Ser inte det här ut som en exceptionellt billig aktie just nu?
Detta lades till igår. Jag förväntar mig att den 25.11.19 kommer att bli ett bra resultat och att kursen kommer att korrigeras uppåt.
{“content”:“Kommer IH att ge en positiv resultatvarning under Q4 eftersom företaget köpte en betydande fastighet i Tikkurila? Företaget gav trots allt en “teknisk” EPRA-negativ i juni när det sålde hotellfastigheten i Björneborg och totalt cirka 100 lägenheter i Lovisa och Tavastehus. \n\nUnder Q4 och H1/2020 kommer Ovaro troligen att delas ut. Detta kommer att ge IH en aktiekurs som bättre matchar företagets profil när skräpet försvinner från balansräkningen. Enligt Inderes uppskattning den 20 augusti 2019 “skulle IH:s EPRA nettovärde per aktie minska till cirka 7,2 euro (Q2’19: 7,9 euro) efter avyttringarna.” Inom sex månader kan vi alltså förvänta oss en möjlig Ovaro-utdelning (avkastning ca 25%) och en kontantutdelning på uppskattningsvis 0,25 euro (4%).”,“target_locale”:“sv”}
Tikkurilas fastigheter kommer nog inte att leverera några extraordinära vinster än, men de kommer att ge tillväxt så Jesse kan vända till det positiva.
Förhoppningsvis väntar de på att Ovaros aktiekurs ska stiga innan de delar ut aktierna. Balansräkningen kommer att bli ganska dålig om de delar ut dem nu.
Det kan man få vänta länge på…
Ännu ett bra resultat. Nog kommer den positiva vinstvarningen snart.
Fortfarande nöjd med att vara med och jag ökade till och med betydligt! ![]()
Ja, positivt resultat borde komma. Behöver “bara” 665 tusen euro under Q4. Eftersom det var 731 tusen euro under Q3.
Roininen saade bland annat under Q3-släppet:
– Inga risker för det här året → indikerar ett positivt resultat
– Servicverksamheten ligger i balansräkningen till anskaffningsvärdet.
Jag tror att Jesse kommer att höja målkursen imorgon och ytterligare rekommendera att köpa, med tanke på den senaste uppdateringen:
– Ny lönsam tillväxt på gång (Tikkurila-fallet)
– Serviceverksamheten har utvecklats väl (tydligt värdefullare än bokfört värde)
– Fastighetsfonden med avkastningsfastigheter fick marknadsföringstillstånd
– Ovaros situation/synlighet/pris har förbättrats
Det vände till plus-sidan, men riktkursen steg bara med 0,10 euro. Jag litar på att när Ovarot har delats ut och ett positivt resultat har meddelats, så kommer aktien att få en nivåhöjning (på längre sikt). Hur mycket det är och hur lång tid det tar, det vågar jag inte gissa. Å andra sidan, som det sägs på forumet: tiden är på de goda företagens sida och emot de andra.
Det ser bra ut!
Nordea hade igår kommit med en “commissioned equity research”, enligt vilken Investors Houses “fair value” ligger på 5,7-9,5 euro. Ingen rekommendation eller pris. Överlag är det en positiv stämning i texten.
IH delar ut ca 460 000 Ovaro-aktier i december. Avskiljningsdatumet är den 10 december 2019. Efter utdelningen kommer bolaget att ha nästan 2 miljoner aktier kvar och Ovaro förblir ett intressebolag till Investors House. Jag började undra varför man vill dela ut en så liten del av aktierna? Finns det någon redovisningsmässig eller liknande anledning till detta? Förmodligen kommer resten att delas ut under Q1. I Inderes rapport nämndes det väl, att alla inte delas ut på en gång. I sig är det ett förväntat meddelande.
En orsak bakom kan vara riskspridning. Ovaro har ett betydande jvk-lån på 20 miljoner euro som förfaller nästa april, och det finns en risk att refinansieringen inte lyckas på rimliga villkor, vilket skulle tvinga Ovaro att ta till ogynnsamma, förlustbringande fastighetsförsäljningar för att finansiera lånet => Ovaros aktiekurs skulle sjunka => IH skulle behöva redovisa en ännu större bokföringsmässig förlust vid avyttringen av Ovaro-innehavet (detta beror ju på Ovaros dåvarande aktiekurs). Genom att redan nu avyttra en del av Ovaro-aktierna minskar denna risk något, och samtidigt bibehålls möjligheten att om Ovaros aktie stiger under 2020, så blir förlusten vid Ovaro-avyttringen mindre.
Ovaros egna aktieåterköp stöder också aktien och samtidigt IH:s distribution av Ovaros aktier, vilket är en fin gest till alla parter. Till aktieägarna, IH och Ovaro. Det vänder företaget till en ny uppgång i svår terräng. Samtidigt minskar IH-riskerna.
Kommer Ovarot att delas ut som extra utdelning?
Att titta på de kapitaldags-presentationerna påminner om mellanstadiet. Lite osäkert och pinsamt. Inte för att jag inte tror att presentatörerna är professionella i sitt arbete. Jag tar hellre pinsamma presentationer och ökat ägarvärde än vad Nokia och Suri någonsin försökte göra.
De sa det inte direkt, men mellan raderna skulle jag tolka det som att de hela tiden funderar på rätt tillfälle att göra det. De nämnde nämligen flera gånger igen hur olika faser företagen befinner sig i.
Om @Jesse_Kinnunen gör en uppdaterad rapport om IH, vore det intressant att höra vad som planeras med Ovaro under Q2 eller H2. Jag har bokat en videolänk till bolagsstämman på tisdag, om jag bara hinner titta från andra brådskande saker.
Tron är slut. Jag sålde allt i omgångar efter delårsrapporten. Strategin att allokera medel till flera/bästa fastighetslivscykelfaser verkar kräva lite för mycket. Företaget borde ha helt otroliga experter. Kanske Investors House har det, men jag ser säkrare avkastning någon annanstans. Ändå skulle jag inte ha något emot om det skulle lyfta nästa vecka. En sympatisk liten butik.
Jag förstår din lösning. Jag övervägde själv att sälja efter kvartalsrapporten. VD Roininen sade (ärligt, tack och lov) att covid inte var orsaken till det svaga Q1-resultatet. Mycket operativt arbete återstår att förbättra framöver.
Som investerare har jag varit särskilt besviken över att resten av Ovaro-aktierna inte har sålts eller delats ut till aktieägarna ännu. Dessutom anser jag att ett pressmeddelande om återköp av egna aktier borde ha publicerats omedelbart efter kvartalsrapporten och att återköpen borde ha påbörjats. Börskursen ligger ju betydligt under epra nav och epra nrv.
Jag funderade själv på att sälja, om inte kursen hade sjunkit efter kvartalsrapporten från cirka 5,30 euro till under fem. Smärtgränsen var redan nådd vid h-timmen och nu vägrar jag att sälja till detta pris.
När det gäller livscykelmodellen tror jag att ett litet företag som IH troligen har tillräckligt flexibel kompetens för att agera snabbt till förmån för aktieägarna. Själva aktien intresserar knappast någon, så jag som aktieägare kommer att följa situationen, särskilt med tanke på den nuvarande kursnivån.