00:00 Start
00:11 Stark utveckling fortsatte under Q3
00:57 Marginalutveckling
01:46 Överlåtelser av projekt
03:43 Framtida tillväxt
04:57 Konkurrenssituation
06:52 Efterfrågesituationen inom lokalfastigheter
07:47 Tillgänglighet och prisutveckling
10:23 Egenutvecklade projekt
11:55 Intäktsföring i egenutvecklade projekt
13:14 Rollen för egenutvecklade projekt
Det verkar inte som att den kommer att få upp kursen, oavsett vilket resultat den presterar. Om köparna inte är intresserade, så är de inte intresserade. Jag undrar lite
Tekovas verksamhet är inte att ”få upp kursen” utan att bygga fyrkantiga plåthallar, så här tillspetsat. I börshandeln handlar investerare sedan till det pris de ger verksamheten. Operativt går det ju utmärkt för bolaget, och även om börsen på kort sikt är en röstningsmaskin, är den på lång sikt dock i slutändan en våg.
Även om man talar om ”investering” kan tidshorisonten inte vara så kort. Bolaget har ju varit noterat i knappt ett år, och i förhållande till första stängningskursen har det gett över 60%. Har det inte varit en ganska skälig investering redan på så kort sikt? Och när man talar om investering bör man titta på en lite längre tidshorisont, när man talar om tidshorisonter under ett år kan man tala om trading eller spekulation.
Dessutom har kursen stigit 100% under tre månader, vi talar om ett företag där VD:n (!) enligt egna ord gör stora anbudskalkyler och i praktiken bygger hela framgången på en handfull människor som länge verkat i branschen, som kan bli osams, bli sjuka, bli påkörda av en bil eller göra något annat som påverkar verksamheten mycket snabbt om saker och ting går mindre bra.
Jag säger alltså inte att detta skulle hända, eller är på väg att hända, men det har säkert hänt i branschen.
Dessutom finns det inga garantier för att de operativa siffrorna nästa år skulle följa detta år. Även om det i samma veva måste konstateras att t.ex. Puuilo igår meddelade att de öppnar en ny butik i Norra Lahtis, och detta kan återigen ge arbete även till Tekova.
Jag ville nu inte egentligen tvivla på VD:ns insats i företaget. Jag tvivlar snarare på att det i ett snabbt växande företag är särskilt hållbart att VD:n är den person som gör anbudskalkylerna. Och om detta är en konkurrensfördel, så kommer den förr eller senare att ta slut.
Det är ganska tydligt att VD:n, som stor ägare, satsar fullt ut på företaget. Jag skulle bara se ett avskiljande från ägandet om Tekova köps upp. Tyvärr är detta mycket möjligt.
Tekova har verkligen varit ett bra företag för dem som investerar på kort sikt. Själv kom jag med lite sent, inte så bra. Om tanken alltså är att uppgången inte nödvändigtvis fortsätter i framtiden.
Kanske skulle jag rekommendera att göra ett slags eget prognossenario för till exempel tre år och sedan leka lite med P/E-talet, eller andra möjliga multiplar. Man skulle också kunna tänka sig att om bolaget fortsätter att prestera stabilt så skulle P/E-talet kunna stiga något högre i framtiden.
I mina egna scenarier har jag uppskattat Tekovas pris till 1,9 euro i slutet av 2028 med ett P/E-tal på 8. Förmodligen under denna tidsperiod kommer det också att finnas en stadig utdelningsavkastning. Så, åtminstone sett genom mina egna optimistiska linser, är Tekova fortfarande ett värdeökande objekt, även om jag själv förstås köpte min egen pott till ett genomsnittspris strax över 0,8 euro.
För närvarande hoppas jag mest på en liten dipp i prestationen (eftersom en sådan förr eller senare kommer för en projektbyggare), så att ett bra fönster för att köpa mer skulle öppnas.
Vad ska man tänka om det här, eller ska man inte tänka något alls? Denna information finns förmodligen också i kursen, så därför är det ganska intressant att detta meddelas. Är inte den rätta platsen att publicera detta på Tekovas egna sidor i någon “aktuellt”-sektion?
Del av en större helhet, vars tidigare meddelade värde är cirka 19,4 miljoner euro. Det är ju bra att informera om detaljerna, när det tidigare har meddelats att så ska ske: Tekova lanserar två egenutvecklade projekt - Inderes
Här är Atens kommentarer om Tekovas nya avtal gällande dess egenutvecklade projekt.
Tekova meddelade att de har undertecknat ett avtal om försäljning av en affärsfastighet som de utvecklat med fastighetsbolaget Prisma Properties. Detta är ett egenutvecklat projekt i linje med bolagets strategi, där en affärsfastighet på drygt 5 000 kvadratmeter kommer att byggas i Raseborg. Projektet är ett positivt bevis på bolagets förmåga att utveckla fastighetsobjekt som intresserar investerare.
Avtal kommer i god takt. Detta schemalades förmodligen med tanke på morgondagens framträdande på Investerarevenemanget. Betydande storlek, och om företaget också har ingått mindre avtal än detta och det tidigare offentliggjorda, finns det rimligt med arbete och omsättning att vänta nästa år.
Det är billigt. EV/EBIT ligger runt fyra. När jag lyfter fram nyckeltal här, skulle jag idag introducera er till årets ROE%. Det är 66%. Båda nyckeltalen är prognostiserade av Inderes. Marknaden kräver tydligt ganska hårda bevis från Tekovalta att detta år inte bara är en sagolik lyckträff.
Atte har skrivit kommentarer angående detta färska intentionsavtal. Tekova meddelade på tisdagen att de har undertecknat ett intentionsavtal om ett egenutvecklat projekt värt cirka 17 MEUR. Projektet är betydande för bolaget i sin storlek och stöder en stark omsättning och lönsamhet som förväntas bibehållas i våra prognoser under de kommande åren.
Av betydande storlek och om bolaget även har gjort mindre avtal än detta och det tidigare offentliggjorda, finns det rimligt med arbete och omsättning att vänta för nästa år.
Man bör uppmärksamma om bolaget även har gjort andra avtal. Bolaget har enligt min mening hittills informerat om alla affärer som har gjorts. Det skulle vara en tydlig förändring i deras arbetssätt om de numera endast informerade om större affärer.
Såvitt jag förstår meddelas större enskilda projekt, och sedan efter kvartalet ges en sammanfattning över de uppdrag som vunnits under kvartalet i sin helhet.
I den senaste ägarlistan framgår det att aktien verkar smaka gott för västra grannen. SEB ökar hela tiden sitt ägande i Tekova. Uppenbarligen har svenskarna luktat pengar inom byggbranschen. Byggandet reser sig alltid ur gropen, och när det går så fantastiskt bra för Tekova redan nu, hur bra kommer det då att gå när byggandet verkligen tar fart.
Knappast lika bra marginaler längre när kontrakt och byggmaterial blir dyrare. Byggföretag som Tekova, som verkar med liten personal och låga fasta kostnader, är ofta bra på att utnyttja den förhandlingsstyrka som brist