Titanium - På jagt efter en anden væ

Sale har udarbejdet en ny selskabsrapport om Titanium efter H2. :slight_smile:

Vi gentager vores kursmål for Titanium på 6,0 euro samt reducer-anbefalingen. Selskabets H2-rapport var helt i tråd med vores forventninger, og ændringerne i estimaterne har været små. Selskabets indtjening vil ifølge vores estimater falde i 2026-2027 drevet af ejendomsfondene, og selskabet er under et tydeligt pres for at få succes med udrulningen af formueforvaltningen for at dække dette hul i indtjeningen. Hvis udvidelsen af formueforvaltningen lykkes, er der et klart potentiale i aktien, men i øjeblikket vejer risiciene klart tungere.

2 Synes om

Fondsrapporterne for januar er omkring en uge forsinkede. Det er vist ikke sket før, eller det er i hvert fald ret usædvanligt. Selv ikke helligdagene forklarer det.

Man bliver nødt til langsomt at begynde at spekulere: Er det utilsigtet eller bevidst? Og hvis det er bevidst, hvorfor så?

Hver ekstra dag, hvor man hverken ser eller hører noget til rapporterne, øger sandsynligheden for, at der faktisk er noget undervejs. Jeg mener, uden at være it-professionel, tænker jeg, at det må være lidt af en teknisk knude, hvis man ikke kan opdatere hjemmesiderne på en uge.

Titanium Online virker heller ikke hos mig; jeg mener at have haft adgang dertil tidligere.

5 Synes om

Hvis jeg har forstået det rigtigt, skiftede selskabet til kvartalsrapportering for deres fonde i starten af året. Det betyder altså, at den næste rapport kommer i starten af april. :rolled_up_newspaper:

9 Synes om

Mikko Ervasti, tidligere salgsdirektør i Taaleri, er i denne uge skiftet til/blevet indskrevet i Titanium-styrken.

Jeg antager, at Ervastis jobbeskrivelse hos Titanium også vil omfatte tilsvarende arbejdsopgaver. Prittinen, der arbejdede under titlen som salgsdirektør hos Titanium, trak sig diskret tilbage allerede på et tidspunkt i løbet af juni 2025.

9 Synes om

Hvad betyder: “hvis jeg har forstået det rigtigt”? Jeg ville tro, at det var ret entydigt? Og er der noget information, jeg er gået glip af?

Ellers mener jeg, at månedsrapporterne har været selskabets centrale måde at kommunikere om selskabets aktiviteter på. Ydermere, hvis man skifter til en ny rapporteringsmodel, kan det vel ikke bare være en hurtig formsag? I betragtning af eQ’s nye kvartalsrapporter, kan Titanium vel ikke fortsætte med den gamle model, men bare kvartalsvis?

Så hvis rapporteringen ændres, vil jeg antage, at det er en relativt omfattende proces, som involverer mange mennesker på forskellige niveauer i organisationen. Og en del af det er at informere om ændringen.

Hvis jeg ikke er gået glip af noget, og sagen er lige så uklar, som jeg forestiller mig, vækker det bestemt mange forskellige spørgsmål.

2 Synes om

Jeg spurgte selskabet om dette, og selskabet fortalte, at de skifter til Q-rapportering i stedet for månedsrapporter. Jeg kender ikke den præcise årsag til dette, så jeg ved ikke, om der kommer en total gennemlysning i eQ-stil (det ville være en super god ting, hvis det skete!), eller om de fortsætter med samme model, men med en lavere frekvens. Der er ikke givet nogen officiel information om dette, i hvert fald ikke udadtil (måske er der til kunderne?), så jeg er forsigtig med mine formuleringer af den grund.

Ervasti blev jo udnævnt i oktober, og nu er konkurrenceklausulerne tilsyneladende udstået. Dengang stod der i meddelelsen: Ervasti er ansvarlig for udvikling af bæredygtig salgsvækst, high-performance teams og kunderelationer. Den officielle titel er salgsdirektør, altså den samme som Prittinen havde i sin tid.

9 Synes om

Jeg ser Titanium som en todelt helhed i det store billede.

For det første er der fondene, primært ejendomsfonde, hvor de løbende gebyrindtægter alene udgør ca. 18 mio. euro om året for Titanium. Den gennemsnitlige lejeperiode for de ejendomme, som fondene ejer, er fortsat betydeligt lang. Hos Titanium er der primært tre personer, der står for den praktiske drift af ejendomsfondene. De beskæftiger naturligvis også administrativt personale, og mange opgaver bliver helt sikkert også udliciteret. Der er dog omkring 140 ejendomme og yderligere 450 lejligheder.

Men det er ret svært at retfærdiggøre multipler, hvor værdien af fondene for Titanium ville være under 150 mio. euro. (Med en anbefalet kurs på 6 € pr. aktie er Titanium værd ca. 60 mio. euro. Det svarer til 40 % af ejendomsfondenes værdi.)

På den anden side har Titanium en stor medarbejderstab, som udgør selskabets ekspert- og salgsorganisation.

Titanium’s primære salgsprodukt har været ejendomsfonde. Og som det er velkendt, har ejendomsfonde ikke ligefrem været et hit de seneste tre år, efter at renten begyndte at stige i 2022.

Derfor har udgifterne til Titanium’s store medarbejderstab ædt en stor del af selskabets indtægter, uden at salget har genereret en tilsvarende indtægt eller vækst. Titanium værdsætter dog sit personale og har investeret betydeligt mere i det.

Udover at Titanium har en stærk indtægtsstrøm fra ejendomsfondene, handler Titanium-investment casen frem for alt om, hvordan det lykkes at udnytte ekspert- og salgsorganisationen fremover.

Titanium fornyede sin strategi for knap halvandet år siden. Ifølge den nye strategi vil en betydelig del af indtægterne på lang sigt komme fra andre produkter og tjenesteydelser end de nuværende produkter. Altså fra andet end ejendomsfonde. I øjeblikket ses det tydeligt, at selskabet er ved at transformere sig til en kapitalforvalter (asset manager). Den langsigtede strategi implementeres således gennem kapitalforvaltning, og på lang sigt vil en stor del af selskabets indtægter komme netop fra kapitalforvaltning.

Behovet for forandring og logikken bag er klar. For et “produkthus”, som Titanium har været indtil nu, er det udfordrende at opretholde sin egen omfattende detailhandelsorganisation. Det kræver i høj grad, at selskabet har usædvanligt gode egne investeringsprodukter, der skalerer godt og løbende kan sælges effektivt på konkurrenceprægede markeder år efter år. Da den konst. adm. dir. nævnte i forbindelse med resultatfremlæggelsen, at et produkthus med en salgsorganisation kan fungere godt under de rette markedsforhold, mente han sandsynligvis netop dette. Den dybe nedfrysning af ejendomsmarkedet i løbet af de sidste tre år har for Titanium været et barsk eksempel på sværhedsgraden ved at forene et produkthus med egen salgsorganisation under skiftende markedsforhold.

På den anden side er et produkthus og en kapitalforvalter under samme tag måske heller ikke helt uproblematisk. En kapitalforvalter bør altid bestræbe sig på at tilbyde sine kunder de bedst mulige investeringsløsninger. Hvis man har egne produkter til salg under samme tag, kan der være en fristelse til at sælge egne produkter frem for det, der er bedst for kunden.

Jeg mener, at en god løsning, som jeg også formoder Titanium tilstræber med den nye strategi, er at adskille ejendomsfondsprodukterne fra salgs- og ekspertorganisationen, altså kapitalforvaltningen. Hvis det lykkes, ville Titanium gennem kapitalforvaltning kunne udnytte sit brede salgs- og ekspertnetværk effektivt i et omskifteligt marked.

En stor del af Titanium’s personale stammer fra Investium-tiden, som i princippet allerede var et kapitalforvaltningsselskab. Jeg forstår det sådan, at 40 procent af Titanium’s ejere har en stærk tilsvarende erfaringsbaggrund. Kapitalforvaltningskonceptet er derfor som udgangspunkt ikke et spring ud i det helt ukendte, hverken for personalet eller for hovedejerne. Selvom der helt sikkert er ting, der skal opdateres for at leve op til nutidens krav.

7 Synes om

I Excel kan du som et gæt indtaste ejendomsfondes AUM i 2030 til f.eks. noget mellem 400-900 mio. €. Det giver ret forskellige estimater for værdien af Titaniums aktie. Hertil kommer nysalg af PE-fonde og succes med udrulningen af formueforvaltningsforretningen. Der er mange bevægelige dele; om 4 år ved vi, hvordan det gik.

United Bankers er en formueforvalter, som også har egne produkter i alternative aktivklasser som ejendomme, skov osv. Så vidt jeg forstår, har de ikke nogen problemer med dette eller behov for at adskille disse. Inden for formueforvaltning kan porteføljens kerne opbygges på en bestemt måde, og som krydderi og diversificering kan man tage et par satellitter af UB’s egne produkter som skov, ejendomme osv. omkring kernen.

I årenes løb har jeg modtaget 2 eller 3 telefonopkald fra Titanium, hvor de har forsøgt at booke et møde. Derudover burde Titanium få udviklet noget mere synlighed, investeringsevents osv. Det er ikke rigtig faldet mig i øjnene (dog læser jeg ikke Kauppalehti længere, måske har de været synlige der indimellem). Til sammenligning har Nordnet ret succesfuldt overtaget “luftrummet” på nettet, og den enorme kundemængde skyldes formentlig delvist dette. Næsten alle kender Nordnet af navn, hvis de ved bare det mindste om aktieinvestering.

8 Synes om

Titaniums indkaldelse til generalforsamling bød ikke på de store overraskelser. Den eneste væsentlige ændring i forhold til tidligere er forhøjelsen af bemyndigelsen til aktieudstedelse fra 1,2 millioner til 2,0 millioner aktier. Efter min mening er dette et tydeligt signal om, at selskabet også aktivt overvejer virksomhedstransaktioner for at fremskynde sin vækststrategi. Som jeg ofte har sagt, ville virksomhedsopkøb være en meget logisk måde for Titanium at sætte fart på strategien, da de udover at fremme væksten også ville mindske selskabets risikoprofil (Hoivas andel falder).

12 Synes om

En så stor emissionsbemyndigelse muliggør og kan også signalere mange andre former for virksomhedsarrangementer. Ikke kun opkøb foretaget af Titanium.

Ifølge mødeindkaldelsen indstilles Mikko Bergman, Teemu Kaltea, Tommi Santanen, Petri Kärkkäinen og Tom Lojander til genvalg til bestyrelsen. Det nuværende bestyrelsesmedlem Eeva Raita har meddelt, at hun ikke står til rådighed for genvalg.

Al ære og respekt til herrerne, men den kommende bestyrelsessammensætning indikerer ikke ligefrem en særlig frisk tilgang til selskabets fremtidige aktiviteter. Ville det ikke have været bedre for et selskab, der søger en ny retning, at en eller to af ejerne havde trukket sig tilbage fra bestyrelsen, og at der i stedet var blevet valgt 2-3 eksterne personer med friske idéer?

Jeg tror også, at Eeva Raita har været den i bestyrelsen, der har haft flest relationer og tanker uden for “boblen”. Eeva Raita har også været det måske mest uafhængige bestyrelsesmedlem og dermed en vigtig person for selskabets mindre aktionærer. Hvis nu interesserne mellem selskabets storaktionærer og mindre aktionærer på et tidspunkt skulle krydse hinanden.

Efter bestyrelsesændringen opfylder Titanium Oyj desuden ikke den finske Corporate Governance Code for børsnoterede selskaber (hallinnointikoodi), som vedligeholdes af Arvopaperimarkkinayhdistys ry, med hensyn til kravene om bestyrelsesmedlemmernes uafhængighed. Det er ganske vist frivilligt for de fleste First North-selskaber at følge kodeksen, men Titanium har tilsyneladende forsøgt at følge den på dette punkt. Prittinens afgang fra selskabets bestyrelse i sin tid blev begrundet med, at der var for mange medlemmer med tilknytning til selskabet i bestyrelsen.

Titaniums kommende bestyrelse fremstår ikke som en særlig dynamisk gruppe. Det vækker snarere mistanke om, at der drosles ned.

3 Synes om

Nu her sidst på ugen er Ervasti tilsyneladende blevet markeret på selskabets officielle hjemmeside som medlem af ledelsesgruppen. Hvilket han ifølge sidste års meddelelse også blev udnævnt til, men indtil nu har han optrådt på selskabets hjemmeside som en almindelig medarbejder.

Ervastis officielle titel er direktør for formueforvaltning, altså ikke salgsdirektør. I et formueforvaltningshus må man formode, at direktøren for formueforvaltning er den næstkommanderende efter den adm. direktør.

3 Synes om

Ny finansieringspakke fra Hoiva. Titaniumin Hoivarahasto sopi 240 MEUR:n uudelleenrahoituksesta Deutsche Bankin kanssa - Inderes

I mine øjne er dette forsigtigt positivt, da finansieringen er langsigtet, og pakken er større end før. Vi kender selvfølgelig ikke prisen på pengene, men i det nuværende marked ville jeg ikke være særlig bekymret over det. Generelt har jeg det indtryk, at de indenlandske banker i øjeblikket er ret tilbageholdende med at finansiere indenlandske ejendomsspecialfonde. Deutsche kom jo ind for at finansiere eQ’s YKK-fond allerede i 2024.

8 Synes om

## Den nye pakke er større og mere langsigtet

Den netop indgåede finansieringspakke erstatter den tidligere pakke på 203 MEUR indgået i 6/2024, hvor långiverne var Danske og OP. Efter vores vurdering stod den tidligere pakke til at udløbe her til sommer. Den nye finansieringspakke er langsigtet, hvilket efter vores vurdering betyder en løbetid (maturitet) på 3–5 år. Dermed er fondens arbejdsro nu sikret i en længere periode. Pakken er også større i omfang (240 mod 203 MEUR) end den tidligere, hvilket giver fonden mere råderum. Vi gør opmærksom på, at fondens egenkapital pr. 12/2025 var 463 MEUR, og at hele fremmedkapitalen ikke engang inden for rammerne af fondens vedtægter kan tages i brug endnu (gearingen må højst være 50 %). Som udgangspunkt forventer vi ikke, at fonden øger sin nuværende gearing, der ligger på omkring 40 %, selvom pakken ville muliggøre dette. Renteomkostningerne for pakken blev ikke kommenteret i meddelelsen, men vi forventer ikke, at de ændrer sig væsentligt fra tidligere.

Fra Hoivas vedtægter: Forvaltningsselskabet må på fondens vegne, til brug for fondens investeringsaktivitet og
forvaltning af aktiver, optage lån til et beløb svarende til højst
hundrede (100) procent af fondens indre værdi (NAV).

Det maksimale lånebeløb er altså 463 mio., hvis egenkapitalen er 463 mio. og GAV er 926 mio.

Hvis GAV derimod er 663 mio., som Hoiva har ifølge december-rapporten, er det maksimale lånebeløb 331,5 mio.

Hoivas LTV (lån i forhold til aktiver) er moderate 30 %.

Gældsgraden (lån i forhold til egenkapital) er 43 %. (Efter hvad jeg kan se, må den ifølge vedtægterne være 100 %).

I teorien kunne Hoiva optage mere gæld og udbetale indløsninger for godt 80 millioner. Hvorved GAV med 80 millioner ville være ca. 583 mio., NAV 303 mio. og gælden 280 mio.

Altså kunne 40 mio. i teorien sagtens bruges til udbetaling af indløsninger.

Tilsyneladende er ejendomsfondloven (Kiinteistörahastolaki 1173/1997), som fastsatte ejendomsfondes maksimale gæld til 50 % af GAV, gældende for sidste dag den 16.4.2026? Gad vide om gældsbeløbene for åbne ejendomsfonde efter den 16.4.2026 stadig vil være reguleret med en præcis procentsats?

4 Synes om

Her er Sales kommentarer til, da Titanium udnævnte Jukkapekka Laurila som ny CEO :slight_smile:

Titanium meddelte mandag, at de har udnævnt MBA Jukkapekka Laurila til selskabets nye administrerende direktør med virkning fra 1. april 2026. Laurila har over 20 års erfaring fra finanssektoren og kapitalmarkederne, og han overgår til stillingen fra Danske Banks Large Corporates & Institutions-enhed. Vi anser det for vigtigt, at den nye administrerende direktør kan starte hurtigt, selvom hans baggrund med fokus på institutionelt salg var en overraskelse for os. Udnævnelsen har ingen indflydelse på vores prognoser eller vores syn på selskabet.

3 Synes om

Hvilke tanker vækker den nye direktør her i tråden? Mine egne følelser er lidt delte. En tidligere salgsbaggrund og en hurtig opstart er store plusser, manglen på baggrund inden for kapitalforvaltning er et minus. Jeg kender ikke den pågældende person, så det er blot mine første observationer baseret på CV’et. :face_with_monocle:

8 Synes om

I de sidste tre år er der sket meget hos Titanium. Vigtigst er naturligvis de mange rekrutteringer, som viser vejen for selskabets fremtid. Som en fortsættelse af al forandringen er Laurila som kirsebærret på den smukke kage. (Hvis Inderes på en eller anden måde belønner de smukkeste og mest rørende kommentarer, står jeg nok ret stærkt med denne kommentar, jeg blev helt selv rørt.)

Man kunne overveje og spekulere over dette fra mange synsvinkler.

I dette øjeblik kommer udnævnelsen af Laurila på et mere end godt tidspunkt, når man tager i betragtning, at Eeva Raita er ved at forlade sin bestyrelsespost, og Walteri Ahlström forlod rækkerne i november. Raita og Ahlström var, vurderet udefra, de personer, der er/var mest uden for boblen med brede kontaktflader. Det så ud til, at selskabet var ved at lukke sig om sig selv. Laurila, som har været længe i branchen, udfylder helt sikkert denne situation fremragende.

Titanium fornyede sin strategi den 14.11.2024. I den nye strategi står der blandt andet:

• En betydelig del af den formue, der er mål for tjenesteydelserne, rettes mod nye produkter, tjenester og kundemålgrupper.
  • Titanium styrker sin position som strategisk partner ved at tilbyde mere personlig service og udvide sin kundekreds, især blandt professionelle og internationale investorer.

Da strategien blev offentliggjort, var de ovennævnte mål, skal vi sige, tomme ord i en tynd atmosfære.

Nu, knap halvandet år senere, og senest med udnævnelsen af Laurila, er de ovennævnte mål ved at få stærk konkret karakter.

Desuden mener jeg, at vi har det bedste til gode, og efter udnævnelsen af Laurila behøver vi ikke længere vente længe på det.

5 Synes om

Laurilas efterfølger hos Danske startede arbejdet allerede i august sidste år. Man kunne gætte på, at Laurilas tjans hos Titanium måske var faldet på plads allerede før det. Hvis ikke med Titanium, så i det mindste med Titaniums hovedaktionærer.

Man kunne desuden gætte på, at de næste skridt allerede har været lagt i et godt stykke tid, og at de på nuværende tidspunkt er ret klare.

Mens vi venter på fortsættelsen…

4 Synes om

For at vende tilbage til dette med indløsning/tegning. I S-Pankkis nye vedtægter for Boligfonden er der et punkt som dette:

https://dokumentit.s-pankki.fi/tiedostot/s-pankki-asunto-saantomuutos-fi-27032026

I det mindste fortolker Ässä denne regulering på samme måde som jeg, for ellers ville det under ingen omstændigheder kunne betale sig for fonden at lukke for tegninger, når der er lukket for indløsninger.

4 Synes om

Enig i det.

Men så er der punktet om likviditet. Hvis indløsninger i fonden begrænses, er tegninger stadig mulige. De 5 % er ikke lovbestemte. Det kunne tilsyneladende være endnu lavere. Med en stærk buffer og et godt cash flow kunne fonden holdes åben for tegninger i endnu længere tid.

Likviditetsstyringsværktøjer

Følgende fondspecifikke likviditetsstyringsværktøjer er valgt til brug for fonden:
indløsningsbegrænsning, forlængelse af varslingsperioden og indløsning in natura.
Ved indløsningsbegrænsning forstås en beslutning om at begrænse det samlede antal
indløsningsordrer, der udføres på indløsningsdagen.
Hvis det samlede antal indløsningsordrer på indløsningsdagen overstiger fem (5)
procent af fondens indre værdi (NAV), kan forvaltningsselskabet beslutte at begrænse de gennemførte
indløsninger til fem (5) procent af fondens indre værdi, hvis det er i fondens
andelsejeres interesse.

3 Synes om

Hoiva udbetaler resten af indløsningerne for H1/2024.

10 Synes om