Trainers' House - Sarasvuon tredje renässans

Det verkar inte finnas någon tråd för Trainers’ House här ännu, så jag öppnar en.

Bolaget ägs mycket starkt av sin grundare Jari Sarasvuo med en andel på 34,17 %. Andra större ägare finns här: https://www.trainershouse.fi/sijoittajalle/osake/suurimmat-rekisteroidyt-omistajat-2/

I TOP5 finns fortfarande The Orange Company (Hyökyvaarat), Thomasset Oy (Jouhkit), Azaliya Sungatullina och finansdirektör Saku Keskitalo, som fick en stor andel av Sarasvuos aktier förra året och fyllde på betydligt mer från 0,50 €.

VD Arto Heimonen är bolagets 10:e största ägare.

Bolaget beskriver sig på sin hemsida som ett förändringsföretag: “Trainers’ House är ett förändringsföretag. Våra kunder använder oss för att implementera sin strategi snabbare, mer framgångsrikt och med större sannolikhet. Våra kunder litar på våra kompetenta och kundfokuserade människor, våra fungerande verktyg och våra moderna metoder. Vårt arbete mäts i de resultat våra kunder uppnår. Verifierbara resultat uppnås bäst när företagskulturen stöder målen.”

Kundcase visar ett betydande antal framstående finska företag och deras personal, vars verksamhet TH säger sig ha hjälpt. Bolagets rekryteringssidor ger en närmare bild av vilka roller som är öppna i bolaget: https://vuosi2020.trainershouse.fi/#rekry

De mest synliga reformerna har varit Sarasvuos återkomst som talkshow-värd genom förvärvet av Mojo Studio. Genom detta har personer som gått vidare från bolagets Growth Academy, bolagets egen personal och intressanta personligheter lyfts fram, t.ex. diskussionen med Anna Kontula var utmärkt.

Utåt sett syns mest den förändringsinriktade träningsverksamheten, som inkluderar den pågående månatliga Fight Club och engångsköp av träningspass.

Marknadsförare bokar möten för kundföretag och uppenbarligen gör de det mycket bra och effektivt, vilket genererar resultat för kundföretagen.

Själv hoppade jag in för att bekanta mig med företaget hösten 2019, baserat på siffrorna, när värderingsmultiplarna var rätt för ett företag som hade vänt. Sedan kom coronan och företagets värde var 4 miljoner euro, med 2 miljoner i kassan. Jag fyllde på.

Nu efter de kraftiga uppgångarna funderar jag på om denna historia redan har setts eller om potten ska behållas i portföljen.

Min investeringsmentors rekommendation var en gång för detta företag sådan: “I sådana här kiosker, där allt beror på huvudägarens dagsform, ska man under inga omständigheter investera ett enda öre av sina egna pengar.”

Å andra sidan verkar Jari vara i toppform och TH köpte Stronghold Suks in i företaget förra året. Det verkar som att huvudägaren vill se TH stiga till en mer framgångsrik firma.

Kanske det är värt att vara med på?

Till bolagsstämman har föreslagits en utdelning på 0,02 € och styrelsen har fått tillstånd att dela ut ytterligare 0,03 € under 2021, beroende på situationen. Verksamheten har blivit lönsam och siffrorna ser fortfarande bra ut i mina ögon, om grundverksamheten fortsätter att fungera rimligt bra.

(Öppnandet av tråden innehåller under inga omständigheter investeringsrekommendationer.)

12 gillningar

Företaget är en kassaflödesmaskin som, när det går som bäst, genererar enorma vinster. När det går som sämst faller det kraftigt, och balansräkningen har inget annat än kassan. Goodwill rensades bort från balansräkningen med stor hand under förra perioden, vilket jag anser är ett tecken på hälsosam självrannsakan.
Sarasvuo har starka bevis på att företaget, om det lyckas, kan vara mycket lönsamt. Ändå har karriären också innehållit ofattbara missar.
Har den gamla hunden lärt sig nya knep nu? Kanske den trettonde gången säger sanningen.
Lyckligtvis behöver Sarasvuo inte vara VD, utan ledningen består av andra proffs i varje roll.
Man har strävat efter att bli av med det personbundna under många år, men företaget förlitar sig fortfarande på Sarasvuo. Dock inte lika mycket som tidigare.

Jag äger en liten del och kommer att övervaka företagets framsteg. TH syns ganska bra i media, men faktiska pressmeddelanden om verksamheten kommer mycket sällan.
Marknadsvärdet är för närvarande i korvkiosksklassen, men om satsningen lyckas kommer det att flyga långt. Sarasvuos sikte har aldrig varit inställt på medelmåttighet.
I bästa fall kan man få fina vinster av detta, i värsta fall goda skratt.

7 gillningar

Sarasvuo har inte varit särskilt involverad i den dagliga verksamheten på länge. Hans namn är fortfarande synonymt med Trainers House och vice versa, men den dagliga ledningen ligger redan i helt andras händer. Han sköter några kundrelationer och coachningar.

TH hade varit ett utmärkt val ur coronagropen, men det slog mig bara inte då.
Anledningen är att TH har en riktigt stark kultur som driver människor att anstränga sig och därmed överleva. Där går man inte bara till jobbet, utan man lever och andas kulturen – man lever som man lär. De erbjöd bland annat distansutbildningar med en gång, när man på många ställen fortfarande undrade vad Teams var.

1 gillning

Utmärkt inslag! Jag tror att Trainers’ House är en av Helsingforsbörsens bäst bevarade pärlor just nu. Ingen analytikerbevakning, bolaget är bland de minsta och på grund av historien undviker många det som pesten. Mitt förslag för att piffa upp trådens rubrik vore ”Trainers’ House – Fångad av sitt rykte?”.

Varför jag anser TH vara en intressant investering:

  • Struligheterna är bakom oss och vändningen har tydligt åstadkommits
  • Bolaget lyckades leverera ett klart positivt resultat under coronan (se nedan), trots att all logik säger att denna typ av verksamhet borde lida mycket av coronan
  • Jari Sarasvuo återvände till jobbet förra hösten. Man kan tycka vad man vill om killen, men återkomsten är definitivt en bra sak för Trainers’ House.
  • Småfåglar har sjungit om att företaget har en riktigt bra stämning och att det är en eftertraktad arbetsplats
  • Trots kursuppgången är aktien, med tanke på nyckeltalen, mycket billig jämfört med den allmänna nivån

Några punkter om prissättningen. Marknadsvärde 13 M€. Nettokassa över 2 M€ (positiv). Justerat rörelseresultat förra året strax över en miljon euro. En stor nedskrivning drog ner resultatet till förlust, men ingen kassaflödespåverkan. Som nämnts ovan erbjuds en utdelning på 0,02 + 0,03 € för i år (över 8% direktavkastning). Och dessa siffror är alltså från coronaåret.

Skulle gärna höra forumets syn på riskerna. Själv skulle jag lyfta fram verksamhetens splittrade natur och svåra förutsägbarhet. Ryktet är också en nackdel utöver en fördel. Samma gäller nog mr. Sarasvuo.

Mitt i prick!

PS. Ekonomidirektör Keskitalo tankade rejält i början av mars.

3 gillningar

Trainers’ Housen P/S-tal med en aktiekurs på 0,61 euro är 1,39. Det verkar ganska högt, eftersom omsättningen minskade 2019 med 10,5 miljoner euro → 2020 med 9,4 miljoner euro, alltså -10,4%.

Men EV/S (som är ett mycket rimligare mått) är 1,24. Jag tycker att det är billigt, med tanke på att företagets rörelsemarginal var 11 % förra året. P-baserade multiplar fungerar inte för TH, eftersom företagets nettoskuldsättning är positiv, vilket är ganska ovanligt.

Omsättningen sjönk kraftigt, men det är helt logiskt med tanke på coronaviruset. Visst stagnerade omsättningen 2019 → 2020. Min egen känsla (100 % magkänsla) är att efter coronaviruset är allt slutgiltigt rensat och när detta är över kan en tillväxtbana förväntas.

Låt mig också säga att jag inte gillar själva affärsverksamheten alls :smiley: Det betyder dock inte att det inte kan vara ett investeringsfall här.

4 gillningar

Jag gör inga bedömningar baserat på enskilda nyckeltal.
I TH faller många saker på plats.
Bara utdelningsmöjligheten (4-10%) är betydande.
Affärsverksamheten gjorde en helomvändning under coronaåret och resultatet hamnade slutligen på plus.
Balansräkningen städades upp. Kassan är stark.
Lönsamheten har traditionellt varit god under goda tider, tills den av någon oförklarlig anledning körde in i väggen.
Huvudägaren är en volatil galenpanna eller ett geni, hur man nu vill tolka det.
Affärsverksamheten hanteras numera huvudsakligen av andra än JS.

När jag summerar allt kan jag inte stå utanför detta.
Risken är enorm, men inte bara nedåt.
Och hej, man lever ju bara en gång!

Vanligtvis vill jag inte skryta om mina innehav, men eftersom detta nu är offentligt får det vara. Jag har tagit en liten bevakningsposition.

Bolaget har också ett allvarligt ryktesproblem, vilket kan leda till att investerare undviker det. Det oroande är att vissa kunder inte vill att deras namn ska kopplas till Trainer’s House, trots att de ändå gärna använder tjänsterna.
Man kan säga att TH representerar porrindustrin på börsen, som ingen erkänner sig titta på, men alla gillar. Och någon tjänar pengar på det.

4 gillningar

Trainers’ Housen resultat per aktie (fortsatt verksamhet): 2018 0,01€ → 2019 0,03€ → 2020 -0,14€. Den utdelning på 0,02€+0,03€ som ska betalas ut 2021 kan inte fortsätta i samma takt under de kommande åren med denna resultatutveckling.

Sålde Sarasvuo Stronghold Suksee Oy till Trainers’ House efter att Suksee började få för mycket “klister” i sin verksamhet, precis som Iivo Niskanen efter skidbytet på 50 kilometer vid VM i Oberstdorf?
Stronghold Suksee hade ju förlorat sitt eget kapital redan 2019 (soliditet -28%), alltså redan före coronan. Utan försäljningen av Stronghold Suksee skulle Sarasvuo ha behövt kapitalisera bolaget.
https://www.finder.fi/Koulutukset+ja+koulutuspalvelut/Stronghold+Suksee+Oy/Kauniainen/yhteystiedot/3114587

Det här verkar ju vara Sarasvuos älsklingsbarn. Jag förstår inte varför han sålde det. Sarasvuo har orkat skapa allt möjligt innehåll och utbildning via det på nätet. Vad kan vara bättre än att fakturera flera personer för samma material. Ett av de bästa sätten att använda en önskad talares tid.

På grund av tillväxten verkar det vara svagt lönsamt. Någon gång i framtiden behöver man inte längre satsa på tillväxt och marginalen kommer genast att öka betydligt.

Här är en utmärkt anledning till varför man fortfarande kan hoppa på tåget. Det finns ingen analytikerbevakning, så ingen tuggar siffrorna färdiga, och genom att bara titta på sammanfattningsraderna går man vilse. Under 2020 gjorde företaget en nedskrivning på 5,1 miljoner (obs storleksordning, då företagets marknadsvärde är 14 M€), vilket drog ner resultatet till förlust, men detta har ingen kassaflödespåverkan.

Jag har inte tillräcklig kompetens och information för att bedöma den justerade EPS:en särskilt noggrant, men H2/2020 gjorde företaget en vinst per aktie på 0,03 € med en omsättning på 4,4 M€ och en rörelsevinst på 0,4 M€. Hela årets omsättning var 9,4 M€ och den justerade rörelsevinsten 1,0 M€. Nedskrivningen skedde alltså under H1. Skulle den justerade EPS:en för hela året då vara 0,06-0,07€? Verksamheten kräver knappast några investeringar (förutom företagsförvärv), så den kan absolut betala en ganska bra utdelning.

Kassan svämmar också över av pengar, som kan delas ut till ägarna om det inte finns mer förnuftiga investeringsobjekt.

Edit: Förresten, vilken fantastisk rubrik :smiley:

4 gillningar

44 % på en månad och 64 % hittills i år. Är inte detta redan ganska haussat?

2 gillningar

När jag först plockade upp den här i portföljen till priset 0,3x€ och senare mer från nivåerna 0,21-0,23€, beräknade jag det verkliga värdet till cirka 1€ per aktie med nuvarande börsvärderingar.

Med gårdagens stängningskurs var det justerade P/E 12, vilket inte låter särskilt vilt på dagens börs.

Ett litet företag har naturligtvis risker, men om H1-resultatet fortsätter att vara bra och styrelsen beslutar att dela ut den extra utdelningen på 0,03€, så är det en aktie som erbjuder en enorm avkastning även till nuvarande pris.

Inköpet av Stronghold Suksessa ser jag som ett tecken på Sarasvuos önskan att ännu en gång leda sitt käraste företagsbarn mot framgång innan pensionen knackar på dörren. Om man har följt Jaris karriär, så finns det ganska stora gropar på vägen, men återkomsterna har varit spektakulära och kraftfulla, precis som nu.

5 gillningar

Bra information här. Jag har också grävt i detta lite i helgen och tagit en bevakningsposition på cirka 3 % av portföljen igår.

Värderingen är mycket måttlig, balansräkningen är stark, CFO:ns tidigare ägarandelar jämfört med ganska stora insättningar i mars, mycket starkt kassaflöde… allt som allt, mycket positivt.

Någon frågade ovan om risker. Jag skulle själv se osäker tillväxt i förhållande till tidigare års siffror. Även före corona hade det redan varit ett förlustår bakom oss, även om det hade vuxit helt okej under de föregående åren. Men jag skulle säga att tillväxten är instabil och svår att förutsäga, vilket företaget självt också nämner i årsredovisningen när de talar om risker. Så om tillväxten inte kommer är det nuvarande låga P/E-talet, korrigerat för förra årets stora icke-kassaflödespåverkande nedskrivning, helt motiverat. Förra årets operativa resultat påverkades också starkt av corona-relaterade kostnadsbesparingar, vilket inte är permanent.

Ändå ser jag betydligt fler positiva aspekter i detta, fortfarande till denna värdering. Utdelningen ger också en liten buffert. Detta kommer inte att bli en hörnsten i portföljen, men allt ovan nämnt, summerat med denna värdering, är fortfarande ett kort värt att titta på med en mycket måttlig insats.

1 gillning

Trainers’ House nämndes i Pörssipäivä (Börsdagen), från cirka 21 minuter och framåt. Det var en intressant uppmärksamhet eftersom gästen Veli-Pekka Kellokumpu tydligt var ovillig att diskutera aktien och nämnde en stund senare att han inte ville avslöja sin portfölj eftersom han har ett köpprogram för många aktier.

I ägarlistan från slutet av mars har hans ägande ökat med +22% från föregående månad.

3 gillningar

Journalisten hade fått syn på mitt innehav på förra månadens lista (eller från den här spalten) och frågan om TH kom helt överraskande. Jag visste förstås att de eventuellt granskade innehaven och att något kunde komma upp. Programmet spelades in live via telefon, och jag hann inte hitta på något mer avancerat svar då.

Vad gäller TH som företag. Jag har ingen mystisk insiderinformation. Allt jag vet är offentligt. Jag har förstås följt det och dess excentriska fadersfigur ända sedan HPR-tiden, och på den grunden har jag fattat mitt beslut.

Anledningen till att jag inte offentligt kommenterar mina innehav är att jag inte orkar börja tjata om den ena eller andra detaljen i varje vändning. Särskilt eftersom jag inte gillar att skriva. I en-till-en-konversationer kan jag gärna öppna upp mer. Överhuvudtaget är diskussion en mer naturlig och fruktbar metod att gå framåt än att bara spika fast fakta.

TH stiger nu tyvärr snabbt, men jag tror att det stiger trots mina uttalanden, inte på grund av dem.

Jag köper (kanske) inte längre, men jag säljer definitivt inte.
Det här är bara början, det har bara pyrtt lite. :smirking_face:

16 gillningar

Uppgångarna ser igen vilda ut och din intervju har förmodligen inte gett dålig publicitet.

På något sätt börjar en så snabb uppgång i en betydande ägarandel få mig att överväga att sälja. Om dagens uppgång realiseras kommer detta att bli den största innehavet i portföljen.

Trots det befinner vi oss i den utveckling som jag förutspådde för år 2022.

Spännande tider.

1 gillning

Ledsen, jag kunde inte koppla ihop användarnamnet med personen! En miljon pinsamma emojis här. Det blir lite off topic, men en utmärkt intervju och jag gillade verkligen din strategi!

Jag nämnde det eftersom jag alltid tycker det är intressant ur en aktieägares perspektiv när småbolag nämns i media, och din grej har tydligt “rockat” genom åren, så det är inte heller ett dåligt tecken att du är med :wink:

En begynnande uppgång i vändningsbolag verkar alltid nära ytterligare uppgång, och samtidigt ökar diskussionen (som denna trådstart) när aktien hänger med bland topp 10-stigarna flera dagar, och ökad diskussion brukar i sin tur boosta ytterligare uppgång. Jag ser inte detta i försäljningspriserna än, men en sådan här uppgång lär knappast fortsätta länge.

4 gillningar

Du behöver inte skämmas. Här på internet vet man inte alltid vem som lurar var. Jag är inte en parodifigur ännu.

Tekniskt sett räknade jag ut att det finns ett motstånd i TH någonstans runt 0,75 €. För cirka 5 år sedan har aktien handlats på dessa nivåer betydligt, och en del av dem som köpte då kanske funderar på att sälja nu när de kan få tillbaka sina pengar. Nu verkar den ha gått långt över det, men omsättningen är så liten att man inte bör dra alltför direkta slutsatser.

Istället för aktiekursen är det viktigt att fundera på vad som har hänt i företaget för att motivera kursuppgången, som började redan mycket tidigare?
Svaret är förmodligen att riktningen har vänt från botten och å andra sidan, på kort sikt, inte mycket alls.
Visst, de sysslar hela tiden med något, kränger på morgonen och mästartränarna peppar sina kunder.
Företaget informerar väldigt sällan via officiella kanaler. De faktiska pressmeddelandena kommer var sjätte månad, förutom det positiva resultatvarningen som kom före jul.

Däremot läcker det in inofficiella positiva resultatvarningar i sociala medier då och då. Ibland vill jag ringa Jari och vägleda honom om hur ett börsnoterat företag ska kommunicera, eller inte kommunicera. Jag har avstått hittills och förväntar mig att han ringer mig, om det är något.

Jag har redan blandat mig för mycket i diskussionen, jag borde leva som jag lär.
Svårt.

9 gillningar

Jag skulle tro att många inte förstår, åtminstone inte intuitivt, var TH:s kassaflöde verkligen kommer ifrån. Uppfattningen kan leda till att man tror att resultatet och omsättningen kommer från coaching och kurser. I verkligheten är det Ignis – den så kallade maskinrummet om ni har läst JS senaste bok – som genererar kassaflöde för företaget och även resultat vid sidan om.

3 gillningar

Ignis verkar verkligen generera en hel del omsättning, 5,2 miljoner euro under 2019.

Ignis kontaktar alltså kunder och bokar möten å kundföretagets vägnar per telefon.

I meddelandet som startade tråden hänvisades Ignis arbete till på följande sätt:

Bokningen sker i kundföretagets namn, så analysen nedan är verkligen träffande :sweat_smile:.

///

Tack till de ovanstående skribenterna – nu förstår jag bättre vilken typ av konst Sarasvuos tredje renässans innehåller.

Att outsourca kontakten till Trainer’s House kan absolut vara en fördel för kundföretaget.

Låt oss slutligen titta på hur anställda har förhållit sig till Trainer’s House.
Det totala betyget är lågt, men det är förstås bara 13 recensioner.
https://www.tuntopalvelu.fi/yritys/trainers-house-oyj

1 gillning