Telia Company - Tråd

Till och med förvånansvärt svårt, fortfarande (jfr. Finland och Norge i botten där):

Jag gjorde en jämförelse mellan Telias totalavkastningsindex (utdelningar återinvesteras) vs. OMXSGI (OMXSPI) med återinvesterade utdelningar. Diagrammet börjar vid 1/2009 och utdelningarna har återinvesterats vid varje utdelningsmånads slutauktion. Skatter har inte beaktats i utdelningarna. Sedan början av 2009 har Telia gått ungefär i paritet med indexet.

Diagrammet skulle förstås kunna se annorlunda ut om en annan startpunkt än 2009 valdes, men även om Telia under de senaste 20 åren har presterat sämre än indexet, skulle jag ändå se Telia som en mindre riskfylld investering än Stockholms (eller Finlands) index i genomsnitt. (=riskjusterad avkastning fortfarande rimlig)

Jag använde Stockholmsindexet i beräkningarna, eftersom båda då är i SEK och jag slapp besväret med SEK till EUR-konvertering.

Allt som allt kan man säga att under åtminstone de senaste 11,5 åren har ägarvärde kunnat skapas.

Edit: korrigerade diagrammet till en logaritmisk skala

15 gillningar

Frekvensmeddelande relaterat till Telia och (förmodligen Nokia). Telia förvärvade alltså ett högbandfrekvensområde, och senare kommer små områden att fyllas med höga hastigheter.

Telia Company: Telia Company investerar i nya 5G-frekvenser i Finland
Pressmeddelande
8 juni 2020

Telia i Finland har investerat i 5G-frekvenser i 26 GHz-bandet. Transport- och kommunikationsministeriet i Finland har meddelat resultatet av
frekvensauktionen som startade den 8 juni 2020, och Telia i Finland har säkrat ett 800 MHz frekvensblock på 26 GHz-bandet.

De nya frekvenserna möjliggör supersnabba 5G-anslutningar med gigabithastigheter för både privat- och företagskunder. Tjänster som kräver kritiska anslutningar med
minimal latens i till exempel smart trafik och industriområden, som hamnar, kraftverk och industriparker kan erbjudas på frekvenserna. De hjälper
till att tillföra kapacitet till stora evenemang och erbjuder ett alternativ för supersnabba bredbandsanslutningar i stadsområden.

Telia i Finland lanserade 5G-tjänster den 9 oktober 2019, på det lägre 3,5 GHz-frekvensbandet. Företaget har rullat ut 5G-tjänster i över tio finska
städer.

Licenser för 26 GHz-bandet är giltiga i tretton år från och med den 1 juli 2020, och priset för de nya frekvensblocken är 7 miljoner euro inklusive de
administrativa avgifterna för auktionen. Betalningen till Traficom kommer att göras i fem avbetalningar under en femårsperiod.

4 gillningar

Av en eller annan anledning kom jag omedelbart att tänka på Soneras legendariska UMTS-affärer från år 2000.

2 gillningar

7 miljoner euro mot 4 300 miljoner euro, det är lite prisskillnad och teknikens ankomst är 100% säker till skillnad från UMTS på sin tid.

1 gillning

Jag öppnade en ny position i portföljen TELIA!!
Jag hade dessa i åratal och de låg alltid på 4 € och betalade bra utdelningar.

Nu tycker jag att 1 €/aktie saknas i kursen och det gör avkastningsförväntningen intressant.

Om de kunde efterlikna Elisa lite och göra en ordentlig vändning i sin stagnation. Vanligtvis är “hurrit” (svenskar) duktiga på affärer, kommer detta att vara ett undantag…

3 gillningar

Jag glömde nämna att det är en lång kö för 5G-installationer i hemmen, installationen kostar 500 € och sedan en månadsavgift på 50 €/hushåll…
5G kommer fortfarande att vända till ett positivt kassaflöde för operatörerna.

1 gillning

Nu när man har följt med från ”sidan” i 3 månader så märker man verkligen i Teams/Slack-teamchattarna vilka som använder 4G/5G och vilka som är på fiberanslutning :slight_smile: Självklart är 5G återigen en stor fördel i glesbygden.

2 gillningar

Ja, fiber fungerar bra, jag har också ett sådant.
Men det finns områden där det inte finns fiber för småhus, och där är 5G lösningen.
5G-boxar i husknutarna, även om räckvidden är ganska tam, även om vi pratar om låga frekvenser…

Detta är en vinnande (teknologisk) lösning för platser där fiber inte har grävts ner, och den expanderar snabbt nu när högre frekvenser också har blivit tillgängliga.

Ja Nokia har byggt de där privata företagsnäten där man får ordentligt internet på ett hamn- eller industriområde utan att dra några sladdar.
5G är segt att få lönsamt, men det kommer…

1 gillning

Apple Inc. (NASDAQ: AAPL) meddelade den 9 juni att de skulle påbörja produktionen av 5G Apple iPhone-modeller nästa månad. Samtidigt bygger telekomföretag ut sina 5G-nätverk över hela världen.

Så i juli skulle 5G-lurar börja komma ut som Apple-telefoner.
Då skulle nätverksbyggandet få en liten skjuts när antalet användare börjar klättra. Bra för operatörerna och vår Nokia!

3 gillningar

Det gäller alltså tillverkningen av nästa iPhone. Den kommer inte ut till försäljning förrän i oktober, så julhandeln får visa hur den säljer.

Japp, de börjar tillverka nästa månad…
Det kommer säkert att bli en succéprodukt nästa jul, AAPL-aktien kommer att skjuta i höjden igen..
Visst, priset kan också vara högt, men vad gör det… det är nog en fördel..

1 gillning

Själv använder jag, beroende på var jag befinner mig, både fiber och 4G. Lyckligtvis har Telias 4G fungerat ganska pålitligt i flera år där jag är beroende av det, anslutningen har gjort det möjligt att spela online och titta på livestreamar trots att jag använder ett hastighetsbegränsat basabonnemang.

Jag vet inte hur mycket fiber som dras ut till landsbygden, men hit kom det någon gång ett spam-meddelande där det stod att fiberoptik skulle vara nödvändigt för varje mormor så att de i framtiden kunde betala sina räkningar online, eftersom andra anslutningar inte skulle räcka till och vara osäkra. Fjärrarbete och bokföring för jordbruksfastigheter skulle enligt uppgift inte heller vara möjligt utan fiber. Om fjärrarbete är vad det är för de flesta, det vill säga mest e-post och överföring av Office-filer till molntjänster, räcker 4G alldeles utmärkt.

I Teams-möten har jag själv märkt att om det har varit problem med ljudet, så har det oftare än genomsnittet varit problem i företagets mötesrum med något fint högtalarsystem eller att någon har haft någon form av headset på sig.

1 gillning

Kul att även Telia rör sig lite uppåt från trean.

Själv har jag mest upplevt dåligt ljud i Teams och liknande möten när folk använder Apples trådbundna hörlurar, de som följer med telefonen. Till och med Inderes-videor har förstörts av sådana.

Men bra TELIA, KÖR KÖR

Om du vill korta Telia så gick det, före corona, ungefär så att man sålde vid 4,1 och köpte tillbaka vid 3,7. Med corona är det nya normala tills vidare att sälja vid 3,2 och köpa tillbaka under 3. :slight_smile:

Jag har inte gjort de där försäljningarna, men jag har alltid ökat lite när kursen börjar på 3. Nu är Telia lite överviktat i portföljen så med tanke på skattefrågorna skulle jag kunna testa om teorin fungerar om den stiger lite till.

5 gillningar

Telia har i åratal varit en sådan sak för mig att jag alltid har funderat, när den återigen har sjunkit till botten, att jag vid nästa uppgång ska kasta hela högen. Men varje gång har jag ändå behållit den i portföljen i hopp om att “det här skulle vara gången när undervärderingen äntligen löses upp”. Sedan när den återigen har vänt neråt, har jag tröstat mig med att utdelningarna ändå rullar in och att det är det man ändå är ute efter med det här företaget.

Just nu är det ännu svårare att sälja, när “undervärderingen” är så betydande. För mig är det inte helt klart hur en så defensiv aktör verkade förlora 25 % av sitt värde i och med coronan – är det inte bara tillfälligt att Bonnier och sporten stagnerar? Det är konstigt att den kröp på botten, som om något permanent omvälvande hade hänt på den här marknaden på 3 månader, särskilt när till exempel Boeing samtidigt har rört sig inom tjugo procent från sitt pris i början av mars, medan flygsektorn står i brand som kommer att släckas i minst de närmaste x åren.

7 gillningar

Bättre att bara låta dem ligga i portföljen än att sälja till dessa priser. Utdelningarna fortsätter att rulla in och Champions League-rättigheterna kommer att dra in pengar. Vid något tillfälle kommer den inte längre att ligga under 3,20 €, så det är knappast någon evighetsmaskin man kan handla med.

1 gillning

Samma tankar, fyllt på under och runt trean redan två gånger. Jag väntar tills sporten börjar rulla igen, då kommer kanalpaket och licensavgifter att börja strömma in i Telias kassa :sunglasses:

Det lönar sig att läsa igenom Q1-rapporten. Det här skaffas till portföljen på grund av utdelningarna och förr eller senare kommer det åtminstone en liten korrigering uppåt, även om ingen större vändning sker.

3 gillningar