Det virker faktisk billigt. Men i samme åndedrag varmer billigheden ikke voldsomt meget, hvis de lave værdiansættelsesmultipler er af kronisk karakter, og dette kombineres med mangel på klar indtjeningsvækst. ![]()
Jeg antager, at den vigtigste årsag er denne: selv den opdaterede guidance er så at sige blød. Hvis den nedre ende (7,5) realiseres, vil EBIT falde markant, 27 % fra sidste år! Hvis midterpunktet (9,25) realiseres, er der stadig tale om et fald på 10 %.
Selvfølgelig kan man også her bemærke, som tidligere overvejet i tråden, at selskabet muligvis er overforsigtigt i sine meldinger, og at de mest realistiske tal måske findes i den øvre ende af intervallet.
Selskabet stræber jo ikke engang specifikt efter volumenvækst (f.eks. udtalt af den administrerende direktør i “Karon grilli” sidste sommer), men man skal nok nå et resultatniveau, der er nogenlunde stabilt fra år til år (i størrelsesordenen 9-10 MEUR), før man kan håbe på permanent højere multipler. Sådan vil jeg i hvert fald tolke markedets prisfastsættelse.
Jeg ser Tekova som en investering med relativt lav risiko til disse priser, forudsat at byggeriet af erhvervslokaler m.m. ikke kollapser i de kommende år (hvilket jeg ikke tror på). Et godt udbytteafkast forhindrer i den nuværende situation kursen i at glide meget længere ned.
Mine egne disclaimers: En af mine største positioner (pt. nr. 2). Kursudviklingen har overrasket, netop fordi multiplerne er forblevet lave (undervurderingen blev aldrig “rigtigt” udlignet). Jeg har i sig selv stærk tillid til selskabet; dets konkurrenceevne, byggekvalitet og lønsomhed. Jeg købte nogle af mine aktier lidt for dyrt i min iver (1,5 €) og planlægger at reducere positionen, når det er muligt med ~overskud.