Jeg vil gerne sige følgende om de tidligere forslag. Ved en månedlig opsparing på 2,5 € er der et gebyr, og ligeledes ved 1 € regelmæssigt, selvom købsgebyret kun er 1 %. Som et eksempel tog jeg mellemløsningen med et fast gebyr på 2 €, hvilket giver en sum på 1090 € ved regelmæssig månedlig opsparing over 20 år.
Seligson er en god og åben hjemlig aktør. Indeksfondene er ikke de billigste, men virksomheden har længe vakt tillid hos mig, da den har rapporteret sine omkostninger præcist. Der præsenteres handelsomkostninger, og fondene har fået “ekstraafkast” fra opkrævning af skatter i lande, der ikke overholder skatteaftalen korrekt. Virksomheden sender eller rapporterer sine fonde kvartalsvis med en rapport, som jeg ikke har set lignende hos andre virksomheder. Det kan anbefales at læse mere på Seligsons hjemmeside. Handelsomkostningerne rapporteres og forsøges minimeret. En mangel er efter min mening de udviklingsmarkeder, der er i udvalget, men med forholdsvis høje omkostninger. Det drejer sig om Famag-fonden (Faman rahasto). Seligsons indeksfonde har et tegningsgebyr på 0,1 % og et salgsgebyr på 0,1 % ved investeringer under 6 måneder og et gebyr på 0,05 % ved længere investeringsperioder. Gebyrerne går direkte til fonden til gavn for fondens ejere og er beregnet til at kompensere ejerne for omkostninger forbundet med salg og køb af andele til fonden.
TOP-fondene er brancheindeksfonde med en lang historik med godt afkast. Fondene er udvalgt ud fra en branding-liste, dvs. verdens bedste forbrugerprodukt- og medicinalfirma-brands. Efter min mening en fremragende metode; Warren Buffett opfordrer til at se på forretningen og vælge de bedste. Her er de bedste på en måde valgt uden at tage hensyn til prisen på forhånd, præcis som Buffett siger/lærer. Han ville altså først vurdere forretningens pris og derefter begynde at vurdere, om prisen er værd at betale.
Fra Nordnet er de tidligere Superfonde, nuværende Nordnet Sverige Indexfond, Norge Indexfond og Danmark Index fonden, gode, selvom Norge og Danmark er ret snæver diversificering. I Danmark er der igen lave omkostninger og skattemæssigt ufordelagtigt. Andre Nordnet-fonde er syntetiske, dvs. lavet med swap-aftaler. Jeg undgår dem selv og følger rådet fra en kendt investor: “Invester i det, du forstår.”
Til Sverige findes “næsten-indeksfonden” Spiltan Aktiefond Investment Bolag. Dens omkostninger er 0,20 %, og den investerer i svenske investeringsselskaber og lidt i indekset. Du får praktisk talt en næsten-indeksinvestering, og samtidig arbejder aktivistinvestorerne for dine investeringer. En stor fordel er investeringer i unoterede selskaber, hvor der findes mange fremragende selskaber. Fonden har en lang historik med at slå indekset.
Handelsbanken Amerikanske og Europæiske indeksfonde er blandt de billigste, og prisen har længe været lav. Indekset har skiftet flere gange. Jeg synes, det er et godt alternativ. Omkostninger 0,20 %.
Med SPP Global A-fonden får du global diversificering med én fond, dvs. praktisk talt alle verdens aktiemarkeder, der er tilgængelige. Omkostninger 0,32 %.
Når det gælder aktive fonde, ville jeg kritisk vurdere, om de tilfører porteføljen merværdi. Hvis man f.eks. starter med Seligson Phoebus, er barren ret høj. Find en fond, der kan konkurrere med 10 års afkast (langtidsbevis for at slå indekset), fondforvalteren har egne penge på spil, rapporterer sine transaktioner, som Anders Oldenburg (blog findes på Seligsons side) og oplyser handler med begrundelser som i selskabets 4 årsrapporter, og beholdningerne er synlige i realtid, som Phoebus. Her ved jeg, hvad jeg investerer i.
Jeg ejer alle de nævnte fonde.
SPP har også et godt udvalg af andre indeksfonde. EQ har en fremragende global indeksfond.