Jeg tænkte at lave en lignende tråd, som den der allerede findes for aktier. Det vil sige, at vi i denne tråd samler meninger om, hvilke ETF’er eller fonde der ville være de mest saftige at snuppe under corona-udsalget. Kom gerne med meninger, og begrundelser er selvfølgelig et plus!
Jeg starter legen med følgende:
iShares S&P 500 USD Information Technology Sector UCITS (QDVE)
IT-sektoren har klaret sig bedre end SP500-indekset tidligere, og jeg tror, at den også vil komme ud som vinder af denne coronasituation. Ulempen er selvfølgelig, at værdien af andelen heller ikke er faldet lige så meget som SP500 som helhed.
PYN Elite
“PYN Elite er en aktivt forvaltet aktiefond, der har investeret succesfuldt på de asiatiske aktiemarkeder i over 20 år. I øjeblikket er fondens midler investeret på det vietnamesiske aktiemarked i omkring 70 børsnoterede virksomheder.”
Det, der interesserer mig her, er vækstpotentialet i et udviklingsmarked og den faldne andelsværdi på grund af corona. En ulempe er i hvert fald, at fondens minimumstegningsbeløb er 10.000€ og efter den første investering 2.000€.
På fondsfronten har jeg selv tilføjet superfonde, fordi de er gebyrfri, og Handelsbanken USA Indeks, fordi den efter min mening har haft en fremragende vækst de seneste år.
PYN Elite ville virkelig interessere mig i denne situation, men minimumsinvesteringen på 10 k€ får mig til at tænke mig om. Beløbet ville ellers være helt fint, men hvis man bare kunne sprede det ud i mindre portioner, f.eks. over et halvt år.
{“content”:“Har du nogle gode tips til ETF’er for emerging markets (især Asien)? Jeg opererer med OP, så ikke alle lækkerier er tilgængelige. PYN Elite virker interessant, men mine lommepenge rækker ikke til en samlet investering på 10k euro..”,“target_locale”:“da”}
Jeg opdaterer selv, da tråden ellers er så stille. Udover PYN elite og QDVE nævnt i åbningsopslaget, har jeg også samlet følgende.
WTEJ WisdomTree Cloud Computing
Og
ESP0 VanEck Vectors Video Gaming and eSports.
Begge investerer efter min mening i fremtidens megatrends og er vindere også i coronatiden. Selvfølgelig er priserne på andelene steget i overensstemmelse hermed.
Jeg købte også denne ETF inden for videospil og e-sport med tanken om, at selvom jeg ikke selv spiller og følger “levende sport”, tror jeg, at andre i stigende grad gør det modsatte.
Jeg svarer meget sent, men EMQQ emerging markets internet og e-handel kunne også være værd at overveje. Ikke så omfattende og diversificeret som IS3N, men der ville man igen få fat i en megatrend.
Er der stadig ETF’er på corona-udsalg? Jeg overvejer rotationen til cykliske, banker, små virksomheder. Ville f.eks. Russell2000, DAX være gode mål på dette tidspunkt, eller er jeg helt galt på den
Jeg ved ikke, om det er mere et “Putin-udsalg” end et corona-udsalg, men jeg lavede en rimelig startinvestering (ca. 3 % af porteføljen) i en Rusland ETF (DBXV). Målet er at fordoble positionen, hvis udviklingen fortsætter som forventet.
Jeg kunne ikke rigtig finde nogen nylig diskussion om investeringer i Rusland, er markedets udvikling allerede fuldstændig begravet? Min egen interesse blev vakt, fordi indeksets P/E ligger mellem 6-7, og råvareinflationen muligvis er på vej til at tage fart, hvilket vil medføre betydelige resultatforbedringer sammenlignet med de seneste 12 måneder. På grund af den lave værdiansættelse og den potentielle indtægtsvækst ser jeg et betydeligt potentiale for stigning i RTS-indekset inden for et år. Risici behøver jeg selvfølgelig ikke at nævne separat, når det gælder Rusland, derfor vil positionen være maksimalt et encifret procenttal af porteføljen.