Telia Company - Tråd

Och du har inte varit ensam. Teleoperatörer, särskilt i Europa, har inte varit bland de mest populära investeringarna de senaste åren – snarare tvärtom. De har undvikits i stor utsträckning. Elisa har dock gått mot strömmen och levererat exemplariska resultat.

Att sport-tv tog slut tvärt skapade förväntat nog en stor lucka i Telias intäkter. Resultatet var dock stabilt för den grundläggande telekomverksamheten, vilket det också borde vara. Totalt sett var resultatet en besvikelse, vilket reflekteras i den nuvarande, sjunkande kursen.

Med bra ledarskap skulle Telia kunna bli en telekomoperatör i världsklass, även resultatmässigt. Det har varit ganska mycket strul de senaste åren. Jag skulle inte nödvändigtvis rekommendera Telia till släktingar… och alla av dem är ganska trevliga. :slight_smile: Jag är själv med nu på grund av vad jag anser vara en alltför låg värdering och med en långsiktig inställning. Jag skulle inte säga att man får bra saker billigt, men man får något billigt som i rätt händer har potential för mycket bättre. Jag anser att potentialen inte ens har utnyttjats på nordisk nivå, utan alla landsbaserade organisationer håller på med sitt eget.

Låt oss se vart den nya VD:n kommer att styra Telia från och med sommaren.

14 gillningar

En av smärtpunkterna i min långa portfölj, en “slow fading master”. Från en teknisk analys-synpunkt är den i en stadig nedgång på daglig basis. Jag försökte hitta en sorts fallande kil (falling wedge), men den är ganska flack, vilket innebär att det finns gott om utrymme för ytterligare nedgång under lång tid. På veckobasis har den i princip bara återhämtat sig något från dippen i februari-mars.

Detta tyder verkligen på att något är allvarligt fel när ingen tillväxt i kassaflödet hittas. Affärsutvecklingsidéerna är få. Jag lägger inte till fler aktier förrän en ny lägstanivå har bildats under 2,8 euro.

21 gillningar

Håller med om Telias ledning. Den inhemska motsvarigheten Elisa har koncentrerat sig på ett land och trimmat verksamheten till perfektion. Hos Telia däremot tyder den ständigt mediokra prestationen på att något är fel. Det har faktiskt varit fel i åratal, när man tänker på äventyren i Eurasien. Men den här gången är det verkligen den “sportsliga” delen som beror på omständigheterna som drabbar Telias resultat. I hopp om bättre tider tankar vi nu på mer i den här butiken (läs: mer skräp i portföljen).

2 gillningar

Jag tror också på det här och har en rejäl del i portföljen. Så länge de får en ordentlig TJ från Finland och skär bort överflödigt fett, kommer det att stiga bra.

1 gillning

Visst finns det mycket att spekulera om, men bara grundverksamheten är enligt mig betydligt mer värdefull än vad kursen visar.

Jag satsar inte särskilt ofta mot sentimentet på det här sättet. Jag kanske borde ha lämnat några köpordrar till lägre, men nu kör vi med dessa. Spekulationerna kring Telia är ändå många.

Allison Kirkby är en mycket svensk stil av ledare. Jag förstår att hon har bott i Sverige med sin familj länge. Men å andra sidan genomfördes mycket raka åtgärder på TDC och en av hennes grundprinciper (på riktigt) verkar vara kundorientering. En god förståelse för mediebranschen är säkert värdefull i denna situation. Jag förväntar mig mer synliga resultat i slutet av året, men jag skulle bli besviken om inga korrigeringar gjordes inom de berömda 100 dagarna.

8 gillningar

Förväntningarna är höga i Kirkby. En finsk patron sa en gång att när man tror att allt är bra i företaget, är man redan dömd att misslyckas. Jag skulle vilja se lite större idéer, något annat än att försöka kapa ugriksa telekomföretag i framtiden :smiling_face_with_three_hearts:

4 gillningar

Jag äger Telia, men har de senaste åren bara varit kund hos Elisa. Jag har flyttat flera gånger under de senaste två åren på grund av jobbet, och har uppskattat att jag har fått fast bredband från Elisa utan bindningstider – ofta till ett specialpris på tjugo euro i månaden. Det har varit enkelt att teckna och avsluta avtalet utan att behöva kontakta kundtjänsten. En nöjd kund med andra ord, och ännu nöjdare om jag vore aktieägare.

Mina erfarenheter från Telia har tagit stopp när jag har jämfört deras bredbandserbjudanden. Bara hybridabonnemang med bindningstid, pris från 40 €/månad.

Sitter jag på fel tåg…? :thinking:

2 gillningar

Bra poänger. Jag är ingen Elisa-fan, men jag blundar inte heller för att Elisa är betydligt bättre både när det gäller kundfokus och att skapa ägarvärde i Finland. Å andra sidan tror jag inte att Elisa kan förbättras nämnvärt utan extern hjälp och aktien är enligt min åsikt högt prissatt. Telia däremot är billigt och har förbättringspotential inom hela verksamheten.

Jag har följt min intuition med Telia. Kirkby har lång erfarenhet av konsumentverksamhet, bland annat en väldigt lång tid på Procter&Gamble. När man lägger till den långa erfarenheten inom telekom- och mediesektorn, kan Telias situation knappast bli sämre? :slight_smile: Ja, det kan den ju, men knappast försvinner kronorna till ugri-fåren längre.

2 gillningar

Telia har faktiskt betalat ut helt okej utdelningar och aktievärdet har varit en ganska rörig historia i åratal (om det är bra eller dåligt), men på något sätt har kundupplevelsen verkligen hamnat efter konkurrenterna. Jag har till exempel själv hamnat med internetanslutningar från helt andra företag, eftersom Telia antingen inte kunde erbjuda någon(!) fast uppkoppling överhuvudtaget eller så var priset nästan dubbelt så högt som hos konkurrenterna. Även mobilabonnemanget byttes till ett annat efter 19 års kundskap, eftersom de inte alls gick med på ett erbjudandepris som ens var i närheten av konkurrenternas. Jag pratar alltså inte om någon besparing på under 5 euro.

Vad gäller Elisa, så jämfört med Telia är marknaden för Elisa säkert redan ganska maximerad, eftersom jag uppfattar att Elisa inte ens har planerat att expandera utomlands? (E: Verksamhet i Estland, men jag menade mer Norden/tysktalande länder). Det är osannolikt att det finns mycket tillväxt att hitta i Finland längre, så i det avseendet har Telia bättre förutsättningar.

1 gillning

{“content”:“Jag har både telefonabonnemang och fast bredband från Telia, varav det senare är med ett tidsbestämt avtal. När jag flyttade kunde jag flytta det tidsbestämda avtalet till den nya adressen och som jag förstår det skulle avtalet ha sagts upp om samma tjänst inte hade kunnat erbjudas på den nya adressen.\n\nJag har valt Telia enbart av prisskäl, och enligt mina egna erfarenheter har Telia alltid varit mer konkurrenskraftig i pris än Elisa. När den tidsbestämda perioden upphör kommer bredbandet dock att bytas till DNA, då jag får ett förmånligt avtal via dem i det nya bostadsbolaget.”,“target_locale”:“sv”}

Telia är attraktivt prissatt. Det har bara stigit 3% från den lägsta noteringen, medan Elisa under samma tid har stigit 28%. Hur ser ni på Telia i förhållande till konkurrenterna?

Precis nu försökte jag byta telefonabonnemang, eftersom Elisa återigen höjer priserna. Jag har det billigaste basabonnemanget (inget samtals- eller liknande paket, bara ett långsamt internet utan datatak), som jag har klarat mig bra med de senaste 15 åren trots 1 megabit internet. För 15 år sedan var priset fast på 0 euro/månad, sedan har det stadigt ökat, nu höjer de priset till 10 euro/månad. Jag kollade konkurrenterna, och ingen har billigare. Jag skulle ha tagit Mois 6-euros-sim, men 4 GB/månad datatak räcker inte till någonting.

Hemma har vi Telias fiber som standard, men det är så pass långsamt att det inte används alls. Höjningen till en snabbare anslutning är orimligt hög, så det blev hälften så billigt att skaffa en separat mobilbredbandsmodem från Elisa med ungefär samma hastighet.

Elisa höjer alltid priset på mobilbredbandsmodemet orimligt efter att bindningstiden har gått ut, och de vägrar att erbjuda ett billigare pris förrän man har ett erbjudande från en konkurrent att sänka priset med. Detta har orsakat fruktansvärt irriterande merarbete. Vi har då alltid bytt till Telia och samma/nästa dag har vi fått ett löjligt billigt moterbjudande från Elisa (ungefär 80 % rabatt på “normalpriset efter bindningstiden”). Samma gällde för min partners telefonabonnemang.

Alla hushållets abonnemang är alltså Elisa. Både Elisa och Telia är lika irriterande, så det skulle vara fantastiskt om en aktör kom in på marknaden som man inte ständigt behövde jiddra med. Den största synden i den här branschen verkar vara att långvariga kundrelationer inte värderas alls. Signaturen: över 15 år som Elisa-kund.

I min portfölj har jag bara Telia, på grund av det fördelaktiga priset och jämna utdelningen, samt den defensiva och stabila kärnverksamheten. Om det inte vore för osäkerheten som orsakats av pandemin, skulle jag definitivt slänga den här för gott och fokusera på bra affärer som inte ständigt leder till bara besvikelser.

5 gillningar

Ja, alla operatörer sysslar med detta, det är ett så kallat winback-erbjudande. Jag antar att de har räknat ut att en stor del av människor accepterar prishöjningen, så det är inte lönsamt att erbjuda stora rabatter direkt. Ofta kan man få några euro rabatt på listpriset eller liknande genom att fråga.

När det gäller mobilabonnemang verkar det billigaste alternativet just nu vara att byta från Elisa till Moi och därigenom få ett billigt abonnemang som ett winback-erbjudande.

3 gillningar

Jaa, detta har varit ett tydligt mönster i årtionden. Det blev bara löjligt, när jag senast i telefon frågade om vi inte kunde hoppa över dumheterna och få samma pris, så svarade de att de inte hade befogenhet att göra det, utan att de behövde ett konkurrerande erbjudande för att kunna sänka priset. Jag skaffade sedan ett Telia-abonnemang och tänkte att jag av princip inte skulle återvända till Elisa, även om de lockade med ett bättre erbjudande. Jag förväntade mig dock inte att Elisa skulle komma med ett erbjudande som var billigare än vad jag ursprungligen föreslog, så som en svag själ vände jag tillbaka till dem.

Tack för tipset förresten. En kompis konstaterade också förra sommaren att han hade gjort en omfattande empirisk studie och kom fram till att det bästa erbjudandet fick man till slut när man just bytte från Elisa till Moi och återvände till Elisa med ett moterbjudande. Jag måste nog prova det själv också!

2 gillningar

De billiga grundpriserna för telefonabonnemang är bakom oss. Detta är inte så bra för kunden, men bra för telebolagen :+1:. Att erbjuda och motbjuda är förmodligen det bästa sättet att ta sig runt detta.

1 gillning

Vi bytte en väääldigt lång (och årligen upphandlad, men inte bytt) kundrelation med DNA i början av våren. Telia erbjöd överraskande nog ett obegränsat abonnemang för under 20 €, och DNA:s kundtjänst vägrade att matcha det, trots att vi berättade priset och att vi inte kommer att pendla fram och tillbaka, det vill säga om de inte erbjöd samma sak till en befintlig kund och vi hann göra ett avtal med Telia, så skulle vi inte senare avbryta bytet. De vägrade, så nu har vi Telia, för första gången lyckades Telia med priset. DNA skickade förstås senare meddelanden om erbjudandet och ringde och så vidare, men den där “leka svårtillgänglig för befintliga kunder”-dansen är inte vår grej.

Detta är främst för att Telia för första gången har gett sig in aggressivt i priskriget. Tidigare har vi alltid fått de sämsta erbjudandena från dem, som de inte har gett med sig på. Det ska bli intressant att se om andra också senare kommer att erbjuda samma sak och om operatörernas konkurrens hårdnar ytterligare?

2 gillningar

Kul. Jag går alltid efter pris, och har haft Teliakontot länge.

Har också Telias kabel hemma, tror jag 100mb kostar 20€. I förra bostadsrättsföreningen var Elisa inte ens möjligt.

Jag har tidigare pratat här om hur fruktansvärd faktureringen från Telia är. Gratis streamingtjänst-prova på-perioder har utan undantag fortsatt rulla (efter avbokning), och Liiga var inget undantag. Det handlar om ekonomiska småsaker, men man borde kunna fakturera företaget för att hantera kundtjänst.

Jag äger inte Telia längre. Den enda operatören i portföljen är amerikanska AT&T.

Mitt mobilabonnemang är Rajaton 4G/Obegränsade samtal/meddelanden 19,90€/månad DNA
Fiber från Elisa, 50M – 24 månader 19,90€, därefter tillbaka till 32,90€/månad (Detta kan inte konkurrensutsättas, på grund av Elisas monopol.. och jag tänker inte skaffa någon trådlös pryl – de fungerar inte för mitt ändamål)

Jag har faktiskt aldrig haft något att göra med Telia. Någon gång har någon aggressivt kommit från ett ståbord för att sälja något, men jag har inte orkat lyssna.

Att du betalar för till exempel C-More eller Elisa viihde ger enligt mig inget mervärde jämfört med HBO/NF. Visst, det är lätt att lura gubbarna. Jag förstår om man vill titta på ligafotboll eller liknande, men jag skulle verkligen inte skaffa det för några ”filmer”.

Enligt min åsikt borde den svenska staten avyttra sina innehav innan kursen verkligen kan stiga. Staten där verkar strama åt livremmen och sakta ner saker.

Därför sålde jag av Elisa under corona-reorna. Även om bolaget är okej etc., så var aktiekursen även under corona-reorna skyhög i förhållande till resultatet, och jag kan inte se hur Elisa skulle kunna fördubbla sitt resultat, vilket skulle sätta press på aktiekursen att stiga och/eller göra Elisa till ett bra utdelningspapper även baserat på avkastning.

Sedan dess har Elisas aktiekurs stigit och Telia fortsätter att kämpa. Jag har successivt ökat mitt innehav i Telia (senast förra veckan) och senast vid 2,8-nivåerna kommer jag att öka ytterligare och övervikta det, och sälja av en del från den andra änden av skatteskäl om det stiger överhuvudtaget. Mitt genomsnittspris är fortfarande över 4.

Dessutom äger jag lite Verizon bland teleoperatörerna, som jag kanske kommer att öka.

Mitt eget betalda mobila bredbandsabonnemang är Telia på grund av täckningen. Företagstelefonen är Elisa, och bostadsrättsföreningens anslutning är för närvarande Elisa.

1 gillning

{“content”:“Vad har i allmänhet tryckt ned operatörsaktier de senaste åren? Jag äger inga, men har bara tittat på sidan när det inte riktigt lyckas, förutom Elisa (varför lyckades det?). Vodafone, At&T, Millicom International, Telia, China Mobile, vad de nu heter. Är branschen så konkurrensutsatt att man inte längre kan göra vinster, vilket innebär att kampen endast handlar om marknadsandelar. I Finland byter man abonnemang från ett erbjudande till ett annat, är detta ett globalt problem? Å andra sidan växer dataanvändningen ständigt, 5G erbjuder nya möjligheter, men investeringarna är dyra. Det är många frågor här, men om någon har insikt i branschen skulle jag uppskatta det!”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar