Jeg spekulerer på, hvorfor Tekova endnu ikke er steget mod EVLI’s kursmål. Efter at have talt ansigt til ansigt med den administrerende direktør mange gange, betragter jeg ham som en person, der driver virksomheden med en sand iværksætterånd. Han lægger mange timer i arbejdet til gavn for alle os aktionærer og selvfølgelig også for sig selv, da han er den næststørste aktionær. Jeg kender ikke umiddelbart til andre børsnoterede selskaber, hvor den administrerende direktør har så stort et personligt ejerskab.
Tekovas kurs har endnu ikke reageret på den fremragende performance, fordi der stadig er en udbredt mistro til hele byggebranchen. På den anden side forstår jeg det godt. Mange har trods alt bitre erfaringer med de brutale fald i Lehto, SRV og YIT. Når man dertil lægger mediernes konstante snak om krisen i boligbyggeriet, er det sikkert svært for mange at tro på, at en entreprenør spinder guld. Og man forstår ikke, at Tekova ikke bygger boliger, men derimod erhvervslokaler til virksomheder og offentlige instanser med en fremragende avance.
Vi må nok vente lidt endnu på, at investorernes tillid til byggebranchen vender tilbage. Men jeg ser det som et fremragende tegn, at EVLI er begyndt at dække Tekova. Det skaber tro på hele branchen.