Thunderful Group

Jeg har forsøgt at finde noget hype på sociale medier om den igangværende IPO nævnt i overskriften, men der har været ret stille!? Så hvis nogen har tanker om dette, så lad os komme i gang!

4 Synes om

Du kunne have fortalt lidt om baggrunden i det mindste :slight_smile:

Hvilken branchefirma er der tale om, og hvad laver de osv. ?

6 Synes om

Her er en direkte kopi fra Nornet’s hjemmeside og videolinket.

Thunderful Group i korte træk.

Thunderful Group (" Selskabet " eller " Koncernen ") blev stiftet i 2019. Det opstod gennem en omstrukturering af virksomhederne Thunderful, Bergsala, Amo Toys og Nordic Game Supply, med det formål at skabe en ny stærk aktør inden for spiludvikling og distribution samt distribution af Nintendo-produkter, computerspil, spiltilbehør og legetøj.

Thunderful Group er til stede i alle segmenter af spilindustrien. Thunderful Group har hovedkontor i Göteborg og svenske lokale kontorer i Karlshamn, Kungsbacka, Malmø og Skövde samt internationale kontorer i Danmark, Norge, Storbritannien, Tyskland og Hong Kong. Thunderful Group udvikler, sælger og distribuerer underholdningsprodukter af høj kvalitet med fokus på spil baseret på Selskabets egne intellektuelle ejendomsrettigheder. Virksomheden er opdelt i to forretningssegmenter; Thunderful Games og Thunderful Distribution.

https://youtu.be/xAOs2EMNMug

Håber videolinket virker :slight_smile:

3 Synes om

Thunderful Group blev grundlagt i 2019. Det opstod gennem en omstrukturering af virksomhederne Thunderful, Bergsala, Amo Toys og Nordic Game Supply, med det formål at skabe en ny stærk aktør inden for spiludvikling og -distribution samt distribution af Nintendo-produkter, computerspil, spiltilbehør og legetøj.

CEO Brjann Sigurgeirsson præsenterer på REDEYE Gaming Day 2020:

https://www.nordnet.fi/fi/kampanjat/listautumisannit/thunderful-group

6 Synes om
4 Synes om

{“content”:“Ved første øjekast er svensk investerings-twitter relativt positiv overfor dette, men det skaber ikke nogen stor hype. Virksomheden har også meget distributionsforretning.\n\nHermed en analyse af virksomheden på svensk:\n\nhttps://spartacusinvest.blogspot.com/2020/11/thunderful-group-ipo-ett-nytt-embracer.html",“target_locale”:"da”}

3 Synes om

Forholdet mellem distributionssiden og spildelen er sandsynligvis grunden til, at der ikke opstår stor hype, og det smager mig godt.

I IPO-dokumenterne meddeles det, at alle kræfter fra IPO-midlerne samt pengestrømmene fra distributionssiden vil blive lagt i spildelen.

Allerede nu udgør spil 5% af omsætningen og 15% af driftsresultatet. (*REDIGERET fra 2019-resultatet)

Meget afhænger naturligvis af succesfulde virksomhedsopkøb. Næste år ser ud til at være det mest aktive år med hensyn til spiludgivelser.

8 Synes om

{“content”:“Et sted blev der skrevet om virksomhedens afhængighed af Nintendos distributionsaftale. Aftalen indgås for to år ad gangen, blev fornyet i april 2020 og kan opsiges af begge parter med et halvt års varsel.\n\nDog er aftalen altid blevet fornyet siden 1981, da Owe Bergsten fik den. Bergsten forbliver Thunderfuls største ejer gennem sit selskab.\n\nNedenfor er historien om Bergstens Nintendo-manøvre.\nhttps://www.ign.com/articles/2019/12/09/the-lie-that-helped-build-nintendo\n\nDet er svært at tro, at japanerne ville opsige aftalen, i hvert fald så længe Bergsten er involveret, personlige relationer synes stadig at være stærke ifølge historien.”,“target_locale”:“da”}

5 Synes om

Der kommer stærke Embracer-vibes fra dette sted. Er salget af Nintendo-spil og -produkter så en bonus eller et minus?

4 Synes om

Jeg ser distributionsforretningen som en god søjle, der kan bruges til at udvide spilforretningen og reducere risikoen for sidstnævnte, indtil tilstrækkelig størrelse og udgivelseshastighed er opnået.

Ulempen er selvfølgelig lavere marginer sammenlignet med spilbranchen.

Til sidst sælges distributionsforretningen? :person_shrugging:

4 Synes om

Jeg har nu læst noteringsprospektet (188 sider), og der er interessante navne inden for spiludvikling. Zoink (som Thunderful ejer 50%) har udviklet spillet “Lost in Random”, og EA har finansieret udviklingen. Når spillet udgives, får EA en andel af salget. Det fremgik dog ikke, hvad fordelingen af overskuddet er.

Spillet markedsføres i hvert fald på EA’s hjemmeside under “coming soon” spil, så der er under alle omstændigheder kontakter til større aktører, hvilket helt sikkert vil give dem anerkendelse? Der ser ud til at være andre større spiludgivelser på vej, Jurassic World Aftermath… Jeg er ikke selv spilekspert, men måske er der nogen, der ved mere?

https://www.ea.com/games/lost-in-random?isLocalized=true

2 Synes om

Thunderful ejer 100% af Zoink. Nu i november købte de også Station Interactive.

5 Synes om

{“content”:“Frisk artikel om virksomheden og IPO’en:\n\nhttps://www.gamesindustry.biz/articles/2020-12-01-steamworld-firm-thunderfuls-quest-to-become-aa-starts-with-an-ipo",“target_locale”:"da”}

3 Synes om

{“content”:“Ved første øjekast ser det ud til at være en ret interessant sag, og hvis jeg forstod det rigtigt, er prisfastsættelsen (især i den nuværende markedssituation) ret rimelig: værdi før udstedelse 2,7 mia. SEK og størrelsen af udstedelsen 1,3 mia. SEK, og hvis man ekstrapolerer 1-9/2020, giver det et overskud på 200 mio. SEK i år, hvilket betyder, at P/E kun ville være 20. Her får man næsten spiludviklingsaktiviteterne som en option, og det kunne man næsten betale for blot den nuværende rentable forretning. \n\nJeg må hellere undersøge dette lidt nærmere og måske tegne mig for en bid. Eller måske kunne @Aston_Livingstone også blive begejstret for at gennemgå dette til sin vækstportefølje ;)\n\nEDIT: Faktisk blev det nævnt her, at virksomhedens værdi efter udstedelsen kun ville være 3,4 mia. SEK (tilsyneladende er kun 57% af den 1,3 mia. SEK store udstedelse nye aktier(?)), hvilket får P/E til at falde til 17.\nhttps://www.affarsvarlden.se/ipo-guiden/bolag/thunderful-group”}

16 Synes om

Jeg gennemgik rapporterne i går og lærte om virksomheden overfladisk. Jeg nåede den samme konklusion (f.eks. P/E 20) som @SijoitusSeppo. Jeg bemærkede virksomheden på grund af det store potentiale i spiludviklingen, selvom den i øjeblikket er prissat næsten udelukkende ud fra den nuværende forretning. I et bear-scenarie får man kun den nuværende forretning, og i et bull-scenarie er spiludviklingen en jackpot. Jeg har tegnet en lille sum (men med stor vægt, da jeg er studerende) og har til hensigt at holde den i den langsigtede portefølje!

4 Synes om

Det virker interessant, og IGN-artiklen var god læsning. Jeg følger dette firma.

2 Synes om

Jeg er ekstremt interesseret. Efter lang tid er der et spilfirma, der har en form for “bagstopper”, og alt afhænger ikke af, om det næste spil, der udgives, er en succes. Årsagen til børsnoteringen er også helt troværdig.

Prissætningen i IPO’er er mildest talt helt i hegnet i disse dage, og det er også lige på grænsen med denne. Jeg forstår godt, at hvis markedet er varmt, så kommer man ind med en P/E20-vurdering. Det er nu gamet, og der er ikke rigtig noget at gøre ved det. Det er selvfølgelig positivt, at hvis man kom ind med en P/E på 10-15, ville man sandsynligvis blive overtegnet mange gange.

3 Synes om

En ret pæn vækst i omsætningen de seneste år!

Hvad mener andre om legetøjs- og distributionsbranchen, en trussel eller en mulighed? Spredte indtægtsstrømme er et stort plus, men hvis virksomhedens fokus er mange steder, er det ikke nødvendigvis en god ting.

2 Synes om

Det har både godt og skidt ved sig. På den ene side giver det decentralisering, på den anden side kan det aflede fokus. Men nu ser det ud til, at spiludvikling og væksten af den stadig er kernen i strategien. Så man kunne forestille sig, at hvis dette fortsat udvikler sig positivt, så vil distribution begynde at være en unødvendig sidegren, som man opgiver. Her burde man kende virksomhedens kultur bedre, en så lang historie med Nintendo kan påvirke meget, man ønsker at bevare gode relationer osv.

En P/E på 20 i dette marked, hvis man opnår 20-30% vækst i både omsætning og EBIT, kan dette på ingen måde betragtes som overpriset.

4 Synes om

Ja, det virker som en interessant nok sag til at deltage i emissionen. De første par måneder vil vise, om det bliver en lang eller kort beholdning :slight_smile:

Især hvis prisen sætter sig på det estimerede niveau.

Som nogen måske nævnte tidligere, vakte denne børsnotering ingen hype i Sverige, selvom det er en megatrend-branche. Selvfølgelig har svenskerne masser af disse på børsen :slight_smile:

En virkelig interessant sag med enorme vækstmuligheder, og ikke helt så rig eller fattig som mange andre vækstvirksomheder i branchen. Den nuværende spilportefølje er ikke særlig interessant, men investeringerne der er helt sikkert kun lige begyndt, som de også siger i noteringsinformationen.