Tokmanni - Mulighedernes hus?

Tilbagekøb af egne aktier starter tidligst i morgen. Maksimalt 500 tusinde aktier og der anvendes maksimalt 3 millioner euro.

Tokmanni Group Oyj aloittaa omien osakkeiden takaisinosto-ohjelman - Inderes

29 Synes om

Mens jeg så Eurovision, slog det mig, om Dollarstore ikke ville være mere attraktivt for svenskerne, hvis navnet var Australian Dollarstore, og de også solgte nogle ting med australsk tema. Det ville i det mindste skille sig ud fra konkurrenterne :joy:

Overskriften på artiklen skrevet af Timo Heikkilä siger allerede meget: Hvorfor falder en aktie efter en stor virksomhedshandel? Case Tokmanni og Dollarstore.

Artiklen kan læses på få minutter. :slight_smile:

Tokmanni er efter købet af Dollarstore en gearet virksomhed og får ret svage point for soliditet i Aktieværktøjet (Osaketyökalu). Aktiens risikoniveau er steget, og realiseringen af synergier fra virksomhedshandlen samt lønsomhedsforbedringer er langsommere og sværere end forventet. Dollarstore-segmentet tynger i øjeblikket koncernens resultat, selvom det skulle have fungeret som drivkraft for vækst og skala. Nu hvor Tokmannis gældsætning er højere og renterne er højere end før, er aktien markant mere følsom over for udsving i resultatet.

10 Synes om

Jeg har fulgt økonomien siden krisen i 90’erne, og nu er jeg snart evig ung på 50, men jeg kan faktisk ikke lige komme i tanke om en eneste fusion i hele det 21. århundrede, der har fungeret i Helsinkis børsmiljø (Hesuli). I 90’erne blev banker og skovbrugsselskaber lagt sammen, fordi de var nogle af verdens mest ineffektive dengang, og man blev nødt til at devaluere hvert årti i et land, der ellers havde Vestens billigste træ, arbejdskraft og strøm – det var vores effektivitet dengang. Men siden da har hver eneste opsplitning i 2000-tallet fungeret, mens man ifølge historien fra det 21. århundrede åbenbart ikke forstår at lave opkøb eller fusioner…

2 Synes om

Goldman Sachs har flashet en ejerandel på over 5 %, men der er jo alle mulige former for derivatpositioner udover det direkte ejerskab, så man kan ikke drage direkte konklusioner ud fra dette; den samlede andel er altså 5,7 %: Tokmanni Group Oyj: Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 10. pykälän mukainen ilmoitus (The Goldman Sachs Group, Inc.) | Kauppalehti

9 Synes om

Konkurrenter og marked

Tokmannis og Dollarstores konkurrenter klarer sig godt, og markedet ser ud til at være i en tydelig vækstfase lige nu.

Clas Ohlson april - Organisk vækst
• Sverige +7 %
• Finland +12 %

Seneste 12 måneder - Organisk vækst
• Sverige +8 %
• Finland +7 %

Nordeas kortdata indikerer også en fremragende marts og en rimelig god april.

Interessant er det også, at udviklingen i de forskellige regioner er på meget forskellige niveauer. Forskellen mellem den bedste og dårligste er 12 procentpoint. Tokmanni har vist en ret god tilstedeværelse i Uusimaa?

https://corporate.nordea.com/api/research/attachment/198841

Direktørskifte og nedjustering

Sandsynligheden for en nedjustering (tulosvaroitus) kan jeg ikke tage stilling til. Men jeg mener, det er godt at være bevidst om, at direktørskiftet gør dette år usædvanligt. Så lange overgangsperioder ved direktørskift er uden undtagelse meget vanskelige og vælges kun af nød, når andet ikke er muligt. Ingen tvivler sikkert på Rautiaisen motivation for at give sig 110 % helt til slut. Men det handler ikke om ham. Det handler om, at hele organisationen ved, at uanset hvor meget Mika forsikrer om, at “ting X er den rette vej frem”, så kommer der en ny leder, og ting X er måske ikke længere den rette vej i fremtiden.

Ja. Den nye leders opgave er at bevare de gamle ting, der fungerer, og udvikle dem videre.
OG samtidig finder en GOD leder nye perspektiver, stopper og afbryder ting, opbygger en ny retning og udfordrer gamle holdninger og antagelser. Det er så at sige normalt, at Tokmannis ledelse/organisation ikke har været i topform i denne kontekst det seneste år. Jeg tror ikke, at dette har den afgørende og største betydning, men organisationen og ledelsen ville lyve for sig selv, hvis de sagde, at det slet ingen betydning har.

Også et andet psykologisk aspekt ved direktørskiftet påvirker dette år. Rautiainen har utvivlsomt udrettet fremragende ting i Tokmanni. Især under corona og “stay-at-home”-bølgen var konceptet i topform og leverede fantastiske resultater. Omsætningen er næsten fordoblet i hans tid. Jeg kunne sagtens forestille mig, at Tokmannis ledelse og bestyrelse ønsker ham en ærefuld og respektfuld pensionering. Fordi han har oprigtigt fortjent det!

Og samtidig er det desværre sandt: Opkøbet af Dollarstore har vist sig at være dyrt, strategisk risikabelt og har vist, at Tokmanni (endnu) ikke har den dybe og krævende konceptuelle ekspertise inden for detailhandel uden for Finland. Det kan man selvfølgelig lære, men der er ingen garantier. Jo mere Tokmanni har ændret DS, jo mere har kunderne følt sig fremmede over for DS. Forude venter en dyr og lang vej med at opbygge et nyt og fungerende koncept, der vinder over konkurrenterne. Og der er ingen garantier for dette – hvad nu hvis konkurrenterne udvikler sig hurtigere? Hvad hvis “den-ærlige-rejsende-mand-tidligere-skuespiller-Mr.-Tokmanni” ikke er interessant og bedre i den svenske forbrugers øjne…? Herhjemme er Eurospar-eksperimentet interessant. Men bliver det ved nogle få nemme butikskonverteringer og volumener svarende til “én stor Prisma”. Ville afkastet af kapitalen være bedre, hvis hele organisationens udviklingsevne og fokus var centreret om f.eks. at forbedre avancen i kerne-Tokmanni – fremfor at lære nyt, især når konkurrenterne ikke er de nemmeste “svenske discount-hjemmehold” og “den globalt unikke dagligvare-duopol”. Og som følge heraf er kursen under børsnoteringsniveauet.

Desværre er krigen på flere fronter begyndt at give bagslag. Hvis april-maj ikke går som planlagt i f.eks. Sverige, vil Tokmannis organisation så være fristet til at sende en nedjustering ud som Rautiaisen sidste arv og tak? En nedjustering ville jo på en måde understrege Rautiaisen største fejlslag. Eller er der måske en fristelse til at udskyde sådan en ubehagelig begivenhed, hvis juni nu alligevel bragte en positiv ændring… Og samtidig er det godt at være klar over, at den nye direktør (TJ) ikke har nogen accountability for historikken, så i slutningen af sommeren har han verdens nemmeste job med at nedjustere forventningerne. “Jeg kom til virksomheden, og desværre må jeg nu konstatere fakta som fakta, det er ikke realistisk at nå disse resultater, og derfor…” Päällysahos vægtning af resultatløn er næppe bundet til de første 3 måneders kursudvikling.

En ganske interessant helhed. Man har vel allerede lært, at inden for detailhandel er enkelhed en vigtig strategisk konkurrencefordel.

31 Synes om

Lavprisvarehuskæden Löytötex har indgivet konkursbegæring. Kæden har i alt otte butikker i det centrale Finland og Pirkanmaa:

5 Synes om

Firmaet har haft underskud og faldende omsætning i en evighed, så det kommer ikke som en overraskelse:

Nå, mon ikke en del af det forsvindende udbud også vil komme Tokmanni til gode.

8 Synes om

@Isa_Hudd og Arttu diskuterede Tokmanni på engelsk i forbindelse med Q1 :slight_smile:

7 Synes om

Grillene sælger i hvert fald godt: Suomalaiset kaipaavat grilliherkkuihinsa makua: hiiligrillauksen suosio on selvässä kasvussa, Tokmannin myyntitilastot osoittavat | Tokmanni Group Corporation

“Alt i alt har kunderne i lavpriskæden Tokmanni købt op mod en femtedel flere forskellige grill i løbet af i år sammenlignet med januar–maj sidste år. Væksten er betydelig, da Tokmanni længe har været en af landets største forhandlere af grill og grilludstyr.”

25 Synes om

Mika Rautiainen i Kauppalehtis økonomimorgen i dag. Vi forsøger at huske at opdatere med det præcise tidspunkt for hans indlæg, men selve udsendelsen starter kl. 09.30: Nostaako Leijonien MM-kulta Suomen talouden nousuun? Tokmanni mataa, studiossa toimitusjohtaja Mika Rautiainen - Katso Talousaamu kello 9.30 | Kauppalehti

“Hvorfor er Tokmannis aktie faldet til historisk lave niveauer, selvom lavprisvarehuse burde drage fordel af den svage økonomiske situation?”

Vi tilføjer også @Arttu_Heikura’s kommentar om målmarkedet i april: Keskon ja Tokmannin kohdemarkkinan kehitys hidastui huhtikuussa - Inderes

17 Synes om

Der var i dag en flere hundrede meter lang kø til åbningen af det nye Tokmanni i Ähtäri, selvom Tuuri Kyläkauppa ligger kun ca. 23 kilometer væk. Dette er efter min mening en god påmindelse om, at Tokmannis koncept stadig fungerer i Finland. Den prisbevidste forbruger findes stadig, og der er efterspørgsel efter nye butikker på de rette lokationer.

19 Synes om

Indlæg blev flettet ind i tråden: Omat kokemukset yhtiöistä

Jeg lavede en hurtig udregning på siden af en kaffepakke vedrørende Tokmanni/Dollarstore baseret på den nuværende kurs. Kursen omkring tidspunktet for opkøbet i 2023 var cirka 13,5€, og i øjeblikket ligger den på præcis 7€, med et antal aktier på ca. 59 mio. Købsprisen var vist omkring 340 mio. €. Kursfaldet svarer stort set til det samme beløb i euro i øjeblikket (ca. 380 mio. €). Betyder det, at værdien af Dollarstore i investorernes øjne er 0€? Konkurrenterne har ganske vist formået at øge deres markedsandele, mens Dollarstore kæmper. Værdisættes aktien nu udelukkende på baggrund af Tokmanni? Dette er blot mine egne overvejelser om, hvorvidt man skal investere i selskabet eller ej.

9 Synes om

“Lystfiskeri: næsten +30 %. Spinnefiskeri: +15 %. Endegrej: næsten +30 %. Agn: næsten +20 %. Diverse fisketilbehør: +30 %. Dette er vækstraterne i antal solgte enheder for lavpriskæden Tokmannis fiskerivarekategorier i april-maj sammenlignet med samme periode sidste år.”

17 Synes om

Hvis Tokmanni bare satsede lidt mere på kvaliteten af fiskeudstyr i stedet for at fylde væggene med mærkerne Jasu og Asseri, ville salget helt sikkert være endnu højere. Og generelt lidt mere kvalitet i værktøjet i stedet for Kraft, så ville mændene vende tilbage til Tokmanni og for alvor lægge nogle penge i forretningen. (Læs: Puuilo)

7 Synes om

Som lystfisker er jeg altid gået lige forbi Tokmannis fiskeriafdeling, og det samme er sket med værktøjsafdelingen.. Vel, jeg har engang købt en enkelt gummihammer fra Kraft.. Fiskeudstyr købes i Motonet og værktøj i Motonet eller Puuilo, som er en smule billigere med værktøj. Det væsentlige er, at produkter af forskellige kvalitetsniveauer er tilgængelige. Her er der virkelig plads til forbedring for Tokmanni; enten skal de satse tilstrækkeligt, eller også slet ikke.

9 Synes om

At nogle brugere på investeringsfora ikke kan finde den premium-wobler eller det værktøj, de leder efter hos Tokmanni, betyder ikke, at det er en dårlig forretning at sælge billigere produkter til andre. Tro det eller ej, der er også efterspørgsel på dem.

Det er virksomhedens eget strategiske valg, om man vil profilere sig som en lavprisbutik eller et stormagasin af typen “noget for enhver smag”. Man må formode, at enhver forstår, at sidstnævnte ville medføre enorme omkostninger, når man tager Tokmannis omfattende butiksnetværk i betragtning. Fra en investors synspunkt er det yderst væsentligt, at de fokuserer på forretningen i overensstemmelse med deres valgte strategi, nemlig lavprisbutik. Tokmannis aktionærer er ligeglade med, at folk på investeringsfora køber deres Milwaukee-værktøj andre steder, hvis Kraft-produkterne bliver solgt til andre med en god avance.

Tokmanni-koncernens langsigtede vision er at blive Nordeuropas førende lavprisbutik.

Strategi og mål

27 Synes om

En pressemeddelelse til den stille tråd om arrangementerne i Kuopio: Butikken på Volttikatu flytter cirka en kilometer til et nyt lokale på 5000 m2. I samme bygning kommer der også “tre andre etablerede detailhandelsaktører”.

Naboen er en ny Citymarket, og på den anden side opføres en erhvervsbygning, hvor Jula, Power, Gigantti og Musti&Mirri åbner butikker. En kort afstand derfra ligger også Motonet.

Illustrationsbillede lånt fra Ovaros hjemmeside:

11 Synes om

Som yderligere information til det ovenstående har YLE interviewet Tokmannis direktør for butiksnetværk og koncept, Harri Koponen, som udtaler, at årsagen til flytningen er større lokaler, der muliggør et bredere sortiment. Koponen oplyser desuden, at den nye butik ikke vil få en SPAR-fødevareafdeling.

Ifølge Savon Sanomats kilder kan to af ejendommens andre ankerlejere være Rusta og Stadium Outlet. Ingen af disse har ønsket at kommentere sagen.

2 Synes om