Triterras Fintech - global handelsplattform

Hemsida:

https://triterras.com/

Investor Presentation 01/2021

TRIT Investor Deck - Jan. 2021.pdf (1,6 Mt)

Verksamhet

Triterras Inc förmedlar finansiering för små och medelstora företag när varor behöver flyttas från ett land eller en kontinent till en annan. Stora banker och finansinstitut är ointresserade av mindre affärer och riskerna är för stora för att en finansiär ska agera.

Triterras erbjuder en disruptiv plattform, Kratos, genom vilken betalningar förmedlas från köpare till säljare med hjälp av blockchain-teknik, säkert och utan inblandning av en riskfinansiär. Enligt företaget har betalningar förmedlats för 8,7 miljarder dollar sedan juni 2019, då plattformen togs i bruk.

Kratos-plattformen kan skalas till annan handelsförmedling. Till exempel till förmedling av försäkringsverksamhet (https://ir.triterras.com/news-events/press-releases/detail/8/triterras-announces-agreement-with-the-worlds-leading)

Bakgrund

Triterras noterades i november 2020 via en SPAC-omvänd fusion på Nasdaq med Netfin Acquisition Corp. och samlade samtidigt in kapital för snabbare utveckling och expansion av verksamheten.

Den ursprungliga avsikten var att inkludera den gamla, delvis överlappande, Rhodium-plattformen, men denna ströks före sammanslagningen. Rhodium skulle ha medfört ett betydande antal skulder som skulle ha belastat balansräkningen, och samtidigt övergick en större del av Triterras till Netfins ägare. Rhodium avskiljdes till ett annat bolag, Antanium Resources, som fortsatte som Triterras kund.

För att göra saker tillräckligt komplicerade är Triterras VD Srinivas Koneru också involverad i Antanium.

Ekonomi

Företaget är skuldfri, har en mycket lätt balansräkning och betydande tillväxtutsikter. Kratos-plattformen erbjuder inte bara en handelsplattform, utan även försäkringsförsäljning, finansiering och många andra funktioner i framtiden.

Det är också värt att notera att räkenskapsåret avviker från kalenderåret, från början av mars till slutet av februari.

Intäkterna kommer huvudsakligen från förmedlingsavgifter för transaktioner som genomförs på plattformen.

I mars tillkännagavs förvärvet av Invoice Bazaar, som förväntas slutföras i slutet av april https://ir.triterras.com/news-events/press-releases/detail/38/triterras-signs-letter-of-intent-to-acquire-invoice-bazaar

Blankningsrapporter och svar

Antanium hamnade i ekonomiska svårigheter (Why Triterras Stock Tanked Today | The Motley Fool) i december 2020, vilket resulterade i försenade betalningar till Triterras på 1,7 miljoner dollar. Antanium är under likvidation, men det verkar som om verksamheten fortsätter och betalningarna kommer att anlända.

Blankningsrapport #1
Som en följd av detta, eller på grund av lämplig tidpunkt, publicerades den första blankningsrapporten, som finns utförligt behandlad i artikeln Singapore Stock Market Outlook & Analysis | Seeking Alpha

Denna rapport fokuserade främst på VD:ns kopplingar och verksamhet samt bokföring i samband med SPAC-fusionen. Triterras svarade snabbt och tydligt, bekräftade utsikterna för FY2020, och ärendet var i stort sett avklarat.

Blankningsrapport #2
Den andra blankningsrapporten (Egnyte) orsakade fler åtgärder, som delvis utreds som en intern revision av Triterras med en tredjepartsaktör (https://ir.triterras.com/news-events/press-releases/detail/35/triterras-inc-announces-independent-investigation-by-the). Utredningen ska vara klar i slutet av april eller början av maj.

Det största orosmomentet är en potentiell intern dataläcka eller åtkomst till företagets blockchain-data. Kedjans identifieringsrelaterade nycklar har ändrats och ett officiellt svar har annars lämnats. https://ir.triterras.com/news-events/press-releases/detail/33/triterras-company-statement-in-response-to-short-report

Till följd av den sjunkande kursen köper Triterras tillbaka egna aktier för 50 miljoner dollar, och VD:n köper också aktier. Detta syns inte i SEC-arkiveringarna, på grund av utländska företags rapporteringsskyldigheter. Kassan har dock nu använts för förvärvet av Invoice Bazaar, så det är möjligt att inte så mycket har använts för återköp av egna aktier.

Risker

TRIT är ett företag med potentiellt betydande tillväxt och en förmånlig värdering. Skalbar plattform, skuldfri, disruptiv aktör.

Det stora OM är naturligtvis att allt har genomförts enligt reglerna, att inga bedrägerier avslöjas i blankningsrapporterna, att ryktet inte har skadats av misstankar och att de uppskattade tillväxtsiffrorna åtminstone är i rätt riktning.

TRIT kräver fortfarande bekräftelse av åtminstone FY2020-resultaten, bekräftelse av FY2021-prognoserna samt publicering av resultaten från den interna revisionen utan tvivel om deras tillförlitlighet.
OM detta realiseras, kommer kursen att fördubblas eller tredubblas mycket snabbt. Om någon del inte realiseras, är kapitalet i fara.

35 gillningar

Triterras har varit med på många ställen i utländska aktier, i “Köpt/Sålt”-tråden och särskilt i SPAC-tråden, där den borde ha fått en egen tråd för länge sedan.

Låt oss nu flytta diskussionen till en egen tråd, eftersom ödesdigra stunder börjar närma sig. Jag hänvisar till shortrapporterna i öppningen och deras revision.

Detta är ett högriskföretag, åtminstone för närvarande, och jag uppmanar er att behandla det därefter.

Disclaimer: Vid tidpunkten för öppningen äger jag TRITW, det vill säga företagets warranter. Jag har förberett mig för att positionen ska nollställas, men å andra sidan är tillväxtpotentialen betydande.

13 gillningar

Låt oss öppna upp det lite mer, bilderna är lånade från förra sommarens SEC-ansökningar: Redirecting...

Triterras löser problem med penningöverföringar och finansiering mellan små och medelstora företag. Målmarknaden är främst Asien och Mellanöstern. Att ordna säljare, köpare och eventuell bryggfinansiering är hittills ett mycket manuellt arbete, med pappersexercis och i allmänhet att organisera kontakter mellan aktörerna.

Den nuvarande situationen utan Triterras eller en liknande aktör, som alltså borde effektiviseras och förenklas. Samma bild som i inledningen:

Kratos-plattformen erbjuder dessa aktörer en plats där arrangemang av handelssummor och lån genomförs transparent och tillförlitligt tack vare blockkedjetekniken. Stora banker är alltså inte intresserade av SME-finansiering (åtminstone enligt Triterras), så marknaden har varit öppen i detta avseende.

Direkta betalningar från köpare till säljare är så kallade “grundläggande affärer”, vars provision är lägre. Att förmedla eventuella lån är däremot mer lönsamt, men ändå konkurrenskraftigt prissatt jämfört med etablerade aktörer.

Det finns några konkurrenter i branschen, Triterras är den största och mest omfattande av dessa - åtminstone baserat på detta. Invoice Bazaar är, såvitt jag kan se, en liknande aktör i Indien, baserat på företagets beskrivning. Nu köper man alltså ut en konkurrent och förhoppningsvis får man därmed nya kunder som använder Kratos-plattformen.

Avsikten är att uppnå tillväxt med hjälp av den skalbara plattformen

Siffror som förutspåddes sommaren 2020, i samband med SPAC-fusionen i SEC-ansökan. FY2020 har följt detta, vad som publicerades i slutet av december.

10 gillningar

Triterras utgör för närvarande cirka 20 % av min portfölj. Avsikten är att höja andelen till ungefär hälften inom en vecka. Av alla undervärderade objekt jag följer är detta det mest intressanta.

Jag förstår att blankningsrapporter i princip är ett rött kort för vissa. När det gäller TRIT bedömer jag att blankarna har en rökridå. Om något hittas vid revisionen är det knappast något väsentligt.

En betydande katalysator för mig var tillkännagivandet om samarbetet med Western Union. Det skulle vara en alltför stor ryktesskada för dem att ingå avtal med ett företag som agerar kriminellt. Och de vet säkert vilket företag de har att göra med.

6 gillningar

Är Q1 den 15/4 som Nordnet påstår? Jag är också med på det här.

Jag läste Seeking Alphas “Debunking the short thesis”-artikel. Det är inte direkt relaterat till TRIT (jag kanske kommenterar företaget senare), men SPAC:s verkar upprepa exakt samma mönster som reverse merger-boomen för 10+ år sedan. Kinesiska företag strömmade in på den amerikanska börsen och när det var bråttom att sälja nya kinesiska tillväxtberättelser till marknaden hamnade fullständiga bedrägerier på listan. Vad som händer i Kina stannar i Kina. Åtminstone de skyldiga och investerarnas pengar.

Tyvärr kommer även ärliga fall att behöva bära en “skyldig genom association”-stämpel i åratal på grund av deras listningsmetod. Vi kan alltså förbereda oss på att varje blankningsberättelse omedelbart kommer att påminna läsaren om listningsmetoden och vilka SPAC:s som lurade investerare 100-0. Håll i er, blankningsartiklar kommer att fortsätta komma.

E: Enligt Seeking Alpha är 34% av aktierna blankade. Det når inte Gamestops siffror, men det väcker förvåning.

Det verkar inte ha nämnts här att TRIT är från Singapore, där företagsregleringen är relativt strikt och börsnoterade företags verksamhet i princip är mer pålitlig. Naturligtvis finns det alltid undantag, och så kan det fortfarande vara i det här fallet.

Tidsmässigt borde det vara i mitten av april, men jag har inte sett något datum för när det ska publiceras. De första rapporterna kommer ofta med fördröjning efter fusioner, så det kan dröja längre än så. Ändringar i rapporteringsmetoden påverkar publiceringstiden.

Revisorn byttes också i januari, vilket kan påverka rapporteringen.

https://ir.triterras.com/news-events/press-releases/detail/35/triterras-inc-announces-independent-investigation-by-the

The Company has also announced that they will be replacing KPMG LLP as the Company’s independent accountants. For some time, there has been consideration and discussion with respect to replacing the independent accountants of the Company for various considerations, including to further separate the operations of Triterras, Inc. from its related party company Atanium (formerly Rhodium Resources). KPMG LLP resigned as the Company’s independent accountants effective January 20, 2021.

Beroende på källor var short-positionerna tidigare runt 50%. Siffrorna varierar beroende på rapporteringsperioden, men med tanke på den nuvarande situationen är det förväntat att short-mängden är stor.

SPAC:arnas rykte förbättras ständigt när allt bättre företag noteras via dem. På motsvarande sätt har antalet aktiva, målsökande ökat mångfaldigt, så att noteringen av potentiella dåliga mål också blir mer sannolik.

För egen del ökar förtroendet även samarbetet med Western Union, men också starten av Marshs försäljning av försäkringar på Kratos-plattformen i september förra året. Det är dock också bra att komma ihåg Wirecard som nämndes i short-artikeln.

Samtidigt som jag öppnade tråden tog jag också bort en halv positionsförsäljningsorder :sweat_smile: Har varit med TRIT sedan förra sommaren, ibland med en större och ibland med en mindre position. Nu har jag en lämplig risknivå som jag kan titta på åtminstone tills det hela är över.

5 gillningar

Jag tvivlar starkt på att informationen är korrekt, eftersom Triterras kalenderår slutar i februari. Nästa rapport borde vara Q4 + helår 2020. Det finns också vissa undantag för icke-amerikanska företag och de har 120 dagar på sig efter kvartalets slut att offentliggöra denna information. I praktiken är det alltså möjligt att dessa inte skulle publiceras förrän i slutet av juni.

1 gillning

Jag tror att de kommer att publicera det när den externa revisionen är klar och “ryktet är rent”.

Utmärkt att vi fick en tråd öppen för TRIT! Tack @kettunen :clap:

Jag har hållit den här nu i början av året och försökt gräva så mycket jag kan, och kärnan i det hela sammanfattas ganska bra här:

Företaget gör ju läckert just det som beskrivs som användningsområden för blockkedjor i grundläggande litteratur om blockkedjor, och alla offentliggjorda siffror är ganska saftiga. P/E skulle med nuvarande kurs på cirka 640 MUSD vara under 20 (det går alltså faktiskt att räkna ut) och kassan borde innehålla 180 miljoner före bazaar-köp. Sådana här lönsamma bolag är det ju inte många av!

Om förtroendet för detta skulle uppstå/återkomma och årets utsikter bekräftas, så är 2-3X för kursen säkert väldigt snabbt. Å andra sidan, om även kundernas förtroende vacklar, då blir det kallt. Det är den största OM-faktorn i dessa blankarrapporter, anser jag. Förtroende är dock en ganska viktig sak på finansmarknaden, och ingen uppskattar förmodligen särskilt mycket om ens egna ledgers hamnar på nätet, även om allt i sig skulle fungera.

På den negativa sidan skulle jag också vilja betona skillnaden och bristen på revisor. Nästan allt som hittas genom att söka “KPMG resigned” leder till någon form av skräckhistorier. Det har dock ibland bara handlat om oenighet mellan kunden och revisorn om ersättningsstorleken, så det kan vara bara business as usual… Jag följer med stort intresse, men med en måttlig position, som jag precis minskade.

På Invoice Bazaars sidor finns förresten en rolig liten Finland-koppling
image

2 gillningar

Triterras har uppdaterat sina sidor, det vill säga FAQ-sektionen.

När kommer Triterras, Inc. att släppa sina resultat för räkenskapsåret 2020?

Bolagets räkenskapsår avslutades den 28 februari 2021. SEC:s riktlinjer kräver att en utländsk privat emittent (vilket Triterras är) släpper sina reviderade resultat inom 120 dagar efter räkenskapsårets slut, om inte ett undantag har säkrats. Bolaget har inte fastställt något datum för sin resultatrapport och kommer att göra ett tillkännagivande när datumet är satt.

Vad är statusen för den oberoende utredningen av blankningsrapporten?

Blankningsrapporten hade tagit upp vissa anklagelser, vilka ledningen anser var vilseledande eller orättvisa. För att bemöta eventuella tvivel hos investerare, och som en fråga om bolagsstyrning, har bolagets revisionsutskott utsett en advokatbyrå för att genomföra en oberoende utredning av dessa anklagelser.

Ledningen samarbetar fullt ut med utredningen. Men för att säkerställa utredningens oberoende rapporterar utredarna inte till ledningen om utredningens status. Dessutom har ledningen inte fastställt någon tidsfrist för den firma som genomför utredningen att slutföra utredningen. Därför kan ledningen inte ge några uppdateringar eller uppskattade slutförandedatum utöver att bekräfta att processen pågår.

Vad är statusen för den nya revisorn?

En ny revisor har inte anställts. Bolaget kommer att tillkännage anställningen av en ny revisor när det är lämpligt.

https://ir.triterras.com/company-information/faq

3 gillningar

Den lilla kretsen roterar, vissa faller av och en extra stol har tagits in i styrelsen som suppleant (?).

https://ir.triterras.com/news-events/press-releases/detail/40/triterras-expands-board-of-directors

Meningsskiljaktigheter åtminstone angående åsikterna om KPMG:s uppsägning och den andra kortrapporten
https://sec.report/Document/0001213900-21-023315/#ea140021ex17-1_triterrasinc.htm

Finns det mer information om detta? Jag fick en helt annan bild av den andra hajens meddelande, det vill säga att man går på instinkt…

Man får ju gissa sig fram när det gäller de här. Det är ofta bäst att lita på sin egen magkänsla.

De tre nya verkade enligt beskrivningen vara ganska erfarna, så man skulle ju kunna tro att även de hade kollat upp lite bakgrunder innan de gick med :man_shrugging:

1 gillning

Det har inte kommit många goda signaler från detta företag. Revisorns avgång, en shortrapport och ledningens uppsägningar. Röda flaggor här och där. Jag förstår inte hur de inte har anställt en ny revisor än. Snart kommer det att bli bråttom att få revisionen gjord före deadline för resultatpubliceringen 2020.

Jag är med en liten uppsättning om cirka 300 aktier och planerar inte att sälja. En så liten position kan ligga och dra i botten av portföljen och vänta på bättre dagar. Eller till och med konkurs, jag har varit med om ett par sådana också.

Jag hoppade ut med en liten vinst och kommer inte att gå in igen förrän bordet är rent.
Det finns inte många investerare kvar som fortfarande går med vinst.

– den här är förmodligen bekant?

3 gillningar

Kolla in det här jobbet på TRITERRAS FINTECH PTE. LTD.: https://www.linkedin.com/jobs/view/2531688476

Jag grävde igen för att hitta information som skulle skapa tilltro till att det här inte är en bluff, och hittade ovanstående. En jobbannons för en Product Owner-tjänst publicerad för några dagar sedan. Texten är ganska vag, men baserat på kraven söker de en riktig “doer”, så om man tror på detta skulle jag se det som en försiktigt positiv signal.

Edit:
Genom att följa länkarna hittades också ett par andra positioner:

• Principal Solution Architect
  • Corporate Communication Executive

Alla tre annonserna finns också här:

6 gillningar

En ny tjänst att söka. Business Development Executive. Jag har tron.

2 gillningar

Det skulle bara vara trevligt att se riktiga nyheter så småningom. Vi är redan långt in i maj och inga riktiga finansiella siffror eller publiceringsdatum har ännu släppts. Short-tesen får kött på benen

2 gillningar

Detta är ett ganska obegripligt företag. Snart är deadline för rapportsläppet (om jag minns rätt den 12.6) och de har inte ens fått den interna revisionen av anklagelserna i blankningsrapporten gjord eller valt en ny revisor. Ändå informerar företaget inte om något. En blankares dröm.

1 gillning