Teleste som investeringsobjekt

Uppgången är ändå spekulativ (jag vet, eftersom jag köpte 60000 stycken i november), delvis som en förberedelse inför januarieffekten, där Teleste traditionellt har varit starkt, och kostnadsminskningen i den senaste delårsrapporten var förvisso positiv, kanske tack vare den nya ekonomichefen också?

3 gillningar

Med 60 000 andelar i Teleste kommer du klart in på TOP100-listan, grattis! Du kanske till och med hamnar i TOP 30-klubben…

Bara ett litet tilläggsköp :wink:
Ja, lycka till behövs i det här företaget, eftersom den framtida framgången är lite dimmig..

1 gillning

Teleste i samarbete med Telia för drift och utveckling av bredbands- och TV-tjänster. Överföringen av driftstjänsterna kommer att ske senast i slutet av 2024, och i samband med överföringen kommer några nyckelpersoner att flyttas från Telia till Teleste. Såvitt jag vet har Teleste tidigare utfört liknande nätverksdrift med bland annat Elisa, men annars är denna typ av tjänsteverksamhet relativt liten i företagets skala.

3 gillningar

https://www.inderes.fi/releases/teleste-corporation-teleste-stärker-sin-ledning-och-nordamerikas-strategiska-fokus-ulf-andersson-utnämnd-till-chef-för-affärsenheten-broadband-networks-och-medlem-av-ledningsgruppen

1 gillning

Rinnevaara f.d. VD är den största privata ägaren med ca 117k aktier och du sa att du hade ökat lite med 60k aktier. Jag är vanligtvis inte intresserad av andras ägande, men detta fångade min uppmärksamhet. Jag har dock ägt denna “smygare” via mitt företag sedan den tidiga 2000-talshypen, jag tror jag köpte för 12,50 med stora förhoppningar om att erövra världen. För mig har detta förblivit bland de bortglömda och slentrianmässigt följda företagen, i väntan på att verksamheten någon gång ska komma igång. Jag dubblade i november förra året, men nyheterna ledde ingenstans.
Det är förvisso utanför trådens ämne, men jag kunde inte låta bli att kommentera…

• redigering: @P_O_Niemi Nieminen kanske gick obemärkt förbi, han är ju nästan en institution :joy: Om jag tittade rätt, så har någon där dubblat, men det är väl inte lite?
4 gillningar

Hur så är Rinnevaara den största privata ägaren? Enligt ägarlistan daterad 30.11. har Jorma J. Nieminen sedan gammalt legat högre på ägarlistan och åtminstone baserat på namnet är han en privat ägare. Den här killen som lade till 60 000 aktier har också gått om Rinnevaara. Så enligt mina beräkningar hade det varit logiskt att säga att Rinnevaara VAR hittills den näst största privata ägaren, tills användaren Zen65 gick om?

(Jag kan inte bedöma nu hur mycket detta anses gå utanför ämnet, men låt det vara hur förnuftigt det än anses vara.)

1 gillning
4 gillningar

Här är @Antti_Siltanen:s kommentarer till Telestes pressmeddelande om utvecklingen av beställningar av smarta förstärkare i Nordamerika. :slight_smile:

Samarbetsavtal för Teleste i USA

Teleste har inlett ett samarbete med den amerikanska systemintegratören och återförsäljaren av bredbandsteknik Mega Hertz.

Mega Hertz, med huvudkontor i Texas, kommer att bli auktoriserad återförsäljare av Telestes smarta 1,8 gigahertz ICON-förstärkare och utrustning för distribuerad nätverksarkitektur i Nordamerika.

Samarbetet utökar tillgängligheten av Telestes utrustning för små och medelstora operatörer i USA.

ICON-förstärkarna är designade för att optimera nätverkens funktion och sänka deras driftskostnader. Dessutom förenklar deras automationsfunktioner implementering och underhåll av nätverken.

3 gillningar

Stött på någon annanstans. Jag hittade åtminstone inget om det snabbt hos Teleste.

Hanno Narjus, Senior Vice President at Teleste Networks: “We are excited to be part of this transformative project, delivering multigigabit internet with exceptional quality to Orange Belgium customers. This upgrade represents a strategic step in Orange Belgium’s journey to offering 10 Gbps speeds using existing cable network infrastructure. Not only does this approach benefit the environment, but it also enables a fast network upgrade cycle. Our Teleste Remote PHY devices, built on open DOCSIS specifications, ensure full ecosystem interoperability, providing Orange Belgium with complete flexibility for their future network investment steps.”

3 gillningar

Atte och Roni har skrivit en förhandsanalys inför att bolaget rapporterar sitt Q4-resultat nästa vecka på tisdag, runt klockan 8.30. :slight_smile:

Vi förväntar oss att den fem kvartal långa nedåtgående trenden i omsättningen har brutits under Q4 och att omsättningen har återhämtat sig något från den svaga jämförelseperioden. Vi förväntar oss också en tydlig resultatförbättring, driven av återhämtande volymer och genomförda kostnadsbesparingar. Det finns osäkerhet kring bolagets nyckeltal för slutet av året gällande intäktsredovisningen för vissa större projekt. Fokus i rapporten kommer dock att ligga på guidningen, som bör indikera en återgång till tydlig tillväxt både vad gäller omsättning och resultat, i takt med att leveranserna i Nordamerika accelererar i år.

1 gillning

Teleste Oyj: Bokslutskommuniké 1.1.-31.12.2024 - Sammanfattning

• Omsättning: Minskade med 12,4 % från föregående år, uppgick till 132,5 milj. euro; Q4 ökade med 19,0 %.\n- Justerat rörelseresultat: Ökade med 248,2 % till 4,0 milj. euro; Q4: 0,8 milj. euro.\n- Rörelseresultat: Minskade med -5,5 milj. euro; Q4: -5,7 milj. euro på grund av engångsnedskrivningar.\n- Mottagna order: Minskade med 16,5 % under året, men Q4 ökade med 13,2 %.\n- Finansiella utsikter 2025: Omsättningen beräknas uppgå till 135–150 milj. euro; justerat rörelseresultat 4–7 milj. euro.\n- Utdelning: Styrelsen föreslår en utdelning på 0,03 euro per aktie.\n- Risker i verksamhetsmiljön: Eventuella amerikanska importtullar kan kortsiktigt försämra lönsamheten.

Periodens resultat -6,1 milj. euro, resultat per aktie -0,32 euro. Antalet anställda minskade med 19,2 % från föregående år, uppgick till 619 personer.

Summary generated by FinDL.

https://attachment.news.eu.nasdaq.com/a922dd4a8afa017ca3d886996df98aca3

2 gillningar

Javisst, Teleste kommer upp till ytan, syret tog inte slut ännu.
Telestes satsning på hela produktutvecklingen är mycket begränsad, vi hoppas att Trump inte spökar för mycket framöver. Visst, när orderstocken och omsättningen växer är det lättare att upprätthålla effektiviteten och priskonkurrenskraften tillräcklig.

Här är de första kommentarerna om resultatet:

Utvecklingen verkar nu gå i en bättre riktning som förväntat! Vi hoppas att eventuella importtullar inte orsakar problem för bolagets erövring av Amerika.

3 gillningar

Atte fick prata med VD Esa Harju om Telestes utveckling. :slight_smile:

Ämnen:
00:00 Inledning
00:12 Sammanfattning av året
01:30 Situationen för enheten Public Safety and Mobility
03:00 Utvecklingen för Broadband Networks i Europa
04:21 Betydande tillväxt i USA
05:33 Påverkan av importtullar
07:00 Återgång till utdelning
07:54 Vägledning och utsikter för 2025
09:01 Synlighet i omsättningsutvecklingen
10:15 Påverkan av möjliga tullar på vägledningen

2 gillningar

Här är Aten och Rons företagsrapport direkt efter Q4. :slight_smile:

Telestes Q4-rapport bekräftade att bolagets operativa resultatförbättring har utvecklats väl under slutet av året, och marknadssituationen i Europa verkar inte längre försämras. Samtidigt fortskrider bolagets erövring av Nordamerika i god takt, och de volymer som växer kraftigt i år börjar också synas i bolagets resultatutveckling. Sammantaget stärktes vårt förtroende för den resultatutveckling vi prognostiserar för Teleste under de kommande åren i och med rapporten, vilket gör att aktiens värdering framstår som måttlig. På kort sikt fungerar eventuella importtullar som en riskfaktor, men vi ser ingen väsentlig inverkan från dem på de något längre expansionsplanerna.

Citat från rapporten:

När det gäller volymer kan Nordamerika i bästa fall erbjuda betydande tillväxt jämfört med Telestes nuvarande storlek, eftersom marknaden är cirka 4 gånger större än Europa. På längre sikt kommer dock de europeiska marknaderna för abonnentnätverksutrustning, som är i strukturell nedgång, enligt vår bedömning att bromsa omsättningsutvecklingen

2 gillningar

Telestes omfattande rapport har uppdaterats och imorgon går vi igenom den även på video:

I många år har man väntat på Telestes återkomst till lönsam tillväxt, men nu ser förutsättningarna för detta bättre ut än på länge. I en svår marknadssituation har kostnadsstrukturen anpassats och samtidigt har man byggt upp en fotfäste i Nordamerika. I Q4-rapporten kunde man redan se i tillväxten av mottagna order att volymerna i år kommer att öka tydligt i Nordamerika, drivet av huvudkunden (Cox Communications). Med en trimmad kostnadsstruktur borde tillväxten under de närmaste åren även synas på sista raden, även om expansionen till en ny marknad inte är gratis. Trumps tullar kan på kort sikt orsaka huvudvärk, men dessa skulle även skada konkurrenterna.

Sammantaget har Teleste nu under de närmaste åren möjlighet att vända sin investeringsprofil mot ett lönsamt tillväxtföretag, vilket gör att aktiens värdering inte ser särskilt krävande ut. I ett gott scenario skulle potentialen kunna vara ganska betydande, vilket också skisseras i rapporten.

1 gillning

Atte och Roni har gjort en ny omfattande rapport om Teleste. Liksom andra omfattande rapporter är även denna naturligtvis tillgänglig för alla att läsa. :slight_smile:

Vi upprepar vår köprekommendation för Teleste och riktkursen 3,2 euro. Telestes operativa resultatförbättring fortskred väl i slutet av året, och marknadssituationen i Europa verkar inte längre försämras. Samtidigt fortskrider bolagets erövring av Nordamerika i god takt, och de volymer som växer kraftigt i år kommer också att börja synas i bolagets resultatökning. Teleste har nu, efter en flera år lång lugn period, möjlighet att återigen vända sin profil till ett lönsamt tillväxtbolag. Med tanke på den medelfristiga potentialen för resultatökning ser aktiens värdering måttlig ut och risk/avkastningsförhållandet försiktigt intressant ut.

https://www.inderes.fi/research/teleste-laaja-raportti-tuloskasvua-rapakon-takaa

Citat från rapporten:

Prognoser för åren 2026-2027

Vi förväntar oss att Teleste fortsätter att växa tydligt under 2026 (+8 %), drivet av Broadband Networks (prognos +12 %) med Nordamerika som motor. Enligt vår bedömning bör redan ingångna avtal erbjuda bolaget en tydlig tillväxtpotential, men bolaget har också goda förutsättningar att vinna nya operatörskunder om det lyckas etablera sig som en betydande aktör i landet. Vi förväntar oss att omsättningen för Public Safety and Mobility fortsätter att växa måttligt (prognos +2 %).

Vi förväntar oss att Telestes justerade rörelseresultat förbättras till 8,0 MEUR (5,1 % av omsättningen) under 2026, till stor del drivet av samma faktorer som under 2025. Lönsamheten skulle då nå en ganska god nivå i förhållande till bolagets historia (genomsnitt för de senaste 10 åren 3,2 %), men utan betydande negativa överraskningar bör detta vara fullt genomförbart, och i ett gott scenario finns det potential för ännu betydligt bättre resultat.

image
image

2 gillningar

Här är även tankar om Teleste i videoformat, med anledning av den omfattande rapporten:

2 gillningar