Runde tal tiltrækker.
Nå, for mig er det baseret på en cigaretpakke-beregning: selskabet har otte millioner i driftsresultat, og for virksomhedsværdien kunne man meget konservativt acceptere et EBIT-niveau på 15 %, altså 53,3 mio. €. Selskabet har sandsynligvis 20 millioner euro i nettokassebeholdning lige nu, så markedsværdien for det hele er lige i den størrelsesorden. Selv med den værdiansættelse er firmaet billigt, men efter min mening skal et selskab i byggebranchen også have lave multipler.
Jeg kan simpelthen ikke få denne aktie til at virke dyr, uanset hvad jeg gør. Sandsynligvis vil den næste regnskabsmeddelelse senest give aktien det næste hop mod fuld værdiansættelse. Desuden er næste års udbyttebeslutning betydelig for selskabets værdiansættelse. Skal den rigelige pengestrøm fordeles til ejerne, eller har ledelsen bedre anvendelse for den? Hvis aktien fortsætter på dette niveau, burde ledelsen helt sikkert bruge midler på aktietilbagekøb.