Købte/solgte netop nu (Del 8)

Jeg åbnede en startposition i The Trade Desk. :slight_smile:

Jeg oprettede en tråd til den i marts 2025: LINK

Her er mit seneste overvejelser om selskabet, som kan findes i den pågældende tråd: LINK

Jeg havde fulgt The Trade Desk længe før oprettelsen af den tråd, men kun fulgt med, fordi der ikke bød sig en købsmulighed. Aktiekursen er faldet “pænt” set med en købers øjne, så jeg greb chancen. :slight_smile:

Sidste år i starten af året kom TTD faktisk med en kedelig guidance og advarede om aftagende vækst, hvilket skræmte markedet en del. Derudover fik Amazons indtræden på markedet for annonceplatforme investorerne til at panikke, måske delvist uden grund.

Som jeg også nævnte i tråden, mener TTD-aktionærerne i hvert fald, at aktien er decideret uforskammet billig – nå ja, den slags støder man ofte på i engelsksprogede virksomhedsrelaterede tweets på X. Men ofte gentager disse “bulls” og andre skribenter visse ting, som fungerer godt i virksomheden, for eksempel kundefastholdelse, en stor kassebeholdning der giver sikkerhed og muligheder, og selvfølgelig det faktum, at virksomheden er i en vækstbranche.

Virksomhedens meget roste AI-baserede Kokai-platform hjælper tilsyneladende annoncørerne med at optimere ordentligt. The Trade Desks kunder, altså annoncørerne, sparer penge med Kokai, og derudover får de præcis det, de især ønsker, nemlig den rette synlighed (red. anm. reklamesnak). TTD satser også på sit eget identifikationssystem, som giver virksomheden en position som en uafhængig aktør… Google og Amazon er derimod mere lukkede. :smiley:

Mange, der har investeret i virksomheden, tror på TTD-platformens åbenhed og markedslederskab. Jeg har ikke selv erfaring med den, men ud fra hvad jeg forstår og har læst, skulle det være et praktisk værktøj (jeg ved det som sagt ikke, jeg har ikke prøvet det :slight_smile: ), og så har det angiveligt smarte “realtidsauktioner”, og generelt den måde man får eksponering på forskellige steder via TTD. De førnævnte konkurrenter befinder sig derimod mere i deres egne lukkede miljøer, måske med mindre fokus på at optimere kundernes – i dette tilfælde annoncørernes – ønsker og behov.

Bag kursfaldet ligger blandt andet disse giganter, som har deres egne “kanaler”, men som tidligere antydet fungerer TTD mere som en “neutral formidler”, der – i hvert fald ifølge virksomheden og dem, der hyper aktien – fokuserer på at varetage annoncørernes interesser i det “åbne internet”.

Virksomhedens indtjeningsmodel er primært baseret på servicegebyrer fra det “annoncebudget”, der flyder gennem platformen. :slight_smile: Tallene ser gode ud – på en måde… billig, hvis man tror på det, og dyr, hvis man ikke gør… :sweat_smile:

25 Synes om