Det verkar inte finnas någon tråd för Trainers’ House här ännu, så jag öppnar en.
Bolaget ägs mycket starkt av sin grundare Jari Sarasvuo med en andel på 34,17 %. Andra större ägare finns här: https://www.trainershouse.fi/sijoittajalle/osake/suurimmat-rekisteroidyt-omistajat-2/
I TOP5 finns fortfarande The Orange Company (Hyökyvaarat), Thomasset Oy (Jouhkit), Azaliya Sungatullina och finansdirektör Saku Keskitalo, som fick en stor andel av Sarasvuos aktier förra året och fyllde på betydligt mer från 0,50 €.
VD Arto Heimonen är bolagets 10:e största ägare.
Bolaget beskriver sig på sin hemsida som ett förändringsföretag: “Trainers’ House är ett förändringsföretag. Våra kunder använder oss för att implementera sin strategi snabbare, mer framgångsrikt och med större sannolikhet. Våra kunder litar på våra kompetenta och kundfokuserade människor, våra fungerande verktyg och våra moderna metoder. Vårt arbete mäts i de resultat våra kunder uppnår. Verifierbara resultat uppnås bäst när företagskulturen stöder målen.”
Kundcase visar ett betydande antal framstående finska företag och deras personal, vars verksamhet TH säger sig ha hjälpt. Bolagets rekryteringssidor ger en närmare bild av vilka roller som är öppna i bolaget: https://vuosi2020.trainershouse.fi/#rekry
De mest synliga reformerna har varit Sarasvuos återkomst som talkshow-värd genom förvärvet av Mojo Studio. Genom detta har personer som gått vidare från bolagets Growth Academy, bolagets egen personal och intressanta personligheter lyfts fram, t.ex. diskussionen med Anna Kontula var utmärkt.
Utåt sett syns mest den förändringsinriktade träningsverksamheten, som inkluderar den pågående månatliga Fight Club och engångsköp av träningspass.
Marknadsförare bokar möten för kundföretag och uppenbarligen gör de det mycket bra och effektivt, vilket genererar resultat för kundföretagen.
Själv hoppade jag in för att bekanta mig med företaget hösten 2019, baserat på siffrorna, när värderingsmultiplarna var rätt för ett företag som hade vänt. Sedan kom coronan och företagets värde var 4 miljoner euro, med 2 miljoner i kassan. Jag fyllde på.
Nu efter de kraftiga uppgångarna funderar jag på om denna historia redan har setts eller om potten ska behållas i portföljen.
Min investeringsmentors rekommendation var en gång för detta företag sådan: “I sådana här kiosker, där allt beror på huvudägarens dagsform, ska man under inga omständigheter investera ett enda öre av sina egna pengar.”
Å andra sidan verkar Jari vara i toppform och TH köpte Stronghold Suks in i företaget förra året. Det verkar som att huvudägaren vill se TH stiga till en mer framgångsrik firma.
Kanske det är värt att vara med på?
Till bolagsstämman har föreslagits en utdelning på 0,02 € och styrelsen har fått tillstånd att dela ut ytterligare 0,03 € under 2021, beroende på situationen. Verksamheten har blivit lönsam och siffrorna ser fortfarande bra ut i mina ögon, om grundverksamheten fortsätter att fungera rimligt bra.
(Öppnandet av tråden innehåller under inga omständigheter investeringsrekommendationer.)