Iltalehti har en stor artikel om Jari Sarasvuo och Trainers House, nu verkar läget bra:
Artikeln i sammandrag:
Uppgång
Trainers’ House verksamhet startade 1990 under namnet Writers’ Studio. År 1995 började företaget fokusera på coachingverksamhet. År 1998 ändrades namnet till Trainers’ House.
Under högkonjunkturen fanns det gott om kunder. Företag skickade gärna sina anställda till TH:s coachning. Sarasvuo själv var en efterfrågad talare i företagen. Stämningen var lite som ett väckelsemöte. På 2000-talet växte Trainers’ House till Finlands ledande coachingföretag. Sarasvuo fick rykte om sig som en guru.
TH och internetkonsultföretaget Satama Interactive gick samman den 31 december 2007. I fusionen köpte Satama TH för 76,5 miljoner euro, varav 33,1 miljoner var kontanter och resten aktier. För att finansiera köpet tog Satama ungefär lika mycket lån.
Sarasvuo blev rik på affären. Han fick 27 miljoner euro kontant och 39,5 procent av det nya företagets aktier. Totalsumman var 56 miljoner euro. Det nya börsbolaget fortsatte sin verksamhet under namnet Trainers’ House. Sarasvuo blev företagets verkställande direktör.
Arrangemanget skulle resultera i ett ”företag som producerar tjänster för tillväxthantering, som levererar affärskritiska försäljnings- och marknadsföringssystem samt coachar företagets personal.”
Det nya TH:s start var på en stark grund. Både Satama och det gamla TH gjorde rekordresultat 2007. Pro forma omsättningen var 46,6 miljoner euro och resultatet före avskrivningar (EBITDA) 8,4 miljoner. Antalet anställda var nästan 500.
– Att döma av hur kollegorna kämpar på och hur kundernas ögon glittrar, tror jag på vår rätt att drömma om en framtid som överträffar vår nuvarande förmåga, målade Sarasvuo upp i TH:s pressmeddelande den 26 februari 2008.
På väg mot fördärvet
I slutet av samma år slog finanskrisen till i Finland. Nokia och Sonera, som hade stått för cirka 80 procent av Satamas omsättning, slutade sina inköp.
År 2009 krympte den finska ekonomin med 8,3 procent.
Även coachingbranschen svek. Det var då och är fortfarande en extremt konjunkturkänslig bransch.
Dessutom krossades förhoppningarna som hade laddats i fusionen. Det blev snabbt tydligt för Sarasvuo och hans partners att fusionen var ett stort misstag. Synergi saknades.
– Fusionen var genomtänkt, men kulturerna passade inte ihop.
TH ansökte om företagssanering i slutet av 2014. Omsättningen hade sjunkit till 8 miljoner euro. Rörelseresultatet var drygt en miljon euro. Antalet anställda var 67. Skulder och hyresansvar ströp.
– Vid tidpunkten för fusionen var skuldernas storlek 49 miljoner euro. Lånen var cirka 30 miljoner och hyresansvaret 15 miljoner. Vi hade kanske klarat oss med lånen. Företagssaneringen berodde på ett 10-årigt hyresavtal med Ilmarinen, minns Sarasvuo.
I saneringsförfarandet 2014 var den totala summan av de beaktade saneringsskulderna 17,4 miljoner euro.
Lösningen krävde ett starkt engagemang från aktieägarna, Sarasvuo i spetsen, samt de företag och privatpersoner som hade finansierat bolaget. En betydande del av bolagets skulder omvandlades till aktier i bolaget.
– Vi skötte alla våra externa skulder. Ledningen förlorade sina investeringar, anställda sades upp, aktieägarna led, säger Sarasvuo.
Ur utredarens förslag framgår även den detaljen att TH skulle sälja bolagets anläggningstillgångar, ”en personbil av märket Jaguar och en personbil av märket Lexus”.
– Jag skulle absolut inte ha velat ha en företagssanering. Vi trodde att vi skulle förlora det lilla rykte vi hade kvar. Jag var väldigt känslig för ryktet och trodde att de dummaste skulle tro att vi var i konkurs.
Enligt Sarasvuo försvann ryktet redan 2010, då bolaget tvingades av banken att ta ett hybridlån på 5 miljoner euro, varav knappt 4 miljoner kom från Sarasvuos egen ficka.
– I samband med den nyheten förlorade vi 3 stora kunder. Vi hade kunder som köpte från oss i hemlighet. Vår ryktesbörda var av den digniteten.
– Men den veckan då företagssaneringen meddelades, köpte kunderna från oss för cirka 100 000 euro mer än en normalvecka. Kunderna ville att vi skulle hålla oss vid liv. Det var ett viktigt ögonblick.
Ny uppgång
Saneringen avslutades 2018 – två år i förväg.
– Naivt nog trodde jag förstås att media, med samma iver som den hade rapporterat om våra svårigheter, skulle rapportera om vår räddning, säger Sarasvuo och skrattar till.
– Jag väntade vid telefonen och förväntade mig ett samtal från alla upplysta journalister. Jag väntade mig glada gratulationssamtal. Men, vet du, jävlar, telefonen ringde inte, fortsätter han.
Den verkliga vändningen – med Sarasvuos ord en förändring från ”spetälsk till botad” – skedde egentligen först i år, när företaget återupptog utdelningsutbetalningarna.
– Bara friska företag vågar betala utdelningar. Först när styrelsen, som representerar ägarna, ser att företagets kassaflöde är så starkt att det kan avstå från kassan till förmån för ägarna, först då har människor anledning att tro att de inte längre är spetälska.
Corona syntes förstås även i TH:s försäljning och omsättning. Företaget skar ned kostnaderna och uppsägningar kunde inte undvikas när coronan slog till. Företaget lyckades dock med försäljningsarbetet och att hålla resultatet positivt. TH gjorde förra året ett rörelseresultat på 1,0 miljoner euro (0,6 miljoner euro 2019) med en omsättning på 9,4 miljoner euro (10,5 miljoner euro 2019).
Kassan är full av pengar och företaget är nettobefriat.
– Bara kontanter är sanningen. Särskilt i kristider är kassan viktigare än omsättningstillväxt eller teoretisk lönsamhet. Med kassan kan man göra investeringar.
Utdelning och bonusar
Ett konkret tecken på TH:s nya uppgång kom i slutet av november, när bolaget gav en positiv vinstvarning. Börskursen började stiga. Uppgången fick ytterligare lutning när bolaget den 2 mars i samband med sin bokslut rapporterade en utdelning på 0,02 euro (totalt 429 428 euro) och en eventuell ytterligare utdelning på 0,03 euro som skulle betalas senare i år.
TH:s kurs har stigit från 0,3 euro i början av november till knappt 0,9 euro. Bolagets marknadsvärde var på fredagseftermiddagen knappt 19 miljoner euro.
Dessutom beslutade bolaget att betala rekordstora tackpengar till hela personalen på 250 personer på grund av den ”häpnadsväckande kämpaglöd” som de anställda visat.
Artikeln fortsätter med annat prat..