Interessant diskussion opstod om Nintendo i en anden tråd, så lad os åbne en helt egen tråd for denne spilindustri-gigant.
Japanske Nintendo er et af verdens største spilfirmaer med et salg på omkring 15 milliarder dollars og en markedsværdi på over 60 milliarder dollars. Nintendo er en af de ældste aktører i spilindustrien og har vist sin evne til konstant forandring og tilpasning. På mange områder kan Nintendo betragtes som en af pionererne inden for spilindustrien. Virksomhedens historie går tilbage til 1889 som producent af spillekort.
Virksomheden er lidt speciel, idet den stærkt kombinerer hardware og software: Nintendo producerer sin egen hardware og sælger primært sine egne spil til denne hardware.
Investeringscasen blev præsenteret af @Visukinttu så koncist, at jeg ikke vil uddybe yderligere:
Virksomheden har faktisk over ti milliarder dollars i kontanter, hvilket gør den til Japans mest kontantrige virksomhed. I Japan er det dog også almindeligt at samle enorme krigskasser uden større brug. ![]()
Hvad angår værdiansættelsen, er P/E nu 15x, hvilket føles lavt i forhold til virksomhedens brands og indtjeningspotentiale. I de kommende år vil P/E dog stige til omkring 18x, hvilket heller ikke er uoverkommeligt for en virksomhed af denne kvalitet.
Målinger, der tager højde for nettokontanter, især min favorit EV/Sales, ligger på under 4x i de kommende år.
Her er Matthew Balls gode artikel om Nintendos kultur Nintendo, Disney, and Cultural Determinism — MatthewBall.co
Virksomheden blev også nævnt i Ates og min spilpodcast inderesPodi 81: Sukellus peliyhtiöihin (6.11.2020) - Inderes
Praktiske forhold: Nintendo kan fås som ADR på PINK SHEETs. Køb via Nordnet er nu normalt muligt, når man blot tager en videnstest. Det er også normalt muligt via mæglere som Lynx. Køb fra Tokyo er sandsynligvis også muligt via nogle mæglere, men så er minimumspartiet 100 aktier (en aktie er over 60.000 yen, dvs. ca. 600€ pr. stk.).