Trainers' House - Sarasvuon tredje renässans

För mig räckte +40% på två veckor, jag sålde mina idag. Beslutet påskyndades också av att en order på cirka 50 000 aktier dök upp på säljsidan idag, vilket i denna aktie är en av de 50 största innehaven och borde bromsa uppgången.

Hur ser ni aktiva medlemmar i tråden, @VPKe och @Notorious, på värderingen nu när den har korrigerats uppåt så snabbt på sistone?

Nå, jag svarar när du frågar.
I mina ögon var TH undervärderad under 0,40 €. Nu har den värsta undervärderingen korrigerats. De senaste veckornas uppgång har varit snabb, men med en sådan lågvolyms-centaktie är rörelserna kraftiga när de väl börjar. Uppgången började redan för ett år sedan efter coronadalen, men har fått lite uppmärksamhet, då det har varit andra saker på gång.
Man måste notera att seriösa investerare inte är intresserade av TH nu, och kanske aldrig (på grund av historien, personerna, etc.). Jag är däremot inte intresserad av om företaget en gång var det ena eller det andra, eller vems flingor som har förstörts, utan det är den relativa värdeökningen som är avgörande. Procent är procent, oavsett hur de hamnar i portföljen.

På en teknisk nivå förväntar jag mig att säljare någon gång kommer att dyka upp i större utsträckning och att kursen antingen backar eller stannar upp under en viss nivå. 0,75 € var grovt uppskattat den nivån, men det var det inte. Nästa logiska nivå skulle vara 1 €.
Säljare borde rimligen finnas, eftersom handel har bedrivits rejält på dessa nivåer tidigare och säljviljan borde finnas, som även skribenten ovan uttryckte.
Någon gång kommer säljarna att ta slut och resan fortsätter. Detta under förutsättning att ekonomin fortsätter att förbättras åtminstone något.

Vilket för oss till själva saken, dvs. företagets värdering.
På dessa nivåer är marknadsvärdet ca 20 miljoner euro. Är det mycket eller lite för en omsättning på 10 miljoner euro, ett resultat på 1 miljon euro och en stark kassa, från vilken det verkar finnas en vilja att dela ut? Jag anser att vi nu, baserat på hittills erhållen information, är på rätt nivå.

Vad gäller innevarande halvår och framtiden kan dessa endast kvalificerat gissas. Företaget rapporterar endast var sjätte månad och nästa officiella rapport kommer i slutet av juli, medan man väntar på den blir tiden lång och kursen lever sitt eget liv. Kan det vara så att kursen drivs upp av insiders som har en närmare känsla för företaget? Kanske, men kanske andra också så småningom börjar upptäcka detta.

Att bedöma framtiden är även i detta fall svårt, men som ett företag som generar 10 miljoner euro/1 miljon euro/+5% i utdelning är det ett utmärkt tillskott till min egen portfölj.
När de väl får alla verktyg i bruk efter att coronan har försvunnit, kan de till och med förbättra sig lite. Vem vet, de kanske har något nytt att lägga till i verktygslådan?

Någon sifferkrossare skulle kunna dissekera företaget bättre än jag och motbevisa eller bekräfta mina åsikter. Medan jag väntar på det håller jag fast vid aktierna och tackar TH för årets första (men inte sista) dubblering i min portfölj.

Mitt meddelande kan verka som en upprepning av gammalt, men det finns ingen ny information och kommer inte heller att komma före juli. En positiv vinstvarning skulle kunna komma i maj, men jag tvivlar på att de kommer att meddela något.

8 gillningar

Jag bollade också med siffror på den nivån.

Jag tror jag skrev ovan att osäkerheten kring tillväxten är en sak som irriterar mig med detta som en långsiktig investering. Särskilt nu när den resultatbaserade värderingen har korrigerats till en ganska neutral nivå, sett till förra räkenskapsårets siffror. Det andra är den fullständiga insynslösheten i verksamheten, förutom de två årliga rapporterna, det rapporteras inte mycket mellan dem.

Jag kommer att fortsätta följa detta med intresse från sidlinjen, möjligtvis en position tillbaka vid en lämplig korrigering.

Tack för det utförliga svaret @VPKe

3 gillningar

Inte heller jag kan säga i vilket skede det lönar sig att dra sig ur, eller om det lönar sig överhuvudtaget. Det är också förbjudet att ge investeringsrekommendationer, så vi håller oss borta från dem. Jag kommer dock inte att minska min position på länge, om inte fundamentala förändringar sker i caset. Men man får skriva om bakgrund och egna nonsens, så låt oss skriva :smiley:

Jag skulle inte se den där 50 000 potten (syntes inte längre) som något betydande. Handelsvolymen har dock piggnat till och den där äts snabbt upp om det finns köpsug.

Redan från början rekommenderar jag att läsa årsredovisningen för 2020. Det handlar inte så mycket om värdering, men årsredovisningar lönar sig ändå alltid att bläddra igenom.

Siffror

Jag är ingen analytiker, och jag anser mig inte ens vara särskilt bra med siffror, men mina egna beräkningar ger följande nyckeltal med förra årets justerade siffror (9.4.2021):

Marknadsvärde 19,3 M€
EV 17,0 M€
S 9,4 M€
EBITDA 1,45 M€
EBIT 1,0 M€
Kassaflöde 1,0 M€

Det är svårt att bedöma det justerade resultatet, då bolaget bland annat har positiva inkomstskatter på 1,1 M€. Samma sak gäller sedan för EPS. Ovan uppskattade jag att förra årets justerade EPS kunde vara i storleksordningen 6-7 cent. Bolaget befinner sig i en speciell position då det praktiskt taget inte finns några finansieringskostnader och skatter inte bör behöva betalas på ett tag på grund av tidigare förluster. Om jag inte är helt fel ute, så kommer resultatet ganska väl igenom till sista raden.

Utdelningen är drygt 5% med nuvarande kurs.

Här kommer den första friskrivningsklausulen: bolaget rapporterar inte själva särskilt många justerade siffror, så dessa kommer klassiskt ”ur egen ficka”.

Värderingsnivå

Vad är då en lämplig värderingsnivå för den här typen av verksamhet? Var och en får fundera över det själv. Jämförelseobjekt är få, men man kan till exempel titta på ett annat småbolag, Soprano, för en referenspunkt. Där är det väl svårt (jag har inte satt mig in i det), men åtminstone är de nuvarande multiplarna i skyarna.

För bara ett eller två år sedan skulle acceptabla multiplar för TH förmodligen ha legat i storleksordningen P/E 10-12, men med sådana multiplar får man ju inte ens vissnande tidningshus på dagens börs. Om tillväxt kan bevisas, skulle förmodligen en P/E-multipel på 15-25 accepteras på dagens börs, beroende på tillväxthastigheten.

Kurs

Kursen har stigit till och med humoristiskt mycket under de senaste 3 månaderna. I små turnaround-bolag verkar det väldigt ofta följa samma mönster: 1) Långvarig kräftgång, trots att en vändning redan är på gång/på väg 2) Uppgången börjar lugnt men stadigt 3) Uppgången väcker allmänt intresse och accelererar kraftigt 4) Ett litet bakslag och kursen stannar kvar på nya nivåer.

Ofta, mellan steg 3-4, hittar ekonomimedia aktien och skriver några artiklar som sedan slår till med ytterligare en kraftig kursuppgång till redan relativt höga nivåer. Detta har ännu inte skett i Trainers’ House. Kolla till exempel kursutvecklingen för Enersense, Honkarakenne eller senast Nurminen Logistics.

Framtid

Det förflutna är förflutet och investeraren tittar alltid framåt. När man överväger aktiens värdering är framtiden absolut det mest avgörande. Jag ser det så här att coronan borde ha förstört TH:s verksamhet oerhört mycket (se t.ex. Soprano som nämnts ovan), men företaget klarade sig utmärkt. Coronan medförde säkert ovanliga kostnadsbesparingar och förra årets kostnadsnivå kommer knappast att bestå, men att öka resultatet genom att spara i all oändlighet är inte möjligt. Om däremot topplinjen får fart, finns det potential för mycket. Som jag skrev tidigare var Sarasvuos återkomst till arbetet en stark indikation för mig, och detta kommer förmodligen att synas fullt ut först i år.

Om ingen tillväxt uppnås, kommer det säkert att bli press nedåt på kursen.

Övrigt

Av historiska skäl är det förmodligen inte sannolikt, men företaget borde antingen sätta balansräkningen i arbete, dvs. göra företagsförvärv (jag gillar inte företagsförvärv personligen), eller dela ut mycket utdelning till ägarna för att få hävstång på kapitalavkastningen med hjälp av skuld. Att ägarnas pengar ligger på ett konto är inte på något sätt förnuftigt.

TLDR

Enligt undertecknad är värderingsnivån inte längre i närheten av superbillig, men inte heller dyr. Tillväxt är en väsentlig del av investeringscaset. Kapitalet borde sättas i arbete eller delas ut till ägarna.

4 gillningar

Detta överraskade mig! Jag har en stark uppfattning om att det är en mycket eftertraktad arbetsplats bland unga, med god stämning. Jag minns också att jag sett material i deras kommunikation där personalnöjdheten tydligt var över 4 på en skala från 1-5.

Jag läste recensionerna och skulle gissa att det är en arbetsplats som inte passar alla. Tjänsten kan också vilseleda i den meningen att det oftast är de besvikna personerna som skriver där. Förstås borde det inte finnas några besvikna alls.

2 gillningar

Det är precis så. Kulturen är stark och man tvingas utanför sin bekvämlighetszon. Jag har jobbat på Ignis.

De flesta av mina tidigare kollegor ser upplevelsen som en av de mest betydelsefulla i deras karriär, precis som jag själv.

Jag känner personligen en “besviken” person. Han har sedan dess i sin karriär “besvikits” av många andra arbetsgivare också.

3 gillningar

Iltalehti har en stor artikel om Jari Sarasvuo och Trainers House, nu verkar läget bra:

Artikeln i sammandrag:

Uppgång

Trainers’ House verksamhet startade 1990 under namnet Writers’ Studio. År 1995 började företaget fokusera på coachingverksamhet. År 1998 ändrades namnet till Trainers’ House.

Under högkonjunkturen fanns det gott om kunder. Företag skickade gärna sina anställda till TH:s coachning. Sarasvuo själv var en efterfrågad talare i företagen. Stämningen var lite som ett väckelsemöte. På 2000-talet växte Trainers’ House till Finlands ledande coachingföretag. Sarasvuo fick rykte om sig som en guru.

TH och internetkonsultföretaget Satama Interactive gick samman den 31 december 2007. I fusionen köpte Satama TH för 76,5 miljoner euro, varav 33,1 miljoner var kontanter och resten aktier. För att finansiera köpet tog Satama ungefär lika mycket lån.

Sarasvuo blev rik på affären. Han fick 27 miljoner euro kontant och 39,5 procent av det nya företagets aktier. Totalsumman var 56 miljoner euro. Det nya börsbolaget fortsatte sin verksamhet under namnet Trainers’ House. Sarasvuo blev företagets verkställande direktör.

Arrangemanget skulle resultera i ett ”företag som producerar tjänster för tillväxthantering, som levererar affärskritiska försäljnings- och marknadsföringssystem samt coachar företagets personal.”

Det nya TH:s start var på en stark grund. Både Satama och det gamla TH gjorde rekordresultat 2007. Pro forma omsättningen var 46,6 miljoner euro och resultatet före avskrivningar (EBITDA) 8,4 miljoner. Antalet anställda var nästan 500.

– Att döma av hur kollegorna kämpar på och hur kundernas ögon glittrar, tror jag på vår rätt att drömma om en framtid som överträffar vår nuvarande förmåga, målade Sarasvuo upp i TH:s pressmeddelande den 26 februari 2008.

På väg mot fördärvet

I slutet av samma år slog finanskrisen till i Finland. Nokia och Sonera, som hade stått för cirka 80 procent av Satamas omsättning, slutade sina inköp.

År 2009 krympte den finska ekonomin med 8,3 procent.

Även coachingbranschen svek. Det var då och är fortfarande en extremt konjunkturkänslig bransch.

Dessutom krossades förhoppningarna som hade laddats i fusionen. Det blev snabbt tydligt för Sarasvuo och hans partners att fusionen var ett stort misstag. Synergi saknades.

– Fusionen var genomtänkt, men kulturerna passade inte ihop.

TH ansökte om företagssanering i slutet av 2014. Omsättningen hade sjunkit till 8 miljoner euro. Rörelseresultatet var drygt en miljon euro. Antalet anställda var 67. Skulder och hyresansvar ströp.

– Vid tidpunkten för fusionen var skuldernas storlek 49 miljoner euro. Lånen var cirka 30 miljoner och hyresansvaret 15 miljoner. Vi hade kanske klarat oss med lånen. Företagssaneringen berodde på ett 10-årigt hyresavtal med Ilmarinen, minns Sarasvuo.

I saneringsförfarandet 2014 var den totala summan av de beaktade saneringsskulderna 17,4 miljoner euro.

Lösningen krävde ett starkt engagemang från aktieägarna, Sarasvuo i spetsen, samt de företag och privatpersoner som hade finansierat bolaget. En betydande del av bolagets skulder omvandlades till aktier i bolaget.

– Vi skötte alla våra externa skulder. Ledningen förlorade sina investeringar, anställda sades upp, aktieägarna led, säger Sarasvuo.

Ur utredarens förslag framgår även den detaljen att TH skulle sälja bolagets anläggningstillgångar, ”en personbil av märket Jaguar och en personbil av märket Lexus”.

– Jag skulle absolut inte ha velat ha en företagssanering. Vi trodde att vi skulle förlora det lilla rykte vi hade kvar. Jag var väldigt känslig för ryktet och trodde att de dummaste skulle tro att vi var i konkurs.

Enligt Sarasvuo försvann ryktet redan 2010, då bolaget tvingades av banken att ta ett hybridlån på 5 miljoner euro, varav knappt 4 miljoner kom från Sarasvuos egen ficka.

– I samband med den nyheten förlorade vi 3 stora kunder. Vi hade kunder som köpte från oss i hemlighet. Vår ryktesbörda var av den digniteten.

– Men den veckan då företagssaneringen meddelades, köpte kunderna från oss för cirka 100 000 euro mer än en normalvecka. Kunderna ville att vi skulle hålla oss vid liv. Det var ett viktigt ögonblick.

Ny uppgång

Saneringen avslutades 2018 – två år i förväg.

– Naivt nog trodde jag förstås att media, med samma iver som den hade rapporterat om våra svårigheter, skulle rapportera om vår räddning, säger Sarasvuo och skrattar till.

– Jag väntade vid telefonen och förväntade mig ett samtal från alla upplysta journalister. Jag väntade mig glada gratulationssamtal. Men, vet du, jävlar, telefonen ringde inte, fortsätter han.

Den verkliga vändningen – med Sarasvuos ord en förändring från ”spetälsk till botad” – skedde egentligen först i år, när företaget återupptog utdelningsutbetalningarna.

– Bara friska företag vågar betala utdelningar. Först när styrelsen, som representerar ägarna, ser att företagets kassaflöde är så starkt att det kan avstå från kassan till förmån för ägarna, först då har människor anledning att tro att de inte längre är spetälska.

Corona syntes förstås även i TH:s försäljning och omsättning. Företaget skar ned kostnaderna och uppsägningar kunde inte undvikas när coronan slog till. Företaget lyckades dock med försäljningsarbetet och att hålla resultatet positivt. TH gjorde förra året ett rörelseresultat på 1,0 miljoner euro (0,6 miljoner euro 2019) med en omsättning på 9,4 miljoner euro (10,5 miljoner euro 2019).

Kassan är full av pengar och företaget är nettobefriat.

– Bara kontanter är sanningen. Särskilt i kristider är kassan viktigare än omsättningstillväxt eller teoretisk lönsamhet. Med kassan kan man göra investeringar.

Utdelning och bonusar

Ett konkret tecken på TH:s nya uppgång kom i slutet av november, när bolaget gav en positiv vinstvarning. Börskursen började stiga. Uppgången fick ytterligare lutning när bolaget den 2 mars i samband med sin bokslut rapporterade en utdelning på 0,02 euro (totalt 429 428 euro) och en eventuell ytterligare utdelning på 0,03 euro som skulle betalas senare i år.

TH:s kurs har stigit från 0,3 euro i början av november till knappt 0,9 euro. Bolagets marknadsvärde var på fredagseftermiddagen knappt 19 miljoner euro.

Dessutom beslutade bolaget att betala rekordstora tackpengar till hela personalen på 250 personer på grund av den ”häpnadsväckande kämpaglöd” som de anställda visat.

Artikeln fortsätter med annat prat..

9 gillningar

Som jag skrev ovan, kunde jag förvänta mig både en uppgång och en nedgång.
Nu kommer aktien att mala ett tag mellan 0,6x-0,75.
Mina ord flyttar inte kursen, utan det finns lite mer långsiktiga fundamenta i bakgrunden.

När man följer diskussionen kring detta företag, kan man bara undra hur kortsiktiga utsikter folk stirrar på.
De rörelser som nu setts är som ett skolexempel på marknadspsykologi, där man ibland blir entusiastisk och sedan rädd och undrar.
Även om man inte vågar satsa sina pengar här, kan man åtminstone lära sig från första parkett.

Mitt första mål är nästa jul, då får vi se vilka priser vi har och framför allt vilken typ av resultat som görs under tiden.

Om ett par veckor får vi se om jag lyckades sälja allt på toppen eller om potten får ligga och vänta på bättre tider.
Spännande.

13 gillningar

Tråden tystnade nästan helt i och med kursfallet :smiley:

Ägarlistan från månadsskiftet har uppdaterats: https://www.trainershouse.fi/sijoittajalle/osake/suurimmat-rekisteroidyt-omistajat-2/

Inga större väsentliga förändringar. Kursuppgången drevs tydligt av småinvesterare, då inga tydliga uppgångar syns på listan. De 100 största har tydligt varit på säljsidan, men huvudsakligen utanför topp 20. Det här är en så liten butik att man kommer relativt högt upp på ägarlistorna även med ganska små innehav.

I dessa små bolag är halvårsrapporteringen tyvärr en nackdel för investeraren. Man får vandra i dimman en ganska lång bit.

4 gillningar

Det är lite utmanande att diskutera mellan de officiella resultatrapporterna, eftersom det är mest baserat på känsla.

I min egen bubbla skrev jag till mina vänner om framgången med Fight Club, eftersom jag räknade ut en omsättning på klart över 300 000 euro därifrån, och förmodligen mer, samt merförsäljning i form av till exempel nya företagskunder.

Genom att följa TH:s hemsidor hittar man förstås information om nya utbildningar, och man kan räkna ut priser och platser för att se hur mycket extra man skulle kunna tjäna på det.

Ibland går jag in på hemsidan för att se vilka nya kundcase de har haft. Nu visas L&T och några andra, som jag inte sett bland deras kundcase tidigare.

Den tredje viktiga faktorn skulle enligt mig vara stabiliteten hos nyckelpersonalen och antalet nyanställningar.

Sedan kan man förstås titta på Jaris och andras närvaro på YouTube och Twitter och förutsäga genom “grodor” (vardaglig term för små tips/indikationer) vart man är på väg.

I väntan på H1-resultatet är innehavet starkt, även om jag sålde en liten del (10% av mitt innehav) till ett pris av 1 euro. Om kursen sjunker under 0,5 euro kommer jag att starta mina egna köpprogram.

5 gillningar

Låt oss lyfta den här affären ibland. Jag köpte Trainers’ House idag, och Soprano lite tidigare.
Anledningen är att IT-tjänstebranschen och mjukvaruförsäljningsbranschen har exploderat på grund av coronakrisen, medan IT-utbildningssektorn har blivit kvar i startgroparna. Den borde också “raketstarta” med fördröjning, i kölvattnet av de andra. Men är jag på fel spår, eftersom aktieutvecklingen inte stöder min uppfattning, åtminstone inte än?

1 gillning

Nästa gång vi får information om företagets ekonomiska framgång är den 22.7 i form av en H1-rapport, men jag gjorde en liten mellananalys, eftersom kursen har fallit rejält från topparna och det verkar inte finnas så mycket intressant att köpa i Helsingfors.

På rapportfronten är det inget nytt, eftersom inget har rapporterats sedan 2020. Marknadsvärdet har sjunkit från topparna till cirka 13 miljoner och utdelning har betalats ut med drygt 400 k€. Kassan är troligen fortfarande mycket stark med tanke på situationen vid årsskiftet och förhoppningsvis har verksamheten genererat bra kassaflöde även under början av året. Bolaget har ju ett bolagsstämmobeslut om att betala ut en tilläggsutdelning på 0,03 € om styrelsen beslutar det. Det kommer troligen att ske om inget dramatiskt har hänt.

På affärssidan finns det öppna jobb hos Ignis (som det väl nästan alltid är), men inte hos House. Baserat på Twitter och webbplatsen verkar det vara bra fart (jag skulle inte lägga för mycket vikt vid detta). Sarasvuo lyfts tydligt fram, vilket jag själv ser som ett mycket positivt tecken, även om personen i fråga väcker delade meningar. De som inte gillar Jari är troligen inte kunder hos Trainer’s House ändå.

Vägledningen är för övrigt ett skämt: Bolaget bedömer att rörelseresultatet för 2021 kommer att vara positivt.
Man ser tyvärr många sådana idag, men det säger absolut ingenting. I sig är det nog onödigt att vänta sig positiva resultatvarningar. Man skulle verkligen kunna ge bolaget feedback om bättre vägledning och investerarkommunikation.

Disclaimer: Finns redan i portföljen sedan tidigare och jag gjorde en liten tillägg baserat på “analysen”. H1-rapporten inväntas med intresse.

EDIT: Korrigerat tilläggsutdelning 0,3 → 0,03 €. Tack för påpekandet!

4 gillningar

Kul att det kommer lite kommentarer om det här företaget också ibland. Tilläggsutdelningen är verkligen 3 cent, inte 0,3 euro :wink:

Jag funderade på om jag vågar påpeka detta. Det är så mycket nytt blod med i scenen, så det är bäst att nämna det. Tilläggsutdelningen är 0,03 euro per aktie, inte 0,3 :slight_smile:

1 gillning

Ett litet, obetydligt fel :smiley: Man bör alltid påpeka det! Någon kanske läser det och tar det på allvar, och då kan det gå riktigt fel. Jag rättar till det och sedan kan åtminstone det här meddelandet raderas.

1 gillning

Hur är det, hur pålitlig anser ni att simplywall.st-sidan är? Jag tycker att allt är väldigt bra samlat när man söker information om företag. Men men…
Enligt denna borde TH inte vara en penny stock.

2 gillningar

Den här webbplatsen har dykt upp tidigare. Den innehåller aktiesidor som genererats automatiskt med hjälp av algoritmer. Det är väldigt svårt att veta vad deras siffror baseras på. Jag anser den inte alls vara pålitlig.

5 gillningar

Det skulle kräva en ganska rejäl tillväxt i bolagets affärsverksamhet för att kursen 3,66 € skulle vara motiverad.

Jag skulle gärna ta emot detta, men min egen vikt skulle nog inte räcka till för att hålla händerna borta från säljknappen på vägen dit.

Trainers’ House H1 är klar och resultatet kommer att meddelas i augusti. Förra året publicerades H1 den 12 augusti. Då kommer vi att se i vilken riktning detta skepp tar.

Det positiva har varit företagets lednings budskap om framstegen, men det är typiskt för dessa personer att berätta saker. Varken positiva eller negativa nyheter har hörts, så förväntningar kan endast baseras på företagets prognos för 2021: “Bolaget uppskattar att det operativa resultatet för 2021 kommer att vara lönsamt.”

Skönt att gå på semester med denna information och återgå till arbetet senare i höst.

Jag köpte den här för första gången när Finnairs VD intervjuades av Inderes och konstaterade att företagets verksamhet och miljö hade förändrats drastiskt på kort tid på grund av Coronaviruset, så mycket att i princip varje anställd som återvänder till arbetet efter en permittering måste utbildas för den nya situationen innan de återvänder till arbetet. Samma sak gäller för många andra företag, även om flygtrafiken naturligtvis är en av de branscher som drabbats mest av förändringarna. Men jag tror att utbildningsföretagen kommer att få en boom, men med en viss fördröjning. Någon smyger sig på och tankar upp den här (Jari?), aktien har ibland stigit när köparen av misstag har lagt ut för stora köpordrar på säljsidan. Jag förväntar mig en kursuppgång före rapporten, och för första gången har utdelning också utlovats, runt 5% åtminstone vad som nämndes på något diskussionsforum.

3 gillningar

Visste någon vilken tid vi får se vinstsiffrorna imorgon?