Telia Company - Tråd

Jag förstår inte mycket av operatörsbranschen, men jag knackade ändå ihop lite tankar, eftersom det ibland hjälper till att strukturera mina egna idéer:

Olika operatörer har haft olika sätt att försöka växa sin verksamhet. Telia har äventyrat i Turkiet, Ryssland och annorstädes i öst med usla resultat, nu har man sökt tillväxt genom att lägga till mer innehåll, vilket väl alla operatörer gör. Elisa har tydligen fokuserat mer på sin kärnverksamhet på hemmamarknaden och har lyckats bra. I USA har AT&T tydligen spretat mer och Verizon har hållit sig mer som en traditionell operatör.

Med lite grävande skulle man kunna hitta information om hur mycket en genomsnittlig kund betalar för sin internet-/telefonanslutning per månad. Min uppskattning är att den summan inte har vuxit nämnvärt på flera år: med en fast månadskostnad på ett par tjugor kan många sköta alla sina samtal och internetuppkoppling. Förmodligen har allt fler en jobbtelefon som de även sköter sin personliga kommunikation med. Antalet fasta anslutningar kommer sannolikt att minska och antalet mobilabonnemang att öka när alla enheter börjar ha sitt eget abonnemang. Allt färre kommer att ha en egen dator när nästan allt kan skötas med mobilen och resten av de personliga ärendena med en bärbar dator på jobbet.

B2B-försäljning kommer förmodligen att få en allt större betydelse i framtiden. En större andel av abonnemangen kommer att säljas till tillverkare av bilar och olika enheter. En del av detta är säkert riktig bulk, en del kan inkludera merförsäljning, t.ex. till bilens navigationssystem. Inom konsumentförsäljningen kommer paketering av abonnemang i olika kanalpaket att bli allt viktigare, även här finns olika strategier att antingen söka en partner i ett mediehus eller köpa ett sådant.

Operatörerna har i genomsnitt inte haft det så jättedåligt de senaste åren, men många andra branscher har bara gått så mycket bättre :slight_smile:

4 gillningar

Telia förvärvade MTV:s och TV4:s verksamhet vid en dålig tidpunkt. TV-reklamen har minskat betydligt i och med corona. Jag tror inte heller att Liiga-produkten någonsin kommer att vara lönsam. Naturligtvis påverkas även detta av produktiseringen. Nästa år har man sedan råd att göra en ordentlig förbättring.

Lyckligtvis är grundverksamheten, det vill säga teleoperatörsverksamheten, lönsam.

2 gillningar

Telia tar nu Liiga till MTV3 så de matcherna kan också ses gratis. Ingen hade den kristallkulan som kunde ha förutsett coronans ankomst.

Dessa spel sågs tidigare också på fyran, och senare på sub. Jag tror att synligheten kommer att öka, men i huvudsak är detta innehåll avgiftsbelagt. Generellt sett är detta en bra sak för Liiga-produkten, och det kommer förmodligen också att öka antalet betalande prenumeranter.

Men, men… Liiga-affären var dålig för Sanoma, ännu dyrare för Telia.

1 gillning

Telia har funnits i portföljen sedan 2008, med en genomsnittlig kostnad på 4 euro. Utdelningarna har varit ganska bra, men annars har Telia gjort dåliga drag efter dåliga drag, och som grädden på moset kom den corona-relaterade kursnedgången, som den inte ens återhämtar sig från, till skillnad från resten av börsen.

Liiga-affären (Liiga-avtalet) var otroligt dyr och svår att se som lönsam. Antagligen blev det inga stora förluster från säsongens avbrott, eftersom Liiga verkar ha fått betala böter? Men annars är priset för avtalsperioden för högt.

Jag överväger starkt att realisera förlusterna och investera någon annanstans. Jag tror inte att kursen kommer att stiga mycket den närmaste tiden. En utdelning på 5% till nuvarande kurs verkar dock vara ganska säker.

2 gillningar

En bra analys länkades till Nokia-tråden, där operatörer också diskuterades. Kärnverksamheten, det vill säga underhåll och försäljning av trådlösa och fasta anslutningar, är en verksamhet med ganska låga marginaler och höga fasta kostnader. För att förbättra lönsamheten skaffar operatörerna kanalpaket, innehållsproduktion, sportutsändningar etc. Det är trevligt, men de måste konkurrera med Netflix, HBO, Disney Plus, m.fl. Jag tror inte att operatörerna kommer att klara sig mot dessa jättar. På 5G-sidan kommer mervärdet också från tjänster som operatörerna försöker expandera till, men där måste de tävla med Microsoft, AWS och andra högteknologiska företag. Mellan barken och trädet?

Jag överväger ändå att köpa Telia för en kort portfölj, eftersom värderingen för närvarande är riktigt låg.

6 gillningar

Jag håller helt med om detta, konkurrensen kommer säkert att äta upp en stor del av Elisas resultat i framtiden. Det är därför Elisas prislapp åtminstone förvånar mig mycket.

De som har följt Telia närmare, har ni någon insikt i följande frågor:

1. Är det möjligt att se hur stor andel av Telias omsättning som kommer från roaming? Jag kan tänka mig att den kraftiga nedgången redan är inräknad i priset, om det rör sig om en betydande summa.

Följande är en bakgrund till nästa fråga: Telia har mig veterligen en stark strävan mot kundfokus, men vad innebär det i praktiken? De står inför många utmaningar, varav många redan har diskuterats ovan, till exempel förhållandet till streaming/TV. Tillväxten har försökt uppnås genom företagsförvärv i Östeuropa, vilket i efterhand kan betraktas som tvivelaktigt, medan Elisa har fokuserat på Finland. Vad skulle hindra streamingtjänster från att förr eller senare också börja jaga rättigheterna till livesport? För närvarande verkar hindret fortfarande vara anslutningar, men hastigheterna ökar hela tiden. Prissättningen på abonnemang har blivit tuffare, och det är svårt att se att den kanalen åtminstone skulle vara den som lyfter operatörerna till en ny uppgång.

1. Till själva frågan: Vilken vinkel kommer att lyfta Telia tillbaka på en uppåtgående bana? E-handel? Vem är Telias IT-tjänstekund i framtiden? Har Telia mer detaljerat definierat vad de strävar efter i sin strategi, eller talar de bara allmänt om “kundfokus”? I princip kan man lyckas genom att göra grundläggande saker bättre än alla andra, men alla stora nordiska aktörer som Elisa, DNA och Telia tävlar i samma lopp.

Telia skulle kunna ha en plats i en långsiktig portfölj som en utdelningsmaskin till dessa priser, men jag oroar mig för om den nuvarande utdelningsavkastningen på 5-6% kommer att hålla i framtiden. Om utdelningsavkastningen skulle falla till exempelvis 2-3% på grund av ökad konkurrens, skulle jag anse investeringscaset vara ganska svagt för närvarande. Om utdelningen skulle slopas helt, skulle det vara direkt katastrofalt.

1. Hur ser ni på möjligheten att utdelningen försvagas?

Jag skrev kanske i en något negativ ton eller utmanade positivismen kring Telia. Jag försöker samtidigt motivera mig själv att ta en startposition till dessa bottenpriser.. :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Jag sålde Elisa med stor vinst och priset har fortsatt att stiga sedan dess. Värderingen är hög och priset tål nog inte stora besvikelser. Telia finns kvar i portföljen, med förlust som vanligt, men jag fyller på lite i taget till dessa priser. Telia är naturligtvis mindre begåvad och mindre effektiv av dessa två, men de befinner sig också i lite olika situationer.
Hmm. Vinstgivande aktier såldes, förlustgivande aktier blev kvar. Kanske var det en impulsiv affär, kanske inte.

2 gillningar

Ursäkta dubbelpostningen :sweat_smile: Efter jobbet hann jag läsa Q1-rapporten och Inderes publikationer om bolaget noggrant. Jag bestämde mig för att lita på företagets grund och den nuvarande direktavkastningen var tillräckligt lockande efter läsningen, så jag öppnade 1/3 av den planerade positionen till priset 2,92 €. Om företaget lyckas vända och få en kursuppgång på 10-20% på lång sikt är det i min amatörmässiga analys ett plus utöver direktavkastningen.

Plockat från Q1-rapporten:

" Dividend policy

Telia Company intends to distribute a minimum of 80 percent of operational free cash flow including dividends from associated companies, net of taxes."

Tack @DayTraderXL för TA-perspektivet tidigare :pray: Jag ska också försöka få nästa delar lägre. Å andra sidan, om trenden verkar vända är jag nöjd med att jag tog en del ~relativt nära botten.

3 gillningar

Beträffande Telians utveckling, oavsett hur man mäter den, är det en ganska stor fälla, vilket är märkligt med tanke på dess defensiva verksamhet; utdelningen fortsätter att minskas och aktiekursen följer med.

Vilka konkreta åtgärder och vilken strategi har företaget för att detta ska ändras och för att botten ska vara nådd just nu, och inte bara en av alla tidigare bottnar?
Utdelningen är “bara” 5,8%, ev/ebit runt tjugo.

Svårt att se som billigt. Utdelningsavkastning finns på andra ställen.

3 gillningar

Telia går för mig i kategorin ‘företag som förhoppningsvis skakar lite efter krisen, men betalar ut jämna utdelningar’. Att öppna prognosen för resten av året i Q1-rapporten, istället för att hålla vägledningen dold som många företag gör, är enligt mig ett positivt tecken och jag föredrar att investera i defensiva bolag under dessa osäkra tider.

Jag har aldrig träffat botten under min korta investeringsresa, men genom att tålmodigt diversifiera över tid hoppas jag hamna någonstans mellan det verkliga värdet och botten. Det är roligare att köpa när kurserna sjunker om man ser potential i målföretaget, eller i det här fallet förhoppningsvis en säker ~5% årlig avkastning :sweat_smile:

Och det är alltså ingen stor position, men en liten diversifiering. Grundstenarna finns i andra inhemska värdeinvesteringar.

1 gillning

Jag håller med lite. Utdelningen sjunker år för år, så om samma trend fortsätter är Telia långt ifrån en säker 5% avkastning. Snart kan kursen vara -20% från nuvarande nivå och utdelningen ha sjunkit till 3,5%.

Jag ser inte riktigt vad som skulle kunna höja kursen nämnvärt inom den närmaste tiden. Telia är fortfarande i portföljen, men på vippen.

Dålig tur med denna corona, om coronarestriktionerna hade varit som strängast i samma storleksordning som de är nu efter lättnaderna, det vill säga 500 personer i publiken, och serien hade spelats klart, så hade kanalpaketen sålts som smör.

Operatörsbranschen har jag i stort tänkt på sedan fasttelefonens dagar så att det alltid finns behov av datakommunikationsförbindelser och att någon alltid bygger och underhåller infrastrukturen för det. Tröskeln för att komma in i branschen har alltid varit hög, vilket ger säkerhet för branschens företag. Det återstår att se vad framtiden för med sig, men det är troligtvis inte omedelbart möjligt att bygga och införa liknande heltäckande nätverk med någon ny billig teknik.

Dessa nya tekniker och de få konkurrenternas betydande marknadsandelsökning och försvaret mot det är nog de största hoten. Inom branschen fungerar marknadsekonomin uppenbarligen effektivt, dessa tre aktörer som i Finland har ett rikstäckande nätverk skulle ju kunna hålla prisnivån högre än nu genom gentlemannaavtal. Få skulle börja säga upp sina abonnemang eller minska användningen betydligt även om priserna höjdes gradvis med t.ex. 50 %.

6 gillningar

Angående Telia i allmänhet så har de tydligt gett sig in i priskriget. Nu kan man få en 150M obegränsad anslutning med ett 24-månaders avtal för 19,90€/månad.

3 gillningar

Vilken brytningsnivå skulle kunna tolkas som att Telias kurs har vänt uppåt?

För min del är taket för den dagliga nedåtgående trenden (från 02/2020) idag cirka 32,10 SEK. Denna nivå sjunker faktiskt dagligen.

Naturligtvis finns det andra motstånd, men jag för min del välkomnar positivt när den här trenden bryts när den så småningom gör det.

Edit: Här är en bild av mitt eget trendtak. Därför kommenterar jag i SEK eftersom prissättningen sker i Sverige.

6 gillningar

Mitt tekniska perspektiv på Telia.

Jag skulle säga att vi är på väg ner, och varje gång vi har träffat medelvärdet av Bollinger Band (den tunna röda linjen mitt i det blå området) har vi börjat falla. De två nedersta indikatorerna RSI och MACD säger kortfattat att vi har stampat på samma plats vad gäller volym.

Jag skulle själv åtminstone vänta på ett brott av den här kanalen och Bollings mellankanal. Detta skulle kunna leda till ett uppåtgående utbrott och Telia skulle kunna testa 50-dagars glidande medelvärde (den blå tjockare linjen) som motståndsnivå.

14 gillningar

Vad är förresten skillnaden mellan finska och svenska aktier? Jag har märkt att många pratar om SEK-priser och Inderes följer också det svenska värdet.

Och nu hände detta vid öppningen (mitt eget tak för den nedåtgående trenden idag 31,93 SEK). Ett beslut ovanpå skulle fortfarande vara trevligt så att det inte blir en topp. :grinning:

1 gillning