Telia Company - Tråd

Samma bolag med samma rättigheter kan man äga oavsett varifrån man köper. I Finland har vi en parallell notering. Jag köper själv från Finland men kollar teknisk synvinkel från Sverige.

I Sverige är den dagliga medelvolymen cirka 20 M medan den i Finland är ungefär 1/10 av det. Prissättningen bestäms alltså från Sverige.

2 gillningar

Ja jag antar att utdelningen också betalas i kronor, även om den är parallellnoterad i Finland.

Stämmer. Naturligtvis gör banken en konvertering vid betalning till ett EUR-konto. :+1:

Ja, det ser ut så här:
image

1 gillning

{“content”:“Är det någon som har information om utvecklingen av 5G-situationen i Sverige i allmänhet, vilken position har Telia i konkurrensen?\n\nDetta verkar inte ha kommunicerats här än:\n\n"Pressmeddelande\n24 maj 2020\n\nTelias första stora 5G-nätverk är igång i Stockholm\nImorgon inviger Telia Sverige sitt första stora kommersiella 5G-nätverk i Stockholm. Nätverket har varit igång i flera veckor redan. 15 basstationer är redan på plats, och under juli kommer ytterligare över 60 att byggas. 5G-nätverket kommer att täcka större delen av centrala Stockholm till midsommar. Utbyggnaden av nätverket pågår i ytterligare 12 städer, inklusive Göteborg och Malmö, där det kommer att lanseras senare i år."”,“target_locale”:“sv”}

3 gillningar

Är det någon som kan komma på en bra förklaring till varför Telia är börsnoterat? Under de senaste 20 åren har aktiekursen sjunkit. Ägarvärde har inte kunnat skapas. Nu har de dessutom köpt MTV3 och ett dyrt ligakontrakt, som aldrig kommer att generera en enda euro i vinst. Kan ni smartare berätta var affären är gömd? Eller är det alla tiders köpläge nu?

4 gillningar

Därför att aktien är så att säga en favorit för utdelningsinvesterare, men en usel aktie.

2 gillningar

Jag glömde fortfarande den verkliga kungliga idén: köpsidan har inte vaknat än…

1 gillning

Jag vet inte vilken kurva du tittar på, men kursen har verkligen inte varit permanent fallande. :slight_smile: Det har varit en hel del variationer under årens lopp.

Telias kurs ligger nu på 2004 års nivå, vilket jag själv tycker är ganska rimligt. Man ska inte investera i Telia om man gillar till exempel små och medelstora finska företag med sina upp- och nedgångar, men som en stabil utdelare passar Telia för vissa ändamål. Jag är fortfarande starkt övertygad om att avkastning för investerare kan uppstå från nuvarande nivåer även utan utdelningar, om man bara har tålamod. Jag ser riskerna som mycket måttliga på denna nivå.

7 gillningar

Vad eller vems kurva har du tittat på om du påstår något sådant? Inte Telias kurva i alla fall.

Joo, Telia har, bortsett från topp-dippen 2007-2008, varit en ganska rak linje:

Ja, det kan man ju säga men om man ritar en kurva mellan två punkter från 2002 till idag så skulle den nog peka ganska mycket mot nordost. Vid Telias och Soneras fusion var Soneras beräknade pris 6,6 euro. Elisa har gått lite bättre.

Ja, det är sant, bara litegrann…

Så Telias aktiekurs går söderut :grinning:

1 gillning

Det går inte att förneka att det går bättre för Elisa :slightly_smiling_face:

I den kurshistorien finns det många misslyckanden om man tänker tillbaka. Jag profilerar Telia just nu som ett turnaround-bolag, som förutom operatörsverksamhet allt starkare omvandlas till en innehållsproducent (Assembly/E-sport, Bonnier, Sport). Under coronatiden har de också fortsatt att köpa, bland annat Champions League-rättigheterna från och med 2021.

Man får nog ingen kursraket av detta, och cirka 5 % i utdelningsavkastning hittar man även på andra ställen. Inderes har en ganska bra analys om ämnet och information om lönsamheten för verksamheterna finns i Q1-rapporten.

Vilka risker ser du själv med att öppna en position på dessa nivåer? Du har säkert god insikt och har satt dig in i bolaget, med tanke på den ganska provokativa inledningen du gjorde, jag skulle gärna höra det.

2 gillningar

Jag har inte alls följt utvecklingen kring Telia; jag är uppenbarligen en ganska typisk, det vill säga en mycket passiv, ägare i detta avseende. Är staten en för stor ägare? Vems intressen driver Telias styrelse? Den nya ordföranden verkar åtminstone på ytan vara en kompetent person som kommer utanför politiken.

Jag har funderat på att lätta min portfölj lite, men innehållet är rent guld, så det är svårt att hitta något att lätta på. Mitt bland guldet hittade jag dock Telia. Det här företaget är enligt mig lite som Nordea – för varje god nyhet har det alltid funnits minst två dåliga, och det främsta intrycket är “besvikelse”. Jag minns inte heller när jag senast har hört genuint positivt överraskande nyheter från företagets ledning, strategi, företagsköp eller liknande. Jag ägde Citycon tidigare, men jag gjorde mig av med det eftersom det inte kändes naturligt att äga ett företag som jag inte alls tycker om.

Men nu när jag tittar på kurvan känns det helt orimligt att kasta ut en sådan defensiv utdelningsmaskin i den här marknadssituationen, särskilt när vi är på bottennivåer för årtusendet och det inte är ett krisbolag. De har trots allt betalat ut cirka 3–10 % i utdelning (beroende på inköpspris) nästan oavbrutet under hela årtusendet, så i princip skulle detta kunna vara en ganska bra kamrat för den “eviga portföljen”, som jag ursprungligen skaffade den för. Dessutom blir det lite diversifiering i portföljen.

Det kräver tålamod från ägarna, så det vore kanske trevligare om jag inte alltid behövde titta på den här tynande utvecklingen när jag öppnade portföljen. Jag får fundera på att öppna en portfölj i Timbuktu och gömma den där. I det avseendet påminner företaget också mycket om Technopolis. Vem vet hur många år man ritade en rak linje medan utdelningarna tickade på. Låt oss hoppas att Telia också får ett lika vackert slut så småningom.

5 gillningar

Även om ett kvartal är en otroligt kort tid för operatören skulle det vara trevligt att få en uppdatering om företagets situation från företaget självt. Styrelseordförande och VD har bytts ut, så att säga bokstavligen. Strategin kunde uppdateras. Utdelningen har sänkts. Det är dags för ett uttalande.

Detta företag är obegripligt dåligt skött.

3 gillningar

{“content”:“Det finns säkert misslyckanden även hos alla framgångsrika. Riskerna är nu mindre än någonsin att öppna en position i Telia, men åtminstone när det gäller Bonnier och satsningarna på sport har det kommit starkt tvivelaktiga kommentarer från insatta. Till exempel, när det gäller Finland, betalas det enligt Vermos Tallimästare över 20 miljoner euro per säsong enbart för ishockeyns Ligarettigheter, vad kostar Champions League utöver det? Det är nog klart att denna TV-verksamhet med dessa specifikationer aldrig kommer att ge aktieägarna några euro i plånboken. Assembly/E-sport behärskar jag inte, så det är svårt att säga något om det.\n\nUtdelningarna har onekligen varit skäliga de senaste 20 åren, företagslån har gett lika mycket och dessutom har kapitalet återbetalats. Momentum har varit riktigt dåligt under lång tid.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Jag förstår inte varför svenska staten envisas med att behålla en enorm andel, 38,4%, av aktierna. Det är fullständigt ologiskt ur både företagets och de svenska skattebetalarnas perspektiv.

Nu har ju Telia en ny VD vid rodret. Förmodligen får vi höra i samband med julis resultatpresentation vart den nya VD:n kommer att leda företaget. Han lovade starkt kundfokus och aktieägarvärde i samband med tillkännagivandet av sin utnämning. Telias attraktionskraft beskrivs av att den nya VD:n endast fick två frågor. :smiley: Videon finns någonstans på Telias webbplats.

7 gillningar