Fonder och ETF:er som investeringar

Jag har själv aktivt följt detta forum i några veckor nu. Detta är verkligen en utmärkt plats för att få information och insikter om den nuvarande världssituationen, både ekonomiskt och i andra avseenden. Ur ett investeringsperspektiv finns det i andra trådar mycket information om aktier som investeringsform, men jag hittade inte riktigt information om indexfonder och ETF:er. De har dock varit ganska framträdande på andra håll och har också en stark anhängarskara. Jag blev också intresserad av dem, utöver direkta aktieinnehav, baserat på en kommentar som dök upp i en annan tråd.

Jag tänkte därför att det kanske vore möjligt att i denna tråd samla tankar och tips från proffs som är insatta i dessa investeringsobjekt inför en kommande uppgångsperiod. Jag är själv en total nybörjare när det gäller ETF:er och har inte heller fördjupat mig särskilt mycket i indexfonder. Tack på förhand för tankar och tips!

12 gillningar

{“content”:“Bra ämne och öppning!\n\nMen\n[quote="Lapin_Ukko, post:1, topic:4074"]\nproffsens tankar och tips\n[/quote]\nskulle åtminstone begränsa mig till att bara vara en frågeställare och läsare.\n\nJag har investerat i fonder med månadssparande passivt i drygt 20 år, varav 18 år ovetande och okunnig i dyra bankfonder. För närvarande är dock Nordeas pensionssparande med en fast ränta på 3.5% helt okej, även om kostnader har betalats. \n\nNu har jag fortfarande den fastränteinvesteringen, förmodligen 45%, och på samma pensionssparkonto hos Nordea finns 25% kontanter på ett "försäkringskonto" (jag sänkte det till kontanter först nyligen). Jag byggde min egen simulerade "risk-ETF" hos Nordea, där finns vätgas- och cleantech-aktier, och ett par andra små teknikföretag, kanske drygt 1% där. Som huvudsaklig "spelkassa" är det meningen att använda ETF:er hos Nordnet, portföljen syns på Shareville.\n\nFör närvarande tror jag själv starkt på passiva index-ETF:er, på grund av förra årets intensiva kodning och simuleringar: Praktiskt taget varje optimering av en aktieportfölj ledde till att index-ETF:er var den mest kostnadseffektiva (redigering: mest sannolika) vägen till lycka. Jag hittade väldigt få skäl, åtminstone baserat på endast aktiepriset (+utdelningen), att fatta andra investeringsbeslut. \n\nAktieurval skulle kräva annan överlägsen information, så jag kommer inte att ge mig in på det nu. Men bara de senaste veckorna har det funnits sådan information på grund av viruset.\n\nNu har jag de senaste veckorna spelat med inverse-ETF:er och fått Nordnets portfölj tillbaka lite på plus i år. Jag vet inte om den fortfarande är på plus på måndag, eftersom jag lämnade en liten shortposition över helgen. Detta spelande har möjliggjorts av detta forum och dess "överlägsna" förståelse för coronavirusets inverkan på börskurserna.\n\nJu längre vi går, desto svårare blir detta coronaspel med långa ETF-shorts. För närvarande funderar jag dag och natt på det optimala ögonblicket att återigen ta tag i ett basindex, förmodligen antingen Nasdaq eller SP500. Och även om jag ska göra det med eller utan hävstång. Vid något tillfälle definitivt med hävstång, men vad är rätt tidpunkt. \n\nMed hävstång menar jag till exempel en 2x Long ETF, inte Nordnets lån. Fördelen med dessa är att en margin call inte slår till och i princip är 2x hävstång möjlig.\n\nSom jämförelse använder jag Nasdaq100-indexet, som jag på lång sikt vill överträffa, åtminstone lite. \n\nDisclaimer: Detta är på intet sätt en rekommendation för någon, särskilt inte en nybörjare, att bygga sin investeringsstrategi på en ren amatör som jag.\n\nRedigering: ja, och passiva indexfonder, som Superfonder eller Handelsbanken USA är säkert också bra för en jämn förmögenhetsuppbyggnad, men "handeln" med dem är verkligen långsam.”}

1 gillning

Försök att ställa några förbryllande frågor, då är det lättare att svara/söka informationen själv. Det finns så mycket information om ETF att det är svårt att bara börja skriva.

Men till exempel, på Nordnets Shareville är en ofta hyllad ETF-kombo IS3N + EUNL. IS3N täcker tillväxtmarknader väl, och EUNL täcker utvecklade marknader, där USA till exempel har en vikt på cirka 60%.

Med ETF kan man också investera i en viss bransch – från ren energi/vatten till AI/robotik. Om man försöker hitta framtida megatrender med dessa, är det förmodligen värt att fundera på om branschen är sådan att vinnaren tar allt, vilket innebär att en ETF som investerar i till exempel 100 företag i branschen kan investera i den vinnaren, men de övriga 99 går i konkurs. Och även om man satsar rätt på en “framtida megatrend” kan själva ETF:en ta stryk. Lika viktigt är det att fundera på om branschen redan är i en bubbla, till exempel cannabisaktier.

2 gillningar

Joo bra!

Det här är ETF-investeringar, inte spel, som jag håller på med nu! :+1:
Det var nog dåligt att jag skrev mitt tidigare inlägg i den här tråden :face_with_hand_over_mouth:

Tack för feedback och tankar. Jag måste först bekanta mig mer med den här världen i fortsättningen och ställa mer specifika frågor. Det kräver arbete. Så det är bara att börja med geografiska och branschspecifika utredningar! Jag kanske bara försökte göra det lättare för mig själv och fiska direkta tips om fonder och ETF:er från er… ETF-guiden fram och till jobbet alltså. Och jag måste också titta närmare på indexfonderna. De senaste veckorna har jag bara följt aktierallyt och gjort planer kring det.

1 gillning

Här är lite läsning och lyssning för att komma igång.

ETF-perusteet

https://blogi.nordnet.fi/tag/etf-sijoittaminen/

4 gillningar

Tack :+1:

Ja, det gör det inte. Den processen betyder bara att köparen av den andel du säljer vanligtvis är antingen en marknadsgarant (market maker) eller en auktoriserad deltagare (AP). Om stjärnorna står rätt, kan en annan småinvesterare vara den andra parten i handeln, men det är tydligen mycket sällan fallet. Naturligtvis är det i sig ganska irrelevant för investeraren vem som köper eller säljer aktierna, så länge det finns likviditet.

Min ursprungliga hypotes var att populariteten hos ETF:er och andra indexfonder ökar den “alla upp och alla ner” -rörelsen på marknaden under en sådan tid. Detta baseras just på att, när det gäller ETF:er, fungerar AP-aktörernas aktivitet även på den underliggande tillgångsmarknaden som en inbyggd mekanism för ETF:en. I mer traditionella indexfonder fungerar detta ännu mer direkt, eftersom fonderna måste börja sälja aktier på marknaden i takt med att investerare drar tillbaka sina pengar, och inte heller där väljer fondförvaltaren vad den ska sälja utan säljer aktier med indexvikt.

Kan du skicka en länk där det står att motparten på andrahandsmarknaden alltid är MT / AP? Jag kan inte hitta något om detta.

Jag hittade inget nu, så det kan hända att jag har fel i den här saken. Jag har fått för mig att motparten för det mesta är en marknadsgarant eller en AP, men jag hittade faktiskt ingen vattentät data för det just nu. Det är dock ganska irrelevant för frågan om ”passiva” fonder rör marknaden eller inte.

Javisst, säljtrycket kommer igenom om ingen köper. Och för den vanliga investeraren är det ändå samma sak vem som är motparten. Det låter bara som en tung process att varje ETF som köps/säljs delas upp/sätts ihop varje gång, när nästan alltid någon ändå fattar det motsatta investeringsbeslutet. Så MT skulle ha 100 000 ETF:er att dela upp och sälja varje sekund, och likaså 99 998 att köpa och sätta ihop.

Fonderna tvingas naturligt att kämpa mot varandra till ett “bittert slut”, då någon till slut får svälja sin förlust och ödmjuka sig inför en ny säsong med bitter smak i munnen…

Jag har alltid, alltid tyckt så…

I USA rör kurserna sig på grund av hedgefonderna…

Varför inte även i Shorthex, när tillfälle ges…???

1 gillning

Kostnaderna för att låna ETF:er skjuter i höjden när volatiliteten ökar
Nya saker för mig, blankning av ETF:er och “create to lend”.

1 gillning

Om du kunde referera skulle jag vara tacksam! Artikeln ligger bakom en betalvägg

\u003e Den ökade volatiliteten på finansmarknaderna på grund av coronaviruspandemin har utlöst en ökning i användningen av börshandlade fonder (ETF:er) av marknadsgaranter och andra institutionella investerare som vill skydda sina positioner från vilda prissvängningar.

Kostnaden för att låna många av de största och mest handlade ETF:erna har hoppat med i genomsnitt 40 procent, vilket återspeglar den kraftiga ökningen i efterfrågan.

”Investerare och portföljförvaltare som vände sig till derivat, såsom optioner och swappar, för att försöka hedga sin långa exponering har chockats över att se premier [kostnader] explodera när volatiliteten har skjutit i höjden. Många av dessa investerare och portföljförvaltare vände sig till ETF-marknaden för att skapa hedgingar och alfaspel [lönsamma affärer] på denna volatila marknad”, sade Ihor Dusaniwsky, verkställande direktör för prediktiv analys på S3 Partners, en New York-baserad dataleverantör.

”Orderboken för S\u0026P e-mini-terminer [det mest använda derivatkontraktet] har blivit tunnare och vi har sett extremt förhöjda handelsnivåer för SPY under mars”, sade Marcus Miholich, chef för ETF Capital Markets Group i Europa på State Street Global Advisors.

Ökningen av lånekostnaderna för ETF:er har överraskat observatörer. Lånekostnaderna är generellt låga eftersom ETF-leverantörer får skapa nya ETF-enheter och låna ut dessa till mäklare för att stödja likviditeten i så kallade ”create to lend”-transaktioner. Dessutom sitter många institutionella investerare på stora ETF-positioner, som de kan låna ut i utbyte mot en avgift.

1 gillning

Tack!

1 gillning

Inverse ETF för att skydda portföljen. Är det vettigt?

För längre tidsskydd, nej. För dags handel, varför inte.

1 gillning

Här är min lista över inversa ETF:er (Nordnet):

• Lyxor ETF EURO STOXX 50 Daily Short
  • Lyxor ETF Daily Short DAX x2
  • Xtrackers ShortDAX x2 Daily Swap UCITS ETF 1C
  • ETFX DAX 2x Short Fund (ShortDAX x2)
  • Amundi ETF Short MSCI USA Daily UCITS ETF
  • Xtrackers S&P 500 2x Inverse Daily Swap UCITS ETF 1C

Jag har använt xtrackers-produkten, men Amundi var lättare att handla med. Handel med DAX och Euro Stoxx-produkterna var ännu svårare, och jag var rädd för shortförbuden på europeiska börser (italienska och spanska aktier).
Redigering: svårare eftersom omsättningen är så liten att affärerna inte sker precis när man vill. Men några gånger har jag märkt att någon varit i panik med aktien, när de inte fått den såld, och då har de tagit mitt extremt fräcka erbjudande.

Jag har också varit “long” i dessa ETF:er, och det fungerade bra när kurserna sjönk. Vid en rekyl får man sedan ordentligt med stryk.

Varningsklausulen om asymmetri måste naturligtvis finnas, men i dessa produkter är hävstången så pass liten att asymmetrin oftast inte märks alls vid positioner på några dagar eller ens en vecka. Enligt min mening.

Det har också fungerat ganska bra för att skydda portföljen, om man har många olika produkter i portföljen och även gott om kontanter. Med en produkt kan man undvika de rullande kostnaderna för N antal andra produkter.

2 gillningar

Går det att köpa ARK ETF:erna som finns på Nordnet än?