Smart Eye har vakt stor interesse på dette forum, men det er på ingen måde Sveriges eneste topnavn inden for øjensporing. En anden børsnoteret virksomhed, Tobii, er førende inden for andre anvendelser af teknologien.
Tobiis Dynavox er markedsleder inden for øjenstyrede kommunikationsenheder til ALS-, CP-skade-, rygmarvsskade-, multipel sklerose (MS)- og hjerneskadepatienter. Dynavox producerer enheder, software og det meget udbredte symbolsprog PCS til dette formål.
På B-2-B-siden tilbyder Tobii Tobii Pro-produkter til videnskabelig forskning og markedsundersøgelser. F.eks. undersøger annoncører, hvad forbrugerens øje fanger.
Tobii Tech-segmentet licenserer teknologi til forskellige forbrugerelektronikproducenter, f.eks. til VR- og spilleenheder.
Tobii har allerede vokset sin omsætning til over 150 millioner euro.
Nogle nye højdepunkter
Tobii blev valgt som teknologileverandør til HP’s nye VR-enhed:
Google integrerer det PCS-sprog, der er udviklet af Tobii, i sit eget system. Dette gør PCS praktisk talt til branchens standard.
Dynavox repræsenterer en retning, hvor øjensporing længe har haft kommercielle anvendelser, men væksten forventes især at komme fra nye anvendelser inden for spil og VR-enheder. Omsætningen forventes at være ca. 12% i 2021 og accelerere til 18% det følgende år (2022). Med konsensusprognoser for 2021 er EV/sales 3,81x og EV/EBITDA 30,7x.
Det, jeg finder interessant i denne sag, er, hvis Tobii primært genererer sin omsætning uden for bilmarkedet, som igen er Smart Eyes hovedområde i øjeblikket. Et alsidigt marked er bedre for alle aktører. Mere marked at dele og vinde. En bredere produktfamilie spreder også selskabernes efterspørgselsrisici og sikrer en mere stabil forretningskontinuitet.
Omsætningen i 2019, 1.500 MSEK, svarer vel til omkring 150 millioner euro, ikke 500 millioner? Nedenstående fra årsrapporten. (Jeg nåede lige at glæde mig over, at dette er et stort marked, hvis Tobii allerede er på en halv milliard )
Omsætningen har været stigende med en god hældningskoefficient.
På MarketScreener følger 1 analytiker med, PE-estimater nedenfor. Ærgerligt, at estimatet ikke når frem til 2023. Hvis/når resultatet skalerer godt, kan PE2023e falde til et mere moderat niveau.
Tak for rettelsen. Omsætningen i euro er faktisk omkring 150 millioner. Der sneg sig en tastefejl ind i åbningsindlægget på det punkt. Jeg vil se, om jeg stadig kan redigere det væk.
Interessant virksomhed. Man kunne antage, at nichevirksomheder inden for øjenbevægelsesteknologi på lang sigt vil fusionere og udvikle branchen og produkterne mere helhedsorienteret. Hvis Smart Eye får succes, som prognoserne lover, kunne dens hurtigt voksende indtjening og virksomhedsværdi muliggøre virksomhedsovertagelser.
Microsoft meddelte i dag, at de har solgt AR-enheder baseret på Hololens 2-produktet til den amerikanske hær. Aftalen er anslået til at være omkring 22 milliarder over ti år.
Denne nyhed fik også Tobii-aktien til at stige over 7 % i dag. Nyheden bekræfter i det mindste, at markedet for AR- og VR-produkter begynder at slå igennem. Det kan også være, at Hololens 2 direkte udnytter Tobiis teknologi.
I Q4 2019 præsentationen nævnes Hololens 2 som et eksempel, men præsentationen lader det stå åbent, om den indeholder Tobiis teknologi. “most of [the examples] but not all with Tobii eye tracking”
Snart laver alle DMS (Driver Monitoring System) gadgets. Jeg droppede Tobii fra min overvågning i 2019, skal lige sætte mig ind i det igen. @timontti kunne tjekke, om der er en ny udfordrer til Smart på vej fra hjemstavnen
Tobii-diskussionerne har været meget stille. Hvilke tanker vækker Tobii Dynavox’s spin-off på forummet? Der ville være indtil den 3. juni til at fiske efter Tobii for at få Dynavox-aktierne, der følger med handlen. Traditionelt er summen af delene > 1 efter en opsplitning, hvordan ville det gå her?
Et par tanker, der faldt mig ind:
Traditionelt har Dynavox, der er en del af hjælpemidlerne, bragt pengene til Tobii, og Tech har spildt dem.
Hvordan går det med Smartbox i dag, er de en udfordrer til Dynavox? Smart Eye leverer jo teknologien til dem, da Tobii måtte annullere købet…
Det er svært at vurdere den fremtidige prissætning af delene. Vil tech-investorer dumpe Dynavox billigt den 9. december? Eller vil det gå den anden vej? → Bundfiskeri i gang
Dynavox kan interessere helt andre investorgrupper end tech-siden inden for gaming og hype-VR.
Smart Eye med Affectiva og iMotions er ved at bane sig vej ind på Tobii Pros område, så der vil heller ikke være lettere tider der.
Eller er dette bare et nyt trick, hvor Eskilsson igen sparker dåsen videre?
De nye Tobii Dynavox-aktier vil i så fald blive vist i porteføljen ud over de tidligere Tobii-aktier, og handel med dem vil være mulig fra i morgen den 9. december. Dette er tidligere blevet forklaret mere detaljeret i den meddelelse, jeg linkede til.
Tobii Dynavox Q2 kom ud her til morgen. Var det ikke meningen, at Dynavox skulle være den stabile profitmaskine blandt Tobii-selskaberne, og ikke en vækstraket?
KVARTAL APRIL - JUNI 2022
Omsætningen voksede 48% organisk til SEK 288 millioner (165).
Justeret for leverandørforstyrrelser i sammenligningskvartalet 2021, var den underliggende organiske vækst 23%.
Bruttomarginalen var 64% (64).
Driftsresultatet udgjorde SEK 16 millioner (-23), svarende til en driftsmargin på 5,5% (-14,1).
Pengestrøm efter løbende investeringer beløb sig til SEK -27 millioner (-11).
Basisindtjening pr. aktie udgjorde SEK 0,06 (-0,13) før udvanding og SEK 0,06 (-0,12) efter udvanding.
Tobii har passeret en million køretøjer, der er udstyret med virksomhedens interior sensing-løsninger, herunder både førermoniteringssystemer (DMS) og passagiermoniteringssystemer (OMS).
12/2024 blev det rapporteret, at der var ~ 550.000 køretøjer på vejene
12/2025 ~ 830.000 stk.
Og nu i 3/2026 over en million.
Tempoet ser ud til at accelerere, allerede før den nye EU-lov om obligatoriske DMS-systemer i nye biler træder i kraft i juli 2026.