Jeg har længe beklaget, at dette selskab ikke har sin egen tråd, så jeg besluttede at oprette en nu. ![]()
The Trade Desk er verdens største uafhængige demand-side platform (DSP), som giver annoncører mulighed for at købe digital annonceringsplads i realtid fra forskellige kanaler. Virksomhedens platform udnytter avanceret dataanalyse og kunstig intelligens til at forbedre målretningen af annoncekampagner.
I 2024 var virksomhedens omsætning 2,44 milliarder dollars og nettoresultatet 393 millioner dollars. Driftsmarginen er stærk, og likviditeten er god. Kundeloyaliteten er høj i virksomheden, og den er vokset godt internationalt. Trade Desk konkurrerer med bl.a. Google og Meta, men adskiller sig ved sin gennemsigtighed og teknologiske fremskridt.
DSP er ikke et særlig kendt begreb for mig, så jeg spurgte AI’en om det:
DSP (Demand-Side Platform) er en platform, der anvendes inden for annonceringsteknologi, og som giver annoncører mulighed for at købe digitale annoncer automatisk og i realtid fra forskellige kanaler – såsom hjemmesider, mobilapps, streamingtjenester (som CTV), podcasts og andre digitale medier.
En DSP forbinder sig med flere ad exchanges og bruger data – f.eks. brugernes browseradfærd, placering eller enhedsinformation – for at annoncerne kan målrettes så præcist som muligt til de rigtige målgrupper, på det rigtige tidspunkt og det rigtige sted.
Investorperspektiv
The Trade Desk opererer i kernen af digital annoncering ved effektivt at forbinde annoncører og tusindvis af platforme, der tilbyder annonceringsplads online. Deres teknologi muliggør desuden realtids “auktioner” af annoncer, datadrevet målretning og kontinuerlig effektiv optimering af annoncekampagner. Virksomheden drager fordel af væksten inden for digitalisering og det åbne internet, og dens skalerbare forretningsmodel samt stærke likviditet understøtter langsigtet vækst.
De største risici er relateret til konkurrencen mellem teknologivirksomheder, især fra lukkede økosystemer som Google og Meta, der har rigelige ressourcer. Annonceringens konjunkturfølsomhed og potentielle lovgivningsmæssige ændringer kan også påvirke efterspørgslen. Virksomhedens aggressive vækst kræver løbende investeringer, hvilket midlertidigt kan presse rentabiliteten. Markedet er også teknisk komplekst og i konstant forandring.
Samlet set tilbyder Trade Desk en relativt attraktiv kombination af vækstpotentiale, rentabilitet og teknologisk konkurrencefordel. Hvis trenden fortsat bevæger sig væk fra lukkede platforme mod det åbne net, kan The Trade Desk være en af de største vindere i omfordelingen af “annoncemidler”.
Læsestof
Udtrukket 29.3.2025
2024
2024/Q4