Tikkurila -

Samma problem, men jag köpte tillbaka en del på kvällen. Problemet med Tikkurila är att handeln är så liten och om någon part vill “spy upp” en större mängd kan kursen snabbt dippa. Å andra sidan borde det finnas positiva drivkrafter nu, åtminstone på kort sikt. Dessutom verkade OP åtminstone i fredags vara intresserade av aktierna.

Jag tror att marknaden nu vill ha bakgrund till den goda lönsamheten och dess hållbarhet. Man kan väl säga att Tikkurila nu ses som ett cykliskt företag i en bra fas av cykeln. Om vi däremot skulle komma tillbaka till kategorin “defensivt kvalitetsbolag” från tidigare år, kan man tänka sig att priset med dessa specifikationer skulle vara något helt annat än nu.

1 gillning

Ja. Det är lätt att se, även med de nuvarande prognoserna, att aktien skulle kunna kosta ca 18 euro.

1 gillning

Företag har en kontinuerlig informationsplikt om alla faktorer som väsentligt påverkar aktiekursen. En vinstvarning ska också lämnas om företagets finansiella utveckling avviker från investerarnas befogade förväntningar. Även om detta är en lite diffus gräns, kan man alltså inte undgå skyldigheten att lämna en vinstvarning genom att inte ge riktlinjer.

6 gillningar

@Kroisos_Pennonen @Otto_N

Om Tikkurila kan ni diskutera här. Borde inte vara så svårt.

4 gillningar

Ja, mitt misstag. Men det är bra om vändningsföretagen väcker känslor :hugs:

Utöver att folk börjat hemmafixa mer, så inkluderar effekterna av corona nu också en stugköparboom, var på rubrikerna igår. Riktigt trevligt att det också börjar målas där! Och om distansarbetet ökar även efter coronan, som förutspått, så är det också riktigt trevligt för Tikkurila. Mer tid hemma och mer tid i stugan!

2 gillningar

Aktiemarknaden var väldigt uppmärksam på detta om man tittar på Byggmax kursutveckling. En ordentlig dipp i mars och sedan upp till ATH-nivå.

Det var förvånansvärt länge en uppfattning att alla andra byggmaterial sålde bra men inte (Tikkurila) färger.

Men när det gäller Tikkurila sammanfattas allt väsentligt i den sista meningen i Mäkinens tweet :grin: (obs. tweet 9.7)

Eftersom Tikkurila har underpresterat i åratal krävs mer än ett kvartal för att sentimentet ska vända. I väntan på det :thinking:

4 gillningar

Jag måste säga att detta är min första, åtminstone tillfälliga framgång, som enbart baserades på Inderes analytikers rekommendationer. Jag har dock läst dessa analyser i nästan två år nu. @Petri_Kajaani började rekommendera detta mycket tidigt under coronakrisen med ett kursmål på 11,50 euro. Valmöjligheterna i mars-april var många, men med uteslutningsmetoden var valet faktiskt ganska enkelt. En case som till stor del baseras på konsumentefterfrågan, vilket även en lekman har ganska lätt att förstå och ta till sig.

Nu förväntas en stark guidning i samband med Q2 (24.7), så att framgången inte bara blir en enda kvartal. Konsumentefterfrågan kan förväntas förbli god under juli-augusti, men den minskade efterfrågan från professionella och industriella kunder kommer att börja pressa någon gång, om det inte kommer goda nyheter från den sidan. Jag ser också fram emot råvaruprisdata i Q2-rapporten.

Det fanns normalt sett försäljningspress på lågomsatta aktier efter en positiv vinstvarning, då man tog hem vinster, men jag tror att åtminstone på gårdagens kursnivå, 13,70 euro, är det värt att överväga ytterligare köp. Om vi får flera framgångsrika kvartal i rad, kommer marknaden att börja prissätta detta med högre värderingsmultiplar.

Tillägg: @Otto_N, Mäkinen meddelade väl också att han köper större volymer i sådana situationer och att alla aktier inte är avsedda att stanna kvar länge i portföljen, så det är fullt möjligt att Mikko delvis orsakade försäljningspress under de första dagarna efter den positiva vinstvarningen.

1 gillning

Ja visst, det kan stämma. Min egen gissning är dock att Mikko förmodligen förväntade sig en lite starkare reaktion då överskridandet var så stort i förhållande till konsensus och kommentaren om att lätta på portföljen tydde på det, men jag vet inte.
Jag har själv handlat med Tikkurila sedan i våras, och på grund av dess låga omsättning har det blivit bra uppåtgående ben om någon råkar vilja ha aktien, och naturligtvis även tvärtom om någon säljer.

Tydligen finns det osäkerhet kring Tikkurila, men man skulle kunna tro att åtminstone ledningen är nöjd efter ett lyckat Q2, och detta borde också synas. Med andra ord kan det vara bra att ingen guidning ännu har getts. När det gäller vändningsbolag vore det bra om en så kallad positiv spiral kunde uppnås.
För Tikkurilas del skulle det kunna vara: förbättrade utsikter → bra guidning → bra siffror från juli och augusti från byggmaterialhandeln etc.

Jag vill även tillägga att jag följer många saker gällande Tikkurilas (och andras) investeringar, som t.ex. den tekniska bilden eller mäklarstatistik. Om det alltså verkar som att jag har fel är jag absolut beredd att justera min position.

Där är en liten bit av OP:s kommentarer från Tikkurila (sida 1/11) :slight_smile: De höjer riktkursen till 16 €.

6 gillningar

Tack, jag märkte också att de höjde målkursen men jag kan inte läsa de mer detaljerade kommentarerna.
Efterfrågesidan och framför allt hur lönsamheten ska upprätthållas i framtiden är enligt min mening nyckeln. Jag tycker att det finns osäkerhet kring båda dessa delar med den här aktiekursen.

Undervärderingen är fortfarande/återigen lägre än jämförbara bolag, och egentligen var det bara teknisk analys som höll kursen. Nu kan man se om den börjar återhämta sig mot mer normala multiplar efter att ha brutit den psykologiska gränsen (14€).

Likviditeten är usel, den lilla storleken är förstås en orsak till rabatten, men investerare kräver mycket och det är förstås rätt att kräva det av bolaget. Riktningen är rätt, men tron på den eviga bristen på omsättningstillväxt sätts verkligen på prov under svåra tider, och detta är också anledningen till den tråkiga utvecklingen av aktiekursen även efter en positiv vinstvarning.

Någon som har följt branschen bättre och längre kunde kommentera och förklara vad Tikkurila skulle kunna göra på den icke-organiska sidan, alltså förvärv? Balansen är i ordning, nu är det bara att gasa på ordentligt när man nu har en balansräkning!

Jag äger aktier i Tikkurila.

3 gillningar

Så går det till och det fanns/finns nog en större säljare där också.

Dessutom anser jag fortfarande att i fallet med Tikkurila ser man kanske mer på saken från den synvinkeln att företaget drog nytta av god efterfrågan och besparingar så att resultatet var en engångsföreteelse. Jag tror inte riktigt på det, men detta måste man säkert få synlighet för inför nästa större steg.

1 gillning

Jaha, Tikkurilas H1 ute, marknadsreaktionen är, ska jag säga dämpad :slight_smile: :https://classic.nordnet.fi/mux/web/analys/nyheter/visaNyhet.html?itemid=244369011&sourcecode=wkr

Tillagt: EPS var dock 0,61 euro under Q2 och totalt 0,70 euro under H1. Detta var till stor del redan känt på marknaden, men vägledningen är fortfarande dold (svag sikt). Dessutom nämns att konsumentefterfrågan normaliseras, det vill säga försvagas under resten av året. Resultatpresentationen kl. 13.00: https://www.inderes.fi/fi/videot/tikkurila-q220-pe-247-kello-1300

Tillagt 2: Jag hade förväntat mig lite skryt och lovord från Markkula om det utmärkta resultatet, men han lyfte mest fram hotbilder. Vägledningen återställdes nästan motvilligt :slight_smile:

Tillagt 3: Jag väntade inte på analytikerns kommentar utan köpte mer. Det finns naturligtvis hotbilder, särskilt för i år, men jag anser att Tikkurila mycket starkt fortsätter att vända resultatet och att kostnadseffektiviteten har förbättrats.

1 gillning

Vägledning för rörelseresultat etcetera kom, men väldigt vag.

2 gillningar

Berättade artikeln hur mycket oljeprisraset påverkade kostnaderna? Detta ger tillfällig hjälp, men fördelen kommer att tas ut mycket snabbt.

Precis så, vi har återställt riktlinjen gällande det justerade rörelseresultatet, men vi tar inte ställning till omsättningen.

Jag tyckte inte att det fanns något särskilt omnämnande av råvarupriser. Nåväl, analytikerna får fråga kl. 13.

Tikkurila verkar bli kvar i träsket igen, den svaga reaktionen fortsätter och nästa nyhet kommer om några månader? Företaget är säkert just nu, men det är nog onödigt att vänta sig en uppgång.

1 gillning

Jag undrar lite varför många höjde sina målkurs. Även utomhusmålning pågår, jag tror på en utmärkt Q3.