Tekova - Smidiga lokaler

Även om Myllymäki och kumpaner är tuffa affärsmän, har jag själv antagit principen att inte investera i något företag där de har ett stort ägande. Tekova är ett bra exempel på detta, för även om jag gillar själva företaget och dess nyckeltal, anser jag att ägarrisken är för hög. Det är trots allt en faktor som varken företaget eller andra ägare kan kontrollera ur ett riskhanteringsperspektiv. Och när dessa partners ägande ligger runt 40 %, finns det en teoretisk risk för ett “Lehto Group 2” om dessa ägare hittar ett bättre investeringsobjekt och skoningslöst börjar likvidera sina innehav (vilket de har gjort tidigare).

Det kan mycket väl vara så att “this time is different”, men det är i verkligheten ingen annan än dessa ägare själva som vet det.

8 gillningar

Här är Kaspers kommentarer om Tekovas nyligen erhållna order. :slight_smile:

4 gillningar

Dessa nyheter är visserligen lite gamla, men här är några höjdpunkter från ägarförteckningen per den 30 juni 2026:

Forcapital på säljsidan, försäljningarna har sannolikt skett den 16 juni och 17 juni när man tittar på volymgrafen; totalt 304 000 aktier sålda och 649 000 kvarstår i innehavet. Den högsta ledningen har inte sålt, med undantag för transaktionen mellan Kaselli och VD:n.

På ägarlistan har även Zeroman (Aki Pyysing) klättrat. Jag konstaterade tidigare att det inte funnits några fonder på listorna, men nu har S-Bankens Finnish Small Companies Equity Fund förvärvat 30 000 aktier. Med tanke på fondens AUM (förvaltat kapital) på 51 miljoner euro är det en liten position.

Volymerna är extremt låga under den tysta perioden, eftersom ägandet är koncentrerat till insynspersoner.

5 gillningar

Här är Ates förhandskommentarer inför Tekovas Q2-rapport som presenteras nästa onsdag :slight_smile:

Vi förväntar oss att bolagets omsättning har sjunkit något från den starka jämförelseperioden. Vi bedömer dock att lönsamheten har hållits på en bra nivå, även om marginalen enligt våra prognoser blir lägre än för ett år sedan. Tekova höjde nyligen den nedre delen av sin prognos för innevarande år, och vi förväntar oss inga nya ändringar i utsikterna i detta skede. De nya kontrakten som tillkännagavs efter kvartalets slut låg helt i linje med våra prognoser och stöder därmed våra prognoser för resten av året.

4 gillningar

Här är Ates snabbkommentarer om Tekovas Q2-resultat.:slightly_smiling_face:

Tekovas Q2-resultat överträffade våra förväntningar, särskilt gällande omsättningen, eftersom orderstocken realiserades snabbare än väntat och bolaget fortsatte att växa trots en stark jämförelseperiod. Lönsamheten förblev enligt vår bedömning på en god nivå i euro räknat tack vare volymökningen, även om marginalen sjönk något från den exceptionellt starka jämförelseperioden. Bolaget upprepade sin prognos för innevarande år, och vi ser inget omedelbart behov av några större prognosjusteringar då den stabila orderstocken ger stöd för resten av året.

8 gillningar

När tillväxten för kommersiella lokaler spås bli 0 % nästa år, skulle det vara väsentligt att få in 1–2 datacenterprojekt. VD:n nämnde under webcasten att de förhandlar om några projekt.

Kan det vara så att problemet med datacenterprojekt för Tekova är att hyperscale-anläggningar är för stora projekt, och att många av dem kräver betydligt mer markarbeten/infrastruktur än en genomsnittlig kommersiell lokal?

2 gillningar

Det ökande storleken på projekten och därmed riskhanteringen är enligt min mening den största faktorn som begränsar Tekovas möjligheter inom datacenterprojekt. Men jag utesluter ändå inte bolagets möjligheter att vinna nya datacenterentreprenader, till exempel kapacitetsutvidgningsprojekt som liknar projektet i Mäntsälä. Det är dock tydligt att Tekovas potentiella projektuniversum i detta segment inte är detsamma som alla datacenterprojekt som påbörjas.

5 gillningar

Tekovas VD Jaakko Heikkilä blev utfrågad av Ate gällande Q2 :slight_smile:

Ämnen:

00:00 Inledning
00:11 Höjdpunkter från årets början
01:11 Precisering av prognosen
02:38 Kvartalets ordersumma
03:51 Tajming av beställningar
04:32 Avbokningar av beställningar
05:37 Aktivitet på entreprenadmarknaden
06:38 Efterfrågeläget för datacenterprojekt
07:35 Egenutvecklade projekt under H2
08:05 Affärsfastighetsprojekt i Tusby

3 gillningar

Inderes rapport för Q2 om Tekova. Tekova Q2'26: Lyhyen aikavälin ajurit hukassa - Inderes

@Atte_Jortikka Varifrån kommer värderingsrisken 3/5 när P/E = 7 och EV/EBIT 3? Värderingsmultiplarna torde vara Helsingforsbörsens lägsta och hälften så höga som medianen för de jämförelsebolag du listat. Ser du fortfarande utrymme för nedgång i multiplarna?

12 gillningar

Utmärkt poäng, och den mätaren skulle man med fog kunna sänka till nivån 2/5. Jag ser inget utrymme för att multiplarna ska gå ner, snarare tvärtom, vilket jag försökte förklara i rapporten. Å andra sidan anser jag att en viss rabatt jämfört med jämförelsebolag är fullt motiverad, även om den nuvarande rabatten är väl tilltagen.

6 gillningar