VD:ns berättelse om deras verksamhets logik övertygade mig. Den del där han berättar om att dela kakan öppnar upp för mig orsakerna till varför jag avser att delta som ägare i Toivo.
Om helt vanliga fastighetsinvesteringsentusiaster kan göra sin egen verksamhet lönsam, då kan Toivo, i jämförelse, göra mycket bra affärer.
Normalt sett förlorar en fastighetsinvesterare gentemot Toivo bland annat på följande punkter.
-Investeringsbostaden är byggd på en hyrestomt.
-Byggföretaget har maximerat sin egen rörelsevinst vid byggandet.
-Byggföretaget har egna säljare eller använder en mäklare.
-Byggföretaget väljer det billigaste alternativet för förvaltare. Vissa av dessa förvaltare hanterar inte reklamationer eftersom de inte har inkluderat en separat faktureringspost i avtalet. På så sätt vinner både byggföretaget och förvaltaren, eftersom ingen av dem hanterar ärendet. Naturligtvis är förloraren bostadsägaren.
-I äldre bostäder, när reparationer beslutas, är både långtidsboende ägare och vinstdrivande investerare med i beslutet. Intressena är lätt i konflikt.
Av dessa exempel fungerar inte alla för till exempel Kojamo. Med Kojamos inköpsvolymer bortfaller åtminstone försäljningskostnaderna.
Med dessa exempel i åtanke, om man tänker att Toivo bygger en så lönsam helhet som möjligt för sig själv under en 50-årsperiod och förvaltar företaget själv enligt sina egna mål, då tror jag starkt på ekvationen. Här finns också hela tiden möjlighet att granska vad den nuvarande marknadens avkastning är och vad de äldre objekten genererar. Om man kan bygga nya med bättre avkastning än vad de äldre objekten genererar till marknadspris, då säljer man från den änden och bygger nya. Denna möjlighet har inte andra, andra kan bara jämföra befintliga objekt med vilken avkastningsförväntan man kan köpa nya med.
I sig borde detta vara ett mycket tråkigt och förutsägbart företag, så förmodligen känns det inte meningsfullt för många investerare. Jag ser dock detta som ett stabilt företag som ändå växer varje kvartal, och all tillväxt genererar alltid mer rörelsevinst.