Jag har länge beklagat att detta företag inte har en egen tråd, så jag bestämde mig för att starta en nu. ![]()
The Trade Desk är världens största oberoende demand-side platform (DSP), som erbjuder annonsörer möjligheten att köpa digital annonsplats i realtid från olika kanaler. Företagets plattform använder avancerad dataanalys och artificiell intelligens för att förbättra inriktningen av annonskampanjer.
År 2024 var företagets omsättning 2,44 miljarder dollar och nettoresultatet 393 miljoner dollar. Rörelseresultatet är starkt och kassasituationen god. Kundlojaliteten är hög i företaget och företaget har vuxit väl internationellt. Trade Desk konkurrerar bland annat med Google och Meta, men utmärker sig genom transparens och teknologisk framsteg.
DSP är inte ett särskilt bekant begrepp för mig så jag frågade AI om det:
DSP (Demand-Side Platform) är en plattform som används inom annonsteknik, vilken gör det möjligt för annonsörer att köpa digitala annonser automatiserat och i realtid från olika kanaler – såsom webbplatser, mobilappar, streamingtjänster (som CTV), podcaster och andra digitala medier.
En DSP ansluter till flera ad exchanges och använder data – t.ex. användarnas surfbeteende, plats eller enhetsinformation – för att annonserna ska kunna riktas så exakt som möjligt till rätt målgrupper, vid rätt tidpunkt och på rätt plats.
Investerarperspektiv
The Trade Desk verkar i hjärtat av digital annonsering genom att effektivt koppla samman annonsörer och tusentals plattformar som erbjuder annonsutrymme online. Dessutom möjliggör dess teknik realtidsauktioner av annonser, datadriven inriktning och kontinuerlig effektiv optimering av annonskampanjer. Företaget drar nytta av digitaliseringens och det öppna internets tillväxt, dessutom stöder dess skalbara affärsmodell och starka kassa långsiktig tillväxt.
De största riskerna är kopplade till konkurrensen mellan teknikföretag, särskilt när det gäller slutna ekosystem som Google och Meta, som har gott om resurser. Även annonseringens konjunkturkänslighet och eventuella regleringsförändringar kan påverka efterfrågan. Företagets aggressiva tillväxt kräver kontinuerliga investeringar, vilket tillfälligt kan pressa lönsamheten. Marknaden är också tekniskt komplex och ständigt föränderlig.
Sammantaget erbjuder Trade Desk en relativt attraktiv kombination av tillväxtpotential, lönsamhet och teknologisk konkurrensfördel. Om trenden fortsätter att röra sig bort från slutna plattformar mot det öppna nätet, kan The Trade Desk vara en av de största vinnarna i omfördelningen av “annonseringspengarna”.
Läsning
Hämtat 29.3.2025
2024
2024/Q4