Analytikerkommentar
Telestes udvidelse til Nordamerika skrider frem med nye kontraktproduktionspartnerskaber
Analytikerkommentar
Telestes udvidelse til Nordamerika skrider frem med nye kontraktproduktionspartnerskaber
Teleste har indgået aftale med Rebl Groups datterselskab PunaMusta Oy om levering af tusindvis af digitale skærme til Helsingfors Regions Trafiks (HSL) transportmidler. I løbet af kontraktperioden, der starter i 2025, vil Telestes skærmteknologier blive brugt til at forny synligheden af digitalt reklameindhold i HSL’s busser, tog, sporvogne og metrotog. Hele løsningen udgør et betydeligt transportmedie, da der dagligt foretages omkring en million rejser med HSL’s transport.
Nu ser det ud til, at Teleste endelig begynder at stige. Ordrebeholdningen er stærk, og det amerikanske marked tager forhåbentlig virkelig fart (hvis toldsatserne ikke udvander det). Begge forretningsområder ser ud til at være i topform, og gældsniveauerne er meget håndterbare
Så er det ikke allerede indregnet i Telestes kurs, at det begynder at gå bedre også i USA?
Kursen er allerede steget YTD 53%, selvom ordrebogen kun er forbedret en smule indtil videre…
Man kunne her overveje, om det seneste års kursniveau overhovedet er relevant, når man vurderer virksomhedens reelle værdi?
Jeg er enig i, at Teleste stadig har potentiale fra de nuværende niveauer, hvis tingene udvikler sig godt i Nordamerika. Jeg vil dog gerne høre mere om, hvilket scenarie du baserer din “7 euro aktie inden for 12 måneder”-vurdering på?
I forhold til vores nuværende prognoser ville et kursniveau på 7 euro betyde, at Teleste ville blive prissat til omkring 21x P/E-multipel og 16x EV/EBIT-multipel i september 2026. Tilsvarende tal for 2027 ville være 19x og 15x. Disse ville virke som ret høje multipler. Vores vækstprognose for 2027 (3 %) og rentabilitet (EBIT 6,0 %) ligger dog stadig et godt stykke under Telestes mål for 2030 (gennemsnitlig 10 % vækst og EBIT 7-12 %). Hvis selskabet i de kommende år fulgte sine mål, ville der altså stadig være et klart opadgående pres i vores prognoser. Jeg antager, at selskabet i dit synspunkt kommer tæt på målniveauet, og at vækstudsigterne på længere sigt i øvrigt ser stærke ud?
Hvis virksomheden opererer effektivt på det amerikanske marked (som det ser ud nu), er skaleringsmuligheden helt anderledes, end hvis virksomheden f.eks. kun opererede i Norden. De multipler, som Inderes har udarbejdet i den tidligere meddelelse, er efter min mening ikke høje i betragtning af, at det trods alt er en teknologivirksomhed, som har sine egne produkter, IP-rettigheder og patenter. Disse repræsenterer dog gennemsnitlige P/E-tal for teknologivirksomheder, der opererer på det amerikanske marked - ikke på nogen måde overdrevne høje prognoser. Hvis ordrebeholdningen vokser med over 20%, så antager jeg også, at omsætningen vil vokse hurtigere end Inderes’ 10% vækst, naturligvis under forudsætning af, at det ikke kun er et enkelt kvartals mirakel. Baseret på CEO’ens positive, men naturligvis forsigtige kommentarer, tør jeg forudsige, at den såkaldte pipeline for virksomhedens handler er tydeligt styrket, og at jeg derigennem forventer, at ordreindgangen også vil udvikle sig fremover. Ja, jeg køber stadig mere i passende dyk. Jeg har dog også taget fejl nogle gange ![]()
Det mindede mig mig om den sætning, som Paavo Väyrynen? lancerede. Engang troede jeg, at jeg tog fejl, men jeg tog fejl. Det er billigt, men sjældent lykkes finske virksomheder i USA, så investorerne venter stadig på faktiske tal, før de tror på det.
Her er Atens forhåndskommentarer, når Teleste rapporterer sine resultater næste uge onsdag. ![]()
*Selskabets modtagne ordrer har allerede i tre kvartaler været i stærk vækst, hvilket begyndte at afspejles i omsætningen i Q2. Vi forventer, at trenden er fortsat tilsvarende, og vi forudser en omsætningsvækst på 17 % for Teleste, især drevet af voksende volumener fra Broadband Networks i Nordamerika. Med selskabets omkostningsstruktur, der er blevet trimmet i de seneste år, bør væksten også afspejles i resultatlinjerne. I rapporten vil vi igen følge selskabets kommentarer vedrørende udvidelsen i Nordamerika, toldsatser og markedsudsigterne. Selskabets guidance for indeværende år ser i øj
I morgen er det så Telestes tur til at rapportere deres Q3-resultater. Den amerikanske konkurrent CommScope leverede tal allerede i sidste uge. Voldsomme væksttal fra ANS-segmentet, der opererer på de samme markeder som Teleste, sammenlignet med referenceperioden.
, vækst +15,2 %
Justeret EBITDA: 3,5 M€ (2,5 M€), vækst +38,1 %
Justeret EBIT: 2,3 M€ (1,3 M€), vækst +72,9 %
EBIT: 2,2 M€ (1,1 M€), vækst +91,7 %
Resultat pr. aktie: 0,07 € (0,04 €), vækst +100,3 %
Pengestrøm fra driftsaktiviteter: 4,6 M€ (3,4 M€), vækst +35,8 %
Modtagne ordrer: 31,6 M€ (31,3 M€), vækst +0,7 %
Omsætning: 102,5 M€ (96,0 M€), vækst +6,8 %
Justeret EBITDA: 9,6 M€ (7,2 M€), vækst +34,0 %
Justeret EBIT: 5,9 M€ (3,3 M€), vækst +77,9 %
EBIT: 5,6 M€ (0,3 M€), forbedring +5,3 M€
Resultat pr. aktie: 0,13 € (-0,05 €), forbedring +0,18 €
Pengestrøm fra driftsaktiviteter: 11,1 M€ (10,6 M€), vækst +4,5 %
Modtagne ordrer: 108,1 M€ (88,6 M€), vækst +22,0 %
Teleste estimerer, at omsætningen for 2025 vil være 135–150 M€, og det justerede driftsresultat vil være 4–7 M€, hvor resultatet forventes at ligge i den øvre del af intervallet.
Importtold i USA skaber fortsat usikkerhed og kan på kort sigt forringe rentabiliteten.
Her er Aten og Ronis hurtige kommentarer til Q3-resultatet. ![]()
Telestes Q3 forløb stort set i tråd med vores forventninger, og resultatet viste en klar forbedring i forhold til sammenligningsperioden. Selskabet forventer, at resultatet vil ligge i den øvre del af guidance-intervallet, og vi anser stadig en opjustering af guidance for resten af året som mulig. En lille bekymring i rapporten var de stort set stabile modtagne ordrer, selvom dette delvist ser ud til at kunne forklares af timingfaktorer efter et meget stærkt første halvår.
Atte interviewede Telestes administrerende direktør Esa Harju efter Q3. ![]()
Emner:
00:00 Start
00:13 Q3 hovedpunkter
01:01
Telestes resultatforbedring i Q3 var stort set i overensstemmelse med vores forventninger, og udvidelsen i Nordamerika skrider godt frem. Samtid
Prognoserne for driftsresultatprocenten for de kommende år er ret magre, på niveau med Kesko. Allerede i 90’erne opnåede man 15 % i driftsresultat. Forhåbentlig er ledelsen ikke for ydmyg, i stil med ‘betal efter samvittighed’.
Telestes langsigtede mål inden 2030 er at opnå en justeret driftsmargin på 7-12 %. I forhold til målet er vores prognoser stadig forsigtige, og som det er blevet konstateret i rapporterne, har virksomheden med en god strategiimplementering potentiale til en endnu bedre præstation end vores nuværende prognoser.
Netværksudstyrsbranchen er dog altid præget af hård konkurrence, og store operatører har en stærk
Denne ordre er et let huskeligt eksempel på Telestes løsninger inden for Public Safety and Mobility-forretningsområdet:
@Atte_Riikola Atte_Riikola Tror du, at denne levering af jernbanestationen er en af de projektleverancer, som Harju henviste til i dit interview? Formentlig vil leveringen og indtægtsføringen af dette projekt i det mindste stort set falde i 2026?
Det er ikke relateret til det projekt. Af Public Safety and Mobility’s ordrebeholdning er størstedelen, så vidt jeg forstår, rettet mod togproducentkunder (bl.a. Alstom, Stadler, Caf, Siemens og som ny Hitachi).
Også i Q3-rapporten henvises der til togproducenternes projektleverancer.
Atte har ret. Vores største PSM-projekter er typisk med togproducenter, og min henvisning til tidsplanerne omkring årsskiftet er hovedsageligt relateret til dem.