Telia Company - Kæde

Med hensyn til Telia synes jeg, at statens ejerskab er godt på grund af Telias rolle i min egen portefølje. Dens rolle var efter eventyrene i Asien at “glemme og indsamle udbytte et par gange om året og så sælge på et tidspunkt, hvis pengene slipper op”.

Jeg synes ikke f.eks. Solidiums rolle i Outokumpu, Kemira eller Metso er særlig god for små investorer, men jeg forstår statsligt ejerskabs stabiliserende rolle i visse aktiviteter set fra statens synspunkt. Eksempelvis den nylige forøgelse af ejerskabet i Nokian Tyres eller blokeringen af Metsos købsforsøg (Weir) for et par år siden. Der er altså ikke kun tale om investering, som jeg selv forstår det. Solidium har naturligvis også ret rene investeringer. Jeg synes, Nokia er en sådan.

Generelt betyder aktivistiske investorer noget godt for små investorer. Når vi taler om Metso, fungerer det faktisk som et godt eksempel. Metso blev splittet i 2014 Metso → Metso + Valmet. I baggrunden var ingen ringere end hr. Gardell. Hvis man ser på Metsos og Valmets børsudvikling fra 2014 og frem, er det let at konstatere, at trækket var fremragende for små investorer.

Jeg håber, at noget lignende vil udvikle sig for Telia. :slight_smile:

1 Synes om

Ja, jeg forstår, og tak, fordi du svarede og uddybede din Telia-strategi.

Jeg er enig med de aktive investorer. Der er selvfølgelig også dem, der kun skaber problemer, hvis de kun tænker på egen fordel og virksomhedsovertagelse. Gardell har skabt merværdi for alle ejere. I sig selv er staten sjældent en så klog aktiv ejer, og jeg mener, at de burde holde sig ude (f.eks. indblanding i Finnairs anliggender dengang), medmindre de især kan hjælpe.

Hvad angår Telia, solgte jeg i 2000 vores voksnes Telia (eller rettere Sonera) for at købe en ny lejlighed. Den yngste barns Telia blev i porteføljen, hvilket jeg anser for at være min værste investeringsbrøler. Barnet var dengang 1,5 år, så det kan man ikke give ham skylden for :wink: Jeg solgte så gradvist hans Telia også, og jeg mener, det var den rigtige beslutning. Aktien har sneget sig rundt på stort set samme niveau siden da.

1 Synes om

Nordeas morgenrapport kommentarer til Teliasoneras kapitalmarkedsdag (CMD)

4 Synes om

Den ordinære generalforsamling i 2019 godkendte annulleringen af 120.544.406 aktier erhvervet fra april 2018 til marts 2019.

Spørgsmål @Verneri_Pulkkinen til Joni: Har Jonis prognoser taget højde for Telias køb af egne aktier? Både i 2019 - og 2020 osv.?

1 Synes om

{“content”:“Fortæl venligst en idiot, hvorfor Telia kan findes på Helsinki-børsen og i nabolandet? Hvad er forskellen på dem, og hvilken bør man købe?”,“target_locale”:“da”}

Der er mange Telia-aktionærer i begge lande, derfor denne notering.

Hvis du handler på børsen i Sverige, skal det være SEK, da omkostningerne til valutaomregning for udbytte undgås. Det er nemt at gøre i Nordnet, fem klik under Portefølje (hvis jeg husker rigtigt). Det er et godt tidspunkt at gøre det nu, da SEK er blevet devalueret de seneste uger. Du kan få det billigt!

1 Synes om

Det handler nok mere om en historisk rest. Ved fusionen af Telia og Sonera blev noteringen bevaret på begge børser.

Du får den samme andel af virksomheden ved at købe fra Helsinki eller Stockholm, så det er stort set det samme, hvilken du køber fra. Der kan kun være forskelle i mæglergebyrer og valutavekslingsomkostninger.

1 Synes om

Tak for svarene!

{“content”:“Udbyttet havner stadig på en SEK-konto, selvom aktierne er i EUR, sådan er det i hvert fald for mig.”,“target_locale”:“da”}

Hej,

Nu er jeg endelig kommet herind. Som svar på dit tidligere spørgsmål, ja, tilbagekøb af egne aktier er også taget med i prognoserne for 2019 og 2020.

4 Synes om

{“content”:“Nu hvor Telia Finlands medarbejderforhandlinger er ovre, og 5G skrider pænt fremad, ville det så være tid til at købe Telia?\nBaseret på tallene er den i hvert fald betydeligt billigere end Elisa.\n\nTelias P/E 18,9 og Elisas 24,3\nTelias P/B 2,0 og Elisas 7,6\n\nSelvfølgelig er begge gode udbyttebetalere, men Telia virker nu mere attraktiv.\nJeg solgte allerede Elisa på niveau 45, skulle jeg tage Telia med nu, hvis den nu endelig skulle nå fem?”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Hvis jeg husker rigtigt, skulle vi i november få bekræftelse fra konkurrencemyndighederne vedrørende Bonnier-handlen. Købene af egne aktier er fortsat godt, 58 millioner stykker siden de forrige (120 millioner aktier) blev destrueret :slight_smile:

2 Synes om

Teliasonera er en form for sikker havn, men der ser ikke ud til at være trængsel som ved Elisas kaj. I min egen portefølje er den en “behold”. Tilføjelser stadig under 4€, hvis overhovedet.

2 Synes om

{“content”:“Nope, selv ikke et aktietilbagekøb afspejles i kursen.\nKursudviklingen er ikke i nærheden af at matche Elisas.”,“target_locale”:“da”}

Jeg ser også Telia som en slags sikker havn og samtidig en kedelig aktie, hvis kurs ikke varierer særligt meget, og som giver et godt afkast i forhold til branchen. Jeg køber altid Telia, når kursen falder under fire, og hvis jeg tilfældigvis har penge på kontoen. På grund af den lille kursvariation er det en rigtig god aktie.

1 Synes om

@Joni_Gronqvist Hvordan ser du denne Bonnier-handel for Telias vedkommende? Tror du, at den går igennem som den er, eller vil der komme krav fra konkurrencemyndighederne? Snart burde der komme en afgørelse. Hvornår kommer Bonniers Q3-rapport?

2 Synes om

EU-kommissionen giver grønt lys til Bonnier-handlerne!

3 Synes om

Ville Telia endelig stige over fire nu, det har været svært, og det er en meget defensiv virksomhed

Hvad er Bonniers indtjeningsbetingelser?

Telia ser vel noget i Bonnier, siden de lægger 900 millioner euro på bordet. Jeg kan ikke sige noget om resultatet, men måske hører vi mere om det de kommende dage, når handlen ser ud til at blive gennemført.