Nintendo Co., Ltd

Interessant diskussion opstod om Nintendo i en anden tråd, så lad os åbne en helt egen tråd for denne spilindustri-gigant.

Japanske Nintendo er et af verdens største spilfirmaer med et salg på omkring 15 milliarder dollars og en markedsværdi på over 60 milliarder dollars. Nintendo er en af de ældste aktører i spilindustrien og har vist sin evne til konstant forandring og tilpasning. På mange områder kan Nintendo betragtes som en af pionererne inden for spilindustrien. Virksomhedens historie går tilbage til 1889 som producent af spillekort.

Virksomheden er lidt speciel, idet den stærkt kombinerer hardware og software: Nintendo producerer sin egen hardware og sælger primært sine egne spil til denne hardware.

Investeringscasen blev præsenteret af @Visukinttu så koncist, at jeg ikke vil uddybe yderligere:

Virksomheden har faktisk over ti milliarder dollars i kontanter, hvilket gør den til Japans mest kontantrige virksomhed. I Japan er det dog også almindeligt at samle enorme krigskasser uden større brug. :smiley:

Hvad angår værdiansættelsen, er P/E nu 15x, hvilket føles lavt i forhold til virksomhedens brands og indtjeningspotentiale. I de kommende år vil P/E dog stige til omkring 18x, hvilket heller ikke er uoverkommeligt for en virksomhed af denne kvalitet.

Målinger, der tager højde for nettokontanter, især min favorit EV/Sales, ligger på under 4x i de kommende år.

Her er Matthew Balls gode artikel om Nintendos kultur Nintendo, Disney, and Cultural Determinism — MatthewBall.co

Virksomheden blev også nævnt i Ates og min spilpodcast inderesPodi 81: Sukellus peliyhtiöihin (6.11.2020) - Inderes

Praktiske forhold: Nintendo kan fås som ADR på PINK SHEETs. Køb via Nordnet er nu normalt muligt, når man blot tager en videnstest. Det er også normalt muligt via mæglere som Lynx. Køb fra Tokyo er sandsynligvis også muligt via nogle mæglere, men så er minimumspartiet 100 aktier (en aktie er over 60.000 yen, dvs. ca. 600€ pr. stk.).

30 Synes om

markeds værdien går nok i millionerne og milliarder fra hinanden :smiley:

2 Synes om

Undskyld! Jeg afslørede nu tydeligt mine kort, da jeg satte et par nuller for meget bagpå. Rettet.

2 Synes om

Jeg er nødt til at påpege Nintendos manglende kundefriendliness. Jeg vil starte med at sige, at Nintendos spil ofte er fantastiske, men hardwaren er fuldstændig overprissat i forhold til funktionerne.

1. Switch-controllerjoysticksene har en designfejl, som gør, at de til sidst begynder at “drifte”, hvilket betyder, at joysticket sender et kontrolsignal, selvom det ikke bevæges. Dette har været et stridspunkt i lang tid, hvor Nintendo benægtede problemerne i månedsvis. Til sidst indvilligede Nintendo i at reparere disse defekte controllere. Selvom Nintendo kendte til controllerproblemerne, valgte de at bruge de samme joysticks i Switch Lite-modellen. Controllerne i denne model er indbyggede, hvilket betyder, at hvis problemer opstår, kan du ikke bare skifte controlleren eller sende den ind til reparation under garantien. Hvis du vil løse problemet inden for garantiperioden, skal du sende hele din konsol ind til reparation. Overraskende nok kan du ikke gemme dine gemte spil fra Switch på anden måde end ved at bruge Nintendos betalte cloud-tjeneste. Til denne suppe kommer den nordiske importør, Bergsala, som ikke interesserer sig det mindste for de nævnte joystickproblemer. Det betyder, at Nintendos løfter om reparationer uden for garantien ikke gælder i Norden. Mere information findes på nedenstående link:
  1. Nintendo forbød i lang tid annullering af forudbestillinger af digitale spil. Virksomheden er blevet sagsøgt for dette flere gange, og til sidst besluttede de at tillade annulleringer en uge før spillenes udgivelse.
  1. Nintendo presser hver en krone ud af deres spilpatroner. Hvis det drejer sig om et lidt større spil, propper Nintendo det ind på en mindre spilpatron og kræver, at forbrugerne downloader resten af spillet digitalt. Nintendo har alle muligheder for at bruge større spilpatroner (i forhold til lagerplads) om nødvendigt, men også her presser de hver en krone ud af forbrugerne.

Ovenstående er blot nogle få punkter, der har irriteret mig som forbruger. Spillene er af høj kvalitet, men pengene presses ud af forbrugerne på alle mulige måder. Dette påvirker ikke investeringscasen, men min personlige respekt for virksomheden er faldet betydeligt.

Da der ikke findes tilsvarende konkurrenter til disse økosystemer, har Nintendo alle muligheder for at fortsætte deres forretning, presse hver en krone ud af det og diktere spillereglerne fremover.

11 Synes om

Man kan heller ikke købe Nintendo direkte via Nordea.

Jeg fandt dog ud af, at jeg var ejer af Nintendo via VanEck Vectors Video Gaming and Esports ETF, hvor Nintendo udgør omkring 6,5 %.

10 Synes om

{“content”:“På de svenske lister findes der et tracker-certifikat, der følger Nintendos kurs, og som man også kan tage stilling til:\n\n* ISIN JE00BJ7H8575\n* Handelsnavn AVA NINTENDO TRACKER\n\nSertifikaattilista - Käy kauppaa sertifikaateilla | Nordnet”}

6 Synes om

Hvordan fungerer udbyttebeskatning, hvis man køber Nintendo?

1 Synes om

Ifølge skatteaftalen trækker Mandatum 15 % i kildeskat, som normalt fratrækkes i den finske beskatning. Sådan er det i hvert fald ifølge kundeservice, jeg har endnu ikke modtaget udbytte fra et selskab med hovedkontor i Japan. Ved direkte køb på Tokyo-børsen skal man købe i serier af 100 aktier, hvilket naturligvis er upraktisk. Japanske selskaber foretager af denne grund ret ofte splits, hvis det er nødvendigt. Nintendos lukkekurs var dog i dag 51.680 yen, svarende til ca. 430 euro, så man skal have mindst 43.000 euro i kasse, når man køber direkte på Tokyo-børsen. Jeg har ikke prøvet at købe Nintendos pink sheets (rosa ark) hos Mandatum, men Sonys ADR-aktier kan man i hvert fald købe på NYSE i den mængde, man ønsker. Pink sheets (rosa ark) har også et højere mæglergebyr hos Mandatum, og 8 af dem svarer til 1 Nintendo-aktie på Tokyo-børsen.

6 Synes om

Kan man ikke købe Nintendo via Nordnet ved at ringe? Miten voin käydä kauppaa listaamattomilla osakkeilla? (OTC-osakkeet) | Nordnet

3 Synes om

https://twitter.com/GIBiz/status/1326486581386113024

2 Synes om

https://twitter.com/agoyal00/status/1324507478114009088?s=20

2 Synes om

Her gemmer jeg nogle interessante links og læsestof (& lytteoplevelser) om Nintendo, som jeg har delt på Twitter. Og Matthew Balls Nintendo-essay, som Verner allerede har delt, er fremragende og værd at læse.

https://www.cnbc.com/2020/04/12/the-failures-and-successes-that-kept-nintendo-relevant-for-130-years.html

8 Synes om

N fik en købsanbefaling fra en betalt tjeneste for noget tid siden..

1 Synes om

Jeg er selv en Nintendo-mand fra top til tå. Det er en skam, at man ikke kan købe den hos Nordea i Investor, ellers ville jeg have grebet den her i foråret med corona.

Nintendo er den mest risikable af spilkonsolfirmaerne, da hver konsol er helt unik, og modtagelsen kan være meget forskellig afhængigt af konsollen. Dette afspejles naturligvis også i aktiekursen. F.eks. var Wii en succes, men WiiU var en klar skuffelse. Sony er mere stabilt, da de altid udgiver den samme konsol med lidt bedre hardware.

8 Synes om

Jo, det kan man, til den normale ordrepris. Jeg tilføjede lige lidt i går @ 64 USD

Nintendo er en del af en større IP-portefølje, hvor jeg har samlet interessante virksomheder, der ejer indholdsrettigheder, som Disney, Remedy, Tencent, Sony…

Solide tal og en IP-portefølje som begrundelse. Gode vækstmuligheder.

7 Synes om

Sony og Microsoft har dog længe solgt selve konsolhardwaren med tab og har forsøgt at opnå profit gennem licensindtægter fra spil, mens Nintendo også har opnået profit fra selve enhederne.

4 Synes om

“Vi ser fortsat flere videospillere, der spiller i flere timer på tværs af flere enheder,” sagde Mat Piscatella, spilbranchenalytiker hos The NPD Group. “Vi kan forvente endnu et rekordkvartal i fjerde kvartal, i høj grad på grund af PlayStation 5- og Xbox Series-konsoller, der kommer på markedet med en af de hurtigst sælgende konsoller i amerikansk historie, Nintendo Switch.

https://www.npd.com/wps/portal/npd/us/news/press-releases/2020/q3-2020-us-consumer-spend-on-video-game-products/#.X6wDF5Zdts0.twitter

3 Synes om

Ups, jeg forstyrrede kaffe-rummet, da jeg ikke havde nået at opdage denne Nintendos egen tråd. Så her er et link… er det en industribred kollektiv tømmermænd, eller er der noget grimt skjult bag de pæne tal?

P.S. Jeg nåede allerede at fejre, at man kan ride til Tokyo med Mandatum, men 49000 dollars… helvede da :joy:

E: Det ser ud til, at man med Mandatum kun kan få adgang til Nintendo via Tokyo, hvilket betyder, at et minimum på 100 aktier er gældende. Udover Mandatum har jeg også en “fryserkonto” hos NON (til opbevaring af Hamlet og Metacon), naturligvis med maksimale gebyrer, da der ikke er handlet i lang tid… mon det er en tilstrækkelig grund til at finansiere det firma lidt mere :grimacing:

2 Synes om

Fra Degiro kan du købe Nintendo-aktier enkeltvis, parallelt noteret i Frankfurt.

“FRA | NTO | JP3756600007 | EUR | R”

6 Synes om

Som en, der selv spiller, og især som far til en 10-årig dreng, der spiller aktivt, er min stærke mavefornemmelse (eller, hvis man skal være finere, Peter Lynch-agtige observationer), at Nintendo har en ret stærk voldgrav, især hvad angår IP, i forhold til konkurrenterne (Microsoft har Halo, PlayStation har Last of Us, måske andre, men jeg kan ikke lige komme i tanke om dem). Desuden er investering i Microsoft eller Sony primært en investering i noget andet end spilsektoren.
Mario, Zelda og især Pokémon. Nintendo Switch er den mest brugte konsol i vores familie (og familien har en PS4, flere iPads, to high-end gaming-PC’er), og hver gang junioren sparer sine egne penge op, går de enten til fysiske Switch-spil eller indhold fra e-butikken. Når vennerne er på besøg, samles vi ret ofte omkring Nintendoen. Utroligt, hvordan en over 30 år gammel stereotyp italiensk blikkenslager stadig interesserer børn i 2020…
Mange af børnene i min venskabskreds virker til bare at være fans af… ja… Nintendo.
Efter min mening er Switch den bedste konsol fra den tidligere generation. Nintendo turde modigt gå sine egne veje og ikke gå i våbenkapløb mod konkurrenterne, ligesom med Wii.

Jeg tror faktisk, jeg vil købe Nintendo-aktier til min søns aktiesparekonto (OST) som julegave. Måske det vil tænde en større gnist for aktieopsparing hos ham :grinning:

25 Synes om