{“content”:“Dessa värderingar har förvärrats under denna kris. Kurserna för traditionella tillverkare har sjunkit, medan Tesla har hållit stånd. Nu kan även Ford läggas till i listan. Om Tesla har en rejäl uppgångsdag kan även Toyota läggas till.
När Tesla når 1000$ kan "alla andra" tillverkare läggas till i listan.\n\nNuvarande marknadsvärden:\n- Ford 22 miljarder, Daimler 34 miljarder, Volkswagen 68 miljarder och BMW 32 miljarder.\n\n- Tesla 151 miljarder\n\nVisst bromsar denna kris elbilarnas intåg på marknaden, och oljepriset har länge styrt marknaden för att nya teknologier inte ska ta över för snabbt. Förmodligen kommer konsumenterna återigen att föredra diesel- och bensinbilar när oljepriset är lågt.”,“target_locale”:“sv”}
{“content”:“Jag måste lägga till mitt strå till stacken. När man funderar på vad Teslas konkurrensfördel består av kommer tre faktorer att tänka på:\n- Ett kontroversiellt och känslomässigt varumärke. Hatarna hatar verkligen mycket, och å andra sidan är fansen riktigt hängivna. De bästa varumärkena är sådana här (jfr Nike, Trump eller Cheek)\n- Supercharger-nätverket, som när det expanderar ytterligare, främjar elektrifiering av bilar\n- Data insamlad från bilarnas sensorer. Företaget har samlat in data från dessa sensorer, som möjliggör självkörande, i flera år. Denna ackumulerade data främjar en högre grad av autonomi, eftersom många av de mer sällsynta fallen redan har registrerats av sensorerna.\n\nEtt intressant företag som väcker känslor. Värt sin värdering om Musks löften om autonomi skulle hålla. Men historiken i detta avseende är usel, så Tesla tillhör kategorin ”följ för underhållningens skull” som företag.”,“target_locale”:“sv”}
Generellt använder Tesla-bulls produkten själva och bears gör det inte. Jag rekommenderar det som en av synvinklarna. Ballmer borde också ha pillat och använt iPhone i några veckor, för att inte tala om Ollila. Många skeptikers åsikt har ändrats när de har bekantat sig med produkten, och pojkens/flickans nya Tesla har också räddat kassan för någon stor blankare.
{“content”:“Analytikernas EPS-prognoser (konsensus) har träffat ganska dåligt under de senaste kvartalen. Endast Q2/19 och särskilt Q4/19 träffade relativt väl. Visst kommer Q2/20 också att vara fel och Tesla kommer att överraska positivt, som hände med Q1/20. Det skulle samtidigt också kunna innebära att företaget går in i S&P 500-indexet.\n\n
”,“target_locale”:“sv”}Det var en intressant video om Teslas kommande lastbilar. Inom transportbranschen är det kostnaderna som avgör allt, och om Semi (2021?) visar sig ha betydligt lägre driftskostnader (t.ex. knappt något underhåll) än gamla dieselbilar, är det inte svårt att förutse hur transportföretagen kommer att besluta. Kanske kommer även FSD-systemet i framtiden att ge stora besparingar i personalkostnader, men tiden får utvisa. En stor betydelse har även lastbilens livslängd, som för Semi är mycket längre jämfört med gamla dieselbilar.
I videon fanns också en intressant kommentar om Cybertruck, nämligen att 650 000 förbeställningar har gjorts! En galen mängd, när man jämför med Teslas produktionsmål på 500 000 bilar i år. Dessutom slängde videons skapare fram en ganska bra idé. En skåpbilsversion av Cybertruck skulle också vara mycket billig i driftskostnader, och när det i videon nämndes att 12 miljoner skåpbilar säljs i USA, är marknaden verkligen stor.
När man tänker lite så kan det omöjligt stämma med 12 miljoner.
\u003e Videon innehöll också en intressant kommentar om Cybertruck, nämligen att 650 000 förbeställningar har gjorts! Ett galet antal jämfört med Teslas produktionsmål för i år på 500 000 bilar.
Angående dessa siffror bör det noteras att en förbeställning av Cybertruck kostade 100 dollar, som Tesla återbetalar om beställningen avbryts. (How to Order the Tesla Cybertruck - Business Insider). Man borde därför snarare tala om intresserade än beställare.
Med en 10-sekunders googling är den amerikanska skåpbilsmarknaden i storleksordningen 250-450k/år. Det genomsnittliga priset för en skåpbil har varit 22-25k USD.
Pickuper har sålts i 2,5M-3M/år de senaste åren, med ett genomsnittligt pris på cirka 30k USD. Uppenbarligen är Cybertrucks startpris 40k USD och med AWD (All wheel drive) 50k USD. Jag skulle inte bli förvånad om några Cybertruck-beställare avbokade sin kostnadsfria förhands-“beställning” (Här har jag från början undrat hur stor del av de 500k beställningarna som är äkta och i vilken utsträckning de är organiserade bottar av fanboys (eller företagets eget marknadsteam)?).
Dessa 12M skåpbilsmarknader låter i mina öron som ganska stora maktfantasier. Verkar vara en ganska optimistisk kille. En video med titeln “Tesla to sell electricity” (jag tittade inte) börjar redan låta som att fanboys snart kommer att räkna ut hur Teslor drivs med Teslas el, och genererar biljoner…
Fantastiska kommentarer i videons kommentarsfält igen förresten. Även Montreals gator sägs vara så sotiga att Tesla skulle rädda dem. Det skulle också finnas ett behov av Teslabussar!
Det stämmer inte, när det gäller skåpbilar. Man måste vara noggrann med termerna, alltså när jag skrev skåpbil, borde jag ha skrivit light truck, av vilka 12 miljoner säljs årligen i USA. Ursäkta alltså min “översättningsmiss”.
I kategorin light truck ingår förutom skåpbilar även mycket annan utrustning för distributionslogistik:
“Inget efterfrågeproblem, allt som kommer från fabrikerna säljs”, “obegränsad efterfrågan” osv.
Tänk dig, fabrikerna har varit stängda i flera månader, produktionen har varit mycket låg och ÄNDÅ måste priserna sänkas?
Hela världen har varit stängd i ungefär tre månader och konsumtionen har stannat inom nästan alla sektorer. Visst kommer efterfrågan att öka igen om och när vi återgår till det normala.
Är prissänkningen relaterad till lägre produktionskostnader? Ett troligt ämne för den kommande Battery Day är nämligen ny batteriteknik som avsevärt sänker priset per kilowattimme. Jag gissar att Tesla med de presenterade prissänkningarna till och med får bättre marginaler jämfört med nuvarande. Om detta antagande är korrekt, är rabatten också relaterad till att kunder som köper Tesla (med nuvarande batteriteknik) inte blir arga över ett högre pris.
Varför tillkännagavs inte prissänkningen i samband med Battery Day och varför gavs inte retroaktiva återbetalningar?
Detta skriker verkligen efter ett stort efterfrågeproblem, om det fanns efterfrågan skulle priset inte behöva sänkas alls utan man skulle ta in pengarna och lappa ihop balansen.
Jag tar inte ställning till Teslas efterfrågan, eftersom jag inte följer den, men det har pratats mycket i media om hur Apple påverkas när folk minskar inköpen av premiumprodukter i en osäker omgivning.
Det kan förstås vara så att detta inte drabbar Tesla lika hårt, förutsatt att den genomsnittliga användaren tillhör en högre klass och är mer sannolikt säker från permitteringar och uppsägningar. Eller är den genomsnittliga Tesla-ägaren en utvecklare som arbetar på ett startup? På senare tid har dörren gått ganska snabbt för dessa (Uber, AirBnB…) i en del startup-enhörningar. Samtidigt har Twitter och Facebook meddelat att man inte behöver åka till jobbet i framtiden, eftersom distansarbete är här för att stanna. Vad är då motivationen för att köpa en Tesla just nu, när vartannat företag har förhandlingar om uppsägningar och överlevnaden helt beror på att en andra våg inte slår till?
Exakt. Jag försökte bara förklara att Teslas efterfrågan inte minskar mer än för någon annan produkt. Om ekonomin nu börjar växa igen, tror jag att efterfrågan kommer att återgå till det normala. Andra märken har också tagit en ordentlig smäll.
Allt handlar om batteriet. Tesla har verkligen lyckats positionera sig väl med tanke på nuvarande och framtida batteribehov. Medan andra måste minska sin elbilsproduktion (och med relativt små produktionsvolymer) på grund av batteribrist, har Tesla inga problem. Utöver bilar finns det ett stort behov av batterier för Powerwall- och Powerpack- (Powerplant) produkterna. Ett utmärkt exempel på det senare är Hornsdale-kraftverket i södra Australien. Tesla lovar en fungerande anläggning inom 100 dagar från beställning, men i Hornsdale byggdes den och sattes i drift på bara 63 dagar. De fick det instabila elnätet i regionen i ordning, och investeringens återbetalningstid var bara 4-5 år. Och det är nog ingen som klagar över att det inte finns några strömavbrott och att den producerade elen är förnybar ur ett klimatperspektiv.
I Excel ser man hur otroligt snabbt och mycket priset per kilowattimme har sjunkit. Om (eller snarare när) en ny batteriteknik presenteras under Battery Day, som ska hållas om några veckor (?), vilken minskar priset per kilowattimme med nästan 36 %, så är det en riktig game changer. En stor möjlighet att bland annat sänka priset på bilar, vilket är gift för andra tillverkare vars produktionskostnader inte har motsvarande sänkning. Jag minns att priset på batteriet i Model 3 är cirka 10 000 dollar. Om prisutvecklingen per kilowattimme i Excel fortsätter i den takten, kommer priset att halveras om cirka 5 år. Batteri- och energibranschen kommer att utgöra en stor del av Teslas framtida intäkter.
Jag vet inte hur objektiv en åsikt kan bli när man tittar på videor från en kanal som heter Best In Tesla. Det är i sig illustrerande att det finns en efterfrågan på en sådan kanal.
I Kina har priset på Model 3 sänkts två gånger i år. Båda gångerna har prisändringen motiverats med en sänkning av de inköpssubventioner som Kina beviljat. Kina kommer gradvis att ta bort subventionerna till slutet av 2022. Man kan anta att den nedåtgående pristrenden kommer att fortsätta.
En tull på 10 % tas ut för bilar som importeras från USA eller Kina till Europa. Den fabrik som kommer att öppnas om cirka ett år kommer därmed att förbättra Teslas priskonkurrenskraft i Europa.
https://electrek.co/2020/05/11/tesla-gigafactory-berlin-avoid-any-major-delays-to-the-construction-german-official/
Alla kan fundera över hur mycket mer det kostar att tillverka en bil i Berlin än i Shanghai, det kan hända att det är billigare att betala tullavgifterna.
Men vi får se om det ens blir en fabrik i Berlin, det är fortfarande oklart eftersom Tesla fuskade lite med planerna.
Jag antar att Tesla har räknat ut att det lönar sig att bygga i Europa. När handelskriget trappas upp tenderar även tullarna att stiga.