Magnite – från skuggor till ljus

När man tänker på digital annonsering tänker man på Facebook. Google. Amazon. Amerikanerna använder uttrycket “walled gardens”. Det handlar om att dessa stora aktörer behåller användardata och information för sig själva, eller åtminstone ser till att de får ut mest nytta av den.

Magnite är ett företag vars verksamhetsområde är annonsteknik (advertisement technology). I vissa källor listas det även som en reklambyrå, i andra som ett kommunikationsföretag. Förvirringen kan också bero på företagssammanslagningen som slutfördes sommaren 2020 (The Rubicon Project och Telaria = Magnite).

Produkten är “specialized CTV technology and platform”. Magnites kunder förlitar sig på att företaget kan spara pengar och effektivisera deras kommersiella kommunikation, till exempel genom att minska överlappningar, onödiga upprepningar och rikta rätt budskap till rätt publik via rätt enhet. Amerikaner överger sina dyra kabelabonnemang och istället kommer Connected TV (CTV), som i USA betyder till exempel Roku, Apple TV, vanliga smarta TV-apparater.. det finns många alternativ, förmodligen kan spelkonsoler också räknas in här.

Jag öppnar den här tråden eftersom det sedan hösten har stärkts en uppfattning på internet om att Magnites år 2021 kommer att bli starkt, eftersom man tror att det kommer att växa både när det gäller affärer och dra nytta av förändringar relaterade till teknik, politik och bransch.

1. Politik

Google och Facebook är ständigt under myndigheternas lupp. I torsdags kom nyheten att Trumps vänner i Texas anklagar dem för att ha konspirerat på annonsmarknaden. Det återstår att se om anklagelserna kan bevisas i domstol, men det finns anledning att tro att om det uppstår sprickor i murarna på dessa “muromgärdade trädgårdar” (walled gardens), har Magnite bara att vinna.

1. CTV växer ändå

Q3-rapporten som kom i november är positiv läsning. Debt-to-equity är 0,13; såvitt jag förstår är det en ganska låg siffra. Ett nollresultat är ett normalt resultat om tillväxten fortsätter. Början av året var svår, men nu verkar fusionen och corona vara bakom oss.

https://www.businesswire.com/news/home/20201117006225/en/Magnite-CTV-Business-Sees-Strong-Growth-Year-Over-Year-Driven-By-Increasing-CTV-Viewership-Addressable-Advertising-and-Strong-Marketplace-Demand

magnite_revenue_growth

1. Oberoende

Magnite kommer alltid ihåg att berätta hur de är ”world’s largest independent sell-side platform for every channel and format”. På båda sidor av ad exchange finns skepsis mot jättarna och till exempel nyheten från i torsdags minskar inte misstankarna.

Jag missade helt riskerna nu, men visst finns det sådana också. Konkurrenter finns det säkert gott om. Vi återkommer till dem senare, det tog oväntat lång tid när jag försökte förklara för mig själv på finska vad företaget ens gör. Förhoppningsvis går det bra för företaget ändå, det är verkligen pinsamt om man öppnar en egen tråd och sedan vill amerikanerna inte längre annonsera någonting. Jag äger aktier.

Här är Financial Highlights Q3 2020:
https://investor.magnite.com/static-files/d638243b-71a0-4d5d-ab9b-92b45b45c19e

Edit: meddelandet har korrigerats för att undvika förvirring

12 gillningar

Jag läser det ursprungliga inlägget och förstår inte själv vad det står. Låt oss försöka så här:

$TTD, det vill säga The Trade Desk, har ökat med en miljon procent i år. Det fungerar också inom CTV-annonsering, men det är inte $MGNI Magnites konkurrent, det är en motpart eller på en annan sida Bild från Wikipedia.

Trade Desks kunder är annonsörer som Pepsi, Magnites kunder är plattformar där annonsering sker, som Disney. Folk tror att eftersom det mest kända företaget inom DSP är värt cirka 40 miljarder dollar, kan det mest kända företaget inom SSP inte bara vara värt ett par miljarder dollar. Kanske är det därför också en analytiker vid namn Susquehanna på fredagen den 18 december gav en köprekommendation och ett prismål på 30 dollar.

Även om Magnite och de stora teknikföretagen inte är direkta konkurrenter, tror anonyma internetanvändare att alla problem som dessa monster, som driver sina egna ekosystem, stöter på, på något sätt kommer att gynna de mindre aktörerna. Detta är spekulation, vi kan inte med säkerhet veta om små och smidiga företag kommer att dra nytta av att större företags verksamhet blir svårare av en eller annan anledning.

Redigera:

Ju mer man tittar på de ekonomiska siffrorna, desto sämre ser de ut. Högvattnet lyfter dock alla fartyg, och när lågvattnet kommer sitter värdeinvesteraren på stranden och stirrar på nakna människor. Magnite kommer att göra avskrivningar i minst fem år till. Detta påminner om Nokias företagsförvärv. Skillnaden är dock att åtminstone tills vidare vill någon köpa Magnite-aktier.

Allt hopp är dock satt till den snabba tillväxten i CTV-segmentet. För närvarande utgör det 18% av omsättningen, medan mobil- och datorandelen tillsammans är 82%. Min helt amatörmässiga åsikt är att aktien är helt övervärderad och att värderingen inte har någon logik, men eftersom ingen förstår vad företaget gör och jämför det direkt med The Trade Desk, kan det bli ytterligare uppgångar. Dessutom har Motley Fool tagit på sig att haussa Magnite.

Den här bilden säger dock mycket:

5 gillningar

Det är svårt att uppskatta företagets tidigare och framtida tillväxt, eftersom siffrorna är oprecisa på grund av att de gamla siffrorna ofta är från Rubicon Project, eftersom Telaria integrerades med det och först då byttes företagets namn till det nuvarande. Jag kan inte heller påstå att jag är expert på den amerikanska CTV-annonsmarknaden, så vitt jag vet visas inga annonser alls på exempelvis Disney±tjänsten, men på exempelvis Hulu-tjänsten finns det. Discovery Channel, en ny kund, använder också annonser i sin tjänst.

Annons- och marknadsföringsbranschen är inte heller riktigt öppen för utomstående. Om någon lägger in en annons i en lokaltidning är syftet att människor ska se den produkt som annonseras, inte vem som beställt eller lagt in annonsen på sidan.

Här är några prognoser, men det är viktigt att komma ihåg att det finns andra företag i branschen. Det finns också många olika typer av enheter, men detta är ingen “winner takes it all”-marknad. Här kan det finnas flera vinnare. Branschens fragmentering kan också vara en utmaning, inte bara en möjlighet. Ingen kan riktigt säga var marknaden börjar och slutar, eller sätta siffror på den.

https://www.acquisio.com/blog/agency/connected-tv/

Antalet enheter växer inte mycket per år, men pengarna som läggs på reklam kommer sannolikt att öka. Pengarna följer publiken, som rör sig bort från vanlig TV, utöver organisk tillväxt.

Roku är aktiv på båda sidor av ad exchange och deras verksamhet har gått bra i år. Bilden är från denna artikel:

2 gillningar