Titanium - På jagt efter en anden væ

Nu er jeg nødt til at åbne en tråd om Titanium, og jeg brænder efter at høre, hvad andre mener om selskabet. Selv har jeg naturligvis været med siden børsnoteringen og har suppleret lidt op undervejs.

Jeg mener, at aktien har haltet bagefter som undervurderet helt siden børsnoteringen.

Det virker som om, markedet mener, at plejehjemsfonden kun får et fremragende år i år, og at lønsomheden og resultatet vil styrtdykke i fremtiden, når renterne stiger. Det føles også som om, aktien betragtes som en meget risikabel “tikkende bombe”, der kan eksplodere når som helst, men senest når renterne stiger.

Men tænk nu på, at renterne ikke kommer til at stige voldsomt i lang tid endnu; investorerne kan i ro og mag kigge efter andre investeringsobjekter længe endnu. Da aktierne også allerede har set de bedste fester, vil sådan en plejehjemsfond helt sikkert være et meget attraktivt aktiv for visse personer i lang tid fremover. Man får jo rent kontant afkast fra denne fond, hvilket er ren lejeindtægt fra nye plejeejendomme med lange lejekontrakter. Hvorfor skulle rentestigninger fjerne fundamentet for sådan noget? Jeg tror, at plejehjemsfonden har mange fremragende år foran sig, så længe markedssituationen forbliver gunstig, og nu hvor Investiums salgskanaler også øger fondens størrelse yderligere.

Jeg tror ikke på, at aktiekursen fordobles i den nærmeste fremtid, men jeg tror på, at selskabet vil tilbyde et godt og voksende udbytte til aktionærerne. Derudover tilbyder selskabet stadig en gratis option via opkøb og nye produkter. Men hvorfor har man ventet så længe på de nye produkter, når plejehjemsfonden klarer sig så godt, som man overhovedet kan forvente?

Selskabets risikoprofil er støt og roligt faldet med købet af Investium, stigningen i de løbende gebyrer og generelt i takt med at selskabets størrelse og antallet af nøglepersoner er vokset. Selskabets balance er også fremragende.

Jeg skriver ikke dette for at få kursen til at stige :smiley: det sker næppe af den grund. Kom endelig med jeres synspunkter: Kan det være muligt, at aktien er undervurderet, når den handles til en P/E under 9, en udbytteprocent på 8,5 %, gunstig markedssituation, stærke vækstudsigter, stærk balance og er gældfri? Hvad mener I ellers om selskabet? Har nogen måske endda erfaringer med selskabet og deres produkter? Hvad syntes I om Investium?

3 Synes om

Hey, markedet er ikke skeptisk over for fremtiden. Det er lige så begejstret som dig. Lad os se på tallene. Titanium havde en egenkapital på 1,67 euro pr. aktie ved årsskiftet, hvoraf en tredjedel blev udbetalt som udbytte (0,55 euro pr. aktie). Desværre er sidste års overskud lavere end dette, dvs. 0,29 €/aktie. Det interessante ved Titanium er, at det meste af balancen er ren likvid formue. Jeg ved ikke, hvor du fik den P/E på 9 fra. Aktiekurs 7,15 € / 0,29 € resultat = 24,7

Investium-selskabernes resultat i 2017 var 0,2 millioner. Fordelt på Titaniums antal aktier giver dette 0,02 € i resultat pr. aktie, hvis eventuelle synergier ikke forbedrer resultatet. I handlen arrangerede Titanium en rettet emission til Investium (godt træk!) og det nuværende og fremtidige overskud, der før handlen blev delt med ni, bliver nu delt med ti. Handlen omfattede også en kontantbetaling på 1,2 millioner euro, så investeringen skulle betale sig selv tilbage på seks år, hvis cyklussen forbliver god.

Du har opnået gode gevinster ved at købe i emissionen. Hvad har du tænkt dig at gøre?

Jeg brugte den forventede indtjening for indeværende år i P/E. Jeg beholder de nuværende, jeg har i min portefølje =)

Men altså, jeg ved ikke, hvad der sker med aktien i fremtiden. Det er der næppe nogen anden, der ved. Måske går det godt, rigtig godt, eller måske realiseres nogle dramatiske risici, og selskabets historie tager en ny drejning. Alle mine tidligere udtalelser var bare… ja, synspunkter. Men når jeg overvejer forskellige scenarier og tænker over sagen, er jeg relativt optimistisk med hensyn til selskabets historie. Selvfølgelig er selskabet lige blevet børsnoteret, og tiden vil vise, hvordan selskabet klarer sig gennem eventuelt dårligere tider i fremtiden, når markedssituationen ændrer sig. Overdrev jeg lidt, da jeg sagde, at markedet frygter, at selskabet er en “tidsbombe”… Men markedets syn på selskabet virker forsigtigt! =)

Inkluderet siden udbuddet og jeg forelskede mig i udbyttet, som er lige så stort som udbyttet fra alle mine andre beholdninger tilsammen. Men som med enhver investering, er det under konstant vurdering.

2 Synes om

Jeg deltager i tilbuddet. Investium-handlen var en ubehagelig overraskelse. Jeg begyndte at spekulere på, om det var en tvangssalg “for enhver pris”, dvs. om en anden part ville have købt denne distributør fra Titanium, hvis de ikke havde reageret. Jeg bryder mig ikke om tvangssalg eller dyre opkøb, hvor der ikke er klare synergier/fordele at se. På den anden side var jeg beroliget af, at størstedelen af købsprisen betales med egne aktier, som de ikke må sælge før 2022. Dette sætter folkene fra Investium i samme båd som Titanium, og ønsket om at sælge en hel masse Titanium-produkter er sandsynligvis stærkt, og succeser kan mærkes i egen pung. Ligesom fiaskoer. Derfor blev den i porteføljen.

“Sælgerens, altså Investium Group Oy’s (“Sælger”) ejere Pasi Kosonen, Tarkko Laitinen og Tom Lojander har forpligtet sig til at arbejde for den Titanium-koncern, der dannes efter transaktionen, på tilsvarende vilkår som Titanium’s stiftende aktionærer Petri Kärkkäinen, Tommi Santanen og Henri Prittinen. Sælgeren har forpligtet sig til tilsvarende overførselsbegrænsninger vedrørende Titanium-aktier, der strækker sig til 2022, som Titanium’s stiftende aktionærer.” Titanium Oyj: TITANIUM OYJ OSTAA INVESTIUMIN - Titanium OyjTitanium Oyj

4 Synes om

Kommuner bygger eller administrerer ikke længere selv nogen ejendomme inden for pleje-, skole- eller daginstitutioner, og dette giver forskellige pleje- og ejendomsfonde en fantastisk mulighed for at operere med overskud. Skimmel osv. har øget denne byggeaktivitet enormt. Det ses bl.a. i Masses fødeby hver dag. Masse takker, skatteyderen gør ikke.

Titanium, Hoivatilat (og Lehto som bygherre) mv. har/er godt i gang med at gribe denne mulighed, og det er værd at være med.

Er VP enig i en sådan amatøranalyse?

Haha, jeg overlader ordet “analyse” helt til analytikerne :wink:

Så vidt jeg forstår, bygger kommunerne stadig masser af mure. I plejemarkedet er der derimod måske endda et lille overudbud lige nu. Dette presser mest Lehto, og mindre kunder som Hoivatilat/Titanium.

@Jesse_Kinnunen kan måske uddybe dette?

Masse har sandsynligvis ret i kommunernes byggeri, i hvert fald hvad angår plejehjem. Sandsynligvis tør få kommuner i øjeblikket selv bygge plejehjem til kommunens eget ejerskab, fordi bygningerne i forbindelse med sundheds- og socialreformen kan overgå til regionerne. På den anden side er mange kommuner også forgældede, og de har muligvis ikke de økonomiske forudsætninger eller endda grund til selv at eje bygningerne. Flere undersøgelser har også vist, at private aktører kan producere f.eks. dagplejetjenester mere omkostningseffektivt end kommunen, hvilket kan være attraktivt for kommunerne. De privates andel er steget markant de seneste år, især inden for dagpleje, og dette vil sandsynligvis fortsætte. En drivkraft er netop problemet med skimmelsvamp. Ifølge for eksempel en undersøgelse fra Kommuneforbundet i 2016 lider 12-18 % af Finlands skoler og daginstitutioner af betydelige fugt- og skimmelsvamsskader. Vi har blandt andet på baggrund af dette vurderet, at det private daginstitutionsmarked vil vokse med over 10 % de kommende år på grund af dette. Inden for intensiv serviceboliger kan der allerede være en midlertidig overforsyning i visse områder, men dette påvirker mest bygherrerne, ikke så meget Titanium og Suomen Hoivatilat.

3 Synes om

{“content”:“Da jeg lige hurtigt skimtede kvartalsrapporten, ser det ud til, at omsætningen og den justerede fortjeneste før afskrivninger ramte Saul’s prognoser lige på kornet. Det var sandsynligvis et forventet, men stærkt, meget stærkt resultat og præstation fra selskabet. Marginerne og vækstraterne er i en klasse for sig. Forhåbentlig forbliver marginerne høje i fremtiden. Aktien tog nok lidt forskud på glæderne allerede i sidste uge.\n\nJeg må læse kvartalsrapporten og Tompas kommentarer grundigt i aften. Blev der mon nævnt nogle mål, hmm..”,“target_locale”:“da”}

Det er vigtigt at bemærke, at Titanium har en usædvanligt stor mængde engangsindtægter fra Hoivarahasto (Care Fund) i omsætningen. Titanium Hoivarahastos gebyrer består af tre elementer: 1) administrationsgebyrer (vedvarende, og de mest værdifulde fra investorernes synspunkt) 2) resultatbaserede gebyrer (efterhånden som fondens afkast falder i takt med markedsafkastet, vil deres rolle uundgåeligt falde kontinuerligt) 3) transaktionsgebyrer (Titanium modtager et gebyr på 2 % af alle ejendomshandler, fonden foretager; dette er fuldstændigt knyttet til fondens vækst). I 1. halvår 2018 var Hoivas omsætning efter min vurdering ca. 6,6 mio., hvoraf administrationsgebyrer udgjorde ca. 2,5 mio., resultatbaserede gebyrer ca. 1 mio. og transaktionsgebyrer ca. 3 mio. Som følge heraf ser Titanium’s tal lidt for gode ud i forhold til deres bæredygtige niveau. Dette er også grunden til, at virksomheden er prissat med ret beskedne multipler. Jo større Hoivarahasto vokser, jo mere flytter fokus sig mod administrationsgebyrer => jo mere værdifuld bliver fonden i investorernes øjne. I de kommende måneder er det i Titanium vigtigt frem for alt at følge nettoteckningerne i Hoivarahasto, da dette vil styre kursudviklingen.

5 Synes om

Vi har ikke kastet håndklædet i ringen med alle kapitalforvaltere. Vi er stadig mere i Titanium, men har sænket kursmålet, da den acceptable værdiansættelse er faldet i takt med sammenligningsgruppen, og markedsrisiciene er steget markant. I CapMan er vi stadig med en købsanbefaling, da CapMans kortsigtede markedsudsving kun har en begrænset indflydelse på CapMan.

Taaleri og Evli blev vendt fra køb => reducer, da begge selskabers resultater vil blive ramt af denne markedsuro, og der ikke er plads til stigning i værdiansættelsesniveauerne uden indtjeningsvækst. Jeg anbefaler at tjekke vores rapporter og begrundelser for ændringerne.

4 Synes om

Her er det vigtige spørgsmål efter min mening, om sælgerne er “rejst” eller om de er blevet “sendt væk”? Jeg ville slet ikke undre mig, hvis Titanium reducerede antallet af sælgere. Typisk i disse salgsdrevne virksomheder står top 10% af sælgerne for omkring halvdelen af alt salg, og de nederste 50% dækker lige akkurat deres egne omkostninger. Jeg ville ikke undre mig, hvis det også var tilfældet hos Investium.

2 Synes om

Jeg ved, hvad I mener, men jeg orkede ikke at skrive det så kedeligt, så jeg valgte en lidt mere opsigtsvækkende tone, hvilket altid er meget sjovere. :joy:

Jeg trak de samme konklusioner i går og solgte resten af Evli. Sidste uge solgte jeg for tættere på ti, til en pris af 9,5 euro, hvis jeg husker rigtigt. I er helt med, når I følger mig. :ok_hand:

Nu har jeg ikke lige så meget kapitalforvaltning, som jeg havde for en måned siden.

Ja, det kan være, at de også skærer ned på de mest unødvendige sælgere derovre. Det ville være rart at få noget information, for det her falder ikke til 6,5 euro, hvor det ville være sikkert at købe ifølge mine egne beregninger.

PS. I kan selvfølgelig ikke tage disse hvide svaner i betragtning i jeres vurderinger. :wink:

1 Synes om

Jeg var ret skuffet i morges, da Titanium-aktiekursen slet ikke reagerede på den sænkede målkurs. :pleading_face:

Jeg forstår dog ikke helt, hvordan en -1 % ændring i EPS de kommende år berettiger et -12 % fald i målkursen? :thinking:

Jeg forstår slet ikke udbytte som grundlag for virksomhedens værdi, men det er heller ikke faldet med 12 %…

Den kursmål er hovedsageligt blevet sænket i takt med kursfaldet. Hvis alle finansselskaber falder, falder titaniums kurs også, og kursmålet er nødt til at følge lidt med. Derfor bør kursmålet kun være vejledende. Virksomhedens fundamentale forhold er dog stort set uændrede.

1 Synes om

Dog var jeg mere interesseret i salget af delporteføljen end Inderes’ estimater…

For at være ærlig burde dette ikke svinge mere end Capman.

Det har sandsynligvis været kendt hele tiden, at en forringelse af markedssituationen også påvirker prisen på Titanium. Hvornår markederne så vender, er altid svært at sige.

Titaniums resultat tager uden tvivl et ret begrænset hit sammenlignet med andre sammenlignelige selskaber, hvis markederne falder. Derfor kan jeg personligt godt lide Titanium og især denne plejefastighed.

Interessant den handel dog. Tilsyneladende fik de en ganske god pris for ejendommene. Hvad er det reelle formål med handlen mon? De 48 mio. EUR går sandsynligvis til udvikling af fonden, og resultatet styrker selskabets kasse yderligere… hvor meget salgsfortjeneste endte det egentlig med at blive til.

1 Synes om

Hvorfor skiller alle salgsdrevne virksomheder sig så ikke af med dem, der sælger dårligst? Hvis de betragtes som en byrde for virksomheden, vil andre virksomheder så bevidst beholde uproduktive individer? Disse sælgere er vel provisionsbaserede, og gode sælgere har sikkert gode forhandlingsmuligheder med hensyn til deres løn. Hvis man ønsker meget salg, vil der som følge af personaleudskiftning altid komme uproduktive individer med ind i virksomheden, og især i en større virksomhed kan man ikke bare gå over til at beholde de bedste og fyre resten.

Interessant den handel. Tilsyneladende fik de en ganske god pris for ejendommene. Hvad mon det egentlige formål med handelen er? De 48 mio. euro vil sandsynligvis blive brugt til at udvikle fonden, og resultatet vil styrke virksomhedens kasse yderligere … hvor meget salgsgevinst blev der i sidste ende?

Dette vil sandsynligvis blive opklaret i den næste månedsrapport, men det ser i hvert fald ikke ud til, at de har tabt penge.

De store huse er nok ikke så interesserede i, hvad de får, så længe de bare får noget, så jeg ser disse handler som helt ok. De kan dumpe alt det, der ikke er så sjovt, til andre parter. Fra Titaniums side, da handlen er blevet indgået af fyre, der ejer Titanium og Hoiva, er det svært at se, at kammeraterne har indgået ufordelagtige handler for sig selv.

Lidt plaster på Investium-aftalens sår.