnte, at den nye generation af hardware (hardware opdateret i 2023) giver en endnu bedre bruttomargin (gross margin), og det har holdt stik. Desuden er de nuværende systemer meget lettere at skalere, og de forskellige enheders “hjerner” minder meget om hinanden, ligesom brugerfladen og designet gør.

image

På grund af den høje bruttomargin opnåede firmaet sidste år en overskudsgrad (EBIT-margin) på 30 %. Jeg mener, at dette niveau er bæredygtigt. Hvis volumenerne stiger, bør marginen stige til et endnu højere niveau. På den anden side skal man huske forøgelsen af antallet af medarbejdere fra 12 til 16 i år, hvilket især i år vil afspejle sig i højere personaleomkostninger. Firmaets produkter er følsomme over for investeringslyst, de tilbagevendende indtægter (recurring revenue) er minimale, og i værste fald kan firmaet have et kvartal med underskud. BPC opererer i et nichemarked, og så vidt jeg husker, har de en markandsandel på over 90 % inden for biogas. Konkurrencen vil sandsynligvis blive skærpet, hvilket kan skabe prispres, men på den anden side giver væksten i volumen medvind på grund af stordriftsfordele.

image

image

I øjeblikket er BPC noteret på Spotlight i Sverige. Jeg tror, at firmaet i den nærmeste fremtid har til hensigt at skifte til First North. I den forbindelse tror jeg også, at Jing vil reducere sin nuværende ejerandel på 65 % en smule (måske en reduktion på 5-10 procentpoint).

Summa summarum. Et interessant, lønsomt lille instrumentfirma, der opererer på nichemarkeder. Hovedbranchen vokser, og penetrationsgraden i andre brancher er stadig i sin spæde begyndelse. En kundetilfredshed på 95 % afspejler produkternes kvalitet. Lad os dog huske, at der i 2023 kun var 12 ansatte i firmaet. Da jeg besøgte deres kontor sidste år, var der udstyr overalt på kontoret :smiley: Der lå mange stakke med hardware på sekretærens skrivebord :smiley:

57 Synes om

I dag består en stor del af forretningen af digitale markedsføringsprodukter til SMV’er, hvilket jeg anser for at være et ganske interessant marked.

5 Synes om

Q4 EBITDA = 24 MSEK og dagens enterprise value (hvis jeg har regnet rigtigt ud fra Googles oplysninger) 958 MSEK, det vil sige EV/EBITDA = 10. Ikke voldsomt billigt efter min mening, hvis man tager Eniros meritter i denne ustabile branche i betragtning.

3 Synes om

CapitaliQ giver et andet tal for EV

billede

2 Synes om

Sivers Semiconductor. Er der nogen, der kan finde noget andet lovende ved dette end slutningen af navnet? De burde nå break-even allerede i år, og kassen rækker måske, men aktien er faldet næsten 90 % fra toppen.

1 Synes om

Jeg ved ikke, om Acuvi Ab er under radaren, men aktien er faldet -50 % over de sidste 12 måneder og -83 % over 5 år.
Sijoittajat.fi har skrevet om virksomheden i forbindelse med et samarbejde: https://www.sijoittaja.fi/tag/acuvi/

Virksomhedens markedsværdi er på skrivetidspunktet 211 MSEK.

Acuvi Ab har i dag offentliggjort sit fjerde kvartal for det seneste regnskabsår, og dermed er 2023 afsluttet: https://acuvi.com/wp-content/uploads/2024/03/Acuvi-Q4-2023.pdf På svensk

Kort fortalt hovedpunkterne:

• Nettoomsætningen udgjorde 201 millioner SEK (185). +9 %
  • Driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) udgjorde 37 millioner SEK (-19).
  • EBITDA-marginalen udgjorde 18 procent (-10).
  • Pengestrømme fra driftsaktiviteter udgjorde 16 millioner SEK (-18).

Näyttökuva 2024-3-6 kello 11.09.39

Den administrerende direktør roser år 2023 i høje toner og fremhæver den markant styrkede pengestrøm samt lønsomhed. Der er stadig arbejde at gøre med at skabe synergier mellem de forskellige koncernselskaber. Den adm. direktør tror naturligvis på, at den positive udvikling vil fortsætte, og at der vil være en stigende efterspørgsel efter produkterne, især for PiezoMotor og Sensapex.

7 Synes om

ContextVision er interessant, verdensførende inden for sit felt og udvider til billedforbedring til point-of-care-udstyr. Profitabel sundhedsteknologi er svær at finde, især til rimelige multipler. Denne er dog børsnoteret i Oslo, selvom det er et svensk firma.

2 Synes om

Her er en lille introduktion til emnet fra i efteråret. Hvis dette selskab kunne finde de 20 % vækst et sted uden valutakonverteringer, ville jeg snige det ind i porteføljen :grin: Q4 var igen ret fladt.

https://keskustelut.inderes.fi/t/contextvision-ab-algoritmeja-laaketieteelle/44779?u=timontti

2 Synes om

Lad os holde liv i tråden, selvom der ikke er så meget nyt endnu.

Smoltek Smoltek's carbon nanostructure fabrication technology.

Smoltek har en patentbeskyttet nanoteknologiplatform, der kan løse avancerede materialetekniske problemer i mange industrisektorer, startende med halvledere og brint, og mere i fremtiden.

Nævnte nanoteknologi, halvledere og brint – hvad kan gå galt?

Virksomheden har senest fået nye patenter her i foråret: Smoltek Nanotech Holding AB: Smoltek har fået tildelt tre nye patenter – alle inden for området reduktion af kontaktmodstand i elektrolyse- og brændselsceller.

Virksomheden er stadig i forretningsudviklingsfasen, jeg skal have sat mig ordentligt ind i dette på et tidspunkt, jeg har købt en del af dette i løbet af Q1. Det centrale punkt er kapløbet mellem behovet for yderligere finansiering og præstationerne, så nye investorer (forhåbentlig) skal betale mere i fremtiden, når der er brug for ny kapital.

Gældsgraden er meget lav, hvilket betyder, at der er rejst kapital – så vidt jeg forstår, rækker det til omkring to år med det nuværende tempo. Der var også en omsætning på 8,5 mio. mod 2,7 mio. året før, dog med et kraftigt underskud. Markedsværdien er omkring 107 mio. på nuværende tidspunkt.

1 Synes om

Guideline Geo virker interessant. Fik i dag en købsanbefaling i Börsveckan.

En lille virksomhed, der allerede er 100 år gammel(!). Producerer udstyr til kortlægning og undersøgelse af underjordiske vandressourcer, overvågning af miljøforurening, geoteknisk kortlægning, vedligeholdelse af infrastruktur og efterforskning af mineraler.

Ovenstående er oversat fra Nordnet, og oversættelserne er lidt løse. Jeg er komplet lægmand på området. Kortlægning af vandressourcer og efterforskning af mineraler lyder umiddelbart som vækstområder.

I 4. kvartal leverede de hele 0,48 SEK i EPS, som var i god vækst. Kassebeholdning 22 MSEK. Kortfristet gæld 40 MSEK. Aktien står nu i 17 SEK, = mcap ca. 200 MSEK. Dette giver en P/S for 2023-omsætningen i omegnen af 1.

Bestyrelsesformanden har 750.000 aktier. Den administrerende direktør har også en del.

3 Synes om

Der spekuleres i, at fotonik er nødvendigt på hukommelsessiden, når regnekraften øges. Sivers er nævnt. Jeg forstår ikke selv så meget om emnet endnu.

Fundet på Placeras debatforum.

2 Synes om

BPC rapporterede her til morgen. Bruttomarginen fortsatte med at være stærk, og dermed var også driftsmarginalen på et fremragende niveau.

image

17 Synes om

Jeg har løbende tilføjet de virksomheder, der er blevet nævnt i denne tråd, til min egen overvågningsliste. Smart Eye og Media and Games Invest (som ændrer navn til Verve ved generalforsamlingen den 13. juni) har deres egne tråde, så de er ikke blevet fremhævet særskilt her. De pågældende virksomheder findes i min egen portefølje, ligesom Acuvi, der er nævnt i tråden. Dem markeret med blåt er under lidt tættere overvågning, men analysearbejdet er stadig undervejs.

SWE1

God tråd, og del endelig flere interessante virksomheder! Herunder er selskabernes tickere.

SWE2

19 Synes om

Dette Swedencare virkede interessant, så jeg prøvede at lave en hurtig analyse udelukkende baseret på 2023. Måske orker jeg at gå endnu længere tilbage, hvem ved.

image

Jeg forsøger at indkredse, hvilken form for evne til at generere penge den nuværende værdiansættelse er baseret på.

Ændringer i arbejdskapitalen var så små og uklare, at jeg ikke inkluderede dem; i aktiverne inkluderede jeg kontanter og nettotilgodehavender, ikke ‘goodwill’ eller kundeforhold, og ikke engang grunde/maskiner).

Ved første øjekast kan man ikke sige, at en justeret OFC på 7 % er voldsomt dyr, hvis den raketagtige vækst fortsætter. Det er dog ikke ligefrem en traditionel værdiinvestors valg :slightly_smiling_face:

Herunder ses væksten, stjålet fra 2023-arket.

image

Edit:

Interessant, fokus er i USA :thinking:

image

5 Synes om

Hvad endte du med med hensyn til Eniro, Mikael?

Jeg tjekkede i årsrapporten fra 2006, om aktiekursen var “kun” 100 SEK og værdiansættelsen 16 mia. SEK eller lignende
– meget mindre end hvad toppen på 350.000 lod formode (måske en datafejl et sted – på Mandatum Trader så det ud til, at toppen var 80k)

Et interessant selskab, der roder rundt på bunden, men det er svært at få ordentligt greb om det, når de nyere rapporter er på svensk

Hvilke andre svenske firmaer har du haft i kikkerten i år? :slight_smile:

2 Synes om

@Aika_on_malttia Der har helt sikkert været splits undervejs, og det er derfor, kursen ser sådan ud.

2 Synes om

Eniro er endt med et par små poster i porteføljen (og et flot udbytte på 8 % er også faldet af), men fordybelsen i selskabet er stadig forblevet overfladisk. Fra Stockholm har jeg købt AVTECH efter tip fra @Verneri_Pulkkinen, en SaaS-virksomhed i micro-cap-størrelsen inden for luftfartsindustrien.

9 Synes om

Serstech Q2

RedEye kommentarer

8 Synes om

RE opdatering / SERT

5 Synes om

Screenshot_2024-07-26-18-47-34-15_0b2fce7a16bf2b728d6ffa28c8d60efb

80-siders micro-cap rapport på vej i september

17 Synes om