Har Nordea köpsidan öppen, men säljer inte längre nya certifikat?
Man ska aldrig röra de där certifikaten som faller till enstaka cent, eftersom de oundvikligen har en spread på >10%. Bara för att nå break-even krävs en ganska stor förändring i den underliggande tillgången.
Det fungerar inte så, åtminstone inte för Outokumpu BullX3, där en ändring på ett par procent höjde den från 0,03 till 0,04.
Edit. Jag är inte helt säker på det, men vi får följa situationen.
Detta kan lätt hända, eftersom certifikatet redan kan ha varit nära nästa nivå. Du bör just inte röra dessa Senttiserte-certifikat eftersom du inte ens kan veta om köpsidans pris för närvarande är 0,021 € eller 0,028 €. I vilket fall som helst visas det för dig som ett inköpspris på 0,03 €. Då kan en nedgång på några procent i aktien sänka priset på bull X3-produkten från 0,03 € till 0,02 €.
Kan någon förklara Nordnets stop-loss order för mig med en enkel liknelse?
Om till exempel den underliggande tillgångens pris nu är 100 euro och jag ställer in aktiveringskursen till 95 (eller lägre), kommer ordern att utföras om priset faller till 95? Vad är då nästa fält där det står “mängd” och sedan “kurs” igen?
Alltså om priset går till 95 eller under → trigger som säljer aktierna minst till den kurs du har angett i den senare. Så har jag förstått det.
Detta beror på att om du anger 95 och 95, kanske triggern inte hinner sälja till samma kurs. Jag har själv satt exekveringskursen ett par hack under triggern om det blir ett så kallat fritt fall.
Du kan dock inte placera stop loss-order för Nordnets marknadsprodukter.
{“content”:“Det finns ju ett sådant alternativ bredvid det normala? Eller får du ett felmeddelande när du lägger beställningen?”,“target_locale”:“sv”}
Just det. Jag försökte ganska många gånger innan jag trodde det, men det verkar vara en bugg i sidans implementering.
{“content”:“Jag blev sugen på att prova lite trading med CFD:er, det vill säga kontrakt för skillnad.\n\nNu upptäckte jag just att dessa är ganska generösa instrument för skattemyndigheterna: du får betala kapitalskatt på vinster, men förluster är inte avdragsgilla…\n\nSom tur var gjorde jag inga förluster”}
Vilken mäklare använde du, och varnade mäklaren dig för CFD-fällan?
“Jag tvingades läsa varningen i början innan jag kunde logga in. Det var först efter att jag hade lekt en stund som jag uppmärksammade varningen.”
STORT MINUS till Mandatum. Oansvarigt att erbjuda CFD-handel till privatpersoner. Hur kan man få dessa mäklare under kontroll?
Japp, det där kravet på godkännande kommer alltid när man loggar in. För CFD är ordet “Ej tillämpligt” ganska roligt, och i princip helt korrekt. Bättre vore “skattemässigt olönsamt”.
Ansvaret läggs över på användaren.
Det var lättare sagt än gjort. Trevligt gnäll. ![]()
Skattekonsulten är där. Kanske inte så direkt som det kunde vara, men i alla fall.
Skatteverkets tolkning av dessa är också intressant.
Ja, och nu har jag först nu märkt att FPA tydligen inte alls beaktar förluster, utan alla vinster är inkomst. Det verkar inte vara särskilt lönsamt med någon form av aktivt investerande om man tänker ta studiestöd ![]()
För all rimlighets skull, på Shareville skulle vi kunna räkna bara vinstgivande investeringar till portföljutvecklingen för studenter ![]()
Kela straffar studenter som handlar (treidaavat). På samma sätt behandlar skattemyndigheten en amerikansk framtidshandlare (jenkkifutuuritreidaajaa). Detta är en skrikande orättvisa.
Lyckligtvis finns det ett aktiesparkonto. Man får inte hävstångsprodukter dit, men åtminstone kan vinst endast uppstå när medel tas ut.
Även en student kan starta ett investeringsbolag. Det påverkar inte Kelas studiestöd om investeringsbolaget inte betalar ut utdelning.
Enligt Nordnet är alla affärer som görs via dem avdragsgilla i beskattningen. Även förluster från Nordnet Markets-affärer är avdragsgilla. Detta har jag förstått.
Nordnet har inga CFD-produkter att erbjuda, och ja, alla instrument som köps via Nordnet är skattemässigt avdragsgilla för förluster, ingen anledning att oroa sig.