När jag läste det här kom jag att tänka på om det skulle vara någon mening med att skapa en egen tråd för utvecklingen av autonom körning?
Det finns fler aktörer på det fältet än Tesla och även i den här tråden flyttas diskussionen ibland till andra företags verksamhet.
Naturligtvis berör allt detta även Tesla till viss del.
Jag håller också med om att Teslas investeringscase just nu främst handlar om bilar, och det är vad jag skrev i slutet av min förra kommentar ovan
Problemet kan vara följande
Huvudargumentet för Teslas värdering verkar vara “Tesla är inte ett bilföretag utan ett teknikföretag”
Elon Musk kommenterar Tesla på ett mycket tekniskt sätt. Om man tittar på den senaste intervjun med Lex Fridman, säger Elon att FSD kommer att vara i produktion inom ett år och gör andra tekniska påståenden
Kanske har Elon Musks kommentarer lett till att kommentarer från Tesla-fans på flera sociala medieplattformar är mycket tekniska. På Youtube-kanalen Dave Lee Investing förs regelbundet mycket djupgående tekniska diskussioner. Huvudargumentet verkar vara att Tesla är överlägset alla andra när det gäller FSD
I praktiken leder detta till den här typen av diskussioner på diskussionsforum
Tesla Bull “Lidar är värdelöst, det säger Musk också”
Tesla Bear “Om bilen har Lidar, fungerar den på nivå 4”
Tesla Bull “Lidar kräver en HD-karta och bilen kör som på räls, så fungerar även Waymo. Tesla bygger på AI, inte HD-karta och lidar”
Om man korrigerar dessa uppfattningar leder det till en ganska teknisk diskussion, som Elon Musk använder som ett centralt marknadsföringsmedel
Men Teslas investeringscase är främst kopplat till försäljningen av Tesla-bilar, så i den meningen kanske diskussionen borde hållas i det sammanhanget
Om FSD och dess utveckling diskuterades i en egen tråd skulle diskussionen kunna vara mer konstruktiv. Här på Teslas sida övergår narrativet väldigt ofta till tjurarnas och björnarnas gräl i sandlådan.
Här är tråden för en generisk FSD-diskussion. Ursäkta att det tog en evighet att skapa den, trots att den tidigare har föreslagits av åtminstone @DayTraderXL och om jag minns rätt @JukkaM – nu är den äntligen öppnad!
Kan man inte dela med sig av dessa personliga erfarenheter någon annanstans?
Forumets policy är att inte ens rapportera om röriga gångar som observerats under ett Puuilo-besök i det aktuella företagets tråd längre, så jag tycker det vore logiskt och önskvärt för läsbarheten i denna tråd att dessa enskilda serviceärenden rapporterades någon annanstans?
Jag blir åtminstone inte förvånad över att någon har problem med sin bil i -25 grader, och det har inget att göra med investeringscaset.
Jag håller med föregående, vi har en ganska ny tråd just för detta:
Det här med att “(el)bilen frös i kylan” skulle vara intressant om vi kunde få någon statistik för att bedöma deras relativa antal i hela tillverkarens bilpark i den nordliga regionen. När man tittar på kommentarerna i tråden “Bil – ett hinder för att bli rik” så är det inte enbart en Tesla-fråga. Även om det nu ger intrycket att den här kyltestningen inte har gjorts lika mycket som hos konkurrenterna…
Den här artikeln har en ganska intressant ton. Granskas Tesla eller legacy premium-märken under ett noggrannare förstoringsglas?
Hur som helst kommer alla märken att ha enskilda sämre exemplar från produktionen. Teslas strategi är åtminstone att satsa på enkelhet och därmed mindre fel i sina bilar. Statistiken kommer till slut att berätta hur det ligger till, inte enskilda fall.
Dave Lee hade återigen en mycket bra intervju. Gästen var Pierre Ferragu från New Street Research.
Dave Lee kommenterar intervjun på Twitter:
“Hans bull case sammanfattat i en mening:
Tesla är ett startup på 1 biljon dollar med bara 1% marknadsandel.”
Detta motiverar inte riktigt bull-scenariot enligt mig, utan visar snarare hur hausseartad marknaden är för Tesla. Lite som att säga att Rivian är en startup värd 70 miljarder dollar med 0% marknadsandel.
Och i den här tråden är det nog bra att säga att jag varken är en bull eller en bear när det gäller Tesla, utan en intresserad åskådare som sitter på stängslet
Medan analytiker förväntar sig 2 miljoner enheter från Tesla under 2022, tror de att när Berlin- och Austin-fabrikerna är fullt uppe i varv, kommer Teslas globala installerade kapacitet att närma sig 3 miljoner enheter. Teslas Berlin- och Austin-fabriker tros ha en betydligt högre kapacitet än både Fremont och Shanghai. “Men med tanke på fortsatta problem med leveranskedjan skulle vi tillämpa en rimlig grad av försiktighet när det gäller upprampningstakten för båda de nya anläggningarna i år. Oavsett verkar det som att efterfrågan inte kommer att vara ett problem för Tesla under 2022”, sa de.
Rivian är fortfarande ännu mer en startup Rivian har egentligen inte tillverkat bilar i serieproduktion ännu (1015 st. år 2021).
Som en allmän kommentar kan man säga att när det gäller ett tillväxtföretag är det bättre ju mer “runway” det finns kvar för tillväxt. Mer specifikt var Ferragus poäng att Tesla är en mycket lönsam och snabbt växande tillverkare vars tillväxt inte hotas och som dessutom har en enorm tillväxtpotential kvar. “Tesla came out of nowhere to produce 1% of cars (runrate) in 100 year old industry by just innovating on manufacturing cars”. Ferragus fundering var snarare “who’s gonna take the other 75% of the market (in 2030…?)”. Ferragu sa också att investerare inte förstår detta.
Senare i intervjun nämner han Apple som ett moget företag som inte längre har samma tillväxt kvar. Det mesta av försäljningen är ersättningsförsäljning.
Men om man säger att det är bra att företagets värde är 1 biljon och marknadsandelen är 1 %, skulle investeringscaset vara dubbelt så bra om företagets värde var 2 biljoner och marknadsandelen var 1 %? Jag tycker inte det, och det var alltså min poäng.
Teslas lönsamhet bygger till stor del på att de i princip bara tillverkar två bilmodeller, och även deras konfigurerbarhet är ganska begränsad. På så sätt håller Tesla produktions- och servicekostnaderna nere. Nya modeller kommer naturligtvis säkert.
Jag är själv spänd på CyberTrucks öde. Det verkar finnas efterfrågan på den, men kommer Tesla att lyckas tillverka den med god marginal. Tesla måste bygga bilens produktionsprocess från grunden och det har nog kommit överraskningar, eftersom bilen har försenats så mycket. De kan inte begära hur mycket som helst för den, eftersom konkurrenternas modeller kommer ut på marknaden före CyberTruck, och konkurrenterna har “tvingats” ta en del av elbilsmarknaden.
Tesla kommer att få bygga ytterligare 2 000 Model Y i Grünheide utöver de första 250 Model Y från ett tidigare förhandsgodkännande, enligt det nya dokumentet.
Enligt rapporter var Tesla inte nöjda med resultaten från de första 250 Model Y som byggdes i Grünheide och har därför ansökt om ytterligare ett förhandsgodkännande för dessa 2 000 enheter parallellt med det slutliga godkännandet.
Är inte en framtida marknadsandel på 75 % redan inbakad i priset? Företaget är ju mer värdefullt än de 10 största biltillverkarna med marknadsandelar tillsammans
Vad händer med aktiekursen om marknadsandelen blir “bara” 70 procent i framtiden?
Siffrorna är naturligtvis tagna ur luften, men poängen är tydlig. Med dessa värderingsnivåer måste Tesla bli en helt suveränt ledande biltillverkare. Om det inte händer så är det en tråkigare sak för investeringscaset.
Och var kommer de nästa drivkrafterna för aktiekursen ifrån, när det nu redan accepteras på värderingsnivåerna att marknadsledarskapet är en garanterad sak. Det är då ekosystemet och robotaxin antar jag.
Favoritbilarna bland amerikanska “rednecks” är Ford F-150, Chevrolet Silverado 1500, GMC Sierra 1500, Nissan Titan, Toyota Tundra, Ram 1500 https://www.forbes.com/wheels/news/shoppers-snap-up-pickup-trucks/ Både Ford, GM och Lucid har släppt sina egna elektriska versioner av pickuptruckar, som i Finland dock klassas som lätta lastbilar.
Teslas CyberTruck kommer säkert vid rätt tidpunkt. Teslas mål är inte att sälja CyberTruck till stadsmänniskor, utan just till dessa “rednecks” och låta både Ford, GM och Lucid i lugn och ro skapa e-Truck-marknaden. På så sätt kommer Tesla att äta upp marknadsandelar från traditionella Ford, GM, GMC, Nissan, Toyota och Dodge och skämma ut både Ford, GM och Lucid på elbilsmarknaden.
Du menar nog Rivian, inte Lucid. Lucid tillverkar lyxsedaner. Rivian skulle jag klassa som en eTruck, liksom kanske även Hummer EV. Med eTruck menar jag en truck designad för stadsbor.
Men Ford F-150 Lightning är en ganska konservativ version av ICE F-150, så den riktar sig verkligen till de där “rednecks”. Liksom Chevrolets Silverado, som borde finnas på marknaden 2023.
Men CyberTruck är ett intressant fall. Kommer den att tilltala “rednecks”? Kanske är det snarare stadsbor som har förbeställt den?
EV Truck-marknaden kommer att bli ganska blodig 2023 när alla tillverkare får sina egna EV-versioner i produktion.
2022 kommer att bli ett triumftåg för Tesla Model Y i USA. Europa ser också lovande ut om Berlin-uppstarten lyckas.
Kina är det stora frågetecknet. Kommer Tesla att kunna sälja sin Shanghai-produktion i Asien, när Geelys Zeekr, NIO, XPeng, Li och BYD samtidigt får sina nya modeller i full produktion. Jag gissar att prissänkningar inte kan undvikas. Det kan till och med vara så att hela produktionen inte kommer att tas upp av marknaden.
Japp. Teslas lönsamhet påverkas mycket av att de har ett begränsat modellutbud, vilket gör att produktionen kan effektiviseras och växa snabbare. En del av lönsamheten kommer också från att mycket av den produktion som vanligtvis är outsourcad finns inom Tesla. Teslas organisation kan också effektivt utveckla bättre, snabbare och billigare sätt att göra saker.
Vi fick en viss inblick i produktionseffektiviteten jämfört med äldre modeller när Diess nämnde att Tesla tillverkar en bil på 10 timmar, medan det tar dem, på Volkswagen, 30 timmar.
När det gäller Cybertruck har Tesla garanterat utmaningar med att få upp produktionen till den nödvändiga nivån. Att göra helt nya saker är svårt. När problemen med att öka produktionen har lösts, borde kostnaderna för att tillverka själva bilen vara betydligt lägre jämfört med traditionella tillverkningsmetoder. Därför var de ursprungligen tillkännagivna priserna så låga.
Vad gäller förseningarna för Cybertruck, Semi, etc., finns det ett enkelt svar. Tesla har för mycket efterfrågan. De måste fokusera på att öka produktionen av modell 3 och Y. Problemet är både personalresurser och tillräcklig tillgång på batterier. Dessutom begränsar chipbristen produktionen och har därmed logiskt försenat produktionsstarten för nya modeller.
För närvarande verkar det dessutom som att betydande produktionsvolymer av Fords och Rivians pickuper inte är att vänta på ett tag. Båda dessa verkar också ha försenats. Hur som helst är de amerikanska pickup-marknaderna enorma. Ford kommer förmodligen att ta försäljning från sina egna F-150 ICE-modeller, men Rivian och Tesla kommer också att ta dem från ICE-bilar och inte från varandra. Så det finns ingen “tvång”.
Nej, om andra variabler förblir desamma, definitivt inte Ferragus kommentar kan ses som en väckarklocka för investerare som han talar till och som är oroliga för Teslas värdering. Teslas marknadsvärde är absolut högt, men i förhållande till Teslas potential är det INTE högt. Teslas TAM (Total Adressable Market) är bara så stort att det redan är värt vad det är med en marknadsandel på 1%.